"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Binaan Menakjubkan

Salam. Good day!

"Wow factor" building to be constructed in Abu Dhabi

Semasa saya surf blog sahabat saya nih, saya terhenti seketika kagum dengan satu post die tu. Sahabat saya ni satu batch ketika di U dulu, seorang Civil Engineer dan bekerja di Abu Dhabi. Wah hebat betul. Tak mau cakap pasal die, nak kongsi dengan anda semua tentang kehebatan yang ingin ditonjolkan oleh sebuah negara Islam yang pesat membangun iaitu Abu Dhabi.

Minggu lepas saya ada menonton Majalah 3. Kebetulan ketika itu dipaparkan kisah Abu Dhabi. Sejarah dahulu hingga sekarang yang jauh beza kepesatan pembangunannya.Dahulu Abu Dhabi lebih dikenali dengan padang pasir sahaja. Kini infrastruktur kelas pertama dijanjikan di situ. Pelbagai model dan bangunan hebat-hebat dan rekaan futuristik begitu memukau pandangan.

Kita tentunya bangga apabila Abu Dhabi iaitu salah satu negeri daripada 7 negeri di dalam UAE iaitu negara Islam, dapat membangun dengan hebatnya. Begitu juga Dubai yang seangkatan dengannya. Dubai kini menjadi bandar kewangan dan fesyen Islam, bersama KL dan Jakarta. Pendek kata, segala-gala yang dibuat menjanjikan kelainan dan kehebatan, impak maksima gitu.

Namun, saya terkejut apabila terbaca paper mengatakan kemungkinn Dubai mungkin muflis kerana tidak mampu membayar hutang-hutang yang berjumlah lebih kurang $59 bilion. Anda boleh buat carian sendiri mengenai krisis kewangan Dubai ni.

Kesimpulannya, saya tak bangga langsung dengan kemewahan dan kehebatan yang ditonjolkan jika tidak disulami dengan iman dan takwa. Saya tidak menolak kemewahan. Tapi jangan sampai membazir! Orang kafir di luar sana bertepuk tangan bersuka-ria dapat menghancurkan orang Islam. Bila orang Islam susah, mereka akan pinjam duit daripada orang kafir yang akan mengambil untung yang berlipat ganda lagi! Kita dah 2 kali rugi!
















0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?