"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Jalan Menuju ke Syurga Allah...

Salam and good day!


Dah lama saya simpn artikel ni... Kebetulan malam Jumaat (hari Jumaat) kita berkongsi artikel ni. Moga pengajaran yang sedikit ni mampu untuk mendidik jiwa kita untuk ikhlas membantu agamaNya. Allah tidak perlukan kita untuk mambantuNya, sebaliknya kitalah yang memerlukan Allah untuk terus hidup dan dalam rahmatNya..Ameen.

Mata siapa yang tidak pernah menangis kerana Allah?

-Gambar Hiasan-


Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu dan menyebarkan risalah bertajuk "Jalan-jalan Syurga" dan beberapa karya Islamik yang lain.



Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar
seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat dingin dan hujan mulai turun.



Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan seraya berkata "Ayah! Saya dah bersedia"



Ayahnya terkejut dan berkata "Bersedia untuk apa?". "Ayah bukankah ini
masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah"



"Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat"



"Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika
hujan turun"



Ayahnya menambah "Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca
sebegini"



Dengan merintih anaknya merayu "Benarkan saya pergi ayah?"



Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada
anaknya "Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!"



"
Terima kasih Ayah" Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu.



Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun
yang dijumpainya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan risalah itu kepada penghuninya.



Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah "Jalan-jalan Syurga" ada
pada tangannya. DIa berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih ada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal.



Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula
mengatur langkah menghampiri rumah itu. Apabila sampai sahaja anak itu di rumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan. Diketuk pula pintu itu namun sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka.



Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an.
Mukanya suram dan sedih. "Nak, apa yang makcik boleh bantu?"



Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit. "Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat
sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah". Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.



"Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu" dalam nada yang lembut



Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam
memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya "Ada sesiapa nak menyatakan sesuatu"



Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah
perempuan separuh umur itu. "Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini yang kenal saya. Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim. Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan dalam dunia ini" Air mata mulai bergenang di kelopak matanya.



"Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi
saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu lagi diketatkan di leher. Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa pun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi".



"Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini
setelah sekian lama. Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi ke pintu"



"Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu.
Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat". "Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik" itulah kata-kata yang paling indah yang saya dengar".



"Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu
dan terus baca risalah itu setiap muka surat. Akhirnya kerusi dan tali yang hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka. Aku tak perlukan itu lagi".



"Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi
hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya di dalam neraka"



Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang
berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR!



Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya
yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya.



Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah
yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat.



Biarkanlah air mata itu menitis. Air mata itu anugerah ALLAH kepada
makhlukNya yang penyayang



p/s: Masih lagi berdukacita kerana salah seorang junior saya ditimpa kecelakaan di tempat kerjanya. 6 orang pekerja Petronas Carigali yang kecelakaan baru-baru ni, seorang daripadanya adalah junior UTP. Saya sempat melawat beliau di HSNZ. Zaujah die takde mase tu, hanya nenek die saje. Walaupun tak berapa kenal Arif, zaujah die Hasuna adalah adik usrah zaman U dulu. Moga Hasuna dan keluarga sentiasa dipeliharaNya dan tabah menghadapi ujian. Segan sebenarnya sebab dah lama tak jumpa kawan-kawan lama..huhu. Namun, bagi saya jauh di mata tapi dekat di hati... Saya sentiasa mengikuti perkembangan mereka dari jauh.. Saya tetap mendoakan kebahagiaan mereka yang telah banyak berkorban dan mambantu saya mendekati Islam dan perjuangan selama ni. Saya sayang kamu semua!


Read More......

Konvoi Ulat Bulu

Salam and good day!


Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini;


Soorah Al Furqan 25:63



Kejadian di Afrika Selatan pada 6 September 2010…


UNGKAP RAHSIA YANG MAHA AGUNG



South Africa Isnin 6 September 2010: Sebanyak 136 ekor ulat bulu berkonvoi beratur rapat sepanjang 17 kaki membuatkan pemandu kenderaan pelancong terlihat peristiwa aneh itu lalu memberhentikan kenderaannya selama 20 minit untuk memberi laluan kepada ulat-ulat tersebut.











Jamie Rooney,38, bersama pelancong-pelancong lain dalam perjalanan dari melawat Kruger National Park, South Africa sempat merakam peristiwa aneh itu. Ulat-ulat bulu ini berpindah daripada tempat ia menetas menuju ke belukar kemudian berpecah ke haluan masing-masing menjadi kepompong sementara menunggu masa untuk berubah menjadi seekor rama-rama yang cantik.






Tindakan ulat-ulat bulu ini berbaris panjang telah menyelamatkan mereka daripada maut dilanggar kenderaan. "Berhati-hati dan bersopan di jalan raya dapat mengelakkan tragedi yang tiada sesiapa mengingini". SubhanAllah , Allahua’lam




Read More......

Saman: Mustafa sifatkan laporan tidak beretika

Salam and good day!

Sumber: harakahdaily.net

Majdan Yahya

KUALA LUMPUR, 10 Dis: Laporan akhbar pro Umno, Utusan Malaysia hari ini kononnya Kerajaan PAS Terengganu cuai sehingga disaman RM1 bilion dianggap menyalahi etika. Hal ini dinyatakan oleh Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali ketika diminta mengulas laporan akhbar tersebut.

Kerajaan Terengganu disaman oleh syarikat pembalakan, Riyapadu Sdn Bhd dan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu, Datuk Abdul Rahim Muda telah membuat keputusan memihak kepada syarikat berkenaan dalam penghakiman 27 Oktober lalu.

Menurut Mustafa, kes tersebut masih dalam proses perundangan dan pihak kerajaan negeri sedang dalam proses rayuan. “Adalah tidak beretika untuk meletakkan kesalahan itu kepada parti,” ujarnya yang juga bekas Exco kerajaan negeri kepada Harakahdaily.

Hal ini, katanya kerana mana-mana pihak yang mengambilalih kuasa, tidak kira PAS atau Umno akan bertanggungjawab atas segala perkara termasuk hal saman tersebut.

Ketika kes ini berlangsung di mahkamah, PAS tidak lagi memerintah. Malah sepanjang kes ini berlangsung tiada seorang pun pimpinan PAS yang pernah menjadi kerajaan dirujuk,” katanya.

Kerajaan PAS sendiri, jelasnya pernah menerima tanggungjawab disaman ketika dalam kes Yee Seng Sdn Bhd lawan kerajaan Terengganu.

Pada ketika itu, katanya PAS memerintah Terengganu dan kes tersebut telah pun bermula pada zaman pemerintahan Umno.

Sebagai kerajaan negeri, jelasnya PAS bertanggungjawab penuh dalam kes tersebut. “Walaupun kalah PAS tidak pula meletakkan kesalahan itu kepada Umno,” jelasnya lagi. Dalam hal ini, Mustafa menyifatkan laporan akhbar tersebut telah diperbesar dan lebih bermotifkan politik.

p/s: Kelmarin terbaca kisah seorang pemuda curi RM10, kene penjara 4 tahun… Salah tu memang salah, tapi dalam hukum Islam memang hukuman kepada pesalah adalah setimpal dengan jenayah yang dilakukan. Ayah saya yang agak emosi kemarin mengeluarkan statement… Orang main politik kotor kalau kene jail semua kene 100 tahun penjara… Takdok hok bersih.. hehe..

Read More......

Bantahan Kenaikan Air


Salam and good day!
Kuala Lumpur - Gambar-gambar sekitar Bantahan Kenaikan 37% Air oleh Syabas yang telah berlangsung di Masjid Negara dan mereka berarak ke Istana Negara untuk menghantar memorandum bantahan. Lebih 10,000 rakyat Selangor menyertai himpunan aman ini. Sindrom BN (Barang Naik) makin menjadi-jadi. Bila petrol naik, harga barang mentah naik, pendidikan naik, kos sara hidup makin naik, macam-macam lagi kesempatan akan diambil untuk menampung kenaikan harga barang. Tahun 2010 ni saja, dah berapa kali harga petrol naik. Pening kepala saya, isi minyak RM30 dulu penuh tangki... sekarang ni isi RM30 boleh tahan 2-3 hari je..
























































Read More......

Menjamu Selera di RFC

Salam and good day!

AlhamduliLlah dapat jugak merasa makan di RFC Terengganu. Weekend je saya free nak keluar pegi mana-mana. Tu pun kalau takde program. Tak mahu tulis panjang-panjang... saya sempat ambik beberapa gambar menarik semasa kami menjamu selera... :)

Dari kiri: Balqis, Safiah dan Maisarah. Balqis datang nun jauh dari Johor. Bercuti di Terengganu beberapa minggu. Suka betul die boleh makan bersama-sama kami. Baru kali pertama jumpa die tapi dah mesra macam dah lama kenal.



Ekspresi muka Mardiana dah cukup menunjukkan dia enjoy makan di sini. Dah lah ambik paha ayam saya! Memang diorang ni makan tak pandang dah kiri kanan :) Saya pulak takdelah excited sangat sebab dah biasa makan di RFC. Cuma tak mahu ketinggalan 'merasmikan' RFC Terengganu.

Aiskrim perisa vanilla.. best jugak rasanya. Try lah sendiri..


Maisarah tanpa disedari telah 'mencuri' ayam yang ditapau dalam kotak untuk dimakan tadi. Masa nak balik baru saya perasan seketul ayam dah hilang... Budak ni memang nak kena!

"Kene makan sampai habis! Selagi tak habis tak leh balik" kata saya. Mereka beriya-iya jugak menghabiskan kesemua makanan dan minuman. Nampak mereka kekenyangan (se'eh). Kesian pulak. Bukan sengaja nak paksa... tak baik membazir!





Ni aksi betul-betul ni... bukan saje-saje berlakon posing gini.. Lepas makan, saya ke stokis HPA di sebelah RFC ni.. Nak beli barang-barang yang orang tempah dengan saya. Kedai nampak eksklusif dan bersih. Takde pelanggan lain masa tu.. kami je 6 orang masuk menyerbu kedai. Budak-budak masih excited lagi menjenguk keadaan sekeliling. Saya hanya memerhati sekali-sekali kerana berurusan dengan pekerja di kaunter.





"Aduh, lenguh laahh..." Suara Fatihah kedengaran dari belakang saya. Saya pun berpaling. Fatihah dan Mardiana berbaring atas karpet empuk tu..





Ish budak ni... buat macam rumah die pulak.. Saya berkata dalam hati... Tanpa berlengah saya pun ambik lah gambar diorang ni. Memang selesa sangat... Saya sempat lagi promote kat diorang..




"Balik nanti bagitau mama... kalau nak beli ayam atau aiskrim mari beli kat sini. Semua best-best belaka..."





"Ye ke kak long? Balik nanti nak bagitau mama lah..." kata mereka tulus. Saya hanya tersenyum. Senyuman yang tulus...







p/s: saya sebenarnya tak mahu dah bawak budak-budak ni pergi jalan-jalan. Ramai orang ingat anak saya! huhu.. Tapi saya dah ajak orang besar... orang besar tak mahu ikut.. kene lah bawak orang kecik.. saya segan kalau makan sorang-sorang kat situ... Sebab tu kalau jumpa saya dengan budak, kene tanye dulu anak sape yaa... bukan main teka-teka aje ok... :)






Read More......

Radix Fried Chicken @ Ganu

Salam and good day!

Saya mungkin beribu-ribu pengguna setia HPA yang menantikan RFC ke negeri Terengganu ni. Saya memang suka suka suka makan ayam. Selama RFC mula dibuka beberapa tahun sebelum ni, saya dah hampir 4 kali makan di RFC di Kedah dan baru-baru ni di Kelantan. Memang selama ni saya ikat perut tak mau beli KFC. AlhamduliLlah kali ni dah ada peluang makan ayam setiap hari..hehe.

Saya pun memang ketinggalan mengetahui RFC Terengganu ni bakal dibuka pada 2 Disember 2010 (esok). Saya memang tak lepaskan peluang ni nak promote sama sebab over-excited sangat. Sebelum ni tunggu punya tunggu bila lah nak siap RFC ni... banyak betul dugaan dan khabar anginnya... akhirnya menjadi kenyataan. AlhamduliLlah.

Seperti restoran fast food yang lain... RFC menyediakan pelbagai jenis makanan segera tetapi berkhasiat dan dijamin HALAL. Semua produk yang digunakan adalah produk HPA sendiri.. dari ramuan rempah, pelbagi jenis air sejuk dan panas, ayam organik yang sedap, dll... Memang semua kena cuba sendiri baru merasakan kesedapannya. Selain itu, apa yang amat dibanggakan adalah RFC (rangkaian HPA) adalah produk Muslim. Bukan mudah produk Muslim dan Bumiputra untuk sama-sama terus berdaya saing dengan produk antarabangsa yang sudah establish. Namun itu semua tidak mustahil, jika kita semua umat Islam menyokong sepenuhnya produk Muslim ini. InsyaAllah, orang Islam sekarang sudah mula celik hati menggunakan barangan yang halal lagi toyyiban. Meh pakat-pakat gi RFC!



RFC di Terengganu..







Menu-menu yang menarik...sangat sedap!


Peta lokasi ke RFC Terengganu di tengah bandat KT..

Read More......

Marah Kerana Sayang


Salam and good day!


Siap 1 mukasurat latihan, terus tidur tak endahkan suruhan cikgu…
Lagi 'best' siap mintak kebenaran nak tidur..!



Beginilah salah satu aksi pelajar saya yang ‘MALAS’ atau kurang berminat nak belajar. Hari ni memang saya agak hot berbanding hari-hari lain. Macam-macam dugaan dan perangai pelajar yang perlu dihadapi setiap hari.




“Hello, kenapa tak mari lagi kelas? Cikgu tengah tunggu ni..”


“Aik..? Ada kelas ke cikgu? Bukan ke cikgu kate cuti hari ni?”


Saya senyap seketika…


“Bila pulak cikgu bagitau cuti? Memandai je…”


“Alaa… kemarin kan cikgu kate cuti hari ni..?”


“Cikgu bagi masa 2 minit awak siap-siap mari kelas sekarang jugak!” saya akhiri perbualan.




5 minit berlalu mereka pun datang… Seperti biasa, lenggang kangkung. Mari kelas cukup syarat saje, tak bawak alatulis. Rumah dekat dengan sekolah, tapi hampir setiap hari kene telefon suruh mari kelas… Ish ish pening betul. Hari ni mungkin kali pertama gunung berapi nak meletus. Walaupun bukan lahar panas yang keluar, tetapi debu panas dihamburkan menandakan gunung berapi tersebut hampir-hampir meledak. Begitulah perasaan saya hari ni.




Saya boleh terima seandainya seseorang pelajar saya ada kekurangan, seperti tidak pandai baca atau dalam akademik. Usaha dan semangat yang ditunjukkan mereka untuk belajar adalah sebagai ‘hadiah’ buat saya untuk terus bersemangat mendidik dan mengajar mereka sebaik mungkin. Tapi jika sebaliknya berlaku memang mencabar kesabaran saya. Pendek kata, harap pandai tapi perangai tak leh harap. AstaghfiruLlah! Walau marah atau geram sehebat mana sekalipun, saya takkan keluarkan perkataan tak elok pada pelajar saya. Saya sayang mereka!




Kata-kata guru ibarat doa kepada para pelajarnya. Saya lebih sukakan reverse psychology ketika menegur mereka. Sapelah yang 24 jam suke kena marah atau marah-marah pada orang? Jika kita marah, ibarat menambah stress pada diri kita. Sebab tu, jika ditimpa sesuatu masalah, think positive. Senyum dulu bila menerima sesuatu cabaran. Biarpun senyum kelat atau tawar. Itu yang saya selalu amalkan insyaAllah.




Berbalik pada kisah tadi… saya hampir-hampir menangis kecewa dengan sikap mereka. Saya tak mampu tersenyum. Hampir setiap hari ‘buat hal’.. tak mahu dengar nasihat, selalu bagi alasan, suka berbohong, malas buat latihan, asyik melawan cakap guru, meninggikan suara, baca al-Quran main-main, tidur dalam kelas, tak tahu hormat orang tua, mari lambat tapi nak balik awal, dll yang membuatkan saya ibarat gunung berapi yang hampir meletus. Siapa yang tak marah? Kalau lah saya ni takde perasaan marah, samada saya ni seorang wali ataupun ada masalah jiwa. Adakah silap saya mendidik mereka? Senang diperlekehkan? Mungkin bukan itu maksud mereka… Mungkin hanya tanggapan saya. Mungkin inilah perangai budak-budak… Nak main-main je dunia mereka.. Saya bukanlah tuhan yang boleh paksa dan memastikan semua orang menjadi baik dan mendengar kata. Saya hanya mampu berusaha mengikut kemampuan saya. Tapi harus diingat, kita marah bukan kerana nak sedapkan hati melepaskan geram…tapi marah kerana sayang, nak bagi kesedaran kepada mereka. Yakinlah, ucapan yang terhasil dari hati yang ikhlas pasti mampu menyentuh hati dan perasaan mereka insyaAllah.




“Cikgu kesian mama dan papa awak semua kerja siang malam cari duit… Hantar awak tuisyen sana sini nak suruh awak berjaya. Tapi awak semua ni nak mari kelas pun malas. Dah lah selalu lambat.. Tak minat belajar..Tak kesian ke mama dan papa awak hah..?” Tak tahulah kalau pekerja kat ofis sebelah tu terkejut dengar saya ‘mengaum’.




“Kalau lah awak semua tak suka cikgu mengajar.. awak boleh cari cikgu lain yang lagi best! Tak perlu lagi belajar ngan cikgu ni. Lagi senang dan aman perasaan cikgu!” suara saya tersekat-sekat. Mereka hanya diam.




“Mana pensil?Pemadam? Mari kelas nak belajar kan? Nak menuntut ilmu.. Tiap-tiap hari nak kene marah sokmo.. awak suke ke hah..? Nak cikgu buat macamana lagi nak suruh awak dengar kate ni? Macamana nak berkat belajar nak pandai kalau tak hormat cikgu..? Cikgu bagi masa 2 minit pergi balik ambik pensel dan pemadam sekarang jugak!” memang dahsyat jugaklah hari ni saya mengamuk…huh!




Gitu lah hari ni berlalu… tak tau lah esok macamana.. insyaAllah moga hari-hari mendatang lebih baik dari hari ini..bukan lebih buruk. Pendek kata, mendung hanya seketika. Nanti cerah lah kembali.. Nak berjaya perlukan usaha, kesabaran dan doa. Ujian dan dugaan ni membuatkan saya lebih kuat dan bersemangat untuk mencari jalan terbaik mendidik anak-anak ini dan yang lain insyaAllah. Sebagai pendidik, DOA adalah senjata. Hanya Allah yang Berkuasa memastikan kejayaan dan kemampuan kita membentuk akhlak, peribadi dan akademik mereka. Guru hanyalah sebagai perantara. Jika kita ikhlas mendidik anak-anak orang lain, insyaAllah Allah akan tolong kita nak mendidik anak-anak kita sendiri kelak insyaAllah. So, fighting! Tak perlu sedih lama-lama, kejap je sedihnye. Nanti ada lagi kelas nak diajar… saya kene baiki mood baik-baik.. saya tak mahu rosakkan plan saya, hanya kerana tak pandai menguruskan stress sendiri!




p/s: ambik masa rehat tengahari nak siapkan posting ni. Rasa lega sikit sebab dapat curahkan perasaan. Dugaan dan cabaran seorang guru adalah lumrah. Kena ada persiapan fizikal dan mental yang baik untuk berhadapan semua itu. Memang betullah, orang yang banyak bersabar sesuai jadi guru, terutamanya perempuan. Satu lagi, mulut jangan cepat sangat mengata pelajar. Guru mengajar dan mendidik, bukan lesen untuk menghina dan mengutuk mereka seandainya mereka silap. Seburuk mana pun mereka, mereka tetap anak didik kita! Tersenyum pulak fikir sebab dah meningkat usia ni, saya agak banyak bersabar. Masa muda-muda dulu, kurang sikit tahap kesabarannya… kira ok lah sikit. Tapi bengkeng dalam diam tetap ada…huhu. Marah perlu ada kerana itu fitrah manusia, kita bukan robot. Tapi menguruskan marah itu yang paling utama.. :)


Read More......

Weekend Yang Menarik

Salam and good day!







Allah Maha Mengetahui isi hati dan yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Saya tak tahulah nak explain macamana... Hanya orang yang pernah alami bisa untuk memahami ayat saya ni.







Cuti sekolah telah seminggu berlalu. Sudah menjadi tradisi setiap kali cuti sekolah, sekolah saya akan sibuk. Pelbagai pakej istimewa tuisyen sempena cuti sekolah ditawarkan. Para ibu bapa berlumba-lumba untuk mendaftar demi melihat anak-anak mereka berjaya, dan yang penting masa cuti panjang diisi sebaiknya.







Seminggu ni memang agak letih kerana jadual kelas yang padat, hal pengurusan kelas (beli buku, tempah buku, susun jadual,dll). Rasa sehari-hari berlalu agak perlahan. Tak dinafikan memang tension, letih, sedih, gembira, dll lah. Terdetik jugak dalam hati, weekend ni nak buat sesuatu hiburkan hati! Tiba-tiba handset saya berbunyi. Ada panggilan masuk.




"Assalamualaikum...ye Baity"




"Ida... nak pergi tak Ekspo Cheng Ho..? Hari Jumaat ni kite tolak"




"Nak!" tak sabar-sabar saya menjawab. Sebenarnya dah lama tahu pasal ekspo ni, rasa macam menarik jugak fikir saya. Cuma takde 'hidayah' lagi nak pergi...hehe. Tapi bila ada teman nak gi sama-sama baru lah best..!







Kebetulan pagi Jumaat ada jamuan mengutip dana. Penat jugak walau sepagi bertugas sebab ramai orang mari menjamu selera, lagipun banyak tugasan yang emergency. Lepas tu, baru bertolak ke Kota Bharu.







Banyaaak sangat pameran, jualan dan ekspo yang diadakan. Tempat berlainan setiap event, tetapi berdekatan antara satu sama lain. Memang lenguh satu badan dan kaki round sakan. Macam-macam ada. Cuma saya terkilan kerana tidak sempat menonton persembahan khas dari China, akrobatik dan Adili. Saya pergi malam terakhir ekspo, persembahan terakhir malam sebelumnya. Huhu...







Tak banyak pun membeli, cuci mata je. Antara barangan yang paling istimewa yang dibeli adalah alat urut elektronik. Tekan je pada badan, alat tu akan bergetar mengurut badan kita. Harganya cuma RM10. Bolehlah bawak alat ni ke sekolah saya. Kalau letih boleh suruh pelajar urut belakang...hehe.



Electric massager... Ada banyak pilhan warna. Saya pilih purple!










Gambaran Laksamana Zheng He (Cheng Ho) yang hensem.. :)






Contoh kapal digunakan dalam pelayaran beliau..
Ada banyak jenis kapal, antaranya Kapal Tempur, Kapal Makanan, Kapal Kuda
dan lain-lain lagi. Beratus-ratus kapal dalam satu pelayaran, dan
melibatkan 28,000 anak kapal kesemuanya... hebat kan..?







Contoh suasana di pasar rempah antarabangsa...
Gambar tak ok..sori..








Laksamana Cheng Ho bukan sahaja hebat dalam pelayaran, beliau
juga berbakat mencipta dan bermain muzik...






Pada mulanya nampak biasa aje kualiti yang dipamerkan. Ni merupakan sebahagian ayat al-Quran terpanjang di dunia yang dipamerkan. Saya renung dekat-dekat tulisan ayat-ayat suci ni, subhanaLlah saya tergamam seketika. Ni bukan sebarang tulisan! Ayat suci al-Quran dihasilkan menerusi paper-cutting di atas kertas hitam. Warna kuning adalah kain alas sahaja. Sungguh menarik dan teliti penghasilannya.









Hasil seni ini dihasilkan di China, sepanjang 200 meter ayat-ayat al-Quran, serta lebar 1 meter ++. 2 tahun lamanya untuk menghasilkan hasil seni istimewa ini...






Maaf kualiti gambar tidak ok. Ramai sangat orang berkerumun sini, menyelit
di celah-celah orang nak ambik gambar ni. 4 surah terpilih untuk menghasilkan
ayat Quran yang diperbuat dari emas ini...






video

Simulasi pelayaran dan susunan armada Cheng Ho..










AlhamduliLlah, kami semua selamat sampai ke Terengganu hampir pukul 2 pagi. Setelah beberapa jam berehat, ada 2 program pulak menanti hari ni, Sabtu. Menarik jugak dapat menghadiri konvensyen berkaitan IT walaupun sekejap je terlibat. Banyak info dan input yang diperoleh. Dunia Hujung jari, Global Village dll beberapa lagi istilah yang sentiasa didengari dan baru didengari diteliti betul-betul. Rugi benar orang yang tak pergi ke program ni.






Pada sebelah petang diadakan program Sepetang Bersama Nora anjuran Nisa' Terengganu di Terengganu Equestrian Resort (TER). Saya agak lambat ke tempat program maklumlah kene ambik orang dan kebetulan hujan agak lebat pada mulanya. Jadi terpaksa turun lambat sikit sebelum hujan reda.






Hari ni 2 kali saya nyaris-nyaris eksiden..huhu. Hujan lebat menyebabkan tumpuan pemanduan saya agak terganggu (tergesa-gesa ke tempat program jugak...). Saya sempat brek sebelum hampir-hampir terkena sebuah motosikal ketika membuat pusingan U. Kasihan abang tu, nampak dia agak terkejut. Muka die memang bengis sangat nak marahkan saya..huhu. Maafkan saya. Selepas itu, saya memandu lebih bertenang untuk ke tempat program.






Hampir sampai ke dewan TER, dari jauh saya nampak sekumpulan budak lelaki bermain basikal. Saya juga perasan mereka menoleh ke belakang untuk melihat kenderaan saya yang berada di belakang mereka. Saya memandu berhati-hati... Tiba-tiba, salah seorang kawan mereka main tolak-tolak menyebabkan basikal mereka ke tengah jalan. Saya yang sememangnya dari awal berhati-hati terkejut dibuatnya tindakan 'bodoh' mereka ni. Saya sempat brek dan ke tepi jalan. Nasib baik tiada kereta lain ketika itu... 2,3 kali saya bunyikan hon ke arah mereka. Nasib baik saya tak keluar kereta dan 'sekeh' mereka cukup-cukup lepaskan geram. Lepas tu saya fikir balik... Agaknya inilah perasaan abang motosikal yang saya hampir-hampir 'langgar' tu... MasyaAllah. Saya terima 'cash' pengajaran akibat kelalaian saya hari ni. Terima kasih Ya Allah kerana menegurku... Lepas ini saya akan lebih berhati-hati dan tidak mementingkan diri lagi... insyaAllah. Saya hanya manusia biasa. Kita akan menjadi manusia hebat jika kita belajar dan mengambil iktibar dari pengalaman. insyaAllah.








Begitu jugak pengalaman yang dikongsi oleh penyanyi Nora hari ni. Saya amat tertarik dengan pengalaman yang diceritakan beliau. Ada seorang kawan bertanya, "Nora, you pernah ke hadapi pengalaman perit atau dahsyat sampai you nak berubah begini..?"







Nora dengan yakinnya menjawab, "Takde! I nak beritahu you... Kita manusia ni tak perlu nak kena ditimpa musibah baru nak berubah. Nak berubah kene ada kesedaran, jangan tunggu balasan dari Allah". Gitulah lebih kurang.









Bagi saya Nora memang bertuah kerana dikurniakan suami dan keluarga yang bahagia. Anak-anak beliau semuanya dihantar ke sekolah tahfiz atau agama. Ketika Nora bertekad nak pakai tudung, beliau menyatakan hasratnya kepada suami. Mendengar keinginan isteri, si suami mengalirkan airmata! Begitu juga ketika Nora bertanyakan anak-anaknya... Si anak menjawab tulus... "Kami sayang mama... kami tak mahu mama masuk neraka!". MasyaAllah, alangkah beruntungnya dikelilingi orang-orang yang sentiasa sayangkan dan prihatin kepada kita.








Selepas itu, ringkasnya Nora bertekad untuk berubah walaupun tahu risiko yang akan dihadapi dan beliau amat bersedia menghadapinya. Disisih? Baginya, setelah bertudung rezekinya makin bertambah dan makin ramai orang yang dikenalinya yang sebelum ini beliau tiada peluang begini.









Kesimpulannya, Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Setiap musibah dan kesenangan adalah ujian. Hanya insan yang beriman mampu untuk menghadapi ujianNya. Kita juga perlu sentiasa harapkan redha dan rahmatNya. Tanpa rahmat Allah, kosonglah hidup kita!







Nora betul-betul berada di depan saya ketika menyanyikan lagu . Kak Siti (Ketua Nisa' Dungun bertuah dipilih Nora untuk nyanyi sama-sama. Tak sumbang, cuma pitching lari sikit...hehe..)









Oleh kerana audien kesemuanya perempuan, saya berani lah
bergerak bebas ambik gambar dan video. Sempat jugak
bersalam dengan Nora..hehe. Ambik peluang, ambik aura..








Berikut sedutan video Nora bermesra bersama peminat. Saya sengaja tak rakam semasa beliau menyanyi... Cukup je lah yang ni :)




video





Read More......