"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

"Aku Berharap Mendapat Syahid di Ghazzah"



"Aku Berharap mendapat syahid di Ghazzah" - Syeikh Qaradhawi –

Aku Berharap diakhir kehidupan ini, aku dapat pergi ke Ghazzah walaupun berada atas kerusi roda. Aku akan menghalakan senjataku kepada israel, kemudian israel akan membalas dengan melontarkan bom kepadaku,akhirnya aku mencapai syahid di bumi Palestin”


Salam. Good day! Masih belum terlambat untuk mengucapkan Tahun Baru Hijrah. Kerana kita masih lagi dalam mood tahun baru.. next week pun tahun baru jugak, Cuma itu tahun masihi. Sebagai Muslim sudah tentu tahun Hijrah lebih utama. Namun, banyak mana yang ingat menyambut tahun baru Islam ni? Tepuk dada tanya iman lah...

Saya baru je bukak emel dari sahabat. Sekitar sambutan Maal Hijrah jugak. Namun ada sesuatu yang amat menarik minat saya. Sama-sama kita renungkan...

Sekadar berkongsi apa yang kami dapat dalam usrah pemuda malam tadi..oleh Naqib kami, Ustaz Imran Selamat @ Imran Al Malizi,kolumnis Harakah "Berita dari Yaman"

Semua maklum yang Dr Yusuf Al Qaradhawi dianugerahkan Tokoh Maal Hijrah 1431H oleh kerajaan Malaysia. Gambar beliau, Sultan Kedah, Jamil Khir & Yusuf Noor keluar besar dalam suratkhabar minggu lepas.

Ceritanya, sebelum beliau setuju untuk datang ke Malaysia terima anugerah, ada syarat yang dikenakan pada kerajaan. Antaranya ialah, dia dibenarkan untuk berjumpa dengan KAWAN-KAWAN beliau di Malaysia, terutamanya TG Hj Abdul Hadi Awang,Presiden Pas. Tengok pada Harakahdaily, ada pertemuan beliau dengan Tok Guru.

Hatta ketibaan beliau ke Pejabat Pas Jln Raja Laut ,diiringi dengan konvoi polis dan pihak kerajaan.

Ahad malam, sesi kuliah beliau di Masjid Shah Alam. Pada sambutan Maal Hijrah/hari Sabtunya, ada dibuat majlis ceramah di PICC. Dr Mashitah bertanyakan tentang buku terbaru beliau iaitu Fiqh Jihad. Dr Yusuf Al-Qaradhawi menceritakan, ada 13 tahap jihad yang perlu dilalui. Peringkat yg paling rendah ialah jihad melawan nafsu, kemudian jihad dengan diri sendiri dan seterusnya..

Beliau kemudian tekankan tingkatan jihad yg paling tinggi iaitu MENEGAKKAN KEBENARAN & MELAWAN PEMERINTAH YANG ZALIM. Beliau tekankan ini beberapa kali di hadapan menteri-menteri yang hadir, kakitangan kerajaan, Dr Mashitah sendiri dan semua tetamu kehormat yang ada. Beliau cuba tekankan yang ini perkara utama..

Malangnya, Dr Mashitah tak nampak perkara ini penting. Dalam press conference selepas tuh, benda lain yg keluar..

Dalam Utusan hari ni, muka depan Dr. Yusuf beri buku Fiqh Jihad pada Najib. Bagi UMNO dan seangkatannya, ini kira bola tanggung KONONNYA ulama besar dunia tuh datang melawat Najib. Padahal nak suruh Najib baca buku tuh dan sedar, kepimpinan dialah yang ditentang..


Wallahu 'alam...

p/s: saya doakan beliau (Dr Yusuf) dan para ulama lain akan sentiasa dalam lindunganNya dan diberkati dunia Akhirat. Seronok boleh jumpa orang yang Allah sayang ni. Kita rasa tenang dan ada aura positif yang sangat kuat. Tengok muka aje rase hilang semua masalah...InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?