"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Something Special

Best jugak duk sini... tapi kalau gayat jangan lah wat umah gini..huhu

Gambar Hiasan






Salam and Good day!


Rasa macam 'beku' aje minggu ni. Tak tau nak update ape blog ni.. sibuk sokmo.. tak sempat nak fokus untuk something fresh and new. Minggu ni jugak macam-macam telah terjadi pada saya. Memang menguji KEIKHLASAN dan KESABARAN saya. It's ok... itu tandanya Allah sayang pada kita. Jika banyak dosa, ujian itu sebagai kaffarah dosa-dosa kita sebelum ini..insyaAllah. Ataupun, jika kita sedang bergelut untuk ikhlas, maka besarlah dugaan yang Allah berikan untuk menguji betul ke idak kite ni nok sabooo... Tak perlulah saya bagitau apa kejadian yang menimpa saya... apa yang perlu anda tahu, semua dah SELESAI..AlhamduliLlah. Lega dan nyaman rasanya... umpama sedang berada di puncak gunung yang menghijau lagi dingin, sambil menghirup udara yang segar dan harum.. hehehe.. Ape2 je lah..


Sedang belek-belek emel, terjumpa artikel ni yang amat special. Kalau saya kabo tentu ada yang tak berapa nak percaya.. ambik kat bawah ni kajian yang dilakukan oleh sape ntah. Tak sempat nak check lagi.. saya copy sikit aje untuk info semua, terutamana saya nih. Ok, enjoy your reading.


Brain Tip #85: Bounty of Brain Tips
As I was working hard to meet a book deadline, I collected a pile of brain tips to share with you. I couldn't select one to write about since they all seemed interesting. Therefore, I am going to share a "buffet of tips" with you. Hope you enjoy the feast!

Brain tip #1: Improve your memory while saving money
If you want to increase your memory, what brain-training software should you choose? According to neuroscientist Peter Snyder of Brown University, NONE of the 20 most popular programs on the market provide long-term results in learning and remembering. Snyder says the best memory enhancer is exercise. Next, a good diet and an active social life will measurably improve brain functions.

Brain tip #2: Observing other's self-control will boost your own
"Monkey-see, monkey-do" was a popular chant when I was a child. Scientists have discovered that there is truth to this statement. Our mirror neurons often trigger mimicking behavior and sympathetic feelings. You feel itchy when the women you are talking to scratches her arm, you wince and feel a twinge of pain when you see others get hurt, and you crave popcorn when the people next to you are sharing a bag.


You can use this phenomenon to your advantage. If you want to improve your dieting willpower, hang out with someone who has no problem saying no. If you want to feel brave, get a boost of courage by talking with someone who loves a good challenge. When you are feeling down, go out with someone who sees the brighter side (even if their optimism is annoying). It's much easier to shift your emotional state by using your mirror neurons than wrestling with your emotions on your own. Willpower isn't all it's cracked up to be. Choose confident, optimistic friends and your will strengthens naturally. You are a reflection of the company you keep.


Brain tip #3: Cursing has a positive biological effect
Even if your language is generally clean, you may swear like a trucker when you stub your toe or bang your head. Psychologist Richard Stephens found that swearing actually increases pain tolerance. Women might be able to withstand twice as much pain when swearing, which could explain their outbursts during childbirth. Pain tolerance for men also increases when they grumble and shout profanities, which might explain why sports coaches cuss so much when psyching up their players. The next time your body hurts, turn on your pain blockers by swearing. However, the researchers caution that swearing in public may not be a good way to win friends and influence people.

Brain tip #4: It is easier to add ideas than to fix your brain
No matter how hard you try, you keep misspelling or mispronouncing certain words. If you try to remember the correct way to spell or speak, you get confused. According to Stanford psychologist Gordon Bower, common errors include spelling "wierd" for "weird" and "neice" for "niece." Also, learned mispronunciations appear across the spectrum, especially if you heard a word mispronounced in the first place making it hard for you to ever remember how to say the word correctly. You can also slip into the habit of calling your spouse or child someone else's name (hopefully, not the name of an old lover).

Instead of trying to correct yourself, you should learn new associations, like saying, "We are weird" or "My niece is nice." How many times have you said to yourself, "I before e except after C"? Rhymes, games, and memorable connections are a great way to trick the brain into creating a new brain rut.

Brain Tip #5: Focus on the future, not the present
I know this runs counter to my own writing on the power of awareness and presence as well as many other books and articles you've read. However, when you are in an emotional-laced discussion, it is sometimes better to keep your focus on the outcome you want to achieve. When your gut tells you to defend or shut down, pause, take a deep breath and ask yourself, "If I walked out of this conversation feeling proud of the results, what would have happened?" As Stephen Covey would say, "The main thing is to keep the main thing the main thing" and keep the end in mind.


p/s: Esok saya dan beberapa orang sahabat akan ke KL. Hope doakan kami selamat pergi dan pulang, dan memperoleh manfaat dan memanfaatkan urusan kami di sana..insyaAllah.

Read More......

Mursyidul Am Ke-8 Ikhwanul Muslimin



Harakahdaily


KAHERAH, 20 Jan: Ikhwan Muslimin telah mengumumkan Mursyid Am barunya iaitu Dr Muhammad Badi’ Abdul Majid Samy, 67 tahun.


Beliau adalah Mursyid Am kelapan bagi jemaah Ikhwan Muslimin yang diasaskan oleh Mursyid Am Pertama, Imam Hasan Al-Banna pada tahun 1928. Dr Muhammad Badi’ (GAMBAR) menggantikan Mursyid Am KeTujuh, Ustaz Mahdi Akef yang tidak berhasrat menyambung jawatannya apabila umurnya melebihi 80 tahun.Dr Muhammad Badi’ dilahirkan pada 7 Ogos 1943 di Al-Mahalla Al-Kubra, negeri Al-Gharbiyah, Mesir. Isteri beliau bernama Sumaiyah Asy-Syanawy, bekas pengetua Madrasah Ad-Dakwah Al-Islamiyah di Bani Suef, Mesir.

Beliau adalah anak kepada Haji Muhammad Ali Asy-Syanawy yang merupakan generasi awal Ikhwan Muslimin dan termasuk yang dijatuhkan hukuman mati oleh kerajaan taghut Mesir dibawah Presiden Jamal Abdul Nasir pada tahun 1954 tetapi kemudiannya diringankan kepada penjara seumur hidup. Mereka dikurniakan tiga orang anak, Ammar, Bilal dan Dhuha.Ustaz Mahdi Akef mengumumkan nama Dr Mohd Badi’ Abd Majid Saamy sebagai Mursyid Am Ikhwan Muslimin kelapan dalam sidang akhbar antarabangsa di Kaherah, Mesir jam 11.00 am (waktu Mesir) tadi.




Berikut adalah maklumat tambahan beliau;-


Mohamed Badie Abdul Mageed Samy

Date of Birth: 7/8/1943

Place of Birth: Mahalla Alkubra

Social Status: Married

Married to:
Samia Alshenawy Former Director of Islamic Dawaa School daughter of Brotherhood's pioneer Mohamed Ali Alshenawy (Pilot) who was sentenced to death in 1954 and later commuted to life sentence.

Children:
Ammar (Computer Engineer)
Bilal (Radiologist)
Doha (Pharmacist)

Grandchildren:
Roaa
Habib
Eyad
Tameem

Academic achievements:
-Bachelor of Veterinary Medicine - Cairo in 1965 Lecturer, Faculty of Veterinary Medicine - Assiut in 1965.
-Master of Veterinary Medicine and a teacher assistant in 1977 from the University of Zagazig. -Doctor o Veterinary Medicine and teacher of the year 1979 from the University of Zagazig. -Assistant Professor of Veterinary Medicine in 1983 - Zagazig University.Expert Veterinary Institute in Sana'a 82 - 86 Professor of Veterinary Medicine in 1987 Cairo University - Beni Suef Branch.

-Chairman of the Department of Pathology, Faculty of Veterinary Medicine in Beni Suef in 1990 for two sessions.Under the Faculty of Veterinary Medicine, Beni Suef University for Graduate Studies in 1993 for a single sessionSupervised 15 Masters Degree and 12 PhDs, and dozens of scientific researches in the field of specialty.

Current work:
Professor Department of Pathology Faculty of Veterinary Medicine – University of Beni Suef

Syndicate activity:
Secretary General of General Union of Veterinarians for two sessions.
Treasure of the Union of the medical profession for a single session.

Social and scientific activity:
-Member of the Governing Council of the Islamic Welfare Association Mahalla Alkubra
-Board Member, Staff Club, Cairo University 10 years, and supervisor of the branch club in Beni Suef.

-Vice-Chairman of the Board and Islamic Call Society in Beni Suef in 1996. Chairman of the Association of Housing staff members and their assistants at the University of Beni Suef.

-Chairman of the Board of Directors of pathology and clinical pathology at the level of the Republic.

-Chairman of the Journal of Veterinary Medical Research of the Faculty of Veterinary Medicine Beni Suef for 9 years. Chairman of the Service Center, Faculty of Veterinary Medicine of the environment - Beni Suef.


Brotherhood responsibilities:
1975: Member of the administrative office Mahalla
1977: Leader of the administrative office Mahalla
1986: Educational Association official in Yemen up till 1986
1986: Member of the Administrative Office of Beni Suef 1990: Official in the administrative office Beni Suef
1994: Education official

Status with the movement:
1996: Member of executive guidance bureau
2007: Member of international guidance bureau

Arrests and detentions by State security:
1965: Military tribunal with Professor Sayyed Qutb and the Muslim Brotherhood, sentenced to 15 years, of which he spent 9 years,
1974: Released and returned to work at the University of Assiut, and then transferred to the University of Zagazig, and then he flew to Yemen, he returned from there to the University of Beni Suef.
1998: Imprisoned for 75 days in the case of Islamic Call Society in Beni Suef where he was chairman
1999: Sentenced to 5 years imprisonment in the trade unionists court case. Released after 3 years.
2008: Arrested and detained for one month during municipal elections.

Writings:
Articles and speeches on the movements' official website "Ikhwanonline"
"Quranic thoughts" presented in a series
Reviewed and presented the book "Understanding the Da'wa"

Achievements:
1999: Named as one of the 100 greatest Arab Scientists in the world.

SubhanaLlah..hebat betul pemimpin yang dipilih ni, seorang ulama dari kalangan profesional. bukan calang-calang orang. Walaupun saya x kenal sangat Dr Muhd Badi' ni, baca biodata dan pengalaman beliau cukup utk mengetahui dan mengagumi beliau. Hidup beliau dan keluarga hanya untuk perjuangan Islam. Ditangkap dan dihumban ke dalam penjara beberapa kali masih tidak mematahkan semangat beliau, malah makin berkobar-kobar api juang yang ada dalam diri.

Saya teringat satu perbualan dengan seorang sahabat baru-baru ini. Beliau merupakan graduan dari sebuah universiti tanahair. Semasa di U, beliau memegang beberapa jawatan jemaah dan merupakan pimpinan tertinggi jemaah. Memang hebat jugaklah, walaupun seorang pendiam. Cuma masalahnya, setelah habis belajar, beliau agak kurang terlibat dengan jemaah. Mungkin ada beberapa kekurangan atau masalah peribadi yang dihadapi menungkinkan pergerakan terbatas. Ya, saya mungkin memahaminya sedikit sebanyak.

Namun, baru-baru ini sempat berbual bersamanya... Ada seorang kawan offer beliau untuk terlibat di dalam DUN. Tapi katanya, dia agak keberatan untuk menerimanya. Saya tanya kenapa? Katanya...tak mau lah.. bila ada tanggungjawab ni susahlah.. Terkejut jugak bila saya dengar perkataan ni dari seorang pimpinan suatu ketika dulu...

Cukup pasal orang tu..bukan nak mengumpat die..saya suke ambik kisah tu untuk refleksi diri saya sendiri. Saya sempat 'nasihat' kawan saya tu..jangan lari dari tanggungjawab...dll... jangan jadikan kerja sebagai halangan untuk 'takut' bergerak dalam jemaah.ataupun keluarga sebagai halangan.. memang sir dan hazar tu penting. cuma, adakah kerana takut di 'cop' maka kita terus lari dari jemaah? takut dengan bayang-bayang sendiri? Na'udzubiLlah. saya begitu jugak ke? saya takut kadang-kadang bila kita marahkan seseorang, rupanya kita lebih teruk dari itu.. Saya berdoa dan harap moga Allah tempatkan diri ini dikalangan golonganNya..yang sentiasa berjuang dan memegang amanahNya untuk memartabatkan agamaNya...Ameen..

Read More......

Mabuk Cinta


Mabuk dalam Cinta kepada Allah

Dikisahkan dalam sebuah kitab karangan Imam Al-Ghazali bahawa pada suatu hari Nabi Isa a.s berjalan di hadapan seorang pemuda yang sedang menyiram air di kebun. Bila pemuda yang sedang menyiram air itu melihat kepada Nabi Isa a.s berada di hadapannya maka dia pun berkata,
"Wahai Nabi Isa a.s, kamu mintalah dari Tuhanmu agar Dia memberi kepadaku seberat semut Jarrah cintaku kepada-Nya."

Berkata Nabi Isa a.s,
"Wahai saudaraku, kamu tidak akan terdaya untuk seberat Jarrah itu."

Berkata pemuda itu lagi,
"Wahai Isa a.s, kalau aku tidak terdaya untuk satu Jarrah, maka kamu mintalah untukku setengah berat Jarrah."

Oleh kerana keinginan pemuda itu untuk mendapatkan kecintaannya kepada Allah, maka Nabi Isa a.s pun berdoa, "Ya Tuhanku, berikanlah dia setengah berat Jarrah cintanya kepada-Mu." Setelah Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun berlalu dari situ. Selang beberapa lama Nabi Isa a.s datang lagi ke tempat pemuda yang memintanya berdoa, tetapi Nabi Isa a.s tidak dapat berjumpa dengan pemuda itu. Maka Nabi Isa a.s pun bertanya kepada orang yang lalu-lalang di tempat tersebut, dan berkata kepada salah seorang yang berada di situ bahawa pemuda itu telah gila dan kini berada di atas gunung.

Setelah Nabi Isa a.s mendengat penjelasan orang-orang itu maka beliau pun berdoa kepada Allah S.W.T, "Wahai Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tentang pemuda itu." Selesai sahaja Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun dapat melihat pemuda itu yang berada di antara gunung-ganang dan sedang duduk di atas sebuah batu besar, matanya memandang ke langit.

Nabi Isa a.s pun menghampiri pemuda itu dengan memberi salam, tetapi pemuda itu tidak menjawab salam Nabi Isa a.s, lalu Nabi Isa berkata, "Aku ini Isa a.s."Kemudian Allah S.W.T menurunkan wahyu yang berbunyi,
"Wahai Isa, bagaimana dia dapat mendengar perbicaraan manusia, sebab dalam hatinya itu terdapat kadar setengah berat Jarrah cintanya kepada-Ku. Demi Keagungan dan Keluhuran-Ku, kalau engkau memotongnya dengan gergaji sekalipun tentu dia tidak mengetahuinya."

Barangsiapa yang mengakui tiga perkara tetapi tidak menyucikan diri dari tiga perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.

1. Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia.
2. Orang yang mengaku cinta ikhlas di dalam beramal, tetapi dia ingin mendapat sanjungan dari manusia
3. Orang yang mengaku cinta kepada Tuhan yang menciptakannya, tetapi tidak berani merendahkan dirinya.

Read More......

Drunken man tries to lead Friday prayers in Kuwait mosque

Macam-macam lah... bila dah mabuk, fikiran dah tak betul maka tak de dah malu dan pertimbangan...

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Asmaa' binti Yazid r.a. berkata: "Saya telah mendengar Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Siapa yang minum khamar sehingga masuk dalam perutnya, maka tidak diterima sembahyangnya satu minggu dan bila sampai mabuk (hilang akal) maka tidak diterima sembahyangnya empat puluh hari dan jika mati sebelum taubat mati kafir dan jika bertaubat maka Allah s.w.t. akan memberinya minum dari thinatil khabaal (darah yang campur nanahnya ahli neraka)."

Restrained after repeatedly interrupting imam..

The man whose nationality was not revealed, was eventually restrained by the worshippers when he insisted on replacing the imam and leading the prayers

Gambar Hiasan



By Habib Toumi, Bureau Chief
Published: 00:00 January 17, 2010

Berita di SINI.

Manama: A drunken man repeatedly interrupted Friday prayers in a Kuwait mosque to praise the imam.

Witnesses reported that the man started talking to the imam at Al Kandari Mosque as soon as the sermon started.

"Shaikh! We do not want you to cause any crisis. Keep cool," the man was quoted as saying to the imam.

"Shaikh! You seem to be doing all right. You are OK (in English)… Great! Continue to be cool. You are OK. We want you to calm things down. Calm things down!"

The witnesses said that the imam ignored the remarks and continued his sermon and that the worshippers did not react.

Following the sermon, the man whose nationality was not revealed by the Al Rai daily, was eventually restrained by the worshippers when he insisted on replacing the imam and leading the prayers. He was handed over to the authorities, the newspaper said.

Islam prohibits the consumption of alcohol at all times and no drunken man or woman, Muslim or non-Muslim, is allowed to enter a mosque.

Sermon Friday prayers, attended by a higher number of worshippers than ritual prayers, consist of a sermon and communal prayers, and worshippers must focus on listening to the imam and must not interrupt him.

Incidents inside mosques are rare. In 2004, a woman wearing a gotra on her head and the imam's traditional gold-rimmed black cloak wanted to deliver the sermon at Al Fateh Mosque in Manama. However, shocked worshippers who discovered her disguise held her as she was about to reach the imam's stand.

Read More......

Jujur dalam Bergurau Senda

Suka nya dia.. Apa yang kelakar sangat tu? Gambar Hiasan.

hik hik hik... gelinya hati saya.. Gambar Hiasan

Salam. Good day!

Hidup kita memang selalu dipenuhi dengan gurau senda dengan orang di sekeliling. Tujuannya hanya satu; untuk gembira dan ceriakan suasana. Takkan kita nak serius sepanjang masa, betul tak?

Tapi, sedarkah kita, ketika bergurau senda, kita mungkin dah berbohong? Kita mungkin tak berniat untuk betul-betul bercakap bohong, tapi hanya sekadar cakap main-main; atau kata orang sekadar mengacah saja.

Soalnya, betul ke kita tak boleh menipu walaupun dengan hanya niat untuk bergurau? Nama pun gurauan, jadi kita bukan berniat untuk betul-betul menipu, hanya sekadar main-main dan tak memudharatkan sesiapa. Dan biasanya, kita mesti akan cakap, “Aku main-main je la…”“Aku tipu engkau je tadi. Saja nak tengok macam mana reaksi engkau.”

Kalau diikutkan logik akal pendek kita, mungkin pandangan tu nampak macam betul. Tapi, mari kita teliti sabda Rasulullah S.A.W. :

“Hendaklah kamu jujur. Sesungguhnya kejujuran menunjuk kepada kebaikan. Dan kebaikan menunjuk kepada syurga. Seorang lelaki terus jujur dan mencari kejujuran sehinggalah dia dicatatkan di sisi Allah sebagai seorang yang sangat jujur. Berwaspadalah terhadap dusta. Sesungguhnya dusta menunjuk kepada kejahatan. Dan kejahatan menunjuk kepada neraka. Seorang lelaki terus berdusta dan mencari pendustaan sehingga dia dicatat di sisi Allah sebagai seorang yang sangat berdusta." [1]

“Celakalah orang yang memperkatakan sesuatu agar orang lain ketawa, lalu dia berdusta. Celakalah untuknya. Celakalah untuknya.” [2]

(yang ni kita jarang terfikirkan… hepi je tgk rancangan2 lawak di tv… raja lawak lah, pi mai pi mai tang tu la…. Mulai hari ni, Jom timbang2kan)

Apa pun tujuan kita, pendustaan sesekali tidak dibenarkan walaupun hanya untuk bergurau dan berjenaka. Islam mengharuskan gurau senda, keceriaan dan hiburan jiwa, tetapi Islam tidak membenarkan pembohongan, walaupun hanya untuk bergurau semata-mata. Jadi, kalau nak bergurau, pastikan gurauan kita tak ada unsur-unsur penipuan dan pendustaan. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W.: Maksudnya:

“Sesungguhnya aku bersenda gurau dan aku tidak mengatakan, selain yang benar.” [3]

Macam mana cara yang betul untuk bergurau?

Mari kita susuri sirah Nabi Muhammad S.A.W., bagaimana cara baginda bergurau senda dengan orang-orang di sekeliling baginda. Suatu hari, seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah S.A.W., meminta tunggangan daripada baginda kerana hendak pulang ke negerinya. Apabila Nabi mendengar permintaan lelaki itu, baginda bersabda:

“Sesungguhnya aku akan menunggangkanmu di atas anak unta.”

Padahal, pada waktu itu Nabi berkata demikian hanya dengan tujuan untuk bergurau. Apabila lelaki itu mendengar kata-kata Nabi, dia merasa susah hati kerana memikirkan bagaimana anak unta yang kecil dan lemah boleh ditunggang untuk perjalanan yang jauh. Lalu, lelaki itu berkata,

“Apa yang boleh aku buat dengan seekor anak unta? Kalau kamu berikan pada aku, tentulah menjadi beban dan hanya menambahkan kesusahan saja, sebab ia masih kecil dan tidak boleh ditunggang.”

Maka Rasulullah S.A.W. berkata,

“Adakah yang melahirkan unta itu selain daripada unta betina? Maka itulah yang mahu aku berikan kepadamu iaitu unta besar yang asalnya dilahirkan oleh ibunya.” [4]

Lihat bagaimana cara Rasulullah S.A.W. menjaga adab-adab dalam bergurau senda. Baginda tidak sesekali menipu orang yang diajak bergurau, sebaliknya cara baginda ada ‘seninya’ yang tersendiri.

Apa yang dapat diperhatikan dalam kisah di atas, Rasulullah menggunakan kaedah “double meaning” dalam gurauan baginda, iaitu satu kalimah tetapi mempunyai ataupun boleh difahami dalam dua maksud dan keadaan yang berbeza.

Jadi, gurauan sebegitu akan mengelakkan kita daripada berbohong ketika bergurau. Sayyidina Umar r.a. pernah berkata:

“Tahukah kamu mengapa dinamakan gurau senda (al-muzaah) dengan kata-kata al-muzaah?” (maksud asal al-muzaah: alih).

Mereka itu menjawab: “Tidak!”

Maka Umar r.a. menjawab:

“Kerana senda gurau (al-muzaah) itu, mengalihkan orang yang bergurau daripada kebenaran.”

Jadi, berwaspadalah kita dalam setiap gurauan dan kata-kata kita. Setiap apa yang dituturkan oleh kita akan dipertanggungjawabkan ke atas diri kita di akhirat kelak. Gurau senda mampu menghiburkan jiwa dan boleh mengeratkan hubungan sesama Muslim, tapi andai tidak kena caranya, gurau senda boleh melontarkan kita ke dalam azab neraka. Na'uzubillahi min dzalik.

Nota kaki:
[1] Riwayat Bukhari dan Muslim.
[2] Riwayat at-Tirmizi.
[3] Riwayat Ibnu Abid-Dun-ya dari Abu Hurairah.
[4] Riwayat Abu daud dan at-Tirmizi dari Anas, Hadis shahih.

p/s: ada orang pernah beritahu saya..."kereta awak kene langgar". Bila terdengar tu, rasa macam nak 'luruh' jantung saya. Yelah, sape tak terkejut? Bila check rupenye orang tu bergurau jek. Dalam hati nak bagi penampar kat orang tu...walaupun main-main jeee... Kita kena muhasabah balik konsep bergurau. Saya paling benci orang yang nampak macam serius tapi menipu dan cuba mempermainkan kita...eeeiii..tak leh nak kate lah..!

Read More......

TIPS BERGUNA

Salam. Good day!


Setiap masa kita perlu berjaga-jaga, terutamanya kaum hawa ni. Macam-macam perkara, kadang-kadang tu tak pernah di duga oleh kita. Seminggu ni saya merasa 'takut' nya duk sorang-sorang. Kadang-kadang rasa macam diperhatikan..ish! Tak mau lah fikir yang bukan-bukan. Tapi sebagai peringatan, selalu kena ada curiga dengan keadaan sekeliling. Walaupun keadaan sekeliling biasa-biasa aje. Sebagai Muslim, amalkan ayat kursi dan doa-doa sebagai pendinding. Yang penting, jangan tinggalkan al-quran dan Al-Ma'thurat sebagai sumber kekuatan jiwa insyaAllah.

Iyaah...mari lah kalau berani! hehe.. Gambar hiasan.



TIPS BERGUNA dari PDRM

[Tips menghalang kecurian seperti yang diberi oleh Polis DiRaja Malaysia]


(1) Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu seorang diri (Mereka mungkin menggunakan anak sebagai tebusan).

(2) Kunci atau sorokkan semua pisau-pisau yang terdapat di dapur sebelum tidur (Kesemua kes kecurian di dapati pisau hilang dan menurut polis mereka akan mencari pisau dahulu sebelum mencuri bertujuan untuk melindungi diri mereka).

(3) Sekiranya terdengar/terlihat paip air di luar rumah terbuka pada tengah malam (pukul 12:00 ke atas), jangan keluar rumah untuk menutup paip tersebut kerana ini adalah taktik terbaru mereka di mana mereka telah menunggu diluar pintu rumah untuk masuk (Kes terbaru berlaku di Dungun dan Petaling Jaya).

(4) Beritahu anak-anak sekiranya hendak ke tandas (jika tandas jauh) di waktu tengah malam, kejutkan ibubapa untuk bersama mereka.


(5) Jangan simpan barang-barang kemas di dalam almari baju (Cara lama ...).


(6) Bawa alarm kereta bersama semasa tidur, in case terjaga tengah malam, cuba on and off kan balik untuk menakutkan pencuri (Menandakan kita sentiasa alert).


(7) Tekan button merah alarm kereta anda jika anda suspect pencuri sudah masuk ke dalam rumah.


(8) Sekiranya terlihat orang-orang yang agak aneh dan asing di kawasan rumah anda, sila dapatkan plet no motor/kereta mereka (Selalunya naik motor dan mereka ni biasanya berdua, setiap kali kita lalu depan mereka, mereka akan menundukkan kepala).


(9) Pesan kepada jiran, sekiranya ada sesiapa yang datang ke rumah kita dan mengaku saudara kita bertujuan untuk mengambil barang-barang, jangan benarkan, beri nombor telefor pejabat anda kepada jiran supaya mereka boleh double check dengan kita.


(10) Semasa tidur, pastikan handphone anda berada di sisi atau pastikan juga Cordless Phone anda berada di sisi anda ataupun sambungkan satu extension dalam bilek tidur anda. Ini memudahkan anda membuat panggilan kecemasan sekiranya anda terasa kehadiran pencuri di dalam rumah anda.


(11) Adakan senarai nombor telefon kecemasan seperti polis kawasan anda, bomba kawasan anda, 999 atau sebagainya. Pastikan nombor-nombor ini disimpan dalam handphone anda. Kalau boleh, hafalkan nombor tersebut. Ini memudahkan anda membuat panggilan telefon.


(12) Kalau berkemampuan, pasangkan alat pengesan kecurian di rumah atau automatik alarm.


(13) Lampu porch & lampu belakang rumah sepatutnya terpasang secara automatik bila malam, baik semasa kita ada di rumah atau pergi bercuti.


(14) Kalau cuti lama, pesan jiran kutip surat-surat dalam peti surat. Peti surat yang penuh membantu pencuri menghidu ketiadaan tuan rumah.


(15) Kalau kawasan anda kerap berlaku kecurian, buat permohonan rasmi dari Balai Polis berdekatan supaya ada anggota polis buat rondaan yang kerap di kawasan anda.


(16) Kereta Proton adalah paling mudah dicuri. Kalau kereta anda brand new, sekurang-kurangnya anda perlu lock gear & steering sebelum tidur (Sebenarnya masih boleh dicuri, tetapi akan berjaya melambatkan pencuri).


(17) Kalau ada anak-anak perempuan, sebaik-baiknya pintu biliknya dikunci dari dalam (Sebab ada pencuri yg mengambil kesempatan seksual) dan anda perlu ada kunci pendua in case berlaku kebakaran.


(18) Sekurang-kurangnya simpan kayu hoki atau baseball di bawah katil anda buat mempertahankan diri dari pencuri yang ganas.


(19) Jangan letak kunci bawah pasu bunga/mail box/alang pintu/tepi tingkap bila keluar (Pencuri dah lama tau taktik ni...). Lebih selamat beri pada jiran yang kita kenal rapat.


(20) Kalau sewa rumah baru pastikan anda tukar padlock baru, mana tau bekas-bekas penyewa lama simpan kunci pendua.


(21) Kurangkan pendedahan dan pergaulan anda dengan pekerja asing.


(22) Pastikan keadaan selamat sebelum buka pintu rumah (Tak kira siang atau malam, terutamanya balik lepas 11:00lam).




Banyak lagi untuk ditulis... yang pasti kita semua juga punya langkah keselamatan untuk melindungi diri sendiri. Betul tak? Moga kita semua sentiasa dilindungiNya dari kejahatan makhluk dan jin. InsyaAllah.




- Be Careful, Be Vigilant, Be Alert and Take Care. Be Good - Do Good - Think Good - Feel Good

Read More......

Maher Zain

Salam. Good day!

Kali pertama saya dapat emel dari sahabat pasal seorang penyanyi nasyid dari Sweden yang baru meningkat naik. Saya 'paksakan' juga diri untuk tekan link youtube yang diberi, ye lah mane tahu kot-kot best nasyid die. Saya suka je lagu apa pun, penyanyi manapun, asalkan lagunya berunsurkan ketuhanan. Saya mudah tertarik pada melodi... selepas itu barulah saya akan hayati sepenuhnya lirik. Memang adatlah kite akan tertarik pada sesuatu yang menarik kan? Lepas tu barulah kita akan menghayatinya... Memang tak rugi saya klik link hari tu, nasyid yang diperkenalkan amat straight forward dan 'segar'. Pendek kata...saya suke lah!





Maher Zain

Sedikit info tentang Maher Zain;

Maher’s first musical inspiration came from his father, who was a singer himself, performing locally in the beautiful Mediterranean city of Tripoli – Lebanon. Fascinated by the music and instruments, Maher got his first keyboard when he was only ten and ever since music officially became part of Maher’s world.

The family moved to Sweden when Maher was only 8, where he continued his schooling, and later entered university and got a Bachelors degree in Aeronautical Engineering. With things changing around him, one thing remained the same – his strong passion for music. He would spend late nights at school with his friends where they would sing, rap, compose and experiment with music in every way. It didn’t take him long to realize that music became an integral part of who he is.

After being involved for a while in the music scene in Sweden as a music producer, Maher was introduced to RedOne, a gifted music producer who was fast rising in the music scene in Sweden. Maher started working with RedOne with Swedish artists, and later moved with him to New York. For a few years he was in the middle of the hot rush of the NY music industry, working with chart topping artists such as Kat Deluna on her debut album which included smash hits ‘Whine up’ and ‘Run the Show’.

Maher had what many would describe as a dream job for someone so young in such a glamorous business, but for Maher it felt like this was far from what he would call ‘the dream’, “I loved the music but I hated everything that surrounded it, it always felt like something wasn’t right”. RedOne was on the verge of breaking into the big time, going on to work with artists like Akon, Lady Gaga, Enrique Iglesias, Brandy, New Kids on the Block, and Michael Jackson to mention just a few, and becoming one of the most sought-after music producers in the world. Maher however was restless and eventually decided that the music industry and all that surrounded wasn’t the right place for him and he returned to Sweden.
It wasn’t until he met a group of brothers who were active in the Islamic community in Stockholm and he started regularly attending his local mosque that he felt like he’d reached ‘home’.

Maher feels blessed to able to finally find the right way, and feels like it’s his turn now to help others through his music to do the same: “If I had one thing I’d like to tell people out there it would be that it’s so easy to see the right way if we just open our eyes and look properly; that’s what happened to me.”

SubhanaLlah... Kite rase semangat bila jumpa orang yang hebat dan kuat semangat kan? Hope this bro akan diberi kemudahan dan kekuatan utk menghadapi cabaran dalam memperjuangkan Islam melalui muzik. Hayati setiap lirik dan melodi yang dialunkan. You'll find the strength insyaAllah. Enjoy yourself!


video

InshaAllah
Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lostThat your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Everytime you can make one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way

Dan banyak lagi nasyid-nasyid beliau yang menarik... boleh cari di youtube. Antara lagu yang saya minat InshaAllah, For The Rest of My Life, Open Your Eyes, Thank You Allah. Ini intro je, hope anda semua suka.

Read More......

Selamat Hari Lahir!

Selamat Hari Lahir... Gambar Hiasan
Salam. Good day!


Pertama-tamanya ingin panjatkan kesyukuran terhadap Ilahi di atas segala nikmat dan kesejahteraan sepanjang hidup ini. Rupa-rupanya hari ini genaplah umur saya yang ke-29..hehe. dah tua rupanya. Tahun depan, jika umur panjang maka umur sudah masuk tanggal 3 depan. Huhu... sekejap saja semuanya berlalu. Hari demi hari makin bertambah usia dan makin dekat kita untuk menemui Sang Pencipta.

Jika sewaktu kecil dulu, mama selalu anjurkan birthday party setiap kali birthday kami adik-beradik. Bukan party besar sangat pun, Cuma aritu masak sedap-sedap, ada kek harijadi, belon-belon dan tetangga beramai-ramai hadir untuk menikmati jamuan. Masa tu memang pelbagai hadiah dan ucapan yang diperoleh. Kini, bila dah besar takde dah sambutan-sambutan gitu. Cuma mama ataupun adik akan belikan kek coklat ataupun masak special di harijadi saya atau birthday adik yang lain. SMS dan telefon ucap selamat pun makin lama makin sikit saban tahun..hehe. Dapat hadiah 1 untuk setahun tu biasa ajelah. Saya amat hargai setiap pemberian orang kepada saya, walaupun bendanya murah. Contohnya, hadiah bekas tisu warna pink tertera perkataan I LOVE YOU masih saya gunakan lagi dalam kereta saya. Dah setahun, tapi masih elok dan akan terus saya gunakan. Lagipun hadiah dari sahabat pompuan, takde masalah..hehe.

Mungkin orang anggap itu perkara remeh je.. saya pun bukan kisah sangat dapat hadiah atau tak. Dapat SMS or telefon ucap selamat pun saya rasa dah amat berharga dan bahagia. Kita tahu masih ada lagi orang yang ingatkan kita... Tapi, mungkin bila dah ‘berusia’ ni makin sensitif kot..hehe. sebenarnya, bila makin dewasa ni..lagi banyak cabaran dan tanggungjawab yang akan kita pikul. Dan yang paling penting, persediaan kita untuk menemuiNya pada bila-bila masa sahaja. Adakah kita sudah bersedia?

Tahun ni saya sambut birthday sorang-sorang je...huhu. baru kelmarin saya hantar mama, abah dan 3 orang adik ke KL. Mereka semua teman mama ke IJN untuk buat rawatan susulan. Tak tau lah bila balik, paling lama maybe seminggu jugak! Tapi malam-malam takde lah nak tido sorang-sorang kat umah, terpaksa ‘berhijrah’ sementara ke Batu Burok. Jadi ‘pelarian’ jap..huhu. Awal pagi kene balik umah Marang kene siram pokok, bagi kucing makan, tutup lampu, kemas rumah,dll. Pastu baru gi kerja. Lepas abis kelas petang kene balik umah lagi bagi kucing makan, pasang lampu, dll lagi. Pastu baru boleh bertolak ke Batu Burok. Memang tak best! Bukan tak best sebab kene buat semua kerja... tapi duduk sorang-sorang.. memang lah kene berdikari, tapi waktu saya tengah tension ni semua orang tinggalkan saya..huhu... saya dah siap pesan kat diorang, kalau balik nanti ‘wajib’ beli ole-ole untuk saya. Kalau tak, siap..!

Allah s.w.t telah berfirman;
“Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (Yaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa..”
(Surah Yunus: 62-63)

Wali-wali Allah iaitu orang-orang yang beriman dan lagi bertaqwa tidak takut apa yang akan menimpa mereka dan tidak sedih dengan segala cabaran, ancaman dan dugaan yang menimpa mereka. Bagi mereka kebahagiaan adalah bahagia di dunia dan Akhirat itu yang lebih utama. Bagaimana ingin menjadi wali-wali Allah? Tidak lain dengan sentiasa ISTIQOMAH dengan kebaikan. Sentiasa mengamalkan membaca al-Quran, solat Dhuha, qiamullail, a-Ma’thurat. Kerana kekuatan seseorang Muslim itu bukan dari segi fizikal semata, malah bermula dari kekuatan spiritual. Bukankah doa itu merupakan senjata seorang Muslim? Jika doa kita tidak mustajab, bagaimana kita mampu memperoleh kekuatan dariNya untuk melawan musuh Islam..

Pendek kata, saya mengutarakan ayat Allah yang mulia ini kerana ingin mengambil motivasi dan semangat bagi saya untuk mengharungi kehidupan yang mendatang. Sempena tahun baru kelahiran ini, sudah tentu saya perlukan semangat dan dorongan untuk meneruskan kehidupan yang semakin mencabar. Ya...Harapan dan matlamat saya yang utama tahun ini dan selama-lamanya adalah tetap ISTIQAMAH. Walaupun, mungkin tidak sampai tahap menjadi waliNya.. cukuplah dengan kemampuan diri untuk sentiasa dekat padaNya, sentiasa dalam rahmat dan ihsanNya...insyaAllah. Allah tidak akan menghampakan hambaNya yang mengharap dan berusaha berbuat kebaikan. Moga saya terus diberi kekuatan dan rahmatNya untuk meneruskan agenda kehidupan mendatang. Kita tidak akan tahu apa cabaran yang menanti sehinggalah kita menghadapinya sendiri...dan akan berjaya ataupun kalah, selepas melawan ataupun ‘surrender’ dengan cabaran dan ujian tersebut.

Moga sama-sama mendapat manfaat. Wassalam.

Ciri-ciri JANUARIan (oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.)
* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.
* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.
* Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
* Pandai mengambil hati orang lain.
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi.
* Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
* Cukup sayang pada kanak-kanak.
* Suka duduk di rumah.
* Setia pada segala-galanya.
* Perlu belajar kemahiran bersosial.
* Sifat cemburu yang sangat tinggi


p/s: dulu-dulu rasa sangat bangga sebab birthday sama ngan Dato’ Siti Nurhaliza. setiap tahun orang akan ingat 11 Januari. Walaupun orang ingatkan Dato’ Siti je, takpelah tumpang gembira je lah. Sekarang biasa-biasa aje.. Hari ini hari saya! Dan yang bestnya, saya jumpa sahabat yang sama birthdate ngan saya! Tahniah Ja. Happy Birthday to you toooo.. juga happy birthday kepada Januarian yang lain jugak; Kak Wafa, Makcik Ana, my sister Wani, Algha, dll juga yang tiada dalam list nih. Moga terus sukses!

Read More......

PUTEH

Salam. Good day!

Secomel Puteh... Tapi mata Puteh biru.

Pertemuan dan perpisahan itu adalah lumrah..
Sama seperti adanya kehidupan dan kematian...
Kita adalah makhluk Allah, yang baharu (tidak Kekal selama-lamanya).. hanya Allah s.w.t yang Kekal sampai bila-bila..


7 Januari baru ni, banyak peristiwa yang berlaku.. tak perlu lah saya ulas panjang lebar kisahnya. Cuma saya sedih kerana kehilangan kucing saya, Puteh. Saya memang dari kecik dulu, kalau kucing mati memang saya akan berkurung dalam bilik menangis sorang-sorang. Tapi bila dah makin berusia ni...kucing pulak tu sangat banyak..sibuk ngan kerja dan program..takdelah menangis teresak-esak seperti dulu. Bukannya tak sayang kucing, mungkin sebab sudah terbiasa kot..




Tapi, berbeza dengan Puteh. Saya masih ingat sekitar tahun 2002-2003 ketika saya menjalani latihan industri di sebuah syarikat di Kerteh. Saya dan rakan-rakan serumah makan malam di sebuah restoran di pinggir Kerteh. Sedang kami enak menjamu selera, tiba-tiba datang seekor kucing berwarna putih mengiau meminta makanan. Sebenarnya, dalam 6 orang (termasuk saya) yang menyewa bersama, saya dan Nurul memang peminat kucing. Dari awal berjumpa kucing tu, dialah yang ‘gila’ minat pada kucing tu. Bulunya putih bersih, manja memang menarik perhatian ramai. Kami pun layanlah kucing tu sampai habis makan. Masih tak puas hati, Nurul yang sememangnya ‘hantu kucing’ sanggup pergi jumpa tuan kedai (juga tuan kucing putih tadi) untuk minta izin nak ambik bela kucing tu. Rupa-rupanya tuan kedai tu juga peminat kucing. Belakang kedainya ada disediakan kandang khas untuk dijadikan rumah kucingnya. Banyak lagi rupanya kucing yang tuan kedai tu ada. Selepas puas memujuk, akhirnya tuan kedai tu akur dengan kehendak kami. Dia merelakan kucing tu di bela oleh kami. Kami amat gembira!




Oleh kerana bulu kucing tersebut semuanya putih, maka kami namakannya Puteh. Minggu-minggu awal Puteh berada di rumah sewa kami memang agak memeningkan. Bayangkan, kami tiada sangkar nak kurung Puteh. Kami tak boleh tinggalkan Puteh berkeliaran di luar sebab dia masih baru, bimbang nanti lari pulak. Kami ambik keputusan untuk kurung Puteh di dalam rumah. Istimewanya Puteh, dia tak ‘membuang’ merata tempat. Dia ‘membuang’ dalam tandas tanpa perlu diajar. Bagusnye. Cume, lepas balik kerja tu memang kene ‘bersabar’ lah basuh tandas...



Selain itu, Puteh suka merayau-rayau sekeliling kawasan perumahan bermain-main. Kadang-kadang lewat petang baru balik. Ada suatu ketika, kami ingat Puteh dah melarikan diri. Biasalah kucing baru, tak biasa lagi tuan baru.. tetapi, sehari dua selepas tu Puteh masih ingat kami dan pulang ke rumah sewa kami. Memang istimewa sekali. Puteh jugalah penghibur kami di rumah. Di Kerteh dan Paka dulu amat berbeza dengan Kerteh dan Paka sekarang. Dulu takde yang best nak keluar. Keluar pun ke kedai makan je. Kami pun takde transport jugak. Duduk rumah je lah tengok tv. Rasa ‘beku’ jugak masa tu...



Setelah selesai 6 bulan berpraktikal, kami pun pulang ke rumah masing-masing. Tetapi persoalannya, macamana Puteh? Nak tinggalkan ke? Akhir sekali saya pun dengan rela mengambil Puteh balik ke rumah di Marang. Bukan ape, rakan-rakan yang lain semuanya berasal luar Terengganu. Jadi, saya beralah untuk membela Puteh pulak. Mula-mula tu memang lah kene ‘sembur’ ngan family bawak balik kucing. Dah lah kat rumah masa tu ada dah kucing. Ni tambah lagi kucing lain..ish ish.. sabar aje laaa..



Tambah tolak darab bahagi, 7 tahun saya bela Puteh sejak balik dari Kerteh dulu. Semua kucing kat rumah saya ni anak cucu Puteh lah semuanya. Semuanya baik-baik belaka, ikut perangai Puteh... walaupun dah tua, Puteh masih lagi kuat makan dan berselera sokmo. Puteh sentiasa sihat, jarang sekali sakit. Cuma akhir-akhir ni berjangkit kene kurap di telinganya. Dah pergi cucuk ubat di klinik aritu, dan makin sembuh. Bila dah tua ni, Puteh banyak bersendirian dan kurang diperhatikan. Kadang-kadang tu tak tau die menyorok kat mana, tapi bila panggil nak makan ada je die keluar dari tempat persembunyiannya. Tak kisahlah Puteh, asalkan deme bahagia.. Namun, saya masih sayang pasanya...



Sampailah suatu hari...hampir seminggu sebelum Puteh mati, saya nampak dia tidak sihat dan tidak menjamah makanan yang saya sediakan. Saya seperti biasa akan memberikannya madu. Paling tak pun, campur air dengan madu untuk diminum. Madu bagus untuk tenaga segera. Oleh kerana saya seorang yang beri Puteh ubat, maka susahlah nak jaga Puteh dengan baik. Saya pulak sibuk sepanjang minggu tersebut kerana uruskan pendaftaran pelajar baru. Kadang-kadang tu lupa nak beri ubat, letih sebab seharian kerja balik umah dah tak ingat. Sampailah hari Khamis baru ni die mati...



Hari tu khamis malam Jumaat, saya sampai umah kul 12 tengah malam, balik dari usrah di bandar KT. Sampai aje depan tangga, saya nampak Puteh terbaring depan tangga. Nampak macam pelik aje keadaanya.. Ahli keluarga yang lain tak perasan sebab asyik menonton tv. Setelah diperiksa, Puteh baru saja mati. Badannya masih baru lembut, tidak keras lagi seperti bangkai. Saya pun angkat dan bungkus badannya dengan surat khabar dengan jujuran airmata. Dia seolah-olah menunggu kepulangan saya di depan tangga rumah... saya tak sempat pun nak rawat dia hari tu.. kekesalan amat terasa... Saya sorang saja yang tahu Puteh mati malam tu...



Pagi esoknya, setelah solat Subuh pagi Jumaat saya pun keluar bilik. Di beranda luar rumah abah sedang berborak dengan bapa saudara yang kebetulan dia dan family bermalam di rumah kami. “Abah, kekgi tolong tanam Puteh?” kata saya. “Hah, mana Puteh? Mati dah ke?” tanya abah balik. “Tu, dalam bungkusan tu along balut dah...”.. “Patutlah cari Puteh tadi kat mane... mati dah rupanya..”



I will miss u Puteh... maybe orang lain tak faham perasan kita jika kita suka dan sayang pada kucing atau binatang lain. It’s ok! Maybe ada yang anggap remeh hal ini. Tapi harus kita ingat, kucing adalah makhluk Allah dan berhak untuk disayangi dan dipelihara. Mungkin inilah generasi terakhir kucing yang akan saya bela. Saya mungkin tidak mampu untuk bela dengan baik di masa akan datang. Cukuplah dengan kucing-kucing yang ada di rumah ni. Susah betul bila bermain dengan perasaan ni. Lepas ni tak mau dah sayang lebih-lebih... sayang biasa-biasa aje.



Bela haiwan ni memang banyak pahala, sebab kita berbuat baik pada makhluk Allah. Namun, besar tanggungjawabnya. Dari segi kebajikan makan, minum, kesihatan sampailah bab najis. Kalau tak jaga bab najis ni, nanti dapat dosa pulak sebab libatkan orang lain tak sah ibadat sebab terkena najis. Kalau tak mampu nak bela, jangan bela. Tapi kalau nak bela, kena jaga betul-betul supaya semuanya terjaga. Jangan sayang binatang je, tapi malas nak jaga kebersihan.



Life goes on.. tak salah sedih sebab kehilangan. Ada yang menangis kehilangan harta. Ada yang menangis kehilangan ahli keluarga atau kesayangan... ada yang menangis kehilangan kerja.. namun, semuanya dari Allah. Setiap kejadian pasti ada hikmahnya dan setiap kehilangan atau kematian adalah sunnatuLlah. Wajib kita menerimanya dengan hati terbuka dan redha.


Oklah, jangan sedih-sedih lagi.. banyak lagi kerja yang perlu dilakukan dan yang menanti.. moga kita terus sukses dan sentiasa di dalam rahmatNya.. Ameen.

Read More......

Kenyataan rasmi Presiden Pas mengenai isu kalimah Allah




PAS sebagai parti Islam, amat menghormati prinsip kebebasan beragama seperti mana yang ditekankan oleh Islam kerana manusia tidak boleh dipaksa untuk menerima mana-mana agama melainkan ia merupakan pilihan sendiri.

Prinsip kebebasan beragama ini juga telah termaktub di dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutaan.

Walaupun demikian dalam konteks masyarakat di Malaysia, suasana dan keadaan setempat perlu diambil kira di atas kepentingan awam bagi memelihara keharmonian berbagai kaum dan agama.

Setiap warganegara Malaysia wajib memelihara suasana dan keadaan ini. PAS ingin menjelaskan bahawa berdasarkan kepada kaedah Islam, penggunaan nama Allah pada asasnya adalah dibenar untuk digunakan oleh agama samawi seperti Kristian dan Yahudi.
Walau bagaimanapun, penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab mestilah dielakkan supaya ianya tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum dan agama dalam negara ini.

PAS memberikan peringatan kepada semua pihak supaya tidak menyalahgunakan perkataan Allah bagi mengelirukan atau menjadikan politik murahan untuk mendapatkan sokongan rakyat.

Al-Quran telah menyarankan cara yang betul menggunakan perkataan Allah, sebagaimana yang dinyatakan dalam Surah Al Imran ayat 64 yang bermaksud.

‘‘Katakanlah: Hai Ahli Kitab,marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebahagian kita menjadikan sesama manusia seperti pemimpin dan sebagainya sebagai tuhan selain Allah’’

Pas dengan tegasnya ingin menolak sebarang bentuk tindakan agresif dan provokatif jahat yang boleh mengugat keharmonian dan mencetuskan ketegangan masyarakat.

PAS dengan segala rasa penuh tanggungjawab bersedia untuk menjelaskan isu ini kepada semua pihak bagi mewujudkan suasana yang harmoni berdasarkan kepada prinsip keadilan sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan dan dijamin oleh Islam.

Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang
Presiden
Parti Islam Semalaysia (PAS)


Untuk diteliti:-
AQIDAH–Penggunaan utk agama samawi sahaja – Yahudi dan Nasrani, ada pendapat ulama’ yang mengharamkan dan juga ada yang membenarkan. Jangan bergaduh disebabkan perbezaan pendapat ini. Kenyataan Timbalan Mursyidul Am, Dr Haron Din dibuat pada waktu pagi sebelum mesyuarat PAS Pusat diadakan disebelah malam. Walaubagaimanapun, selepas kenya taan rasmi dikeluarkan, semua pihak dalam PAS perlulah mengikut apa yang diputuskan oleh jamaah. Perbezaan pandangan2 ulama dalam PAS, tidak ada masalah kerana mereka berpegang kpd sumber-sumber yang sahih dan hujah mereka sendiri.Asasnya, Allah sebagai Rububiyyah , Tuhan Yang Maha Mencipta tiada masalah untuk digunakan oleh mana-mana pihak tetapi tidak boleh digunakan secara Uluhiyyah – pengabdian dan ibadah oleh agama lain.


TUJUAN – penggunaan kalimah yang haq perlu pada yg haq. Menjadi kesalahan menggunakan kalimah Allah pada perkara yg batil, sepertimana kisah peperangan Siffin, Muawiyah meletakkan Al-Quran di hujung pedang. Sayyidina Ali berkata – haza kalimatul haq, wauridul batil ; inilah dia, kalimah haq, tetapi digunakan pada perkara yang batil. Bukan shj bagi oran g kristian, sekiranya mereka meletakkan tuhan bapa dll, bahkan lagi kpd ameno yg memperjuangkan kalimah Allah tetapi dengan cara yg batil utk mendapat sokongan, walhal dalam masa yg sama mereka menolak Al-Quran dan hukum-hukum Allah.

ISU – isunya, KDN melarang penggunaan Allah pada Herald Tribune, dan akhbar tersebut saman KDN, dan hakim mahkamah membuat keputusan supaya kalimah Allah berhak digunakan oleh semua pihak. Rayuan KDN, tidak membenarkan dgn alasan Allah hanya untuk oran g Islam. Di sini sebenarnya boleh jatuh syirik kerana menganggap Allah hanya utk oran g Islam dan seolah-olah membenarkan Tuhan2 yang lain bagi agama mereka, sedangkan Allah adalah tuhan bagi semua makhluk. Jadi kenya taan Tn. Guru Presiden bukanlah sebab atas keputusan mahkamah semata-mata, bahkan tidak mencampuri ur usan penghakiman tersebut kerana boleh menimbulkan kekeliruan yang lebih besar. Baca (Harakahdaily):


Kenyataan berdasarkan prinsip Islam bukan kerana keputusan mahkamah - Abdul Hadi

KUALA LUMPUR, 6 Jan: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, kenyataan medianya berkaitan isu penggunaan nama 'Allah' baru-baru ini tidak merujuk kepada penghakiman yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi terhadap kes penggunaan kalimat 'Allah’ untuk penerbitan Herald.



EMOSI – kita jangan terperangkap dengan isu yang dimainkan, sebaliknya kena faham dan jelas apa sebenarnya yang berlaku. Lupakah kita ameno lah yg mencadangkan perkataan islam di buang daripada PAS suatu ketika dahulu. kini mereka seolah-olah menjadi juara isu kalimah ini padahal dalam masa yang sama menentang hukum Allah. Bukan itu sahaja, kebimbangan ttg anak-anak yang mudah murtad sebenarnya adalah punca daripada mereka sendiri dengan sistem pendidikan sedia ada, sekatan kpd sekolah agama, hiburan yang melampau, dan pelbagai lagi perkara-perkara yang sepatutnya diperbetulkan untuk mengatasi kebimbangan terhadap aqidah anak-anak.

Read More......

Perasmian Bangunan Tertinggi Di Dunia





























DUBAI: Mula dibina ketika ekonomi melambung oleh lebih 12,000 pekerja buruh, bangunan tertinggi di dunia ini mula dibuka semalam, ketika mana negeri itu sedang memulihkan keyakinan berhubung krisis kewangan yang dihadapi dewasa ini.

Burj Dubai, yang mana majlis pembukaannya telah ditunda dua kali sejak pembinaan bermula tahun 2004, mencipta satu rekod sejarah bagi sebuah negeri yang terbelit dengan hutang yang banyak.

Dubai, salah satu wilayah dalam Emiriyah Arab Bersatu, mencipta reputasi sebagai pembazir wang dengan mewujudkan pulau-pulau buatan manusia berbentuk pokok kurma dan lurah ski tertutup di padang pasir.

Dengan keyakinan pelabur semakin luntur ekoran pengumuman Dubai World pada bulan November untuk menangguhkan bayaran balik hutang berjumlah US$26 bilion (RM90 bilion) maka Burj Dubai dianggap permulaan yang baik bagi tahun 2010, selepas melalui masa suram tahun lalu.

Projek ini telah diteliti oleh kumpulan-kumpulan hak asasi manusia, yang menentang layanan terhadap buruh, termasuk tentangan dari para pencinta alam sekitar yang menganggap projek ini menambah burukkan lagi pencemaran karbon.

Walaupun dikritik, ramai yang menyifatkan bangunan yang menelan belanja sebanyak US$1.5 bilion (RM5.25 bilion) itu sebagai satu keindahan arkitek. – Reuters

p/s: banyak lagi info berkenaan Burj Dubai ni di SINI. Memang nampak gah, memang asyik. Rasa macam nak pergi jugak (kalau ada orang support..hehe). Nak gi sana at least kena bawak beribu-ribu. Tengok dari jauh je lah, 'cuci mata' je dah cukup... Orang lain nampak hebatkan...tapi yang menanggung hutang sape ya..? ish ish..

Read More......

Wajah Baru




Salam. Good day!

Untuk pengetahuan semua, kali ini saya bertukar wajah..hehe. bukan saje-saje nak tukar. ada masalah teknikal yang menyebabkan terpaksa juga ubah. tapi malangnya, proses perubahan agak mengambil masa kerana saya agak bz... nak ambik masa surfing lagi, update blog lagi,apa-apa lagi lah...jenuh jugak. at the same time, takde idea nak post artikel baru...huhu. saya mengalu-alukan sebarang cadangan dan komen untuk menceriakan blog ini. ok, selamat berdiskusi!

Read More......

Guna Nama Allah Dalam Gereja

Guna nama Allah: Khalid setuju keputusan Mahkamah
Dzulfikar Mashoor



SHAH ALAM, 1 Jan: Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad petang tadi bersetuju dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan Kementerian Dalam Negeri (KDN) melarang orang-orang bukan Islam dari menggunakan perkataan 'Allah'.

Beliau yang sebelum ini dilihat lantang mempertikai usaha KDN di Parlimen, menganggap keputusan Mahkamah semalam menepati nas al-Quran.

"Keputusan Mahkamah itu menepati dengan al-Quran, iaitu perkataan Allah bukan milik eksklusif umat Islam sahaja tapi semua manusia patut menyembahnya," jelas beliau selepas menyertai solat Jumaat di Surau Nur Hidayah, di sini.

Beliau turut menasihatkan KDN supaya tidak melarang sesuatu yang jelas digalakkan dalam Islam.

"Kalau kita (KDN) nak menghalang keputusan itu, secara tidak langsung seolah-olah menghalang apa yang digalakkan oleh Allah sendiri.

"Yang membeza orang Islam dan bukan Islam bukanlah tuhan kita adalah Allah dan tuhan mereka tidak (dipanggil) Allah, tapi yang membezakannya adalah kefahaman tentang ajaran Islam itu sendiri," katanya.

Menurut beliau, keputusan mahkamah itu sekali gus mengukuhkan kefahaman orang Islam terhadap agama mereka, bukannya atas nama Islam sahaja.

"Saya rasa keputusan ini (mahkamah) akan mengukuhkan lagi kefahaman Islam di kalangan orang Islam sendiri, bukan atas nama (Islam) saja," jelasnya.

Ujarnya lagi, Rasulullah s.a.w sendiri pun tidak menghalang masyarakat bukan Islam dari mengaku Allah sebagai Tuhan mereka.

Sebaliknya, Nabi menerapkan kefahaman Islam kepada masyarakat bukan Islam menggunakan rasional dan dakwah; sebagaimana ditunjukkan dalam ayat 87-88 dari surah az-Zukhruf; dan ayat 63 dari surah al-Ankabut.

Tambahnya lagi, kedua-dua ayat tersebut seharusnya mendorong masyarakat Islam menjelaskan kefahaman sebenar tentang Allah dan Islam itu sendiri.

Terdahulu, akhbar mingguan The Herald dihalang dari menggunakan perkataan Islam dalam penerbitan mereka.

Ekoran itu, Gereja Katholik telah memohon perintah Mahkamah supaya menolak larangan yang dilakukan KDN itu.

Boleh rujuk di SINI.

p/s: saya tak fahamlah... kenapa macam takde respon je pasal hal ni. persepsi YB khalid ni betul jugak, maksudnya nama Allah semua boleh sebut dan guna untuk refer kepada Allah Yang Maha Esa. Cuma, adakah orang kafir tersebut nak guna nama Allah untuk memartabatkan dan memperjuangkan Islam? Tak logik rasenye. Saya bimbang jika digunakan hal ini untuk melebarkan sayap Kristianisasi. Allah yang digunakan untuk refer pada 3 Tuhan? Na'udzubiLlah!

Read More......

Bila Langit Mendung

"Awak, lambat lagi ke bot penyelamat nak sampai selamatkan kite..?"
"Entoh lah...on the way kot. Tunggu lu ekk.."
- Gambar Hiasan -

Salam. Good day!

Ni adalah petikan dari tazkirah from my fren. Jom kita hayati!







Bila langit mula mendung, kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling kita "Cuaca buruk je akhir-akhir ni ye.." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?



Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?



- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..

- Alahai, hujan laaagiiii

- Tiap-tiap hari hujan...susah la mcm ni

- Payah nak buat apa2 kalau hujan

- Tak boleh balik lagi, hujan!



Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan doa :



"Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).



Hakikatnya, hujan itu rahmat.



"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatnya iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya)." (Al-A'raf : 57)





Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.

1. Membersihkan udara

2. Menyubur tanaman

3. Membekal air ke empangan



Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.



Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?



"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram ni..?" Macam biasa dengar ayat tu kan? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best. Kesian hujan.



Sedarkah kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, doa mustajab.



Sekarang ini, di tempat kita hampir tiap-tiap hari hujan. Tiap-tiap hari ada masa untuk doa menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?



"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)



Maka, BERDOALAH. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, hari esok akan lebih baik.. Dalam ilmu tasawwuf dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun ada juga mengingatkan kita tentang kebijaksanaan Allah.



Lihatlah firman Allah yg bermaksud :



"Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)



Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru hari ini kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada kita sekarang ini ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah



"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)



Semoga ada iktibar untuk peringatan kita.



"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)













p/s: sekarang ni musim panas..banyak tempat yang kekurangan air dan hampir kemarau. Masa ini lah kita amat menanti kan hujan betul x? Setiap yang Allah jadikan itu ada hikmahNya...

Read More......