"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Hargailah Apa Yang Kita Miliki

Salam. Semoga menjadi iktibar kepada kita yang selalu leka dan jarang menghargai nikmat Allah. Jika kita merasa diri ini sakit dan susah, masih ramai lagi di luar sana yang lebih sakit dan lebih susah dari kita.
Kelmarin saya didatangi seorang peminta sedekah. Orang Bangladesh atau seangkatan dengannya. Katanya dalam Bahasa Inggeris yang short form.. "Please...Jihad..Jihad..Afghanistan". Faham lah saya derma untuk penduduk Afghanistan. Siap dengan surat-surat yang dilampir kemas dalam satu fail. Saya pun malas nak belek fail tu, kebetulan saya sedang melayan customer nak daftar anaknya. Saya pun mula-mula agak ragu, tetapi setelah didesak oleh pemuda itu saya pun ambil RMXX untuk diberi kepadanya. Tak puas hati lagi, dia memberi isyarat kepada customer saya yang sedang khusyuk mengisi borang untuk meminta derma. Saya seakan faham dengan isyarat tu, kata kepada pemuda itu.."No. Thank you". Pemuda itu pun pergi setelah memberi salam... Saya seperti tidak sedap hati...
Sebelum ini, sudah beberapa kali peminta sedekah datang ke pejabat saya. Pernah juga saya memberi pelbagai alasan untuk mengelak. Tapi kadang-kadang bila tengok keadaan pakcik/makcik minta sedekah tu, takpelah bagi jelah beberapa ringgit untuk menolong dia. Mana tau dia betul-betul memerlukan duit ketika itu. Ada sekali seorang pemuda yang nampak sihat walafiat datang ke pejabat saya meminta derma. Katanya dia sakit hati... doktor tidak benarkan dia kerja keras. Siap ada surat pengesahan dari sekolah (katanya pernah mengajar tetapi berhenti kerana tidak larat mengajar). Ketika itu firasat saya menafikan kesemuanya. Tetapi, saya bagi jugak... Kebetulan bulan puasa. Memang dah jad trend bulan puasa agaknya, para pengemis merasakan ramai orang 'pemurah' akan memberikan derma untuk ambil berkat. Saya TIDAK MAHU BERSUBAHAT! Tapi tidak tahu bagaimana nak mengelak.. nak menipu? bagi saya, kadang-kadang tu berhelah jugaklah. Dan nampak 'kemarahan' di wajah mereka, bukan 'kesedihan' apabila kita tidak mahu 'bekerjasama'. Macam inikah attitude nak minta barang dari orang? Sebab itulah bila firasat kita ini kadang-kadang betul, terutamanya wanita. Sungguh kuat firasat dan deria baunya. Saya terbaca di dalam satu artikel kesihatan...boleh cari sendiri yee.. Lupakan bab firasat... Cuma harapan saya agar segala sumbangan saya yang beberapa ringgit itu, tidak dikira sebagai subahat untuk memusnahkan orang. Maksudnya, memberi sedekah kepada bukan orang yang layak. Saya berharap, agar duit yang mereka gunakan itu akan mengubah mereka 'yang dusta' menjadi orang yang lebih berguna suatu hari nanti. InsyaAllah.
Petang tadi, saya didatangi lagi seorang pemuda. Tetapi kali ini lain pula sifatnya. Orangnya biasa sahaja.. Sudah banyak kali dia datang menjual kuih dari rumah ke rumah, kedai ke kedai di sekitar Ru Rendang. AlhamduliLlah makin lama makin laku dan laris jualan kuihnya. Dulu masa mula-mula menjual, dia hanya mengusung bakul ke hulu ke hilir. Tapi sekarang makin maju. Tapi agak kelakar, sebab kesemua kuihnya di letak di dalam kereta labi (kereta sorong). Sorong pun sorong lah.. yang penting hari ni banyak pilihan kuih yang dijual. Ada seorang guru saya berkata.."Kak ida, kalau takde sangat lelaki pilihan dalam dunia ni, saya sanggup terima dia (penjual kuih) jadi suami saya. Bagus betul. Usaha tak kira penat lelah..Awal pagi dah niaga. sampailah hujung petang pun semangat lagi menjual" Saya hanya tersenyum dan mengangguk kan kepala...
Para pemuda dan pemudi, ayuh bangkitlah dan usahalah mencari rezeki..bukan untuk mengisi perut yang boyot..majukanlah diri untuk kebaikan sendiri dan hasilnya dapat dinikmati orang lain..yang paling penting kejayaan kita dapat menyumbang untuk kebangkitan Islam. Jika engineer, jadilah engineer yang islamik. Jika guru, didiklah anak murid mengikut acuan syariat. Jika motivator, lagilah hebat kerana senantiasa dapat menyeru orang kepada kebaikan dan semangat! Apapun anda jadi, identiti Islam itu tidak lari. Kerana apa? Hanya dengan Islam, berpegang teguh pada ajarannya menjadikan kita sentiasa di jalan lurus... sentiasa bersemangat..tidak putus harap dari rahmat Allah...yang paling penting, boleh membezakan yang haq dan batil..
Saya agak emosi hari ini...mungkin banyak sangat fikir..banyak kerja pulak tu.. kebetulan baru baca satu cerita di bawah ni menjadikan saya lebih menghargai kehidupan ini..insyaAllah. Selamat bermuhasabah...
Saya mengajar di sekolah rendah di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur . Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri.

Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata2 kecuali anggukkan yang seolah2 dipaksa. Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat.

Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untukdirotan . Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya. Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang kesekolah dan masih tetap lambat.

Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan t ida k berapa jauh dari sekolah. Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah.

Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah. Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari2 sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah.

Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang. "Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?" Dia terkejut dan wajahnya berubah.

"Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu." Jawabnya "Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?" " Mak pesan, jangan meminta2 pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu."

Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, "Maafkan cikgu, ......." Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu. Cerita2 begini membantu melembutkan hati yang keras. Kata seorang guru, sekiranya hati kita mula keras lembutkanlah dengan perkara2 berikut;
i. Solat sunat
ii. puasa sunat
iii. berzikir
iv. bersedekah
v. mengusap rambut anak yatim
vi. mendengar cerita2 kesusahan orang lain
vii. membantu orang susah

0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?