"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Barang Naik!

Salam and good day!



Dah beberapa hari tak update blog ni, rase semacam je. Tapi tak tau nak post ape.. Ada masalah pun takkan nak cerita sokmo masalah dalam blog ni.. Ada masalah yang nak dikongsi, ada yang tak patut dikongsi.



Tapi ada satu masalah yang patut saya kongsi bersama-sama anda semua. Sejak akhir-akhir ni harga barangan-barangan mula meningkat sedikit demi sedikit. Ada yang diwar-warkan, malahan ada yang senyap tup-tup "dah naik harga ke..?"


Bila bulan Ramadhan makin hampir ni, cukup terasa bebannya. Kepada penjual, harga kos makin mahal maka harga jualan perlu dinaikkan untuk menampung kos dan untung. Kepada pembeli, kasihan sangat merasa bebanan serba-serbi mahal ni.



Saya sebagai rakyat 1Malaysia ni amat mengerti keperitan yang dirasai rakyat kebanyakan. Para hartawan dan jutawan di Malaysia ni takde maknenye barang-barang mahal ni... Terutamyanya kroni-kroni yang makin tebal poket mereka diisi pelbagai projek yang jutaan ringgit untungnya. Saya sakit hati! Sedih! Marah! kenapalah rakyat dizalimi sebegini rupa. Tapi mengapa masih ada rakyat yang hidup dan mati mereka masih biru pekat tak mau berubah..walaupun rumah dah nak roboh, se Malaya ni dah heboh kebobrokan pentadbiran kerajaan.. masih setia (tak bertempat) pada kerajaan zalim!






Rajah menunjukkan unjuran pelaburan luar masuk ke Negara-negara ASEAN pada 2009.


Sedar atau tidak, Thailand yang huru hara dan melalui rampasan kuasa tentera nampaknya berjaya menarik pelaburan asing JAUH LEBIH TINGGI dari Malaysia.


Bayangkan, sepanjang 4-5 tahun lepas, bukan sahaja berlaku demonstrasi, kerajaan Thailand terpaksa mengisytiharkan undang-undang darurat kerana keadaan begitu tidak terkawal.


Malahan, IMF telah menganggarkan pertumbuhan ekonomi Thailand mencecah 7% pada tahun 2010, yang mana dalam tahun yang sama berlaku demonstrasi besar-besaran yang menyebabkan Lapangan Terbang Thailand terpaksa ditutup dan kota Bangkok lumpuh.




0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?