"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Selamat Hari Lahir!

Selamat Hari Lahir... Gambar Hiasan
Salam. Good day!


Pertama-tamanya ingin panjatkan kesyukuran terhadap Ilahi di atas segala nikmat dan kesejahteraan sepanjang hidup ini. Rupa-rupanya hari ini genaplah umur saya yang ke-29..hehe. dah tua rupanya. Tahun depan, jika umur panjang maka umur sudah masuk tanggal 3 depan. Huhu... sekejap saja semuanya berlalu. Hari demi hari makin bertambah usia dan makin dekat kita untuk menemui Sang Pencipta.

Jika sewaktu kecil dulu, mama selalu anjurkan birthday party setiap kali birthday kami adik-beradik. Bukan party besar sangat pun, Cuma aritu masak sedap-sedap, ada kek harijadi, belon-belon dan tetangga beramai-ramai hadir untuk menikmati jamuan. Masa tu memang pelbagai hadiah dan ucapan yang diperoleh. Kini, bila dah besar takde dah sambutan-sambutan gitu. Cuma mama ataupun adik akan belikan kek coklat ataupun masak special di harijadi saya atau birthday adik yang lain. SMS dan telefon ucap selamat pun makin lama makin sikit saban tahun..hehe. Dapat hadiah 1 untuk setahun tu biasa ajelah. Saya amat hargai setiap pemberian orang kepada saya, walaupun bendanya murah. Contohnya, hadiah bekas tisu warna pink tertera perkataan I LOVE YOU masih saya gunakan lagi dalam kereta saya. Dah setahun, tapi masih elok dan akan terus saya gunakan. Lagipun hadiah dari sahabat pompuan, takde masalah..hehe.

Mungkin orang anggap itu perkara remeh je.. saya pun bukan kisah sangat dapat hadiah atau tak. Dapat SMS or telefon ucap selamat pun saya rasa dah amat berharga dan bahagia. Kita tahu masih ada lagi orang yang ingatkan kita... Tapi, mungkin bila dah ‘berusia’ ni makin sensitif kot..hehe. sebenarnya, bila makin dewasa ni..lagi banyak cabaran dan tanggungjawab yang akan kita pikul. Dan yang paling penting, persediaan kita untuk menemuiNya pada bila-bila masa sahaja. Adakah kita sudah bersedia?

Tahun ni saya sambut birthday sorang-sorang je...huhu. baru kelmarin saya hantar mama, abah dan 3 orang adik ke KL. Mereka semua teman mama ke IJN untuk buat rawatan susulan. Tak tau lah bila balik, paling lama maybe seminggu jugak! Tapi malam-malam takde lah nak tido sorang-sorang kat umah, terpaksa ‘berhijrah’ sementara ke Batu Burok. Jadi ‘pelarian’ jap..huhu. Awal pagi kene balik umah Marang kene siram pokok, bagi kucing makan, tutup lampu, kemas rumah,dll. Pastu baru gi kerja. Lepas abis kelas petang kene balik umah lagi bagi kucing makan, pasang lampu, dll lagi. Pastu baru boleh bertolak ke Batu Burok. Memang tak best! Bukan tak best sebab kene buat semua kerja... tapi duduk sorang-sorang.. memang lah kene berdikari, tapi waktu saya tengah tension ni semua orang tinggalkan saya..huhu... saya dah siap pesan kat diorang, kalau balik nanti ‘wajib’ beli ole-ole untuk saya. Kalau tak, siap..!

Allah s.w.t telah berfirman;
“Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (Yaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa..”
(Surah Yunus: 62-63)

Wali-wali Allah iaitu orang-orang yang beriman dan lagi bertaqwa tidak takut apa yang akan menimpa mereka dan tidak sedih dengan segala cabaran, ancaman dan dugaan yang menimpa mereka. Bagi mereka kebahagiaan adalah bahagia di dunia dan Akhirat itu yang lebih utama. Bagaimana ingin menjadi wali-wali Allah? Tidak lain dengan sentiasa ISTIQOMAH dengan kebaikan. Sentiasa mengamalkan membaca al-Quran, solat Dhuha, qiamullail, a-Ma’thurat. Kerana kekuatan seseorang Muslim itu bukan dari segi fizikal semata, malah bermula dari kekuatan spiritual. Bukankah doa itu merupakan senjata seorang Muslim? Jika doa kita tidak mustajab, bagaimana kita mampu memperoleh kekuatan dariNya untuk melawan musuh Islam..

Pendek kata, saya mengutarakan ayat Allah yang mulia ini kerana ingin mengambil motivasi dan semangat bagi saya untuk mengharungi kehidupan yang mendatang. Sempena tahun baru kelahiran ini, sudah tentu saya perlukan semangat dan dorongan untuk meneruskan kehidupan yang semakin mencabar. Ya...Harapan dan matlamat saya yang utama tahun ini dan selama-lamanya adalah tetap ISTIQAMAH. Walaupun, mungkin tidak sampai tahap menjadi waliNya.. cukuplah dengan kemampuan diri untuk sentiasa dekat padaNya, sentiasa dalam rahmat dan ihsanNya...insyaAllah. Allah tidak akan menghampakan hambaNya yang mengharap dan berusaha berbuat kebaikan. Moga saya terus diberi kekuatan dan rahmatNya untuk meneruskan agenda kehidupan mendatang. Kita tidak akan tahu apa cabaran yang menanti sehinggalah kita menghadapinya sendiri...dan akan berjaya ataupun kalah, selepas melawan ataupun ‘surrender’ dengan cabaran dan ujian tersebut.

Moga sama-sama mendapat manfaat. Wassalam.

Ciri-ciri JANUARIan (oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.)
* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.
* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.
* Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
* Pandai mengambil hati orang lain.
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi.
* Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
* Cukup sayang pada kanak-kanak.
* Suka duduk di rumah.
* Setia pada segala-galanya.
* Perlu belajar kemahiran bersosial.
* Sifat cemburu yang sangat tinggi


p/s: dulu-dulu rasa sangat bangga sebab birthday sama ngan Dato’ Siti Nurhaliza. setiap tahun orang akan ingat 11 Januari. Walaupun orang ingatkan Dato’ Siti je, takpelah tumpang gembira je lah. Sekarang biasa-biasa aje.. Hari ini hari saya! Dan yang bestnya, saya jumpa sahabat yang sama birthdate ngan saya! Tahniah Ja. Happy Birthday to you toooo.. juga happy birthday kepada Januarian yang lain jugak; Kak Wafa, Makcik Ana, my sister Wani, Algha, dll juga yang tiada dalam list nih. Moga terus sukses!

2 comments:

Ciri-ciri JANUARI yang ada pada Kak Ida (Penelitian ana)
* Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik. /
* Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik. X
* Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan. Macam sindir NIsa' TRG jer kan?
* Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur. Perempuan. dah tentu!
* Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam. /
* Pandai mengambil hati orang lain. Tak tahu lah bab ni
* Pendiam kecuali telah dirangsang.
* Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi. Ye kot..
* Mudah mendisiplinkan diri sendiri. /
* Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema. Sihat pasti, selsema x tahu plak.
* Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya. Maybe kot...
* Cukup sayang pada kanak-kanak. / setuju.
* Suka duduk di rumah. Ye ke?
* Setia pada segala-galanya. /
* Perlu belajar kemahiran bersosial. Rasa dah OK. Kalu x, takkan jadi Unit Perhubungan. Kan?
* Sifat cemburu yang sangat tinggi. Tul ke? bahaya ni...

Gurau2 je ek!

Salam.. pandai je main teka-teki yeee. ada hok betul, ada yang kurang tepat.. Mmg Nisa' kene rajin cari duit, nak wat program byk2.. duit bukan segala-galanya, tp segala-galanya perlukan duit.. mcm pernah dengar je kate2 ni..

btw, tq for the sincere comments...

Post a Comment

Apa komen anda...?