"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Mursyidul Am Ke-8 Ikhwanul Muslimin



Harakahdaily


KAHERAH, 20 Jan: Ikhwan Muslimin telah mengumumkan Mursyid Am barunya iaitu Dr Muhammad Badi’ Abdul Majid Samy, 67 tahun.


Beliau adalah Mursyid Am kelapan bagi jemaah Ikhwan Muslimin yang diasaskan oleh Mursyid Am Pertama, Imam Hasan Al-Banna pada tahun 1928. Dr Muhammad Badi’ (GAMBAR) menggantikan Mursyid Am KeTujuh, Ustaz Mahdi Akef yang tidak berhasrat menyambung jawatannya apabila umurnya melebihi 80 tahun.Dr Muhammad Badi’ dilahirkan pada 7 Ogos 1943 di Al-Mahalla Al-Kubra, negeri Al-Gharbiyah, Mesir. Isteri beliau bernama Sumaiyah Asy-Syanawy, bekas pengetua Madrasah Ad-Dakwah Al-Islamiyah di Bani Suef, Mesir.

Beliau adalah anak kepada Haji Muhammad Ali Asy-Syanawy yang merupakan generasi awal Ikhwan Muslimin dan termasuk yang dijatuhkan hukuman mati oleh kerajaan taghut Mesir dibawah Presiden Jamal Abdul Nasir pada tahun 1954 tetapi kemudiannya diringankan kepada penjara seumur hidup. Mereka dikurniakan tiga orang anak, Ammar, Bilal dan Dhuha.Ustaz Mahdi Akef mengumumkan nama Dr Mohd Badi’ Abd Majid Saamy sebagai Mursyid Am Ikhwan Muslimin kelapan dalam sidang akhbar antarabangsa di Kaherah, Mesir jam 11.00 am (waktu Mesir) tadi.




Berikut adalah maklumat tambahan beliau;-


Mohamed Badie Abdul Mageed Samy

Date of Birth: 7/8/1943

Place of Birth: Mahalla Alkubra

Social Status: Married

Married to:
Samia Alshenawy Former Director of Islamic Dawaa School daughter of Brotherhood's pioneer Mohamed Ali Alshenawy (Pilot) who was sentenced to death in 1954 and later commuted to life sentence.

Children:
Ammar (Computer Engineer)
Bilal (Radiologist)
Doha (Pharmacist)

Grandchildren:
Roaa
Habib
Eyad
Tameem

Academic achievements:
-Bachelor of Veterinary Medicine - Cairo in 1965 Lecturer, Faculty of Veterinary Medicine - Assiut in 1965.
-Master of Veterinary Medicine and a teacher assistant in 1977 from the University of Zagazig. -Doctor o Veterinary Medicine and teacher of the year 1979 from the University of Zagazig. -Assistant Professor of Veterinary Medicine in 1983 - Zagazig University.Expert Veterinary Institute in Sana'a 82 - 86 Professor of Veterinary Medicine in 1987 Cairo University - Beni Suef Branch.

-Chairman of the Department of Pathology, Faculty of Veterinary Medicine in Beni Suef in 1990 for two sessions.Under the Faculty of Veterinary Medicine, Beni Suef University for Graduate Studies in 1993 for a single sessionSupervised 15 Masters Degree and 12 PhDs, and dozens of scientific researches in the field of specialty.

Current work:
Professor Department of Pathology Faculty of Veterinary Medicine – University of Beni Suef

Syndicate activity:
Secretary General of General Union of Veterinarians for two sessions.
Treasure of the Union of the medical profession for a single session.

Social and scientific activity:
-Member of the Governing Council of the Islamic Welfare Association Mahalla Alkubra
-Board Member, Staff Club, Cairo University 10 years, and supervisor of the branch club in Beni Suef.

-Vice-Chairman of the Board and Islamic Call Society in Beni Suef in 1996. Chairman of the Association of Housing staff members and their assistants at the University of Beni Suef.

-Chairman of the Board of Directors of pathology and clinical pathology at the level of the Republic.

-Chairman of the Journal of Veterinary Medical Research of the Faculty of Veterinary Medicine Beni Suef for 9 years. Chairman of the Service Center, Faculty of Veterinary Medicine of the environment - Beni Suef.


Brotherhood responsibilities:
1975: Member of the administrative office Mahalla
1977: Leader of the administrative office Mahalla
1986: Educational Association official in Yemen up till 1986
1986: Member of the Administrative Office of Beni Suef 1990: Official in the administrative office Beni Suef
1994: Education official

Status with the movement:
1996: Member of executive guidance bureau
2007: Member of international guidance bureau

Arrests and detentions by State security:
1965: Military tribunal with Professor Sayyed Qutb and the Muslim Brotherhood, sentenced to 15 years, of which he spent 9 years,
1974: Released and returned to work at the University of Assiut, and then transferred to the University of Zagazig, and then he flew to Yemen, he returned from there to the University of Beni Suef.
1998: Imprisoned for 75 days in the case of Islamic Call Society in Beni Suef where he was chairman
1999: Sentenced to 5 years imprisonment in the trade unionists court case. Released after 3 years.
2008: Arrested and detained for one month during municipal elections.

Writings:
Articles and speeches on the movements' official website "Ikhwanonline"
"Quranic thoughts" presented in a series
Reviewed and presented the book "Understanding the Da'wa"

Achievements:
1999: Named as one of the 100 greatest Arab Scientists in the world.

SubhanaLlah..hebat betul pemimpin yang dipilih ni, seorang ulama dari kalangan profesional. bukan calang-calang orang. Walaupun saya x kenal sangat Dr Muhd Badi' ni, baca biodata dan pengalaman beliau cukup utk mengetahui dan mengagumi beliau. Hidup beliau dan keluarga hanya untuk perjuangan Islam. Ditangkap dan dihumban ke dalam penjara beberapa kali masih tidak mematahkan semangat beliau, malah makin berkobar-kobar api juang yang ada dalam diri.

Saya teringat satu perbualan dengan seorang sahabat baru-baru ini. Beliau merupakan graduan dari sebuah universiti tanahair. Semasa di U, beliau memegang beberapa jawatan jemaah dan merupakan pimpinan tertinggi jemaah. Memang hebat jugaklah, walaupun seorang pendiam. Cuma masalahnya, setelah habis belajar, beliau agak kurang terlibat dengan jemaah. Mungkin ada beberapa kekurangan atau masalah peribadi yang dihadapi menungkinkan pergerakan terbatas. Ya, saya mungkin memahaminya sedikit sebanyak.

Namun, baru-baru ini sempat berbual bersamanya... Ada seorang kawan offer beliau untuk terlibat di dalam DUN. Tapi katanya, dia agak keberatan untuk menerimanya. Saya tanya kenapa? Katanya...tak mau lah.. bila ada tanggungjawab ni susahlah.. Terkejut jugak bila saya dengar perkataan ni dari seorang pimpinan suatu ketika dulu...

Cukup pasal orang tu..bukan nak mengumpat die..saya suke ambik kisah tu untuk refleksi diri saya sendiri. Saya sempat 'nasihat' kawan saya tu..jangan lari dari tanggungjawab...dll... jangan jadikan kerja sebagai halangan untuk 'takut' bergerak dalam jemaah.ataupun keluarga sebagai halangan.. memang sir dan hazar tu penting. cuma, adakah kerana takut di 'cop' maka kita terus lari dari jemaah? takut dengan bayang-bayang sendiri? Na'udzubiLlah. saya begitu jugak ke? saya takut kadang-kadang bila kita marahkan seseorang, rupanya kita lebih teruk dari itu.. Saya berdoa dan harap moga Allah tempatkan diri ini dikalangan golonganNya..yang sentiasa berjuang dan memegang amanahNya untuk memartabatkan agamaNya...Ameen..

0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?