"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Suatu hari di Surau Ladang...

Salam and good day!



AlhamduliLlah, hari ni dapat jgk mengadap laptop ni utk update skit2 cite.. Terasa lemah seluruh tubuh kepenatan menghadiri pelbagai program dan komitmen tidak menjadi masalah.. AlhamduliLlah, terima kasih ya Allah sebab memilihku untuk terus sibuk di jalanMu yang penuh rahmat dan keberkatan. Moga aku akan terus sibuk untuk berjuang di dalam agamaMu sampai akhir hayat ku.. Ameen..


Kelmarin, dalam sibuk berprogram sempat juga menghadiri kuliah Ustaz Azhar di Surau Ladang. First time pegi surau tu macam kelakar je sebab macam bukan orang Terengganu je dok kenal tempat! Seawal pukul 6 petang lagi saya dah sampai ke tempat tu.. Dalam mundar-mandir mencari tempatnye, sempat bertanya pada seorang pakcik.. "Pakcik, tumpang tanye.. kat mane ye Surau Ladang?".. "Tuuuuu... kat situ tu.." pakcik tu dengan bersungguhnye dan selambanye menunjukkan surau tu yang betul2 di depan mataku... "Ok, time kasih pakcik.." Malunye lah, bukan tak nampak surau 2 tingkat tu... cuma, tak tau nama surau tu ape! ape la nak jadi... ish ish...


Lebih kurang 6.30 ptg saya pun keluar dari kereta dan berjalan dengan yakinnye menuju ke surau tersebut... Ya Allah! Macam nampak seseorang laaa! Nak luruh je jantung ni.. Tak tau nak menyorok ke nak terus jalan... Saya terus kuatkan semangat meneruskan langkah perjalanan.. "Pakcik, tumpang tanye.. kat mane tempat muslimat?".. saya kuatkan semangat untuk bertanya seorang pakcik yang kebetulan keluar menaiki sebuah motosikal.. "Masuk kat tepi tu... naik atas.. kalau nak solat kat bawah pun boleh jugak..".. "Ok, time kaseh pakcik"..


Saya pun terus berjalan dengan 'gagahnya' menuju ke surau.. Betul2 melalui 'seseorang' tu... Ya Allah, Engkau gerakkan hatiku untuk mendengar kuliah dan ilmuMu.. bukan untuk berjumpa sape2.. Aku tidak mengetahui apa yang telah Engkau rancang untukku.. Namun, aku mengharapkan yang terbaik dariMu.. 'Orang itu' mungkin tidak mengenaliku... fikirku... Jadi aku buang segala andaian dan terus menuju ke ruang solat untuk terus menunggu masa panggilanMu..


AlhamduliLlah, saya betul2 di saf depan dan dapat lihat dengan jelas ustaz memberi kuliah.. Dalam ramai2 jemaah yang mendengar kuliah tersebut.. Saya sempat berbual sekejap dengan 2 orang mualaf dari Sarawak yang menghadiri seminar berkaitan saudara baru.. Alamak, ingat2 lupe la nama die... Lisa dan Zahra rasenye... Cuma yang sorang tu ade nama Qistina di belakangnye.. [Rupe2nye.. Zahra yang saya jumpa tu adalah 'kawan' kepada 'orang itu'.. kecik betul dunia ni.. ]"Maaf, boleh tau nama surau ni ape..?" tanye Hani.. "Sini orang panggil Surau Ladang".. "Ok, terima kasih.."


Manis2 muka 2 orang saudara baru ni... Bersyukurnya sebab dapat berjumpa dengan saudara baru yang begitu bersungguh-sungguh nak menuntut ilmu dan memperbaiki diri.. Moga Allah merahmati mereka keduanya.. Ameen... 


Ada program ape kat Terengganu ni...?


Kami ade konvensyen muallaf di hotel kat sini... Saya seorang mualaf, baru sebulan menganut Islam...


Ooo.. ye ke..? AlhamduliLlah.. Tahniah.. Bagus lah... Bagaimana blh tertarik dengan Islam..?


AlhamduliLlah.... saya dapat hidayah... (die pun tak explain bagaimana... saya pun tak tanye lebih lah..)


Bagaimana pengalaman awak sebagai Muslim..?


Keluarga saya tidak tahu pun saya menganut Islam... Dalam 2 minggu lepas baru saya beritahu mereka berkenaan ini.. Mereka marah2 saya..


Sabar ye... bukan mudah nak buat keputusan besar dalam hidup ni... Saya doakan awak sentiasa kuat semangat.. Satu lagi, kene selalu join komuniti dan persatuan untuk refresh dan tambahkan ilmu ya...


Ha'ah... insyaAllah...



Perbualan kami pun terhenti di situ... Azan dah pun berkumandang.. Lepas solat saya pun mendengar dengan khusyuk kuliah yang disampaikan ustaz.. Pengalaman yang agak 'ngeri' sbb dengar seorang yang melatah bila ustaz sebut 'JKK'.. Ya Allah, takut ade, terkejut pun ade.. nak gelak pun ade.. Sabo je la, bukan die sengaja pun, mmg jenis melatah... cuma kelakarnye sebab die melatah bile ustaz sebut JKK..haha.. AlhamduliLlah, terima kasih Ya Allah kerana Engkau telah sampaikan hajatku untuk sampai juga ke surau ini.. Moga perjalanan, masa dan tenaga yang aku luangkan ini adalah ikhlas semata-mata keranaMu.. bukan kerana sesiapa..



InsyaAllah, lepas ni boleh lah saya nak istiqomahkan diri ni mencari kuliah2 lain... Sebenarnya, setiap bulan memang saya wajibkan diri pergi ke usrah. Namun, pengisian lebih kepada penggerak jemaah.. Jadi, untuk ilmu fardhu ain.. memang kene cari kuliah2 agama yang AlhamduliLlah sangat banyak di Terengganu ni.. Setiap Jumaat memang saya wajibkan diri pergi ke Rusila... Namun, selalu sahaja bertembung dengan komitmen jemaah yang perlu diutamakan terlebih dahulu.. Jadi, saya mesti mencari sebanyak mungkin kuliah lain yang tidak bertembung dengan komitmen jemaah.. 

"Allah pasti bersamamu... Jika kau membantu agamaNya" Ya Allah, kuatkanlah semangatku untuk terus istiqomah di jalan yang Engkau redha! Ameen...

2 comments:

assalamualaikum,
kat mana ye surau ladang? saya cari kat google map & wikimapia tapi tak jumpa.

Waalaikumussalam... surau ladang kat belakang smaasza (l) kuala trg... yang ade bulatan ladang tu...

Post a Comment

Apa komen anda...?