"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Sepagi Di Rusila

Salam and good day!


Akhirnya dapat jugak saya transfer gambar-gambar dan video dari handset kesayangan saya.. Ye lah, sebelum ni bukan main lagi ambik gambar nak update blog kesayangan ni, tapi takleh upload pulak sebab bluetooth laptop saya rosak.. Tak tau lah ape pulak penyakitnye kali ni. Nasib baiklah ada laptop adik yang berjasa ni..


AlhamduliLlah, tahun ni sudah 2 kali (2 kali je..?) saya dapat dengar kuliah Jumaat di Masjid Rusila. Banyak kali dah di Rusila ni.. cuma kebetulan sempena ada program atau urusan lain.. Cuma 2 kali ni memang santai saya sorang je pegi untuk menadah ilmu secara langsung dengan tok guru. Walaupun mula-mula kekok sebab jalan sorang-sorang je, tapi lama-kelamaan ok je. Saya sengaja tak mahu join geng sebab memang nak bersendirian..hehe..gitu pulak ye..




Memang lain suasana dan penghayatan jika dibandingkan dengar kuliah melalui internet dan berdepan dengan tok guru ni.. Kudrat dan rezeki yang Allah bagi pada saya insyaAllah akan saya gunakan sebaiknya untuk kebaikan Islam. Gambar atas ni, beberapa minit menanti sebelum kemunculan tok guru hadir menyampaikan kuliah..







Tengah khusyuk menanti kuliah tok guru, ada beberapa orang makcik melewati beberapa orang yang berada di dalam masjid untuk memberi buahtangan.. "Terima kasih" saya ucapkan pada mereka yang memberi.. Hari Jumaat adalah penghulu segala hari. Jumaat jugalah yang Allah beri keistimewaan di mana ada ketika doa kita dimakbulkan. Jadi ramailah yang berebut untuk memberi sedekah atau apa saja kebaikan untuk mendapat ganjaran berganda dari Allah swt. SubhanaLlah. Adakah kita juga tergolong di dalam orang yang sentiasa berbuat kebaikan...?
InsyaAllah sama-sama kita doakan..





Pukul 7.45pagi gitu lah saya sampai di depan masjid Rusila. Tapi penjaga lalulintas masjid kata tak boleh masuk dah.. penuh kereta! Sedihnye saya.. macamana saya nak cari parking lagi ni..? Ya Allah, Engkau yang menggerakkan hatiku untuk mendengar ilmuMu, maka Kau tolonglah aku!


Oleh kerana masjid tu ada 2 pintu, tiba-tiba hati saya tergerak nak pergi ke pintu yang satu lagi... Kebiasaannya, kalau pintu kedua dah tutup, maknanya pintu pertama automatically dah tutup dulu.. Tapi oleh sebab dorongan yang kuat saya pun redah je lah... AlhamduliLlah, pintu utama masih dibuka dan saya mendapat parking dekat dengan masjid. SubhanaLlah, kalau kita nak buat amal kebajikan yakinlah Allah akan membantu kita! Cuma samada keyakinan kita kuat atau tidak je...


Kebiasaannya sebelum pukul 8 pagi masih ada lagi kosong parking.. Cuma kebetulan hari tu ada dibuat Perasmian Kembara Tarbawi Siri 2 ke Hulu Dungun. Kenderaan 4x4 yang berpuluh-puluh buah ni semua berkumpul di sini menunggu perasmian oleh TGHH selepas kuliah Jumaat. Patutlah penuh parking...!



Segan jugak sebenarnya nak pergi dekat-dekat meninjau perasmian... Ye lah penuh pemuda yang menyertai kembara ni berkumpul di situ.. Saya curi-curi lah ambik gambar buat selamba dari kejauhan..huhu..


Pakcik ni khusyuk melihat kenderaan besar-besar ni... Ada sorang makcik tiba-tiba mendekati saya yang sedang khusyuk ambik gambar... "Orang kaya boleh lah bowok kete besor gini... kite ni dok mampu.." Saya yang terpinga-pinga hanya mampu tersenyum manis pada makcik tu dan menghulurkan salam...



Setengah jam jugaklah nak menunggu perasmian serta ucapan semua pimpinan habis. Kebetulan panas terik seperti dibakar dalam ketuhar... muka merah macam pakai blusher..huhu.. Kebetulan bawak payung jadi berpayunglah saya hari tu.. Nak berteduh bawah pokok dah ramai pemuda berteduh di situ.. tak tau nak pegi mana... Nasib baik payung ada sebagai teman...




Saya sempat rakam perarakan selepas perasmian kembara ni. Dahsyat tengok TGHH bawak keta besar warna merah. Ayah Chik pandu keta tu simbolik perasmian. Ulama serba boleh dan mudah untuk didekati.. Itulah yang kite mahu.. Takbir!

Untuk melihat lebih lanjut pasal kembara ni, boleh pergi ke SINI dan SINI.

0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?