"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Tamrin di Cameron Highlands

Salam and good day!

Tamrin kat Cameron? Ye ke..? Pada mulanya saya ragu-ragu apabila diajak oleh seorang sahabat. Saya ingatkan kursus biasa atau family day ke.. apa ke... Pada mulanya agak ragu-ragu nak pergi.. Maklumlah kebetulan weekend tersebut dah janji untuk bertugas 2 program sebenarnya. Jadi setelah di confirm kan memang memerlukan urusetia muslimat untuk program tersebut maka saya pun terima lah. Lagi pun, susah saya nak tolak kalau orang berharap sangat saya pergi. Tapi, tugasan sebelum itu saya tidak lupa. Setelah beberapa lama, dapat jugak akhirnya pengganti untuk kedua-dua program tersebut. Iya, amanah tetap amanah. Kalau tak mampu jangan tinggalkan begitu saja.. Kalau tak mampu kabo lah... (Peringatan untuk diri saya..!)



Sebenarnya sebelum pemergian saya ke Cameron, ramai yang ingatkan saya outing ke sana. Ye lah, tumpang kaki ikut rombongan jalan-jalan ke sana.. Kenapa ye..? Gamaknya saya ni tak pandai menyalurkan maklumat kot..huhu..



Program Tamrin Guru PASTI Kuala Terengganu yang diadakan 1-2 April 2011 memang menarik bagi saya. Pengisian program lebih kepada santai, mungkin masa perjalanan panjang dan beberapa faktor tempat yang melambatkan proses tamrin sebenar bermula.


Di masjid inilah destinasi kami yang pertama di Cameron. Jam menunjukkan hampir

puku 6 pagi.




Saya tak tau kenapa lah saya ambik gambar bangunan ni.

Tapi kagum jugak sebab bangunan ni cantik dan lagipun

kami berhenti betul-betul depan bangunan ni..



Setelah sarapan, kami pun bertolak ke MARDI. Kami ada 2 jam untuk dihabiskan di sini

sebelum boleh check-in penginapan.



Aik... sempat lagi posing yaa. Baity dan Hakim adalah antara urusetia program..



Nak ambik gambar kebun dan batang pokok sebenarnya...

Batang pokok ni mengelupas kulitnya.. Dari jauh nampak cantik..

Ingatkan pekerja cat batang pokok tu.. rupanya warna asli...!



Para peserta menanti sebelum masuk ke dalam MARDI.



Terliur nak ambik sebenarnya... tapi tak sanggup lah...



Tak tahu nama pokok ni.. Ni lagi satu. Saya ingatkan pekerja warnakan daun

pokok ni jadi putih gini... Ade ke...? Takde keje nak warnakan pokok..huhu










Buah ni ada kat atas.. jadi saya ni yang kurang ketinggian nak ambik gambar

kurang cantik lah.. Jadi mintak lah Hakim yang 'tangan panjang' ambik kan..huhu.




Ni masa riadah petang... Peserta di minta menulis simbol diri masing-masing..



Ada yang lukis bunga, hujan, kucing, dll...

Beberapa peserta di minta menjelaskan mengapa mereka

memilih simbol yang dilukis masing-masing..


Beberapa guru yang pernah ke tamrin pasti pusat handle slot ini...

mereka sempat berkongsi pengalaman pahit manis tamrin tersebut..

bersemangat sungguh kak dah bercerita kisah harung sungai busuk

dan kene merangkak kat tanah berbukit dan berbatu....


Setelah check-in ke tempat penginapan, memang program terus bertukar wajah. Mula-mula sempat lah bershopping sakan kakak-kakak ni. Macam takde tempat lain dah nak pergi lagi..




Ni adalah kemuncak program hari pertama... Night-walk. sebelum nak sampai kat dalam hutan ni, dah beberapa orang 'syahidah' kerana beberapa masalah kesihatan dan anak.. Dalam ketakutan nak masuk hutan pun, masih ada lagi yang bising-bising.. Sempat jugak lah marah diorang ni. Be serious ok...?




Peserta diwajibkan panggil urusetia Encik/Cik. Sebelum ni mereka biasa panggil Ustaz. Kelakar jugaklah ada yang tergeliat lidah nak panggil panggilan baru. Kalau salah kene denda..!



Tak sempat pun pergi ke check point seterusnya, sebab melihatkan kemampuan para peserta yang agak terbatas. Nampak macam nak 'longgar lutut' dah.. Sejuk sangat ataupun ketakutan sangat.. Tahap kemampuan dan pemahaman peserta yang berbeza memang sukar bagi urusetia untuk mencari pendekatan paling sesuai untuk 'touch' para peserta ni.. Kami mencuba yang terbaik untuk melaksanakan amanah ini..




Barang amanah.. Telur rebus separuh masak... Baunya yang busuk memang meloyakan

tekak.. memang sengaja di peram supaya berbau... sape lah punye idea ni...


Program selesai pukul 2.00 petang. 2.30 petang kami dah siap-siap berkemas angkut barang ke dalam bas.


Kebetulan masa tu kami belum solat lagi. Nak solat on the way. Tapi hari Sabtu memang sibuk dan takde parking. Jadi terpaksalah solat di tempat lain..


Sebelum bertolak, kami sempat singgah di pasar besar. Hujan renyai-renyai tidak mematahkan semangat kami untuk bershopping. Saya hanya beli apa yang patut. Tak reti nak membeli. Beli untuk orang lain je, untuk diri sendiri hanya coklat...hehe. Setelah hampir sejam shopping, bas pun bersedia bertolak. Tapi... tiba-tiba ada 2 orang lagi masih belum naik bas, ibu dan anak. Puas fikir sape lah gerangannya.. Dah lah kakak tu takde handset, terpaksa lah 'pengerusi' bas pergi kembali ke pasar mencari kakak dan anaknya tu... Setelah beberapa ketika, dapat jugak cari kakak tu. Dahsyat betul shopping. Kene 2 orang dewasa bawak barang-barangnya...penuh dua-dua tangan membawaknya... Saya meggelengkan kepala..


Bas pun bertolak. Keletihan mula jelas pada wajah masing-masing. Ye lah, lepas program dan shopping bagai nak rak.. Saya pun yang hampir-hampir terlena, tiba-tiba terkejut bunyi meletup pada bahagian bawah bas. Bunyi bising tiba-tiba, ada yang beristighfar. Ada langgar sesuatu ke...? Rasa macam tak je, sebab saya duduk seat kedua dari depan tidak nampak apa-apa yang bahaya pun... Walaupun jalan punya lah berliku-liku nak pening dibuatnya...


Rupa-rupanya tayar belakang bas saya naiki meletup di kiri dan kanan... 2 biji tayar rosak... Asap jugak keluar pada tayar depan bas, haus turun bukit lah tu... Perjalanan kami berhenti seketika... Sejam lebih jugak lah menunggu tayar dibaiki secara manual. Nak solat? Nak buang air? Sekeliling hanya hutan tebal. Terpaksa lah menunggu sampai semuanya selesai...




3 orang pemandu dan pembantunya bertungkus-lumus membaiki kerosakan..



"Tu lah orang suruh baca doa perjalanan, die baca doa makan..."

rungut beberapa orang, termasuk pemandu bas memikirkan insiden sebelumnya...

Hanya bergurau, namun harus difikirkan. Bergurau ada caranya dan adabnya...

Tak semua benda boleh bergurau..betui dak..?


Kakak-kakak dan adik-adik bersidaian di tepi jalan.. mati kutu tak tau nak


buat apa lagi, hanya sabar menanti. "Jangan ada orang bunian wat lari sudahlah...


comel sangat duduk tepi jalan tu..." ada yang mengusik..



Ni hadiah paling special saya beli untuk diri sendiri.. white chocolate + strawberi..


Bila makan coklat ni... rasa berbunga-bunga dan tak boleh nak explain


macamana rasa bahagianya...hehe..



Ni antara ole-ole yang saya beli.. tak tau nak beli mende..


nak bagi pada budak-budak..


Kalau saluran astro Oasis saya suka tengok cerita Ustaz Coklat... Tak sangka, musafir ke Cameron Highland ni saya berjumpa dengan Ustaz Strawberry...huhu.. Ustaz muda, baru menamatkan pelajaran di universiti luar negara tapi sangat ramah dan kelakar orangnye.. Yang kelakarnya, payung strawberry, bantal pun strawberry. Cepat mabuk dalam perjalanan..huhu.. Gamaknya barang-barang tu nak beli untuk ahli keluarganya.. Tapi alang kepalang hujan, guna dulu payung tu. Nak tidur dalam bas, guna dulu bantal baru nya tu... Husnus zhan..hehe.


Rasa seronok, sedih, cemas, dll lagi perasaan bercampur-baur sepanjang saya bermusafir ke Cameron ni. Apapun, kenangan ber tamrin di Cameron ni takkan saya lupa. Sesuai ke ber tamrin di Cameron? Kurang berpeluh? Bagi saya, tamrin kat mana-mana pun tak mengapa, kene pandai sesuaikan pengisian dan keadaan sekitar. Bukan hanya panas terik sebagai ujian, sejuk sampai menusuk ke tulang pun ujian jugak. Saya hanya mandi sekali sahaja semasa program...hehe. Sejuk sangat tak sanggup nak mandi. Kat tempat sejuk, tak mandi seminggu pun takpe sebab badan tak berbau dan tak berpeluh. Berbeza kalau di tempat lebih panas, tak mandi sehari pun dah rasa semacam kan..?



Jadi, memang berbeza pendekatan 2 tempat ni. Sebab tu, lain tempat lain ujiannya. Sama lah kita sebagai seorang pendakwah. Jangan hanya menyangka kesusahan itulah ujian. Sebenarnya, kesenangan dan kemewahan juga ujian kepada kita. Namun, bagaimana caranya kita nak jalani amanah dan tanggungjawab sebaiknya, mengikut kemampuan dan pilihan yang kita ada... Susah atau senang, berjuang tetap berjuang.. Tak gitu..?



p/s: Bukan senang nak istiqomah dalam kebaikan. Iman kita ada kalanya naik dan turun. Ada kalanya kita bersemangat.. adakalanya down. Namun, percayalah.. selagi mana kita tahu kita ini lemah..dan berusaha untuk mengatasinya.. berbahagialah kita. Namun, jika kita tidak kisah dan tiada usaha untuk memperbaiki semangat dan usaha kita... na'dzubiLlah, ada yang tak kena pada kita.. Moga kita sentiasa bersemangat dan dirahmatiNya... Ameen.

0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?