"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Petua untuk murah rezeki dan dijauhkan kesulitan




Salam and good day!









Senyumlah walau dalam kepayahan..

insyaAllah semua masalah mudah diatasi jika kita sentiasa POSITIF!

-Gambar Hiasan-





Petua untuk murah rezeki dan dijauhkan kesulitan

Abu Yazid Al Busthami, pelopor sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu, "Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"







Sang Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan rubahlah roman mukamu. Kau tahu, Rasulullah SAW adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah SAW, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya." Lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya.







Mulai hari itu, wajahnya senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah. Keserasian selalu dijaga. Sikapnya ramah,wajahnya senantiasa mengulum senyum bersahabat. Roman mukanya berseri.







Tak heran jika Imam Hasan Al Basri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah roman muka yang ramah dan penuh senyum.Bahkan Rasulullah SAW menegaskan, senyum adalah sedekah paling murah tetapi paling besar pahalanya.







Demikian pula seorang suami atau seorang isteri. Alangkah celakanya rumah tangga jika suami isteri selalu berwajah tegang. Begitu juga celakanya persahabatan sekiranya dikalangan mereka saling tidak berteguran. Sebab tak ada persoalan yang diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan dan ketegangan. Dalam hati yang tenang, pikiran yang dingin dan wajah cerah, Insya Allah, apapun persoalannya nescaya dapat di atasi. Inilah yang dinamakan keluarga sakinah, yang di dalamnya penuh dengan cinta dan kasih sayang.













Moral:





Saya ni jenis pendiam. Kurang bercakap. Saya juga tak suka orang banyak cakap atau berleter. Silap haribulan orang akan kata saya ni sombong. Cuma, Alhamdulillah saya ni mudah senyum. Pernah beberapa sahabat tegur saya, "Awak ni senyap lah. Ingatkan sombong. Tapi nasib baik senyum sokmo!" hehe.. tapi ada jugak masa-masa yang muka saya berkerut sebab stress ada ada beberapa masalah. Biasanya kalau 'bermasalah' saya takkan pandang muka orang dan menyendiri untuk selesaikan masalah saya. Masih saya ingat, Abdullah Fahri pernah mengingatkan bersilaturrahmi itu memurahkan rezeki. Bila kita sentiasa bersilaturrahim, insyaAllah kita mudah bergaul dan tidak hanyut dengan dunia kita sorang-sorang. Orang pun takkan pandang serong pada kita. Begitulah kirenye...


0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?