"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Berhati-hati di Jalan Raya

Salam and good day!






-Gambar hiasan-


Kelmarin on the way nak pegi mesyuarat tiba-tiba lampu signal kereta saya tak berfungsi. Dalam 2 minit lagi nak sampai ke tempat mesyuarat tiba-tiba jadi gitu. Saya panik jugaklah sebab tiba-tiba lampu signal yang amat penting bagi saya tu tak berfungsi. Saya ni boleh di kira pengguna berhemah jugak lah... Nak masuk lorong atau menukar haluan memang wajib saya guna signal. Kecuali kalau kereta belakang takde atau saya rasa keadaan selamat tak gunalah signal tu.. Tapi tak leh amalkan sokmo kan...? kite mana tau kalau ada sesuatu yang akan berlaku? Pendek kata, malang tidak berbau kan...?

Saya tak leh tidur lena fikirkan masalah ni... Saya ni kalau mari 'gabra' tu memang dahsyat jugak. Tapi dalam banyak keadaan saya selalu 'cool' je, dan tangani dengan masalah dengan baik insyaAllah. Kebetulan hari lampu rosak tu hari Jumaat, jadi terpaksalah tunggu keesokan harinya nak baiki lampu tu... Penantian suatu penyeksaan...

Pagi ni, saya pun pergi ke bandar dengan harapan menggunung nak baiki lampu signal kereta. Setelah berpuas hati mendengar penjelasan dan nasihat dari abah dan uncle, saya pun menuju ke kedai tersebut. Pendek cerita, setelah saya menceritakan masalah yang dihadapi, pekerja tu pun main lah tekan-tekan butang yang ada kat dalam kereta tu. Tak sampai 1 minit pun, lampu signal saya dah ok...

"Ok je lampu ni....tak rosak pun"

"Hah...? dah ok ke? kan rosak..?"

"Lain kali kalau lampu signal tak menyala.. tekan je butang kecemasan ni..Lepas tu tekan lagi nak neutralkan balik fungsi die..." katanya sambil menunjukkan butang lampu kecemasan.

"Oh ye ke... senang sangat... Ok lah terima kasih"

"Sama-sama" Die pun berlalu sambil tersenyum pada saya...

Saya pun dengan control macho....eh,..control ayu pun masuk dalam kereta...

Malunya aku...huhu... Teriak saya dalam hati... Nampak sangat dok reti pasal kereta ni. Tapi, tak kisah lah orang kate ape pun, bila dah ada pengalaman gini baru lah kita tahu nak handle perkara sama lepas ni kan...? Pengalaman mendewasakan kita... :)











Haa.. cantik tak ole-ole yang saya terima dari pak sedara yang baru balik belayar. Uncle saya ni engineer kapal, 4 bulan sekali akan belayar seluruh dunia atau negara-negara tertentu dengan kapal kargo Malaysia. Memang best jugaklah dengar pengalaman die dapat bekerja dan melancong sekaligus ke luar negara.. Key chain tu dari Korea, comel sangat sampai tak mahu guna bimbang rosak pulak... Masalah jugak ya kalau dapat barang yang cantik ni...

Kecik-kecik pun harga USD$12 tau ni... huish, 'botak kepala' kalau jual mahal-mahal gini kat Malaysia...




Bergaya sungguh cara tido... Ni sepupu saya namanya Mardiana, tapi nama glamour die Dana. Nama ni kakak die yang panggil masa kecik-kecik dulu. Kakak die pelat. Orang lain mula-mula panggil Diana, tapi lama-kelamaan semua orang macam suka nama Dana ni...hehe. Ramai orang tegur 'anak cina mane lah ni...' Putih melepak sangat...



Suke sangat saluran astro 611. Saya pernah tanya pada die, besar nanti cita-cita nak jadi apa..? Die kate nak jadi Cikgu Hagemaru... eii budak ni, sabo je lah. Gambar ni diambil semasa die terlena menonton cerita Hagemaru. Nasib baik tak terjaga, kalau tak rosak lah plan... :)



0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?