"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

"Erti Hidup Pada Memberi"

 Salam and good day! 
 
"Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan PERASAANnya.."


Alhamdulillah, masih ada kekuatan untuk terus menulis dan menyampaikan kebaikan untuk dijadikan pengajaran bersama. Saya bukan seorang yang mudah untuk berkongsi perasaan dan 'rahsia' saya.. Namun, makin lama saya mulai belajar bahawa kadang-kala ada perkara yang kita alami atau peroleh itu perlu untuk dikongsi bersama. Mana tau, dari situ orang mula tertarik dengan kebaikan dan Islam.. Wallahua'lam.


Erti hidup pada memberi.. Itu tag line Ustaz Hasrizal a.k.a Saifulislam. Namun, di sebalik kata2 itu, ada makna tersendiri buat saya..  Kata2 yang bisa membuat saya tersenyum, dan termotivasi untuk terus gagah melangkah meneruskan kehidupan ini.. Namun, kata2 itu juga bisa membuatkan saya mengalirkan airmata kerana sesuatu yang saya sendiri tak dapat jelaskan dengan kata-kata.


Sebenarnya banyak yang ingin saya berkongsi cerita dan pengalaman.. Namun, oleh kerana 'tewas' dengan perasaan saya bantutkan usaha untuk menulis. Buat apa nak bercerita kisah suka, jika hati sedang sedih..? Bagi saya, tiada keikhlasan dapat diungkapkan!


Ya, saya sekarang berperang dengan perasaan... Bagaimana perasaan jika kita rasa dipermainkan dan tidak dihargai..? Kalau orang tersebut tidak penting dalam hidup kita, LANTAK lah nak buat ape pun.. Saya tak peduli. Tapi, bagaimana jika orang tersebut yang memang kita harap 'DIA' lah yang terbaik pernah hadir dalam hidup kita..?


Ketika inilah.. ALLAH hadir sebagai pelindung dan harapan kita.. Ya Allah, aku yakin Engkau takkan pernah sia2kan hambaMu yang ingin menjadi baik dan menjaga agamaMu sebaiknya.. Pasti ada hikmah disebalik sesuatu yang terjadi. Mcm2 jenis manusia hadir di dalam hidup kita.. Dari mereka pelbagai ujian dan kebaikan yang kita dapat pelajari. Dan dari mereka jugalah kita boleh jadi dekat/jauh dari Pencipta kita. Keputusan di tangan kita, untuk jadi yang terbaik atau kecundang dengan kehidupan. Iman dan ilmu sebagai panduan kita meneruskan hidup ini.


Saya pun malas nak ambik pusing dengan kerenah manusia yang 'menyusahkan' dan selalu 'mencederakan' perasaan saya. Saya serahkan mereka kepada Allah. Jika seseorang itu benar2 ikhlas ingin hidup di dalam dunia saya, maka adalah ruang untuknya yang Allah sediakan baginya.. Jika dia seorang yang 'jahat', maka Allah jualah yang akan 'menendangnya' keluar dari hidup saya.. Hanya Allah sebaik-baik Penilai dan Penjaga saya. Saya tekad untuk menjadi hambaNya yang baik, maka sudah tentu DIA akan menjaga saya sebaiknya. Allah takkan pernah kecewakan saya..!


Ya, saya seorang yang TEGAS dengan prinsip saya.. Walaupun kasar, tapi itulah yang saya perlu buat untuk menjaga hati Pencipta saya.. DIA tidak pernah kecewakan saya, mengapa perlu saya korbankan kasih sayang dan kepercayaan Pencipta saya demi manusia yang tak mampu menjaga diri sendiri melainkan dengan pertolonganNya jua..?


Moga anda semua doakan yang terbaik buat saya.. InsyaAllah. Allah sebaik-baik Pelindungku... Amiin.


0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?