"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Muke hudoh sepang...

Salam and good day!


"Cikgu... cikgu rase orang motor hok mane se lagi hensem..?" tanya Mimi...

"Haah cikgu... motor lama ke motor baru...?" tambah Ilham..




3 beradik ni sempat posing sebelum masuk kelas...
Mood diorang hari tu bagus sangat.. pakai baju raya lagi..hehe
Belakang tu 2 jenis motor..motor lama ke motor baru...?




Mimi dan Ilham... mereka membesar depan mata saya..
Dah 3 tahun mereka belajar bersama saya..




Muhammad Naquib.. Hensem boy..
Baru 5 tahun tapi sangat berdedikasi nak belajar..
Mengantuk sangat sampai terlentuk kat tangan saya...




Kebetulan masa tidur adalah waktu kelas... nak buat macamana...?
Sebab tu die mari je kelas, terus mengaji. Lepas tu nak tidur, tidurlah..
Dulu selalu ponteng kelas..TIDUR kat umah
Tahun 2011 ni, semakin RAJIN mari kelas. Ye lah dah besar..
saya suka budak yang rajin belajar.. kalau tak pandai saya ajarkan...!
insyaAllah..





"Kenapa awak tanye..? Awak rase yang mana lagi hensem?" saya melayan kerenah budak-budak ni yang makin matang. Tapi tension sebab banyak sangat nak tanya!

"Kite rase orang motor lama lagi hensem... " kata Ilham.

"Haah, orang motor lama lagi hensem. Orang motor baru tu hodoh sepang.. dah lah ada misai dan janggut, hitam pulak tu...eeeeiii..." tambah Mimi.

"Awak ni.. tak baik tau kutuk orang gitu..." kata saya.

"Dah memang die dok hensem... kite cakap betullah.." kata Mimi menyokong kata-katanya tadi.

Saya terdiam seketika... Sebenarnya kelas diorang 3 beradik ni special. Saya suka ajar semua benda.. sirah perjuangan, kisah sejarah, sains dll. Mengaji tu memang wajib (termasuk fardhu ain, tajwid), selingan mesti ada untuk pengetahuan mereka. Lagipun memang jenis saya suka bercerita, untuk pengajaran diri sendiri jugak sebenarnya..

"Gini lah... awak pernah dengar tak nama Bilal Bin Rabah..?" tanya saya membuka cerita.

"Oooo... yang orang hitam gelap tu... yang pandai azan tu...?" kata Mimi..

Aduh lah budak ni.. cakap semberono je... tak berlapik langsung...

"Allah tidak pandang muka orang cantik, hensem atau lawa... kulit putih atau merah.. Tetapi sesiapa yang paling takut pada Allah, orang itulah yang Allah sayang.. dok kire lah orang tu hitam ke, cacat ke..dll.."


"Haah.. cikgu. Ustazah kite kat sekolah bagitau.. Bilal sanggup diseksa.. kene letak batu lah... kene pukul lah... kesiankan die..." sampuk Mimi.

"Haa... tau pun.. Awak sanggup tak kene tindih dengan batu macam tu..?"

"Woh... sakit lah kite kene tindih ngan batu besar cikgu...!"

Saya tergelak.

"Bilal ni sangat disayangi oleh nabi. Bilal pernah bermimpi jumpa Rasulullah dalam tidurnya, dan bercakap dengan Rasulullah. Selain tu, Rasulullah pun pernah mendengar bunyi terompah Bilal di dalam syurga... hebat tak Bilal..?"

"Hebaaat..." jawab mereka serentak.


Allah telah berfirman:

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh Jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh Jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman. Dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim” (QS al Hujurat:11).

"Kalau nak masuk syurga kene buat baik, sayang semua orang, jangan buat jahat.. Awak semua nak masuk syurga ke neraka...?"

"Cikgu ni...mestilah nak masuk syurga.. "

"Sebab tu, kalau kite jumpe orang yang hodoh, cacat atau selekeh... jangan sesekali kite ejek diorang. Berdosa tau.. Mane tahu, mereka tu lagi baik daripada kita... Mana awak nak pilih, sayang manusia atau sayang Allah..?"

"Mesti lah kite nak sayang Allah" jawab mereka.

"Macam tu lah baru betul.. lepas ni jangan kutuk lagi orang lain...ok?"

"Oklah..." jawab Mimi walaupun jawapannya selamba je...


ape-ape je lah budak zaman sekarang ni.. Macam saya masa kecik jugak lah, banyak tanya soalan.. dah lah soalan kadang-kadang yang tak logik... selalu kene jerkah sebab tanye soalan yang susah nak di explain kan..huhu. sekarang saya pulak merasa peningnya nak menjawab...

Walapun hari tu diorang banyak tanya soalan... saya jawab dengan baik..hehe. Ye lah, mood tengah ok, lagipun diorang pun nampak rajin dan lancar mengaji hari tu... BAGUS. Teruskan usaha kalian!


0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?