"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Cikgu Syahir

Salam and good day!


Keluarga bahagia

-Gambar Hiasan-


Masih belum terlambat lagi untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri maaf Zahir dan Batin. Ramadhan yang berlalu belum pun sampai sebulan amat saya rindui. SubhanaLlah, betapa indahnya dan hebatnya cinta yang disulami sifat kehambaan kepadaNya.. Cinta kepada Allah itulah cinta yang hakiki.. Cinta pada manusia pasti ada cacat celanya.. Kerana manusia tidak pernah sempurna, dan penuh dengan kesilapan.. Allah tidak pernah merajuk dan kecewa pada kita, walaupun kita jarang sekali menyebut namaNya.. Ya Allah, janganlah Engkau biarkan aku hanyut dan jauh dari rahmatMu, kerana tanpaMu sudah pasti aku binasa…


Di saat tangan ini galak menaip setiap patah perkataan, bercucuran air mata menitik dari mata ini… Entah lah, tiba-tiba terasa sayu, rindu, sedih, berharap… segala macam perasaan yang timbul..


AlhamduliLlah, awal bulan September ini saya telah memulakan operasi perniagaan setelah sebulan bercuti di bulan Ramadhan. Ini merupakan minggu kedua saya memulaka operasi. Walaupun agak lembab, maklumlah masing-masing dalam mood raya dan periksa.. jadi para pelajar saya ni ada lah yang culas nak ke kelas.. Kelas akan bermula seawal pukul 2.30 petang lagi, dan berakhir pukul 9.30 malam.


Tiap-tiap pagi rutin saya dalam 2 minggu ini adalah mengemas, menyapu dan mengemaskini fail dan akaun.. Bila semua kerja dah siap, saya berehat saje lah.. Nak surf internet pulak tak boleh, insyaAllah bulan depan kalau dimurahkan rezeki saya nak pasang wireless di pejabat. Bukan ape, sehari-hari hidup saya dihabiskan berada di pejabat. Cubalah bayangkan kalau tiada kemudahan yang baik nak membuat kerja.. Boleh ‘mati kutu’ dibuatnya.


Pagi ni sepertinya saya agak malas nak mengemas.. Entahlah, tak tahu nak buat ape.. saya pun mundar-mandir di dalam dan luar pejabat saya.. Terkeluar dari mulut saya ni, “Takdok orang nak cakap ke dengan aku ni..?” Tiba-tiba datanglah seorang pakcik lingkungan 70-an di depan pintu pejabat saya…


Assalamualaikum

Waalaikumussalam


Pejabat ape ni, Mek?

Ni pusat tuisyen pakcik…


oo… ade tuisyen ape sini..?

kat sini ade kelas cepat membaca, akademik dan mengaji


Mengaji mende?

Mengaji al-quran… (saya bayangkan pakcik ni ingatkan mengaji adalah belajar… bahasa orang zaman dulu)


Budak besar ade sini…?

Kat sini ada budak-budak sekolah rendah dan menengah..


Orang tua ade belajar sini..?

Setakat ni, takde lagi orang tua belajar mengaji sini… budak sekolah menengah je paling besar pun


Berapa sewa kat sini..?

AlhamduliLlah, tak sampai pun RM***… (memang saya takkan beritahu jumlah sewa yang sebenar pada orang asing bagi menjaga hati dan budi tuan rumah..)


Kalau sewa banyak tu, AlhamduliLlah lah… memang tuan rumah Mek ni memang nak jaga kebajikan dan buat baik lah..

AlhamduliLlah, memang betul pun


Die bagi sewa murah, lepas tu nak suruh orang mari belajar.. bila orang pandai die pun dapat syer pahala kebajikan

Haah.. betul tu pakcik (saya terkejut dan kagum dengan pakcik ni yang tiba-tiba nak start bagi saya tazkirah)


Dah Mek ni duduk mane? Anok sape Mek ni?

Saya duduk kat Kampung ABC.. Ayah saya orang Marang ni, kat Kampung XYZ. Biasa orang Marang ni panggil Ayah ABC ke ayah saye..


Hooo… Ayah ABC.. pakcik kenal sangat lah ayah Mek tu..

Oh ye ke.. pakcik ni sape?


Panggil Cikgu Syahir je (nama sebenar dirahsiakan).. Mek kawin dok lagi..? die menyambung

Belum lagi pakcik .. Jawab saya tersengih..


Mek kekgi nak cari laki, cari hok molek, ade akhlak, ade agama.. Jangan cari yang dok semayang, yang jahat

InsyaAllah pakcik, doakan saya juga.. Mesti cari hok molek..


Mek ni macam ayah Mek je.. Pakcik kenal ayah Mek tu.. memang baik die tu.. Mek kene jadi baik macam ayah Mek tu.. kene pandai jaga diri

InsyaAllah..saya cube.. (air mata saya bergenang, tak pernah lagi saya jumpe orang lain yang boleh saya panggil datuk menasihati saya sebegini.. terasa terus menusuk ke dalam hati segala nasihatnya… Ya Allah.)


Mek keje sendiri ni bagus lah..berdikari. Walaupun belajar kat universiti, tak mboh keje kerajaan tapi buka bisnes sendiri muda-muda gini..

Betul dah pakcik… saya suka bekerja sendiri.. mengajar sendiri


Yang penting kene jaga akhlak.. jangan buat jahat.. mulut kene cakap mende hok baik sokmo.. kalau orang buat jahat pada kite, kene sabar. Orang nak kate ape pun, kene sabar.. Allah tempat kite mengadu

InsyaAllah pakcik… betul tu pakcik.. (speechless lagi… rase nok menangis lalu je depan pakcik ni…)


Doh takpelah.. pakcik ade keje ni.. ingat lah mende pakcik kabo tadi.. cari calon suami yang baik, buat baik sokmo pada orang… jangan lupe kirim salam ke ayah..

insyaAllah pakcik… time kaseh banyak-banyak nasihat saya.. Jumpa lagi insyaAllah


Selesai saje perbualan yang tak terduga dengan pakcik tu, saya menangis semahunya… Tiba-tiba rindu pada arwah datuk yang dah meninggalkanku hampir 15 tahun yang lepas.. Ingat lagi arwah datuk semasa di hospital pernah berkata; “Tok nok sangat lah tengok cucu sulung tok kawin dulu sebelum tok pergi…”.. Saya ketika itu masih di Tingkatan 3, hanya tersenyum malu dan tidak mengerti apa-apa.. Saya memang agak rapat dengan arwah tok. Saya merupakan cucu sulung sebelah ibu saya. Nama saya pun arwah tok yang berikan.


Saya dijaga oleh tok dari kecil sehinggalah darjah 2 di Kemaman. Memang dari kecil saya rapat dengan tok, dan agak terasing dari keluarga saya yang ketika itu berada di Kuala Terengganu. Banyak sangat pengorbanan dan kasih sayang tok pada saya.. Pernah suatu masa dulu masa kecik di bulan Ramadhan saya dilatih berpuasa.. Hari tu saya dan tok pergi ke shopping complex.. Saya tunjuk pada atuk nak beli coklat Ferrero Rocher yang mahal sebab terliur.. Oleh kerana sayangkan cucu, atuk saya belikan juga.. Masa berbuka atuk larang orang lain makan kerana mahu saya habiskan coklat itu dan makan sepuas-puasnya.. Atuk tak mampu nak beli banyak coklat tu, mampu beli sebekas saja untuk saya makan seorang sepuas-puasnya.. Ye lah, masa tu saya masih kecil dan tidak tahu erti kesusahan.. walaupun kadang-kadang tidak tahu perbuatan dan perkataan saya ketika itu menyusahkan datuk… Kalau lah boleh diberi peluang untuk berbakti pada tok dan nenek, insyaAllah saya akan gunakan peluang tersebut sebaiknya dan jaga mereka baik-baik..


Ya Allah, rahmatilah dan sejahterakanlah roh datuk dan nenek ku.. lindungilah mereka dan kasihani lah mereka.. tempatkanlah mereka di kalangan orang-orang yang diberi rahmat dan perlindungan olehMu.. Perkenankanlah doa ku Ya Allah…


0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?