"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Sistem Biometrik: Isu yang perlu diketahui



Salam and good day!









BIOMETRIC : ANCAMAN KEPADA KESELAMATAN NEGARA

Apakah maksud Biometrik?

Dengan merujuk penggunaan kad pengenalan, biometric bermaksud pengesahan pengenalan identity menggunakan cap jari untuk mengesahkan pemilik kad pengenalan.


Bilakah Biometrik digunakan?

Biometrik digunakan semasa membuat kadpengenalan atau transaksi di bank.


Mengapa isu Biometrik timbul?

Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) bercadang menggunakannya pada pilihan raya umum (PRU) yang akan datang. Penggunaan dakwat kekal dibatalkan pada saatakhir PRU ke 12 yang lalu walaupun KerajaanBarisanNasional (BN) telah membelanjakan sebanyak RM3 juta.


Adakah Biometrik boleh dipercayai?

Tidak.Kes Mismah mendedahkan kelemahan system Biometrik.Mengikut rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Mismah seorang PendudukTetap (PR) tetapi mempunyai rekod sebagai pengun di dalam system SPR (PR tidak layak mengundi).Apabila rekod Mismah disemak semula pada petangnya, status Mismah bertukar menjadi penduduk warganegara Malaysia.Ini merupakan salah satu daripada ribuan kes yang sama.


Adakah Biometrik boleh mengancam keselamatan Negara?

Ya.JPN telah melanggar undang-undang Malaysia iaitu Artikel 19 yang membenarkan permohonan PR menjadi penduduk Malaysia hanya selepas 12 tahun. Mismah bertukar status daripada PR kepada penduduk Malaysia dalam tempoh 6 jam sahaja. SPR juga telah melanggar undang-undang dengan membenarkan PR menjadi pengundi.


Apakah kesan Biometrik kepada keselamatan Negara?

Warganegara asing sewenang-wenangnya boleh menjadi warganegara Malaysia. Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Somalia semuanyaberpeluangmenjadiwarganegara. Mereka kebanyakannya tidak berpelajaran dan membawa pelbagai masalah sosial. Jika mereka miskin, Kerajaan wajib membantu. Akhirnya kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan.

Kerajaan BN telah melanggar undang-undang untuk menang dalam PRU akan datang. Apabila Kerajaan BN sendiri melanggar undang-undang, bolehkah kita terus mengundi BN?


Sila sebarkan dengan luas info ini. Terima kasih.

Anda Mampu membuat PERUBAHAN. Hanya satu ayat : UBAH.


0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?