"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Binatang Kurang Upaya

Salam and good day!



Syukur ke hadrat Ilahi kerana Allah masih hidupkan kita dan merahmati kita. Moga rahmatNya sentiasa bersama kita, dunia dan Akhirat..Ameen.



Kali ni saya amat berminat nak kongsi satu artikel menarik. Dah lama nak post kan, tapi ada je yang kene didahulukan.. Saya memang peminat dan menyayangi kucing. Kucing adalah binatang kesukaan Rasulullah s.a.w. Semua makhluk Allah berhak untuk disayangi dan dilindungi, hatta seekor anjing. Anjing dan babi Allah ciptakan haram untuk kita makan, iaitu dari segi zatnya sahaja, dari segi hukum jika kita tersentuh binatang tu, maka perlulah di samak (kecuali jika diyakini bulunya dan tangan kita kering). Islam sama sekali melarang kita menzalimi binatang, apatah lagi manusia..


Inilah die Comel.. Comel tak..?

Kucing istimewa ni dipanggil Comel. Bukan saya yang membelanya.. ‘Orang pejabat’ yang membelanya. Al kisahnya, sejarahnya mula-mula ibu si Somel ni, Che Tam dibela di pejabat jadi bodyguard waktu malam. Maklumlah dapur open air yang unik di bahagian belakang selalu menjadi sasaran anasir-anasir luar yang menjengkelkan. Beberapa bulan selepas itu maka lahirlah Comel di pejabat..


Pada mulanya Comel dikenali sebagai Si Capek.. Kasihan pulak dengar nama ni. Walaupun hanya sekadar binatang, kita tiada hak untuk menghinanya. Maka lahirlah nama Comel. Se comel Si Comel ni... Kenapa ya nama Si Capek..?

Perasan tak sesuatu...?

Kuku kaki depannya ada 2 sahaja..

Mintak maaflah gambar-gambar yang diambil kurang berkualiti.. Comel ni susah betul nak di control. Memang kene pegang baru boleh ambik gambar die.. Masa dipegang pun meronta-ronta lagi, suke gigit tangan orang pulak tu...!


Ini gambar kakinya secara dekat.. unik kan? Maha Besar Maha Berkuasa Allah ciptakan makhlukNya. Comel ni kurang stabil sikit bila jalan. Paling takut kalau die nak lompat dari tempat tinggi.. yelah, bimbang cedera pulak sebab takde cengkaman nak mendarat..macam gitulah. Tapi Comel ni redah je, tahan lasak jugaklah. Kite pulak terlebih bimbang.


Sekarang ni tinggal Comel je.. Ibunye Che Tam dah hilang entah ke mana. Maybe dah 'tiada' kot.. Sebelum Che Tam hilang, tuan die bawak ke klinik untuk operate. Rupenye beberapa minggu sebelum tu Che Tam yang disangka mengandung rupaya mengalami bengkak pundi kencing. Memang jarang terjadi kes begini. Jadi terpaksalah Che Tam tu dibedah. Selepas pembedahan berjaya dilakukan, Che Tam pulak menghilang sampai sekarang. Kesian pulak ye.. Comel sekarang tinggal sorang-sorang jaga pejabat. Jadi ‘anak emas’ di pejabat..hehe.


Macam-macam kerenah binatang ni. Percayalah, bila kita bela haiwan kesayangan (terutamanya kucing) kita akan lebih penyayang, banyak sabar, awet muda, release tension, dll. Ada beberapa kajian saintifik yang mengesahkannya. Kene carilah, saya pun dah lupe kene study balik. Apepun, yang penting pahala dan ganjaran dariNya kerana berbuat baik kepada binatang, insyaAllah. Jadi bila kita dah bersedia untuk membela haiwan ni, kene bertanggungjawab sepenuhnya menjaga kebajikan mereka, makan minum, kebersihan, kesihatan,dll. Bukannya nak seronok semata-mata. Peringatan untuk diri sendiri jugak.. :)

0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?