"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Kuman ape paling bahaya..?

Salam and good day!



Assalamualaikum.. Nama saya Muhd Naquib.
Cikgu Hidayah sangat sayang pada saya.. Saya pandai mengaji, sekarang dah masuk
buku Iqra' 2. Ni baju rasmi saya setiap kali mari mengaji..
Saya memang sempoi.. cikgu dah tak kisah saya pakai macamana asalkan
saya rajin mari mengaji..hehe..





Kiri belakang: Syamimi, Rifqi
Kiri depan: Ilham, Naquib











Kuman ape yang bahaya..?” tanya Muhd Naquib.



Saya terkesima sekejap mendengar soalan dari anak murid termuda saya, 4 tahun ini. Nak kate susah tak susah, nak kate senang tak senang sangat. Masalah besar nak interpret dan jawab soalan mengikut pemahaman budak umur 4 tahun. Naquib ni memang cerdik budaknya, tak susah nak explain ape-ape masalah padanya.. Cuma kene pandai tackle dan jawab macam budak-budak lah..huhu.



Macam-macam jawapan saya bagi untuk soalan kuman die tu..asyik salah je..hehe. Entah apelah yang betul. Jawapan yang dalam pemikiran die tu lah yang paling betul sekarang ni.. Tak puas hati, saya pun membelek buku Sainis Tahun 5 untuk refresh kembali ilmu saya...



KUMAN adalah yang biasa orang kebanyakan sebut untuk merujuk benda halus yang tidak nampak di sekeliling kita. Kalau bahasa sains nye, MIKROORGANISMA. Mikroorganisma adalah benda hidup yang sangat kecil dan hanya dapat dilihat melalui mikroskop. Mikroorganisma biasanya hidup di udara, air, tanah, di dalam atau pada badan tumbuhan dan haiwan.



Mikroorganisma terbahagi kepada beberapa jenis;
- Bakteria
- Virus
- Yis
- Protozoa
- Kulat (fungi)



Sebagaimana benda hidup yang lain, mikroorganisma juga bernafas, membesar dan bergerak. Walaupun tiada kaki macam manusia atau haiwan untuk bergerak, mikroorganisma boleh bergerak dengan menggunakan struktur khas.



Biasa kita sebut kuman ni, selalu bayangkan kuman merbahaya dan perlu dielakkan. Ada banyak sebenarnya kebaikan mikroorganisma ni;

- Kita boleh buat tempe, tapai, roti, dadih, susu kultur, antibiotik, kicap, baja asli dan keju.
Cube bayangkan, tanpa ‘kuman’ ini...macam manalah kita nak makan tempe dan roti..? :)



Namun, mikroorganisma atau kuman ni banyak yang bahaya nya.. Antara kesan bahaya mikroorganisma ni;
- Menyebabkan kesakitan
- Menyebabkan keracunan makanan
- Menyebabkan makanan menjadi rosak
- Menyebabkan gigi reput


Antara contoh penyakit disebabkan kuman/mikroorganisma adalah;
- Campak (measles)
- Cacar (chicken pox)
- Batuk (cough)
- Influenza (selesema)
- Sakit mata (conjunctivitis)
- Beguk (mumps)



Penyakit-penyakit ini boleh merebak dengan cepat dan membunuh jika tidak dirawat sebaiknya.


Virus HIV yang menjangkiti pesakit AIDS masih belum ditemui penawarnya. Sebab tu lah saya jawab virus HIV paling merbahaya. Tapi salah jugak..hehe. Apa ya kuman yang paling bahaya...? Kalau ada doktor yang ingin menjawab persoalan ni sangat dialu-alukan..


Inilah cabaran bila berhadapan budak-budak ni.. Tugas guru bukan sahaja mengajar malah mendidik anak-anak murid supaya mereka menjadi well-rounded student yang berjaya dunia dan Akhirat..InsyaAllah. Adakalanya seronok, geli hati malah kadang-kadang tension pun ade! Apepun, bila semua dilakukan kerana Allah (LiLlahi Taala) maka insyaAllah akan dipermudahkanNya..Ameen.


0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?