"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Musafir di Shah Alam

Ya Allah, tunjukilah kami jalan yang lurus yang Engkau redha,
bukannya ke jalan yang Engkau murkai dan benci...
berikanlah kami kekuatan untuk menuju ke jalanMu..Ameen
-Gambar Hiasan-


Salam and good day!

AhamduliLlah..baru selesai satu amanah, banyak lagi amanah menanti lagi. Namun, rasa lega hanya Allah sahaja yang tahu. Saya berharap moga sepanjang kepergian kami ke Shah Alam baru-baru ini diterimaNya sebagai pahala kebajikan berlipat ganda. Sekiranya kepergian kami ke sana banyak membuatkan kami ‘lagha’ dan banyak melakukan dosa, semoga Allah mengampuni dan rahmati kami kerana sesungguhnya kami ini amat jahil dan tidak sengaja untuk tidak taat padaNya...

Banyak sangat kalau nak cerita kat sini... walaupun kontinjen Terengganu tidak memenangi sebarang kemenangan dalam Suara Nisa’ peringkat Kebangsaan, sekurang-kurangnya ada juga lah hadiah diterima dalam pertandingan Gubahan, tempat ke-2 dan ke-3. AlhamduliLlah... Sahabat-sahabat yang lain ada yang bersemangat bergambar dan mengambil gambar. Ye lah, dah ada kamera dan handset berkamera...maka tak lepas peluanglah.. Saya pun tak tahu saya ni, dah lah tak suka ambik gambar, nak bergambar pun kurang gemar. Apatah lagi nak masuk tv ataupun surat khabar...hehe. Pendek kata, tidak suka menonjolkan diri...huhu.. Banyak kenangan pahit dan indah ada dalam kepala dan memori ni, biarlah bersarang dalam fikiran ni... kalau nak tahu, kene tanyelah saya ye..!

Selain menguruskan pasukan Terengganu untuk pertandingan Suara Nisa’ dan Gubahan, Terengganu juga tidak kurang hebatnya berniaga barangan Made In Terengganu. Riuh betul gerai kami, terutamanya hari terakhir jualan... ye lah nak menghabiskan barang, especially keropok sira. Atie, Liyana, Kak Chik, Yati antara orang bersemangat melelong dan mencari (pendek kata ‘paksa rela’) customer. Sampai ada yang bila lalu depan gerai kami, cepat-cepat lari ataupun mengelak takut kena ‘cekup’..hehe. Sebab bila dah ‘lekat’ kat gerai kami ni, memang takde modal dah nak elak sebab ‘dibelasah teruk’ oleh kami untuk membeli sebanyak-banyaknya... tapi kami bukanlah dahsyat sangat, maybe sangat teruja untuk menghidupkan suasana saje.. orang kate, dok lah sunyi sepi gerai.. kene ceria lah sikit, baru semangat sih...! Saya pun boleh lah menambah perisa sikit-sikit...nak sedapkan promosi..huhu.

Saya sempat check kesihatan di booth Masterskill. Boleh check tekanan darah, blood grouping, BMI dan nasihat pakar. Best jugaklah, even saya dah tahu saya darah O+ve, tapi banyak lagi maklumat saya dapat dari booth ni. InsyaAllah saya akan cuba sebaik mungkin saranan dan nasihat doktor pakar tersebut untuk menjaga kesihatan saya. Next booth, saya mencuba memanah. Tak pernah lagi mencuba, kalau dart tu biasalah. Takut sebenarnya nak cuba memanah ni, seram sebab nampak ganas, lagipun kene tarik tali sampai dekat dengan mata...huhu.. Tapi bila difikirkan balik, sukan memanah ni adalah sunnah RasuluLlah, baru lah ada semangat untuk meneruskan niat. Terketar-ketar pada mulanya memegang busur panah, nak letak panah kat tempat die pun shaking...nasib baik orang tak perasan..hehe. Namun, instructor perempuan tu bagi penerangan dengan baik sekali, hilang separuh gemuruh saya.. Dengan bayaran RM6, dapat membuat 10 panahan. Mula-mulanya nak buat 5 panahan je, pastu serah pada orang lain sambung..tapi bila dah start memanah jadi excited bangat! Saya masih ingat, pesanan dari seorang kakak...KALAU KAMU TAKUTKAN SESUATU, MAKA KAMU KENA BUAT/LAKUKAN JUGA PERKARA ITU. contohnya, jika kamu takut atau gemuruh bercakap di depan orang..maka kamu kena sahut cabaran itu dan bercakap lah depan orang untuk menghilangkan fobia kamu itu. perkara ini hanya untuk kebaikan sahaja, jangan pula takut nak buat dosa, terus berani buat dosa sebab nak hilangkan takut... ni bukan pandai, tapi dah memandai interpret sesuka hati je... don’t misunderstood ok...?

Pada sebelah malamnya pula, sebelum bertolak pulang..saya, Nabihah anak Kak Ton, Shahrul adik Kak Chik dan suami Ella (peserta) masuk pertandingan memanah. Walaupun kami TIDAK BERJAYA, BUKAN KALAH YEE... at least merasa juga lah gemuruhnya pertandingan tu... tak tahu lah berapa markah yang saya dapat... agak kurang memberangsangkan sebab ada tersasar ke kawasan PUTIH (markah 1 dan 2 sahaja). Panahan saya banyak di kawasan merah dan biru (markah 6,7,8), ada juga lah masuk kawasan kuning (markah 9). Takde pun tersasar ke tengah (10 markah)..it’s ok, saje je masuk nak meriahkan suasana... lepas memanah, baru lah perasan tangan ni shaking dan seram sejuk. Sampai kakak instructor tu tegur saya, “Sejuknye tangan..”huhu... biasalah adat pertandingan kak..

Sepanjang perjalanan pergi dan pulang kami sempat menonton filem Ketika Cinta Bertasbih (KCB 1 dan 2). Saya dah baca novel karya Kang Abik ni, jadi takde lah asing tengok filem ni. Rasanya novel die lagi terperinci menjelaskan situasi dan bab-bab fikah ni. Sangat bagus sebab banyak pendedahan agama yang kadang-kadang kita tak ambik berat pun. Contoh bab poligami, mencari calon...yang penting kebergantungan kita kepada Allah. Selama ini bila dengar nasihat lisan saja tak ‘meresap’ pun ke dalam jiwa. Tapi bila dah di zahirkan maka dapat difahami dan dihayati dengan jelas..insyaAllah.

Semenjak membaca novel KCB lagi...saya amat tertarik dengan nama dan watak Abdullah Khairul Azzam. Sebaik-baik azam/semangat.. sungguh hebat semangat yang ditunjukkan oleh pemuda ini. Sanggup ‘menjual’ harga diri menjual tempe dan bakso demi menjaga kebajikan keluarga di tanahair. Tidak kisah diperli kerana 9 tahun tidak lulus peperiksaan..kerana tahu niat dia yang mulia itu. Kadang-kadang ada perkara yang tidak perlu kita beritahu pada orang lain...hanya kita dan Allah sahaja yang tahu. Pendek kata, ini lah calon yang saya cari...hehe. Kadang-kadang, orang memperkatakan...nak cari orang hebat, tapi hebat sangat ke kita..?

Saya jawab... saya bukan orang yang hebat.. tidak secantik, sepandai, sekaya Anna Althafunnisa... tetapi saya mencari orang sehebat Abdullah Khairul Azzam supaya saya boleh menjadi sebaik Anna Althafunnisa’. Boleh kan..? kan..? Kalau kita ni lemah, kena lah cari orang yang kuat. Kalau kita miskin, kene cari orang kaya..?? Ape-ape je lah labu... Pendek kata, jangan pernah bersangka buruk dan memutus rahmat padaNya.. kerana tanpaNya maka matilah kita..faham?!

p/s: Program akan datang...Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Nisa’ (K3N) di Perpustakaan Awam Terengganu (PPAT). Jemput semua graduan, penganggur dan semua yang berminat untuk hadir memeriahkan dan menyumbang buah fikiran pada program itu! Jumpa di sana!!!

0 comments:

Post a Comment

Apa komen anda...?