"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Amalkan surah AL-Mulk sebelum tidur

Salam and good day!


 Masih teringat seorang mentor saya mengatakan, surah Al-Mulk ini bermaksud Kerajaan. Kita sebagai khalifah di muka bumi Allah kadang2 leka dan alpa dengan amanah yang telah digalaskan kepada kita. Sebab itu, kita kena ingatkan diri kita setiap hari bahawa selama mana kita berusaha mencari rezeki dan memakmurkan dunia ini adalah untuk membina KERAJAAN yang diredhai Allah. Bertindak selaku khalifah di muka bumi ini dengan amar makruf dan nahi mungkar. Moga kita sama2 dapat amalkan dan istiqomah untuk amalkan surah ini sebelum tidur. InsyaAllah. Tiadalah amalan yang disukai Allah walau kecil tapi sentiasa dilakukan (berterusan) iaitu istiqomah. Gud luck!


Al-Tabarani meriwayatkan sebuah hadith bersumber daripada Ibn Abbas, katanya: Maksudnya:  
"Rasulullah s.a.w bersabda: Aku suka jika ia berada dalam hati setiap orang dari kalangan umatku, yakni surah tabarakallazi biyadihi al-mulk." (Riwayat al-Tabarani)


Read More......

Perancangan Allah siapa yang tahu...??

Salam and good day!




 Allah punya perancangan setiap jalan dan pilihan kita. 
Moga pilihan kita itu adalah pilihan terbaik mengikut redhaNya..







 
Jam 9.26 pagi
Dari kejauhan saya melihat beliau berdiri di sisi jalan di dalam kawasan universiti. Langsung tiada niat untuk saya memberhentikan kereta dan bertanya, “boleh saya bantu?”

Bila hampir, secara automatik kaki menekan brek. Lalu saya turunkan cermin sisi dan berkata, “tuan mahu ke mana?”

“Saya mahu mengambil gambar. Ke studio… saya pun tidak tahu di mana”.
“Oh… minta maaf. Saya hanya mahu ke kolej perempuan. Di hadapan itu sahaja”.
“OK… jika hantar saya ke jalan utama pun tidak mengapa. Saya boleh ambil teksi”.

Akhirnya beliau berada di sisi kanan saya.
“Jadid Taibah University” (Baru di Universiti Taibah?”)
“Saya baru sampai semalam. Hari ini lapor diri dan mereka meminta gambar pasport”.
“Dari mana? Fakulti”
“Saya dari Sudan. Fakulti Perubatan”.

“Sudan? Orang Sudan baik-baik. Saya ramai kawan Sudan. Anak-anak saya pun belajar di sekolah Sudan”.
Lalu saya terkenangkan kisah sebulan pertama di Madinah yang tidak pernah diceritakan “kegilaan” kesusahan, ujian dan cabaran berada di sini. Terbayang bagaimana Ayub – rakyat Sudan – membantu hampir setiap ketika.

Saya melihat jam. Janji saya dengan Roza di sekitar jam 10.00 pagi, “saya fikir saya sempat menghantar tuan ke studio tetapi tuan perlu mengambil teksi untuk kembali ke sini. Tidak jauh”.

Beliau tidak henti-henti mengucapkan syukur. Malah beliau sempat bercerita bagaimana ajaibnya beliau mendapat tawaran bekerja di Madinah (INsyaAllah, kisah ini akan saya catatkan dalam buku terbaru nanti).
MasyaAllah, Subhnallah, Allahu Akbar. 

Lalu saya melihat semula peristiwa pagi tadi dengan pandangan mudah. Doanya dimakbul Allah. Kaedahnya adalah melalui saya yang tidak pernah berniat untuk berhenti, bertanya dan memberikan sebarang bentuk pertolongan.

Begitulah, Allah tidak terhitung bala tenteraNya untuk membantu manusia yang sentiasa berdoa dan bergantung harap. Sangat jelas, ada ketikanya Allah menghantarkan bala tenteraNya (dalam pelbagai bentuk) untuk membantu kita.

Namun ada ketikanya kita pula digunakan untuk menjadi bala tenteraNya bagi membantu orang lain.
Di sebelah mana kita berada – ia nikmat Allah yang wajib disyukuri – lihatlah dengan pandangan mata hati betapa Allah itu Maha Berkuasa. Tiada satu pun yang mustahil.

Kami mohon keampunanMu ya Allah.

Artikel di copy dari SINI.

Read More......

Musafir Syawal, Rindu Ramadhan

Salam and good day!


Alhamdulillah, hari ni mood saya agak baik dan rasa tenang aje..hehe.. Dapat update 1 blog lain dan 3 page fb! Bukan senang nak mencari mood nak buat ayat dan update status tau... Rase tak adil pula jika blog sendiri tak di update..


Bulan Syawal akan beransur pergi beberapa hari lagi.. Rindu pada Ramadhan tetap dipendam jauh di dalam hati ini. Ramadhan adalah hadiah dari Allah buat hamba-hambaNya yang beriman. Moga kita tergolong di dalam orang2 beriman dan dikasihiNya insyaAllah. Jadilah hamba Allah, bukan hamba Ramadhan. Kerana setiap ciptaanNya pasti akan meninggalkan kita. Namun, Allah tetap bersama kita walau jauh sekali kita melupakanNya... Astaghfirullah..


Bulan Syawal ni aja dah 2 kali saya bermusafir kerana memenuhi amanah.. Alhamdulillah, walau banyak kene berkorban, Allah masih memilihku untuk berjuang dan mendapat rahmat dariNya.. Terima kasih Ya Allah! Sebagai anak perempuan yang tinggal bersama keluarga pastinya banyak batasan yang perlu dijaga dan dihadapi.. Mama agak bising kerana kerap sangat keluar rumah berprogram.Ya, nak berjuang pasti banyak halangan. Walaupun mereka kurang memahami apa yang diri ini perjuangkan, namun hanya Allah mampu membalas segala jasamu dan kerelaanmu membenarkan anakmu ini keluar untuk menyebarkan kebaikan. Moga ini saham untuk mereka di Akhirat nanti, insyaAllah doaku!



 Dewan Bustanul Ariffin di batu Pahat, Johor. Kenangan terindah dan mahal yang saya lalui. Tarbiyyah dan kesabaran penting supaya kita sentiasa 'waras' dan bertindak di dalam kawalan. Saya suka nama ni, tak tau nama tokoh atau ape.. Kene search la lepas ni..


Gambar ni diambil di RnR Gambang.. Bas berenti untuk rehat makan dan solat. Sampai aje di cafe rnr ni, saya tertarik dengan dekorasi unik ni. Ye lah, sempena bulan Kemerdekaan dan Hari Malaysia sekaligus. Namun, tengah asyik memerhatikan hiasan ni tiba2 jantung saya berdegup kencang! Kwn2 tidak sedar akan kehadiran kucing, namun saya dapat perhatikan sepintas lalu. Mulanya terkejut ingatkan bangkai kucing... Rupanya kucing ni tengah tidur nyenyak! Alhamdulillah, lega rasanya hati ni :))


Di bulan Syawal ni, pastinya banyak jamuan raya. Saya suka masak, walaupun simple.. Saya memang jenis tak reti makan luar! Beruntung la suami saya nanti..hehe.. Saya suka masak lauk pauk je, untuk kuih-muih dan kek ni memang tak pandai.. Malas pun boleh jugak.. Saya ni jenis suka campak2 je bahan2.. Pendek kaa, masak ikut resepi sendiri.. Tapi kalau nak buat kek atau kuih ni, kene ikut sukatan.. ade disiplinnya, tak boleh suka2 hati je campak2! Nanti jadi bende lain plak kan.. :))


Walaupun kek coklat moist yang saya masak ni, kek segera.. namun, ade bahan2 yang saya kene masukkan sendiri untuk menjadikannya kek yang 'normal'..hehe.. Alhamdulillah, keknya menjadi dan enak sekali.. Walaupun pada mulanya agak hesitate nak masak atau tidak kek ni sempena jamuan raya tu.. tapi tetap teruskan atas rasa tanggungjawab dan ukhuwwah. Malam tu agak keletihan sebab banyak program dan aktiviti dari siang sampai malam. Hampir pukul 12 tengah mlm siap2 mengadun bahan dan mula mengukus kek ni.. Banyak betul halangan nak siapkan kek ni.. Patutnya sejam dah siap masak, tapi hampir pukul 3 pagi baru siap! Penat+mengantuk+nak marah.. mcm2 perasaan mari demi siapkan sebiji kek ni.. Gas habis, pastu kene masak kat luar rumah. Ade dapur kat luar rumah jgak. Kucing2 mengacau buat kek dan 'merengek' lapar dan nak bermanja seperti biasa. Mcm2 lagilah..hehe.. Apepun, tarbiyyah dari sebiji kek ini amat berharga. Ya, bila kita merasa susah dan 'sempit'.. pastinya Allah lah tempat kita mengadu.. Manusia biasa tertipu dengan 2 perkara.. 1) masa sihat, 2) masa lapang.. Pendek kata, masa senang kita biasa lupakanNya.. Apabila ditimpa kesusahan, kesakitan,dll itulah tanda kasih sayangNya.. Moga setiap kesusahan dan kesedihan yang menimpa adalah kaffarah dosa2 kita.. Amiin..


Oklah, dah lewat malam dh ni.. InsyaAllah awal pagi nak bangun sahur. InsyaAllah, baki sehari lagi nak cukupkan puasa sunat 6 Syawal. Moga diberi kekuatan olehNya. Hidup ini pilihan, maka pilihlah yang terbaik untuk agamamu!

Read More......