"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Tahniah!

Salam and good day!



Jodoh itu rahsia Allah.. Dan aku yakin Allah telah memilih IMAM yang terbaik buatku!


Hari ni dapat message dari sorang sahabat menjemput saya untuk terlibat sama di dalam projek portal Islamik. Waa, macam menarik je! Saya suka berkongsi apa sahaja kisah menarik untuk dijadikan kenangan dan pedoman bersama. Pada masa yang sama, apabila kita memberi.. kita akan merasa KAYA!


"Orang yang tidak memiliki tidak bisa untuk memberi"


Kebetulan pula tu saya post di fb berkenaan blog.. Rezeki la tu.. Moga projek yang dirancang ini berjaya dan mendapat sambutan sahabat2 lain insyaAllah..


Hari ni ada masa pula saya menjenguk blog saya.. Ada beberapa blog yang menarik dan memberi saya inspirasi dalam kehidupan ini.. Setiap post/artikel saya ikuti sebelum ini.. Namun setelah beberapa lama saya sepi daripada dunia blog ni, hari ni saya kembali menjenguk blognya... Waa... jelesnya saya! Orang yang saya admire dah KAHWIN!


Saya bukan jeles dan tidak suka dia berbahagia dengan kehidupannya.. Cuma, jeles yang baik sebab beruntung muslimah yang dipilih sebagai zaujahnya adalah muslimah lagi solehah pada pandangan saya.. Pendek kata, pilihan dia tu berbaloi dan wajar utk kita jeles! Saya doakan moga kehidupan orang yang saya admire tu berbahagia dan cinta mereka hingga ke Syurga.. Amiin.. (Saya admire die bukan sebab fizikal, tapi suka idea dan setiap kisah yang dia kongsi. Fikrah yang jelas, serta punya pronsip yang tegas dalam hidup)..


Itu dunia blog... Teringat kembali kisah di facebook.. Betullah, alam maya ni memang BAHAYA jika kita tidak mampu mengawalnya.. Saya mudah admire orang, bukan jatuh cinta... tapi SUKA... Ada beza ke? Beza sangat tuhh! Di fb pun saya ada admire seseorang jugak.. Sebabnya, die sedang melalui proses dan fasa2 perubahan/hijrah dari zaman kegelapan ke zaman cahaya. Sebelumnya pakai 'bangles' dan hidup dalam dunia lagha.. tapi sedia untuk berubah dan berjinak-jinak dengan fikrah Islamiyyah. Alhamdulillah. Namun, setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya... Rupa2nya pilihan hatinya wanita yang tidak bertudung. 


Pada mulanya saya tidak dapat menerima pilihannya itu... Bagi saya, kehebatan seorang lelaki dibelakangnya adalah 2 wanita hebat iaitu ibu dan isterinya. Jika dia betul2 ingin berubah, mengapa tidak realisasikannya di dalam kehidupan yang nyata??


Hidup ini adalah pilihan.. Namun, pilihlah yang terbaik untuk agamamu! Setiap orang punya ujian berlainan, kisah hidup yang berlainan... Maka sebab itu, jangan pernah kita bersangka buruk dan memperlekehkan pilihan dan jalan hidup orang lain. Baik buruk seseorang hanya Allah sahaja yang menilainya.. Kita berhukum pada zahirnya sahaja...


Bukan hal saya untuk menyelidik mengapa dia memilih wanita tidak bertudung sebagai pilihannya.. Namun, dari kejauhan saya berdoa moga dia mampu mendidik wanita itu sebagai muslimah solehah. Lelaki tidak semestinya memilih wanita solehah sebagai isteri, kerana dia sebagai imam jika sudah bersedia maka dia mampu mendidik isteri (makmum) nya kembali ke pangkal jalan.


Bagi perempuan, tidak digalakkan memilih suami yang tidak soleh... Wanita perlu dibimbing, bukannya membimbing suami.. Kelak bisa mengundang bencana. Begitulah kisahnya...

Namun kisahnya, bila agaknya penulis yang menulis ni nak kahwin??? Itulah persoalan yang kembali timbul.. Saya memang memilih, kerana saya ingin memilih IMAM yang bakal membimbing saya ke Syurga, bukan ke NERAKA!! Setiap kali hati terdetik, bila agaknya dan siapa agaknya jodoh aku... saya sentiasa ingat pada janjiNya...


Allah swt berfirman: "Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina" (Al-Mukmin:60)

 
Sungguh, Allah tidak akan menghampakan hambaNya.. Allah mungkin tidak memberi apa yang kita hajati, namun Allah memberi apa yang kita perlukan sebenarnya! Allah punya waktu dan perancanganNya yang tersendiri. Jadi bersangka baiklah padaNya. Raih cintaNya dahulu, insyaAllah Allah akan hantar orang yang kasih pada kita yang juga kasih padaNya kerana Dia cintakan kita.. Subhanallah!

Read More......

Yakin pada Allah..

Salam and good day!




Alhamdulillah, rupanya 'bernyawa' lagi blog saya nih..hehe..
Kebetulan malam ni diberi kudrat olehNya untuk update blog orang, jadi apa salahnya update blog sendiri nih..




Saya sukakan motivasi dan kata2 hikmah yang bisa mengajak kita untuk sentiasa positif dan dekat padaNya.
Dalam hidup kita ni, tanpa Allah sebagai pelindung dan pegangan kita.. sia2 hidup kita tanpa pedoman! Na'udzubillah... 




Dah setahun saya punya akaun facebook.. Setahun ni banyak pengalaman suka duka, pahit manis dll lah.. Sukar untuk diterjemahkan dengan kata2. Banyak yang saya kongsikan di facebook. Senang nak update.. Rasenye kalau lah blog ni senang nak update, insyaAllah hari2 saya update :))




 Sekarang ni dah pukul 11mlm lebih... Sebelum merehatkan diri mengecas tenaga untuk menghadapi hari esok (andai diberi umur olehNya lagi).. Saya ingin kongsikan suatu kata2 yang merupakan asas dan tunjang keimanan kita kepadaNya..






Sebagai seorang hamba kepadaNya, siapa kita untuk memaksaNya 'menerima' dan 'mengikut' segala kehendak kita. Segala yang kita jalani adalah demi mencari redhaNya. Segala yang datang dari Allah, maka ianya adalah BAIK buat kita. Hidup ini merupakan siri ujian. Ujian yang didatangkanNya pelbagai bentuk. Susah, senang, suka, duka.. Itulah lumrah kehidupan. WAJIB kita sebagai hamba menerima semua itu dan menjadikan Allah tempat kita berlindung dan berharap. 



Allah Taala berfirman yang bermaksud: ”Apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepada kamu mengenai Aku, maka (beritahu kepada mereka) sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka). Aku perkenankan permohonan orang-orang yang berdoa kepada-Ku, hendaklah mereka menyahut seruan-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Surah al-Baqarah: Ayat 186)

Read More......