"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

'Gua Ikut Enta' part 2

Salam and good day!


Ni die sambungan siri-2 citer Gua Ikut Enta... Selamat menonton!






Read More......

Ijtima' Tarbawi 2011 Trailer

Salam and good day!



InsyaAllah pada hujung minggu ini, 28-30 Oktober 2011 akan diadakan Ijtima' Tarbawi Peringkat Kebangsaan di KUIZM, Taman Melewar Gombak, KL. Ini adalah ijtima' kali ke-2 pernah diadakan. Kali pertama di Rusila, Marang, Terengganu tempat TGHH.

ALhamduliLlah, saya berkesempatan pergi sekejap masa ijtima' di Marang tahun lepas. Saya tak pergi penuh sebab bertembung dengan program lain. Lagipun, majoriti pemuda pergi ke program tu, nak kira muslimat beberapa orang je.. Segan jugak lah. Yang penting adalah pengisian program tersebut yang padat dengan ilmu dan pendedahan serta membakar semangat anak muda untuk terus berjuang menegakkan agamaNya.

InsyaAllah, kalau berkesempatan kita semua boleh lah ikuti rakaman ceramah pengisian program tersebut. Walau di mana kita berada, jiwa dan raga kita tetap untuk Islam. Kita takkan pernah sunyi dan rugi selagimana kita berserah diri padaNya.. Takbir!




Read More......

'Gua Ikut Enta' Part 1

Salam and good day!



Filem pendek 'Gua Ikut Enta' ada 3 siri kesemuanya... Ni siri 1.. Rase dok sabor nak tengok sampai habis citer nih... Bagaimana kesudahannya? Sama2 saksikan...




Read More......

Teaser 'Gua Ikut Enta The Movie'

Salam and good day!


Kali ni nak kongsi sebuah filem pendek yang amat dinanti-nantikan..hehe.. Tengok teaser filem ni dah teruja sangat2 nak tengok citer penuhnye.. Ustaz Azhar idrus (UAI) antara pelakonnya. Anak2 muda terutamanya peminat UAI mesti tak sabar2 nak tunggu filem ni.


Difahamkan, Sutradara Ahmad Idham yang bertanggungjawab membikin filem ini bersama-sama Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP). Dijangka akan ditayangkan pada Ijtima' Tarbawi Pemuda PAS Peringkat Pusat di Taman Melewar pada 27-28 Oktober nanti..


Syabas diucapkan kepada DPPP atas inisiatif membuat filem yang pastinya menyajikan mesej yang baik dan berhikmah. Malaysia sekarang ni dilambakkan dengan pelbagai cerita mengarut dan tiada moral. Moga filem ini mendapat sambutan hebat, dan membuka pintu hati pemuda dan pemudi untuk mendekati perjuangan Islam.. InsyaAllah.




Read More......

To all Who Hate muslims Must Watch

Salam and good day!



Mat Salleh yang baca berita ni jadi pelik bagaimana seorang Muslim yang nak dirompak masih lagi ade belas ihsan pada perompak. Dan lagi pelik apabila boleh memaafkan dan bersalaman dengan orang yang ingin merompak kedainya.


Saya pernah melihat satu video sekumpulan remaja yang ingin bergurau dan buat ala-ala Bang Bang Boom gitu.. Sorang budak lelaki masuk lah dalam peti surat pos. Die menyorok dalam tu menanti untuk mengenakan orang-orang yang menggunakan peti tu. Beberapa orang yang masukkan surat ke dalam peti tu jadi terkejut dan pelik sebab surat yang dimasukkan tadi terkeluar balik. Dimasukkan lagi, keluar semula.. Nampak kelakarlah sebab akhirnya mereka tahu telah 'dipermainkan'.


Tiba ade seorang lelaki nampak seperti orang biasa yang bersifat kebapaan ingin mengepos suratnya.. tiba-tiba suratnya itu ter'keluar' semula. Die yang hairan menjenguk ke dalam lubang pos tu.. Tahulah die ada orang di dalam peti tu, dan ingin 'bergurau' dengannya. Tanpa diduga, lelaki tersebut mengeluarkan pistol dari poketnya dan melepaskan beberapa das tembakan ke dalam peti tu. Matilah pemuda yang berada di dalam tong tersebut... Sadis.. Memang tak patut bergurau mengenakan orang.. Namun, adakah patut dan wajar bertindak sedemikian demi untuk melepaskan geram dan amarah?


Moga video ini menjadi contoh dan pengajaran kepada kita untuk belajar dan mendekati Islam. Islam itu indah. Tiada yang lebih indah kecuali mengingatiNya dan dikasihiNya.. SubhanaLlah. Buat baik berpada-pada. Buat jahat jangan sekali-kali.. Kita kena selalu berwaspada kerana malang memang tidak berbau. Namun, setiap perkara mestilah dipertimbangkan mengikut akal kita yang waras.. Jadilah Muslim yang sejati!




Read More......

Keistimewaan Solat Subuh

Salam and good day!


Amalan pertama yang akan dihisab di Akhirat kelak

adalah solat.. Ya Allah, jadikanlah aku dan keturunanku mendirikan

solat dan beriman padaMu.. Ameen.

-Gambar Hiasan-


“Solat yang paling berat bagi orang-orang MUNAFIK adalah solat Isyak dan Subuh. Seandainya mereka tahu apa makna (kelebihan) yg tersirat di dalamnya, maka mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak.” (Muttafaqun Alaih)

Solat subuh merupakan lambang disiplin diri dan kekuatan ummah. Itulah kayu pengukur nilai sesuatu umat. Umat yang lalai dari Subuh berjemaah adalah umat yang tidak berhak mendapat kejayaan akan tetapi berhak untuk diganti dengan yang lain. Sehinggakan pernah salah seorang penguasa Yahudi menyatakan mereka tidak gentar dengan orang Islam kecuali apabila jumlah jemaah solat subuh seramai jumlah jemaah solat Jumaat.


Tanpa solat subuh umat Islam tiada lagi berwibawa. Tidak selayaknya umat ini mengharapkan kemuliaan, kehormatan dan kejayaan jika mereka tidak memperhatikan solat ini. Presiden Sukarno sewaktu dalam pidatonya ambilan kata-kata daripada seorang pejuang Islam pada zaman pemerintahannya:


"Berikan aku 10 orang pemuda Islam yg selalu solat subuh berjemaah, nescaya akan aku goncangkan dunia bersama mereka" yang melambangkan kekuatan umat Islam jika mereka mampu menunaikan solat Subuh secara berjemaah kerana sanggupnya mereka bangun ketika Subuh hanya untuk mengingati Allah SWT.


1. Diriwayatkan daripada Muslim daripada Uthman bin Affan berkata, Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya:

"Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." (Hadis riwayat Muslim)


2. Salah satu keutamaannya adalah Rasulullah SAW mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis: “Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya) .” (Hadis riwayat Termizi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)


Jika Rasulullah SAW yang berdoa, maka tidak ada hijab di antara baginda dengan Allah SWT kerana baginda sendiri adalah orang yang secara jasadiyah paling dekat dengan Allah SWT. Waktu Subuh adalah waktu yang paling baik untuk mendapatkan rahmat dan keredaan Allah SWT.


3. Orang yang melakukan solat subuh berjemaah akan mendapat cahaya yang sempurna di hari kiamat. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Berilah khabar gembira pada orang-orang yang berjalan ke masjid-masjid di waktu gelap bahawa ia akan mendapat cahaya yang sempurna di hari akhirat.” (Hadis Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)


4. Sesungguhnya melakukan solat jemaah Subuh dan Asar tepat pada waktunya termasuk sebab yang memasukkan seseorang ke syurga dan selamat dari seksa neraka. Rasulullah bersabda: “Tidak masuk neraka seseorang yang melakukan solat sebelum matahari terbit dan sebelum terbenam (solat subuh dan Asar.”) (Hadis Riwayat Muslim)


5. Rasulullah SAW memberi janji, apabila solah Subuh dikerjakan, maka Allah akan melindungi siapa saja yang mengerjakannya. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Sesiapa yang menunaikan solah Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah. Maka janganlah cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Sesiapa yang membunuh orang yang menunaikan solah Subuh, Allah SWT akan menuntutnya, sehingga Allah SWT akan membenamkan mukanya ke dalam neraka.” (Hadis riwayat Muslim, At-Termizi dan Ibn Majah)


6. Dari Aisyah telah bersabda Rasulullah SAW, dua rakaat solat Fajar pahalanya lebih indah daripada dunia dan seisinya.(Hadis Riwayat Imam At-Tarmizi)


7. Malaikat berkumpul di waktu solat Asar dan Subuh. Merekalah yang membawa rahmat dan berkat.


8. Hadis Abu Hurairah mengatakan: Sesungguhnya satu langkah orang yang berjalan ke masjid adalah menghapuskan kesalahan dan yang lain mengangkat darjat. Maka langkah yang banyak ke masjid termasuk hal yang membawa kesalahan dihapus dan darjat diangkat. (Riwayat Imam Muslim)


9. Solat Subuh adalah sumber daripada segala cahaya di hari kiamat. Di hari itu, semua sumber cahaya di dunia akan padam. Matahari akan digulung, ibadat yang akan menerangi pelakunya.


Diriwayatkan daripada Abu Musa al-Asyaari, dia berkata Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Barang siapa yang solat dua waktu yang dingin, maka akan masuk syurga.” (Hadis riwayat Bukhari)


Dua waktu yang dingin itu adalah solat Subuh dan Asar. Mereka yang menjaga solat Subuh dan Asar dijanjikan kelak di syurga akan melihat Allah SWT.


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, “Sungguh kamu akan melihat Rabb (Allah), sebagaimana kamu melihat bulan yang tidak terhalang dalam memandangnya. Apabila kamu mampu, janganlah kamu menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


10. Nabi SAW bersabda: Syaitan mengikat/membelenggu tengkuk di kalangan kamu yang tidur dengan tiga ikatan. Dia memukul di atas ketiga-tiga ikatan (sambil berkata) : Malam masih panjang, teruskan tidur! Jika dia bangun lalu berzikir menyebut nama Allah Taala maka terungkailah satu iakatan, jika dia berwudhuk terungkailah ikatan berikutnya dan jika dia solat maka terungkailah semua ikatan. Maka pagi itu dia akan cergas dan baik jiwanya, jika tidak dia akan berpagi dalam keadaan jelek dan malas. (Hadis Riwayat Al-Bukhari)


Mungkin kerana inilah yang membuatkan kita terlepas solat Subuh dan bangun di tengah hari menyebabkan kita masih rasa ngantuk di petang hari walaupun kita lambat bangun.


Selain itu, keistimewaan Solat Subuh kupasan dalam buku bertajuk "Mukjizat Tahajud dan Subuh" karya Husni A.Ghazali adalah:


1. Disaksikan oleh malaikat

2. Menyelamatkan kaum dari azab

3. Mendapatkan pahala setara dengan ibadah haji dan umrah.

4. Terbebas dari Api neraka

5. Dijamin Masuk Surga

6. Lebih utama dari sholat fadhu yang lain

7. Mendapat perlindungan dari Allah SWT

8. Menyempurnakan Agama

9. Terhindar dari kemunafikan

10. Mendapatkan berkah dari Allah SWT dan dimudahkan rejekinya

11. Mendapatkan kasih sayang Allah SWT

12. Mendapatkan cahaya terang di hari kiamat

13. Meraih pahala yang paling mulia

14. Mendapatkan pahala setara dengan sholat semalam penuh

15. Menyimpan pahala yang sangat besar

16. Waktu Mustajab

17. Nabi Isa AS kelak turun di waktu subuh

18. Melihat Rabb di hari kiamat

19. Membawa bendera Iman

20. Ibarat perang yang menang dengan cepat.


Kerugian orang yang meninggalkan solat Subuh

Berikut adalah kerugian yang akan dialami oleh orang yang tidak melakukan solat Subuh dan solat lain secara berjemaah:

1. Memiliki sifat-sifat orang munafik yang tidak menjalankan solat (kecuali dalam keadaan malas) Rasulullah bersabda bermaksud: “Solat yang paling berat bagi orang-orang munafik adalah solat Isyak dan Subuh. Seandainya mereka tahu apa makna (kelebihan) yg tersirat di dalamnya, maka mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak.” (Muttafa Alaih) - keistimewaan itu hanya Allah saja yg mengetahuinya.


2. Kesengajaan tidur hingga tidak solat subuh dan meninggalkan solat berjemaah merupakan perbuatan kufur dan diancam dengan ancaman yang sangat berat. Allah berfirman bermaksud: “
Maka celakalah orang-orang yang melakukan solat, iaitu orang-orang yang lalai dari solatnya.” (Al Ma’un : 4-5)


3. Seorang lelaki berada di sisi Nabi SAW dan dia tidur hingga pagi, lalu Nabi SAW bersabda bermaksud: “Itulah lelaki yang kedua telinganya dikencing syaitan.” (Muttafa Alaih)


Jagalah solat Subuh kerana ia menggerunkan kaum kafir kerana kesatuan kita dan menjadi lambang kekuatan kita umat Islam.


Read More......

Tanpa-Mu Ya Allah, siapalah aku!





Tanpamu,

Aku masih bernafas,

Ditinggalkanmu,

Pasti ada ganti...




Tanpa-Mu,

Siapalah aku,

Ditinggalkan-Mu,

Sampai bila - bila pun tidak terganti




Allahurabbi

Untuk-Mu tiada wujud perkataan "ganti"

Engkau Maha Kekal Yang Hakiki.

Yang Abadi.

Tiada Ganti.

Itu yang pasti !





-merpatiputih-

Read More......

Masak lagi...

Salam and good day!


Rajin pulak saya nak meng-update blog hari ni... hehe.. Lepas zohor nanti nak bertolak ke program.. Balik tengah malam nanti laa jawabnye.. Jadi sebelum keluar kene masak dulu! Dengan gaya ala master chef masak je lah ape yang ade kat dapur tu...


Sardin!


Tengah siapkan barang-barang nak masak, tetiba baru perasan cili takde! Alamak mcmana ni ye... Takpelah, tumis je dulu bawang+sos+air asam jawa+garam dan gula... pastu masukkan sardin... warna nampak mcm pucat je... Haaa... jadi saya pun tambah lah kicap pecat ke dalam masakan ni... Sedap la jugak..hehe... bab nak reka masakan ni memang lah kesukaan saya.. ikut suka hati je..!



Sayur kubis goreng+tomato+soo hoon berperisa sup..hehe


Saya memang suka soo hoon.. sebab tu kalau saya masak memang kene ade benda ni.. Nasib la sape yang makan masakan saya sokmo..huhu..

Oklah, nak siap2 solat dan bersiap ke tempat program. Kene ade kat tapak untuk rehearsal pukul 3 petang sharp! Doakan agar program berjalan lancar dan dipermudahkanNya.. insyaAllah. Moga Islam mekar di bumi Terengganu Darul Iman ini... Takbir!


Read More......

Weekend yang penuh cabaran!


Salam and good day!





- PAS Ganti UMNO-



InsyaAllah setelah sekian lama dirancang dan beberapa kali ditunda, memang kali ni tiada kompromi lagi untuk melengahkan program besar yang amat dinanti-nantikan. Program PAS Ganti UMNO pada mulanya hanyalah program kecil yang dicadangkan oleh Lajnah Penerangan PAS TRG. Namun, setelah dikaji dan diteliti aspek perlaksanaannya, maka jadilah ianya program mega dan melibatkan seluruh negeri Terengganu.


PAS kali ini amat bersungguh dan nekad untuk kembali memerintah Terengganu. Sudah tentu kata-kata tidak cukup.. Sudah tentulah perlunya diadakan program2 dan pemantauan secara berterusan. Untuk PGU ini, 3 zon perlu dilaksanakan. Zon 1 di Besut, Zon 2 di Kemaman dan Zon 3 di Kuala Terengganu dan kemuncak PGU sebelum berlangsungnya PRU ke-13 nanti. Sebenarnya, PGU di zon 1 dan zon 2 saya tidak terpilih olehNya untuk menghadirinya. Ingat lagi ketika PGU 1 saya terpaksa ke KL kerana menjalani latihan yang diadakan oleh Ameerah pusat. Ketika di zon 2 pula, saya mengalami masalah kesihatan. Hampir sebulan jugak saya terlantar di rumah demam+batuk+selesema. Saya ni mudah sakit dan lambat pula sembuhnya. Kurang antibodi kot.. Sekarang, saya mengamalkan madu dan herba setiap hari untuk memastikan tubuh saya sentiasa sihat dan bertenaga. Semua itu perlu supaya segala amanah dan kerja kita sebagai khalifahNya dapat dilakukan sebaiknya. Allah lebih sukakan hambaNya yang sihat, berbanding yang sakit.


Saya menangis ketika PGU kali ke-3 yang dicadangkan pada tarikh-tarikh sebelum ini kesemuanya saya tidak hadiri kerana komitmen lain yang tidak dapat dielakkan. Namun AlhamduliLlah, Allah Maha Mengetahui dan Maha Perancang. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Moga peluang yang Allah beri pada saya kali ini dapat saya gunakan sebaiknya dan mendapat keredhaanNya..Ameen.


Untuk PGU kali ni, saya dan 2 orang lagi sahabat diamanahkan bidang tugas IT yang berkaitan muslimat. Banyak jugaklah yang perlu dibuat dan diuruskan. Namun, insyaAllah ada sahaja kemudahan dan pertolongan dariNya. SubhanaLlah!


Kebetulan weekend ni juga, ibu dan adik perempuan saya ke KL untuk menemani mama ambil ubat di IJN. Biasanya, semua akan ke KL. Ye lah, alang kepalang gi KL boleh lah shopping dan jalan-jalan di sana. Tinggallah saya sorang-sorang kat umah beberapa hari. Saya tak kisah pun, sebab kucing2 yang ramai sebagai peneman. Lagipun, saya dah biasa duk sorang2.. buat keje sorang2.. Namun kali ni, abah tidak ikut serta. Ade urusan kot yang penting weekend ni..


Bila abah ade ni, maknenye saya kene masak lah. Takkan nak suruh abah masak atau beli makanan sokmo.. Kalau saya tinggal sorang, makan pun ikut suka hati je.. Dah lah weekend ni sibuk dan tak lekat kat umah... memanglah kene masak. Tadi, sampai je umah waktu Maghrib terus siapkan diri dan solat. Lepas tu masak ala2 master chef..hehe.. dalam setengah jam je dah siap masak. Bukan ape, saya pun lapar jugak. Dah lah tak makan tengahari tadi.. Mase tengah masak2 tadi menggeletar badan sebab lapar..huhu..






Ni lah air tangan saya untuk malam ni.. Tumis sayur, ikan goreng dan sambal belacan.. semua secukup rasa..

Simple tapi saya suke!




Saya ni memang suka mknan tumis dan masak merah.. gulai mmg kurang.. Saya masak untuk 2 orang makan. Alhamdulillah, habis licin! Ayah saya sampai hirup kuah sayur dan tambah nasi..hehe.. Sedap ke abah? Saya jenis tak kisah lauk ape, asalkan kena dengan selera ok lah...






Ni selipar saya beli sebelum balik umah petang tadi.




Program besar 2 hari ni memang perlu banyak bergerak dan lasak. Jadi sayang kalau pakai sandal yang cantik.. Nanti mudah rosak. Dah lah susah nak cari kasut/sandal yang sesuai dengan selera saya ni. Jadi saya belilah selipar ni yang sangat selesa dan murah khusus untuk memudahkan urusan dan pergerakan saya untuk program nanti. Tak cantik? Biarlah dok cantik pun, asalkan saya suka dan selesa.. Kalau saya dah sukakan sesuatu, saya tak kisah dah mcmana rupanya... insyaAllah.


Read More......

Besarnya Keampunan Allah Kepada MakhlukNya...

Salam and good day!

- Gambar Hiasan -


Diriwayatkan bahawa pada zaman Rasulullah s.a.w, Umar Ibnu Khattab salah seorang sahabat terdekat Rasullulah s.a.w menangis di depan pintu salah seorang isteri Rasullulah, yang didalamnya ada Rasulullah s.a.w. Mendengar suara Umar Ibnu Khattab berada di luar, maka Rasulullah s.a.w segera keluar dan bertanya kepada Umar Ibnu Khattab, “Hai Umar kenapa engkau menangis?”


Kemudian Umar menjawab: “Wahai Rasulullah, bersamaku ada seorang pemuda yang telah membuat hatiku sedih dengan tangisnya.”


Lalu Rasulullah s.a.w memerintahkan Umar agar membawa masuk anak muda tersebut ke dalam. Atas perintah tersebut, Umar Ibnu Khattab lalu mengajak pemuda yang datang bersamanya sambil keduanya tetap menangis.


Pemuda itu disuruh duduk di depan Rasulullah s.a.w dan Umar Ibnu Khattab duduk di sebelahnya. Rasulullah s.a.w kemudian bertanya: “Hai pemuda, kenapa engkau menangis?”


Pemuda itu menjawab sambil tetap menangis: “Wahai Rasulullah, dosaku sangat besar dan aku takut Allah memurkaiku…”


“Apakah engkau telah menyekutukan Allah dengan sesuatu?” tanya baginda s.a.w.


“Tidak, ya Rasul,” sahut pemuda itu sambil tetap menangis.


“Apakah engkau telah membunuh seseorang dengan alasan yang tidak benar?” Rasulullah s.a.w kembali bertanya.


“Tidak ya Rasul,” sahut pemuda itu sambil terus menangis.


Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: “Sungguh, dosamu sebesar apa pun, Allah akan mengampuninya, sekalipun memenuhi langit dan bumi.”


“Sungguh dosaku lebih besar dari itu, ya Rasul,” sahut pemuda itu.


“Apakah besar dosamu melebihi Arasy? Besar mana dengan Arasy?” tanya baginda s.a.w lagi.


“Dosaku sangat besar, ya Rasulullah.”


“Lalu besar mana dosamu dengan keagungan, ampunan, dan rahmat Allah?” tanya Rasulullah s.a.w.


“Tentu keagungan, ampunan, dan rahmat Allah lebih besar. Tetapi dosaku sangat besar, ya Rasulullah” jawabnya diantara esakan tangisan.


Kerana kurang mengerti maksud pengakuan dari pemuda itu, akhirnya Rasulullah s.a.w mendesaknya, “Cuba katakan dosa apa yang pernah kau perbuat?”


“Aku malu menyebutnya, ya Rasulullah…” kata si pemuda itu.


Kerana Rasulullah s.a.w terus mendesak pemuda itu untuk mengatakan dosanya secara jujur. Maka dengan perasaan malu dan takut, pemuda itupun menceritakan dosa yang dilakukannya.


“Wahai Rasulullah, aku ini seorang penggali kubur, sejak tujuh tahun lalu. Hingga meninggalnya puteri dari seorang sahabat Ansar. Melihat kecantikan dan kemontokan tubuhnya, nafsu berahiku memuncak. Setelah kuburan sepi, ku bongkar kuburnya dan ku telanjangi mayat gadis itu. Setelah ku cumbui, nafsu berahiku tak dapat ku tahan, lalu ku setubuhi. Ketika itu mayat gadis itu (diizinkan Allah) berkata, “Tidakkah kau malu kepada Allah, pada hari Allah menghukumi orang-orang berbuat zalim, sementara engkau menelanjangiku dan menyetubuhiku diantara orang-orang yang telah mati. Engkau membuatku dalam keadaan junub dihadapan Allah!”


Mendengar pengakuan dari si pemuda itu, Rasulullah s.a.w segera bangkit berdiri dan meninggalkannya, seraya berseru: “Hai pemuda fasik, pergilah! Jangan engkau dekati aku! Nerakalah tempatmu kelak!”


Pemuda itu pun segera keluar meninggalkan rumah Rasulullah s.a.w seraya menangis. Dia berjalan dengan arah tak menentu keluar kampung. Sampailah dia di padang pasir yang luas lagi panas. Tujuh hari lamanya ia tidak makan dan minum kerana penyesalan dan kesedihan yang sangat mendalam hingga lemahlah keadaan tubuhnya tak kuasa lagi berjalan, lalu kemudian jatuh tersungkur di tempat itu. Di atas pasir ia bersujud kepada Allah, lalu berdoa dan memohon ampunanNya dalam tangisnya.


“Ya Allah, aku adalah hambaMu yang telah berbuat dosa besar. Sekarang aku datang ke pintuMu, agar Engkau berkenan menjadi penolongku disisi kekasihMu. Sungguh Engkau Maha Pemurah kepada hamba-hambaMu dan tiada tersisa harapanku kecuali kepadaMu. Ya Allah Tuhanku, sudilah menerima kehadiranku, kalau tidak datangkanlah apiMu dari sisiMu, dan bakarlah tubuhku dengan apiMu di dunia ini, daripada Kau bakar tubuhku di akhirat nanti.”


Setelah itu Malaikat Jibril a.s datang kepada Rasulullah s.a.w. Usai menyampaikan salam dari Allah, Jibril a.s berkata: “Wahai Muhammad, Allah s.w.t bertanya kepadamu, “Apakah engkau yang menciptakan makhluk?”


“Bahkan Dialah yang menciptakan diriku dan mereka,” jawab Rasulullah s.a.w.


“Apakah engkau memberi rezeki kepada mereka?” tanya Jibril a.s.


Rasulullah s.a.w menjawab: “Bahkan Dia memberi rezeki padaku dan mereka.”


“Apakah engkau menerima taubat mereka?” tanya Jibril a.s untuk kali yang sekiannya.


“Bahkan Dia yang berhak menerima taubat dan mengampuni dosa-dosa hamba-Nya” ujar Rasulullah s.a.w.


Jibril a.s lalu berkata, Allah berfirman kepadamu; “Telah datang kepadamu seorang hambaKu dan dia menerangkan satu dosa dari beberapa dosanya, maka kamu berpaling (marah) kepadanya daripada dosanya, maka bagaimana keadaan orang-orang mukmin kelak, apabila mereka datang dengan dosa yang banyak lagi besar ibarat gunung yang besar? Engkau adalah utusanKu yang Aku utus sebagai rahmat untuk seluruh alam. Maka jadilah kamu orang yang sayang menyayangi pada semua orang yang beriman, menjadi penolong bagi orang-orang yang telah berdosa dan memaafkan ketelanjuran dan kesalahan mereka (hambaKu); kerana sesungguhnya Aku telah mengampunkannya (menerima taubatnya) dan dosanya.”


Kemudian Rasulullah s.a.w. mengutus beberapa orang sahabat, maka mereka temui pemuda tersebut lalu memberikan khabar gembira kepadanya dengan maaf dan ampunanNya. Lalu mereka membawa pemuda tersebut berjumpa Rasulullah yang mana ketika itu beliau (Rasulullah) sedang menunaikan sembahyang Maghrib, dan merekapun bermakmum di belakangnya.


Ketika Rasulullah s.a.w. membaca surah Al Fatihah yang dilanjutkan dengan surah At-Takaatsur (Al Haakumuttakaatsur), sesampai baginda membaca ‘Hattaa Zurtumul Maqaabir’ (Kamu telah dilalaikan sehingga kamu masuk kubur), maka berteriaklah pemuda itu dengan keras sekali langsung jatuh. Ketika mereka selesai sembahyang, mereka dapati pemuda itu telah meninggal dunia. Mudah-mudahan Allah Taala membelas kasihaninya.


Dipetik dari kitab Misykatul Anwar

Di copy dari SINI.

Read More......

Nasihat pada orang boleh... tapi untuk diri sendiri...?

Salam and good day!





Bile bace komik ni, what can I say iss..... It's sooo true..hehehe.. Teringat mase pelancaran blog kelmarin, perasmi yang merasmikan program tu ade menyebutkan peranan IT, terutamanya facebook sangat kuat. Dari fb dan internet pelbagai maklumat dan perkembangan terkini yang dapat diperoleh.. Dari fb jugak ada yang bertemu jodoh. Jodoh dan pertemuan adalah rahsia Allah. Kita tidak dapat mengelaknya. Namun yang penting, carilah jodoh yang baik dan diredhai Allah..Moga jodohku nanti adalah yang terbaik dariNya dan diriku juga terbaik buatnya... insyaAllah. InsyaAllah, Allah sentiasa bersamaan persangkaan hambaNya.. Dan DIA Maha Mengetahui segala yang terbaik buat kita..


Ambik dari SINI.

Read More......

Alunan Syahdu Azan Dalam Gereja

Salam and good day!


Indahnya alunan azan... jika dihayati dan dialun dengan sebaiknya. Ketika pemuda Islam ini mengalunkan azan, kesemua hadirin yang terdiri daripada non-Muslim khusyuk mendengar. Tak tau lah mereka faham atau tak, tapi mereka menghormati azan dan tidak membuat bising atau bercakap-cakap.


Panggilan Azan ini dialunkan oleh Abdelwahab Ben Youcef di Gereja Marble Collegiate yang terletak di 275, Fifth Avenue, Manhattan, New York City, Amerika Syarikat telah dibuat semasa dialog kepercayaan antara Kristian, orang-orang Yahudi dan umat Islam yang hidup di sana. Islam, Yahudi dan Kristian merupakan agama wahyu/langit. Namun, oleh kerana kerosakan dan pecah amanah para pengikut Yahudi dan Nasrani mengubah kitab-kitab mereka mengikut acuan dan kehendak mereka sendiri. Islam diturunkan oleh Allah kepada rasul akhir zaman, Muhammad s.a.w merupakan agama terakhir dan hanya diredhaiNya. Islam dan ajarannya tetap dipelihara oleh Allah hingga kiamat, suci daripada penyelewengan.


Kita sebagai umat Islam, wajib memberikan contoh terbaik dan sebagai model kepada ajaran Islam yang kita anuti dan yakini. Jangan kerana kejahilan dan kejahatan kita menyebabkan musuh dan orang bukan Islam memandang serong kepada Islam. Islam Itu Indah.


Moga Allah beri kekuatan dan kelebihan kepada pemuda tersebut untuk terus menyebarkan sinar Islam yang suci kepada semua. Buat kita pula, baiki lah diri dan sebarkanlah kebaikanNya selagi terdaya supaya Allah membukakan pintu hidayahNya kepada yang lain. Pahala dan rahmat berterusan kita perolehi selagi orang lain membuat kebaikan dan insaf dengan kebaikan yang kita sebarkan insyaAllah.



I Am A Muslim, and I Am Proud of it!





Read More......

Anjing jawab azan

Salam and good day!


Allahuakbar! Allah Maha Besar lagi Maha Berkuasa. Banyak keajaiban dan kekuasaanNya yang ditunjukkanNya kepada kita. Hanya yang mahu berfikir dan beriman sahaja yang mahu mengikutiNya.


Ya Allah, jadikanlah cintaku padaMu melebihi segala-galanya cintaku pada dunia ini.. Dunia ini hanya persinggahanku demi untuk persiapanku bertemuMu di syurgaMu nanti.. Ya Allah, bantulah dan lindungilah aku dari segala ketakutan dan kekufuran padaMu..




Read More......