"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

'Pencemaran' Masjid?

Salam and good day!



Hari ni anda semua senyum lebar? senyum ceria? atau senyum kambing?? Pilih lah nok mane se.. yang penting senyum kene ikhlas dari hati yang tulus, baru lah nampak kecantikannya..betui dak? hehe












Ketika dunia Islam lain bergerak pantas menggamit umat manusia kepada Islam tetapi pemerintah UMNO masih lagi bagai katak didalam gelas kaca. Mereka melihat perkembangan drastik orang memeluk Islam khususnya di Eropah dan Amerika hatta menjangkau 200% tetapi di Malaysia, Islam di ISAkan oleh UMNO. Terkongkong dalam selaput yang dicipta oleh UMNO sendiri. Sudahlah perkembangan Islam lambat bahkan ramai pula orang melayu yang murtad. Ini disebabkan sikap dan cara berpolitik UMNO yang tidak menguntungkan Islam tetapi hanya sekadar keuntungan sementara yang ingin diraih oleh UMNO-BN. Sentiasa mengapi-apikan perbalahan agama dan kaum demi meraih politik murahan.





Ketika Majlis fatwa telah mengeluarkan hukum berkait keharusan bukan Islam mengunjungi masjid sebagaimana yang diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid. Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab. Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.





1. Dalam hal-hal yang berkaitan ibadah, sensitiviti umat Islam sangat tinggi dan nilai-nilai ta'abbudi amat dititikberatkan oleh masyarakat Islam.




2. Umat Islam dibenarkan melakukan ibadah sembahyang walaupun di dalam gereja kerana Saidina Umar al-Khattab pernah melakukannya. Umat Islam perlu bersikap tasamuh dan tidak terlalu rigid dalam membenarkan orang bukan Islam mendekati masjid.




3. Keindahan Islam boleh ditunjukkan kepada orang bukan Islam melalui lawatan mereka ke masjid-masjid selaras dengan peraturan dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh pengurusan masjid.




4. Sikap membenarkan orang bukan Islam memasuki masjid tidak boleh disamakan dengan sikap tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh Kristian kerana konsepnya adalah berbeza.Dan memang itu pun yang dilakukan oleh umat Islam diluar Malaysia yang merupakan amalan yang dilakukan sendiri oleh Rasulullah Saw dan para sahabat. Masjid merupakan pusat pemerintahan, pusat pentadbiran, pusat kehakiman, tempat ibadah, tempat pertemuan duta-duta asing yang ingin menemui Rasulullah Saw maupun khalifah selepas baginda.




Kita lihat gambar-gambar dibawah bagaimana menggambarkan perkembangan dakwah yang pesat terhadap mereka yang bukan Islam yang menjadikan masjid sebagai pusat maklumat dan penyebaran Islam dinegara selain Negara kita. Bagi UMNO semua ini adalah pencemaran terhadap kesucian masjid dan penghinaan terhadap Islam.





1. Masjid Lakemba di Sydney yang merupakan antara tertua dan terbesar. Mereka mengundang bukan Islam serta memberi penjelasan berkait kekeliruan tentang Islam. Mereka sentiasa mengadakan hari terbuka yang member banyak manfaat dakwah. Sheikh Yahya Safi, sebagai imam yang merupakan kelahiran lubnan menyebut ianya memberi ruang untuk berdialog serta menolak salah-faham terhadap Islam. Bahkan ramai yang terbuka hati dan mendapat hidayah dan memeluk agama Islam.






















2. Lebih 2,000 masjid di Jerman telah mengadakan Hari khusus pada hari Rabu dan terbuka kepada umum termasuk bukan Islam untuk mengunjungi masjid, melihat ibadah umat Islam dan bertanyakan tentang Islam.











3. 3 May 2010, pihak Masjid Makkah di United Kingdom telah mengadakan pameran Islam secara tahunan dan dikunjungi oleh rombongan setiausaha kerajaan Alan Johnson. Mereka sempat melawat dan megadakan dialog dan perbincangan didalam masjid tersebut.













4. Sempena Ramadhan The Golden Mosque Lower Sheriff Street, Rochdale telah mengadakan hari terbuka dengan mengundang orang ramai termasuk bukan Islam untuk berbuka puasa dan mendapat taklimat tentang islam didalam masjid yang dikendalikan oleh imam selaku pengerusi masjid iaitu Tahir Mahmood.









5. Pusat Islam London .Terletak di Regent Park yang sibuk dengan orang-ramai khususnya hari jumaat yang menampung 10,000 jamaah. Para pelawat akan diberi penerangan oleh Pegawai Perhubungan Awam pusat Islam tersebut iaitu Omar Saddique. Beliau memberi penjelasan tentang Islam dan setiap persoalan yang diutarakan oleh para pelawat didalam masjid tersebut.





















6. Di Durban, Masjid dan selaku Pusat Islam yang pernah diasas dan dikelolakan oleh Syeikh Ahmad Deedat iaitu IPCI, seorang pendakwah tersohor telah menyediakan hari lawatan khusus kepada non muslim sebagai Mosque Tours dan memberi penjelasan tentang ibadah dan penerangan tentang islam dan perbandingan agama. Khususnya amalan para nabi yang ditinggalkan oleh Yahudi dan nasrani tetapi diamalkan oleh umat Islam seperti membuat kasut sebelum masuk ke tempat suci (masjid), berwudhu dengan membersih diri, kiblat, cara iabadah dengan sujud dan ruku’ yang merupakan amalan para nabi semenjak bani Israel lagi. Ramai yang tertarik dan akhirnya memeluk Islam disitu.









7. Lihat bagaimana Obama sendiri yang menziarahi masjid turut membuka kasut beliau untuk masuk ke ruang solat. Bahkan Pope sebagai ketua agama Kristian Khatolik juga masuk ke masjid dalam lawatannya ke negara Arab. Kalau berlaku di Malaysia nescaya berlakulah kiamat.








8. Masjid al-Azhar sendiri membenarkan pelawat bukan Islam memasuki ruang dalaman masjid termasuklah Putera Charles dan Lady Diana dengan ditemani oleh Syeikh Azhar ketika itu iaitu Syeikh Tantawi. Kalau kat Malaysia mungkin Majlis Agama menghambat mereka kot?.





















Bahkan banyak masjid-masjid lain diseluruh dunia menganjurkannya. Termasuk di Malaysia sendiri kecuali apabila timbulnya isu YB DAP dari parlimen Serdang Teo Nie Ching dengan kejadian masuk ke Surau Huda di Kajang. Beliau telah mendapat keizinan drp pihak pengurusan surau utk memasuki ruang solat bagi menyampaikan bantuan kpd surau tersebut dan bukannya member tazkirah tetapi sekadar ucapan sempena pemberian bantuan kepada surau tersebut. Beliau juga turut berbuka puasa bersamaah muslimat disitu. Ia telah dipolitikkan oleh UMNO-BN sebagai mencemari tempat suci Islam.




Apakah hukumnya yang sebenar?





Hukum bukan Islam masuk MASJIDIL HARAM






Majoriti ulama melarang bukan Islam memasuki masjidil haram atas larangan yang terdapat di dalam ayat al-Quran:-



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا




Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu kotor, maka janganlah mereka mendekati Masjidil haram sesudah tahun ini.. (At-Taubat : 28)






Berdasarkan dua ayat ini, majoriti ulama dari kalangan mazhab maliki dan Syafie melarang bukan Islam memasuki Masjidil Haram, namun demikian dibenarkan bagi ahli Kitab (Kristian dan Yahudi) untuk memasukinya dengan syarat-syarat tertentu.




Satu lagi adalah :-



أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ




Ertinya : "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu salat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekedar berlalu saja." ( 4:43 )





Imam Abu Hanifah pula menyatakan non-muslim dibenarkan untuk memasuki masjidil haram sekadar lalu, namun tidak dibenarkan untuknya duduk dan menetap di sana (sebagaimana sebahagian umat Islam); ini kerana beliau berpandangan, ‘kotor' yang disebut di dalam ayat itu hanyalah membawa maksud kekotoran syirik yang melibatkan hati bukannya kekotoran fizikal.





Lebih dari itu, Ibn Hajar menyatakan mazhab Hanafi membenarkan bukan Islam memasuki masjid tanpa syarat.Imam Ahmad Hanbal pula menyatakan bukan Islam hanya dibenarkan untuk memasuki masjidil haram dan lainnya setelah mendapat kebenaran dari umat Islam atas tujuan-tujuan yang munasabah seperti pembinaan dan maintainance. Beliau mengambil dalil iaitu penduduk Taif dibenarkan oleh nabi s.a.w untuk menetap dan tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam.






Rasulullah juga diriwayatkan menerima tetamu Kristian dari Najran di dalam masjid Madinah, malah ketika itu mereka juga diizinkan oleh Nabi s.a.w untuk menunaikan sembahyang mereka di dalam masjid, nabi menyebut kepada sahabat"Biarkan mereka (untuk menyelesaikan sembahyang mereka)"Selain itu, Imam Al-Bukhari juga ada membawakan sebuah hadis yang menyebut bagaimana seorang bukan Islam bernama Thamamah ibn Athal, diikat oleh Rasulullah di dalam masjid (ditangkap atas kesalahan tertentu),




بعث رسول اللَّهِ خَيْلًا قِبَلَ نَجْدٍ فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ من بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ له ثُمَامَةُ بن أُثَالٍ فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ من سَوَارِي الْمَسْجِدِ





Ertinya : Rasulullah s.a.w menghantar seorang berkuda di arah Najd, maka terlihat seorang lelaki dari Bani Hanfiah ( sedang mengintip) yang bernama Thumamah Bin Uthal, lalu diikatnya di satu tiang dari tiang-tiang masjid



( Riwayat Al-Bukhari & Muslim )






Selepas tiga hari, akhirnya setelah dia melihat bagaimana umat islam beribadah dan keramahan umat Islam kepadanya yang sentiasa bertanya keadaannya, dia akhirnya memeluk Islam kerana tertawan melihat keindahan kehidupan dan ibadah umat Islam.






HUKUM MASUK MASJID SELAIN MASJIDIL HARAM
Imam Ibn Hajar Al-‘Asqolani ketika menghuraikan isu ini mengatakan mazhab Maliki tetap MELARANG bukan Islam memasuki masjid manakala Mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi membenarkan bukan Islam untuk memasuki masjid-masjid lain dengan syarat-syarat tertentu.





Beliau juga menegaskan kebenaran ini cukup kuat dari dalil tawanan perang bernama Thumamah tersebut.Imam Nawawi menghuraikan :Melihat kepada hadis ini, harus hukumnya mengikat tawanan dan menahannya serta harus juga seorang yang bukan Islam untuk memasuki masjid. Mazhab Syafie : menyatakan keharusannya dengan syarat terdapat keizinan dari umat Islam sama ada kafir itu dari kalangan ahli Kitab atau selainnya. Namun Khalifah Umar bin Abd Aziz, Qatadah dan Imam Malik tidak mengharuskannya. (Syarah Sohih Muslim, 12/87)






Imam Al-Mawardi As-Syafie membawakan pula teks kata-kata Imam Syafie dalam hal ini iaitu :-




ولا بأس أن يبيت المشرك في كل مسجد إلا المسجد الحرام



Ertinya : Tiada masalah untuk seorang bukan Islam menetap di setiap masjid kecuali masjidil Haram. ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)






Permasalahannya hanya satu kerana si pelaku bukan UMNO. Kalau UMNO dia menjadi halal semata. Ketika orang lain dilarang berceramah didalam masjid tetapi untuk UMNO halal. Ketika orang lain haram mendedahkan aurat dalam masjid tetapi jika UMNO jadi halal. UMNO nampaknya hanya layak menjadi terompah untuk ke jamban masjid sahaja. Inilah sebenarnya punca pencemaran terhadap Islam di Malaysia sebagai wakil penjajah selepas kemerdekaan. Munasabahlah mereka mengambil APCO Zionis sebagai penasihat hanya untuk mengkucar-kacirkan umat Islam di Malaysia. Penaja 1 Malaysia ini sebenarnya pengamal teroris di Malaysia.



di copy dari SINI.





SubhanaLlah... baguih benar artikel ni. Penuh dengan dalil, fakta dan sejarah, dll. 'Terima kasih' jugaklah pada UMNO sebab daripada komen-komen diorang yang pelik-pelik ni banyaklah yang dapat kita ketahui. AlhamduliLlah dapat juga ilmu baru. Saya tidak mengatakan non-Muslim sentiasa betul.





Kita di Malaysia sekarang ni dalam proses tranformasi politik. Banyak cabaran sebenarnya bila ingin menjadi kerajaan di dalam masyarakat berbilang bangsa dan agama ni. Hendaknya sekarang ni masyarakat non-Muslim semakin ingin mengenali dan memahami perjuangan Islam yang di bawa oleh PAS. ISLAM tidak pernah melarang sesiapa sahaja yang ingin mendekati dan memahami ajaran Islam. Tahniah kepada masyarakat non-Muslim yang berani untuk menyokong perjuangan Islam, semoga mereka-mereka ini akan diberi hidayahNya..insyaAllah.





Tak lupa juga, Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-53. Rupa-rupanya dah 53 tahun kita Merdeka daripada penjajahan British. Untuk menghayati kemerdekaan bukan semata-mata memasang bendera di rumah, premis mahupun kereta..ataupun menulis sajak..atau sambutan yang meriah saban tahun.. itu sebagai 'perayaan' dan tanda kesyukuran kemerdekaan yang dikecapi. Namun, hakikatnya yang paling penting...PEMIKIRAN dan JIWA haruslah MERDEKA dari segala kejahilan dan keburukan! Pendek kata, TEPUK DADA TANYA LAH IMAN. Kerana dengan iman, akan menjadi benteng terakhir dari segala kejahatan dan kekufuran. Kalau ikutkan TEPUK DADA TANYA SELERA..bak kata Nabil, lu pikir lah sendiri.. :)




Read More......

Mendoakan Non-Muslim

Salam and good day!



Moga semua berada dalam rahmatNya sentiasa, insyaAllah. Rasanya masih belum terlambat untuk saya meletakkan posting tajuk ni. Sekarang ni pihak UMNO/BN amat galak sekali memainkan isu-isu perkauman. Terutama sekali YB non-Muslim masuk masjid atau surau turut sama ‘mengimarahkan’ program sepanjang Ramadhan ni. Saya bukannya banyak ilmu sangat nak komen lebih-lebih ni. AlhamduliLlah, dari pembacaan dan perbincangan banyak membantu saya untuk memahami persoalan-persoalan yang selalu ‘tertimbul’-bagi saya lebih untuk mengelirukan masyarakat. Pendek kata, ISLAM ITU INDAH. ISLAM sesuai sepanjang zaman. ISLAM for ALL... Hanya manusia yang tidak faham, serta tidak mahu faham akan selalu lari dan mengelak dari memahami ajaran ISLAM yang sempurna. RUGInya mereka! Moga mereka diberi hidayahNya kelak...insyaAllah.


KENYATAAN RASMI PERSATUAN ULAMA' MALAYSIA CAWANGAN SELANGOR

BERHUBUNG
Isu Mendoakan Kesejahteraan Kepada Non- Muslim


1. Isu berkaitan perbuatan mendoakan orang bukan Islam telah mula timbul sejak laporan akhbar yang telah menyatakan terdapat khatib solat Jumaat yang mendoakan YB Ketua Menteri Pulau Pinang dalam khutbah Jumaat. Ekoran daripada pendedahan tersebut, pelbagai pihak termasuk ahli politik, agamawan dan masyarakat awam telah memberikan ulasan serta komen terhadap isu tersebut.

2. Secara ringkasnya, Persatuan Ulama’ Malaysia Cawangan Selangor (PUMSEL) berhasrat untuk mengajak seluruh masyarakat untuk meneliti isu yang berbangkit ini daripada perspektif agama khususnya menelurusi pandangan para ulama’ muktabar. Sebenarnya isu ini telah pun dibahaskan dengan terperinci oleh ulama’ silam. Antaranya Imam al- Nawawi, seorang tokoh ilmuwan Islam telah menyatakan dalam karya beliau “Al- Azkar” seperti berikut :

" adalah harus mendoakan kafir zimmi supaya diberikan hidayah petunjuk, kesihatan badan dan seumpamanya". Walaubagaimanapun, Imam Al-Nawawi telah menyatakan orang islam tidak boleh mendoakan keampunan bagi orang bukan Islam.


3. Sebuah hadith telah direkodkan oleh Ibn Sunni, dimana Anas RA telah menyatakan bahawa dengan maksudnya, adalah Nabi SAW telah meminta untuk mendapatkan air lalu seorang Yahudi telah menimbakan air kepada Nabi SAW. Lalu Nabi SAW telah mendoakan kepada Yahudi tersebut “Semoga Allah mencantikkan kamu”, lalu Yahudi tersebut tidak pernah kelihatan uban sehingga dia meninggal dunia.

4. Selain, telah dikisahkan juga dalam kitab al- Sirah al- Nabawiyyah li Ibn Hisyam di mana Nabi SAW telah berdoa kepada Allah dengan berkata: “Ya Allah, teguhkanlah Islam dengan Islamnya salah seorang daripada dua umar (Abu Jahal atau Umar al-Khattab).


5. Sebuah hadith lain lagi yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi telah menyatakan:
“Seorang Yahudi sengaja bersin di hadapan Nabi serta mengharap Nabi akan berdoa sebagai balasan : Moga Allah merahmati kamu, Walaubagaimanapun, Nabi SAW hanya menyebut : Semoga Allah memberi hidayah kepada kamu dan memperelokkan pemikiran kamu”


6. Berpandukan kepada huraian hujah tersebut, maka PUMSEL berpandangan adalah diharuskan umat Islam untuk mendoakan keselamatan kesihatan, memohon hidayah petunjuk dan seumpamanya kepada orang bukan Islam.


7. Namun begitu, dalam keadaan umat Islam yang masih belum memahami sepenuhnya ilmu- ilmu fiqh islami, PUMSEL berpendapat umat Islam haruslah memilih platform yang sesuai untuk membaca doa tersebut secara terbuka sebagai langkah mengelakkan salah faham berlaku dikalangan umat Islam.


8. Selain itu, PUMSEL juga berpendapat adalah tidak wajar khatib yang bertugas menyampaikan khutbah Jumaat bertindak meninggalkan doa kepada Yang Di Pertuan Agong (YDPA) selaku ketua negara dan Raja- Raja Melayu sebagai ketua agama di negeri- negeri.

9. Oleh yang demikian, PUMSEL menyeru kepada seluruh alim ulama, persatuan dan NGO dakwah untuk terus mempergiatkan usaha memberikan penerangan kepada masyarakat berdasarkan persepktif hukum dalam usaha memberikan kefahaman kepada umat Islam.


10. Dalam kes di negeri Pulau Pinang, PUMSEL berpendapat seluruh rakyat mestilah memberikan mandat penuh kepada Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang dan Jabatan Agama Islam Pulau Pinang dengan kerjasama pihak berkuasa negeri untuk menyelesaikan isu tersebut mengikut lunas undang- undang dan prosedur yang ada. Janganlah ada mana- mana pihak yang sengaja mengambil kesempatan untuk menimbulkan kekacauan dan meraih kepentingan. Biarlah isu ini diselesaikan dengan cara yang paling harmoni demi memelihara perpaduan umat Islam dan seluruh rakyat Malaysia.


11. PUMSEL juga ingin menasihati seluruh masyarakat, apabila berhadapan dengan apa jua masalah agama maka rujuklah kepada ahlinya iaitu ahli agama (para ulama’) untuk mendapatkan penjelasan yang berautoriti dan berdisiplin. Dasar ini adalah selaras dengan tuntutan al- Quran dalam surah al- Anbiya’, ayat ke- 7 yang bermaksud:

“Maka bertanyalah kamu kepada ahluz- zikri jika kamu tidak mengetahui”.

Sheikh Abdullah Basmeih, telah memperincikan maksud “ahluz-zikri” adalah orang- orang yang mengetahui Kitab Allah. Sheikh Abdullah Basmeih juga menambah bahawa ayat ini telah menjadi dalil bahawa orang- orang yang tidak mengetahui sesuatu perkara hendaklah bertanya kepada orang- orang yang mengetahuinya, terutamanaya dalam soal- soal ugama.


11. Apabila sebarang kemusykilan agama timbul, maka penjelasan daripada perspektif Syara’ yang perlu diberikan prioriti untuk menjawab persoalan tersebut. Janganlah dirujuk kepada orang- orang yang bukan ahlinya kerana dibimbangi pandangan yang diberikan tidak menepati paiwaian hukum Islam.

Sekian, terima kasih.


USTAZ MOHD ZAMRI BIN MOHD SHAPIK
Pengerusi
Persatuan Ulama’ Malaysia Cawangan Selangor
http://www.pumselangor.org/index.php

Read More......

What is briefly written in the Quran

Salam and good day!
Good info. Selamat membaca, selamat beramal!







WHAT BRIEFLY IS WRITTEN IN
The QUR’AN




The Qur’an presents

A living and Lasting God (2:256)
The Lord of all creation (1:2)
The Gracious, the Merciful (1:3)
The Almighty (29:43)
All-hearing, all-knowing (5:77)
The Wise (34:2)
The Forgiving (34:3)
The Bountiful (27:41)
The Loving (11:91)
The Creator, the Maker (59:25)
The high, the Great (2:256)
The Holy (10:69)
The Lord of all praise, Owner of all glory (31:13)
The One, the Supreme (39:5)
Who is free from all wants (64:7)?
Begets none and is begotten by no one, and has none as His equal (112:4-5)
Who guides men 10:36, 33:5)?
Hear prayers (2:187)
Speaks to such of them as fulfil His covenant (3:77& 42:52)
Punishes the transgressors (48:18)
Reward those who do good (6:84)
Love those who do good (2:196)
Our attitude towards Him has to be that of complete submission (3:20)
Allah has created all men from the same stock (4:2)
Allah has divided them into different groups so that they may know one another, and that the best among them is he who best performs his duty (49:14)
Allah has given us detailed instructions as to
How we should treat our parents ( 17:24-25)
Our near and dear, neighbours, orphans and the downtrodden (4:37)
Our Wives (2:188,4:20)
Our Children (6:153)
Our Widows (4:20)
Our enemies (5:9)
Our companions (24:61, 58:12)


Allah tells us:
To be truthful (9:120)
To shun lies (22:31)
Not to commit adultery (17:33)
Not to commit theft (5:39)
Not to commit Murder (6:152)
Not to commit breach of trust ( 8:28)
Not to be dishonest (8:59)
To keep away from all that is vain (23:3)
To fulfil our covenants (5:2)
To strive for increased knowledge (20:115)
To do justice (4:59)
To be benevolent (16:91)
To be steadfast (3:201)
To be thankful (39:67)
To admonish others to do good (16:126)
Not to preach that we DO NOT practice (61:3)
Not to be haughty and vainglorious ( 4:37)
To be neither miserly nor spendthrift ( 17:30)
To be humble (25:64)
To speak kindly (2:84)
To suppress our rage and forgive people (3:135)
To repay evil with good (13:23)
To be united (3:103)
To DO NOT backbite (103:2)
To spend wealth for the cause of Allah (2:262)
To spend wealth for the poor and needy (2:272)
Not to ridicule one another or call names (49:12)
To fear none but Allah (2:41)
To eat pure things (2:169)
To remain clean (2:223 & 74:6)


Allah further says:
All your deeds, even if they are as minor as an iota, must visit on you (99:8-9)
That all that is on the earth carries the seed of destruction (55:27)
That the haven and earth have not been created in vain (38:28)
That just as He started the cycle of creation so shall He reverse it (21:104)
He, who created you the first time, will again raise you to life (17:52 & 19:67)
The fact that you cannot conquer death shows that there is a purpose in it (56:88) etc. etc.


We are not to live longer
Start living by Qur’an, the only perfect and detailed book of guidance on earth.
Please remember
ISLAM is not a new religion and Qur’an is not the first book of Islam. The only religion prescribed for the mankind and carried forward by Hadrat Abraham (peace be upon him) is ISLAM. Qur’an is the last and final book in the series of Divine Books.
Non-Muslim descendents of Adam (as) may also update their faith and follow the latest version of Divine laws.


Muhammad Latif Chaudhery
Student of Quran












Read More......

FELDA diarah bayar RM11juta

Salam and good day!


Muktamad: Felda diarah bayar peneroka RM11 juta
Ogos 26, 10 11:56am



Selepas lebih sepuluh tahun, akhirnya 354 peneroka Felda Kemahang 3 dari Kelantan mendapat khabar gembira apabila Mahkamah Persekutuan hari ini mengarahkan Felda membayar RM11 juta kerana menipu peneroka tersebut berhubung gred buah kelapa sawit mereka.Ia berikutan keputusan mahkamah itu yang menolak permohonan Felda yang mencabar keputusan yang dibuat oleh panel lain yang sebelum ini mengketepikan rayuan berkenaan.




Lebih 150 peneroka hadir pada perbicaraan yang penuh sesak ini manakala ratusan lagi berhimpun di luar menantikan penghakiman. Kebanyakan mereka mengagahi perjalanan lebih sembilan jam dari Kelantan untuk mencari keadilan.Dengan penghakiman hari ini, setiap peneroka itu dijangka menerima RM25,000 hingga RM30,000 setiap seorang.Keputusan hari ini mempunyai implikasi besar ke atas Felda dan kerajaan kerana ia akan menyaksikan lebih banyak saman difailkan dan mengugat kepercayaan sebelum ini bahawa penubuhan agensi kerajaan itu oleh perdana menteri kedua, Tun abdul Razak Hussein bagi meningkatkan kebajikan masyarakat bumiputera dengan menaikkan taraf hidup mereka sebenarnya mempunyai kepincangan.

Keputusan sebulat suara
Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sherif, yang mengetuai panel tiga hakim, menolak permohonan Felda berhubung keputusan Mahkamah Persekutuan sebelum ini yang mengetepikan permohonan Felda membuat rayuan terhadap perintah Mahkamah Tinggi Kota Baharu supaya agensi itu membayar RM7.8 juta ganti rugi dan faedah kepada peneroka-peneroka itu.
Panel hakim, yang turut terdiri Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Hashim Yusoff dan Datuk Seri Md Raus Sharif, mendapati mahkamah itu tidak dapat membenarkan permohonan itu kerana ia tidak mempunyai bidang kuasa menyemak semula keputusan awalnya.

Menurut Alauddin, keputusan sebulat suara itu dibuat kerana mahkamah hari ini tidak mempunyai jurisdiksi untuk mengkaji keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Persekutuan sebelum ini."Justeru, rayuan itu ditolak."Mahkamah juga memerintahkan Felda membayar kos perundangan sebanyak RM20,000.

Mahkamah Tinggi Kota Baharu memerintahkan Felda membayar RM7.8 juta bersama faedah kepada peneroka-peneroka itu setelah peguam agensi itu gagal hadir di mahkamah semasa saman itu didengar, dan mahkamah membuat keputusan memihak kepada peneroka selepas mendengar keterangan saksi-saksi mereka.



Jumlah meningkat

Jumlah itu kemudiannya meningkat kepada RM11 juta bersama faedah terkumpul. Pada 19 Januari lalu, Mahkamah Persekutuan enggan membenarkan Felda untuk merayu dan mengarahkannya supaya membayar pampasan kerana menipu 354 peneroka sejak 1995.


Panel tiga orang hakim ketika itu diketuai oleh Tun Zaki Azmi yang sebulat suara enggan membenarkan Felda membuat rayuan.


"Mahkamah puas hati bahawa tiada mana-mana bahagian dalam undang-undang bagi perkara ini disemak semula oleh mahkamah ini. Kami mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan," kata Zaki dalam penghakiman lisannya.



Dua lagi panel hakim tersebut ialah Datuk Gopal Ram dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin. Peneroka menamakan Felda, pengurus tanah rancangan tersebut, Ibrahim Ismail (telah meninggal dunia) dan Felda Palm Industries Sdn Bhd sebagai defenden.Mereka diwakili oleh peguam Wan Rohimi Wan Daud dan Yusfarizal Yusoff.


Arab badwi bertanya kepada rasulullah : bilakah hari kehancuran ?
Jawab Rasulullah : Apabila amanah dipersia-siakan, maka nantikanlah saat kehancuran
Tanya arab badwi lagi : Bagaimanakah amanah itu dipersia-siakan?
Jawab Rasulullah : Apabila amanah itu diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka nantikanlah saat kehancuran !

Read More......

Madrasah Di Pinggir Syurga





Promo: Akhbar Metro

Jejak Fedtri

Oleh SHAKILAWATI ABD RAHMAN 2010/08/22

Ahmad Fedtri Yahya


DIA antara personaliti TV paling menyerlah. Kepetahan berbicara dan lontaran idea bernas membuatkannya unik pada mata ramai pengikut setia TV3. Enam tahun berusaha gigih sebagai wartawan penyiaran, hos dan kini penerbit rancangan, Ahmad Fedtri Yahya, berjaya mencapai kedudukan selesa.






Pun begitu, tidak sesekali dia mendabik dada bahkan dengan rendah diri meletakkan dirinya masih dalam proses pembelajaran. Jejaka berusia 29 tahun ini sentiasa menggali idea-idea baru bagi memastikan persembahannya sentiasa segar dan berkualiti. Selepas tampil cemerlang dalam beberapa program termasuk Malaysia Hari Ini, Motivasi Pagi dan Di Sebalik Malam, Fedtri sekali lagi mencuri perhatian menerusi program kerohanian, Dari Masjid Ke Masjid yang menyingkap keunikan dan kisah menarik rumah Allah. Bersiaran enam episod setiap Ahad bermula 1 Ogos lalu, jam 5.30 petang, program ini secara tidak langsung membuka mata masyarakat supaya memandang fungsi masjid dalam konteks yang lebih meluas.




Sejak zaman Rasulullah SAW, masjid menjadi institusi penting dalam membangunkan masyarakat di mana ia bukan hanya tempat menunaikan solat malah meriah dengan pelbagai aktiviti sosial yang menjana ukhuwah dan memperkasakan ekonomi umat Islam. Mengulas lanjut program kendalian terbarunya ini, Fedtri berkata Dari Masjid Ke Masjid adalah hasil cetusan ideanya selepas menerima banyak undangan masyarakat untuk sama-sama memeriahkan rumah Allah. “Banyak cerita menarik yang saya dengar apabila bergaul dengan masyarakat masjid, sayang jika tidak dikupas dan dikongsi. Justeru itu, saya ketengahkan idea ini kepada pengurusan TV3 dan apabila mendengar tajuknya mereka terus bersetuju. “Menerusi program ini, saya tidak melihat masjid dari aspek seni bina semata-mata tetapi banyak aspek lain yang diambil kira seperti kisah orang penting rumah ibadah berkenaan, sukaneka dan aktiviti masyarakat setempat. “Ada juga bahan yang diperoleh secara spontan ketika membuat liputan. Misalnya, ketika berkunjung ke Masjid Bandar Baru Senawang, saya dimaklumkan mengenai seorang bekas penagih dadah yang hampir dihukum gantung kini bergelar siak. Dia dibuang daerah dan tinggal berdekatan masjid. Laungan azan berjaya melembutkan hatinya untuk mendekati Allah. Cerita ini cukup menarik untuk dikongsi dengan masyarakat,” kata Fedtri.






Tambahnya, antara pengalaman unik yang membuatkan jiwanya cukup teruja apabila berpeluang berkunjung ke Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin (Masjid Besi) di Putrajaya yang pada ketika itu berlangsungnya program khatam al-Quran yang membabitkan sekumpulan muslimah dari Selangor. Masjid itu dibina tanpa dinding sebaliknya dilengkapi sistem ultrasonik yang menghalang burung masuk ke ruang solat. Masjid Al Hidayah di Taiping pula terkenal dengan tanah perkuburan yang bersih, batu nisan tersusun elok dan persekitarannya yang menghijau. Masjid ini banyak kali memenangi pertandingan kubur terbersih peringkat negeri Perak. Lazimnya orang ramai suka berkunjung ke tanah perkuburan ini pada waktu malam kerana suasananya lebih tenang dan mendamaikan. “Saya juga berkesempatan terbang ke Sandakan, Sabah untuk melawat sebuah masjid lama yang pernah diserang tentera Jepun. Ajaibnya, tidak satu pun di antara bom yang digugurkan oleh tentera Jepun itu merosakkan masjid berkenaan. Apa yang ada hanyalah kesan peluru saja di dinding masjid. “Satu lagi kisah yang harus direnungkan bersama, insiden khatib Masjid Tok Lebai Hashim di Bukit Mertajam, Basiri Jamaduin, meninggal dunia akibat serangan jantung di atas mimbar ketika membaca khutbah Jumaat. Difahamkan sebelum kematiannya, arwah menyediakan kain putih, wang urus jenazah, buku hutang dan segala perkara yang perlu diketahui anak-anaknya,” katanya yang merancang mengembangkan program itu dengan membuat liputan masjid di luar negara.









Selain Dari Masjid Ke Masjid, Fedtri turut menerbitkan program berjudul Madrasah di Pinggir Syurga untuk tayangan Hari Raya kedua, jam 7 malam yang menyingkap ketulusan hati wanita bernama Azizah Khatib Mat yang membelanjakan harta bendanya bagi membina madrasah di Maran, Pahang. “Program yang bersiaran selama sejam ini menyingkap tiga kisah menarik. Fokus utama kami adalah Azizah yang sanggup berkorban apa saja demi menubuhkan madrasah. Hasil pendapatan restorannya digunakan untuk membiayai pusat ilmu ini. Madrasah ini dihuni kira-kira 40 pelajar termasuk fakir miskin dan anak yatim piatu. “Hati penonton pasti pilu mengikuti program kami yang mendedahkan kisah empat beradik berusia enam hingga 11 tahun yang ditinggalkan ibu mendapat perlindungan Azizah. Ketika wanita berjiwa kental ini bertemu empat beradik itu, mereka tidak boleh mengucap dan tidak tahu membaca. Mereka kini menetap di madrasah yang diusahakan Azizah.








“Kisah ketiga pula mengenai seorang mualaf wanita yang ditinggalkan kekasih mendalami agama di madrasah sama. Program ini menyajikan pengajaran dan suntikan kesedaran yang boleh menjadi panduan kita. Diharap ia dapat dijadikan contoh dan iktibar ramai,” katanya.

















Sesiapa yg berhajat untuk mengadakan tahlil buat keluarga, bolehlah hubungi Ustazah Hjh Azizah Khatib Mat (ex-Ketua DMPP) yg juga membuka Maahad Tahfiz Darul Hijrah & Rumah Anak2 Yatim di Chenor, Pahang.






Sekiranya ingin memberi sumbangan kewangan utk anak2 yatim & pelajar2 tahfiz ini, boleh juga berbuat demikian di :
CIMB: 0607-0000097107
Bank Simpanan Nasional: 0610729863834007






Atau sumbangan barang2 lain seperti kelengkapan pakaian, makanan, buku-buku, boleh terus hubungi Ustazah Azizah sendiri.






InsyaAllah, sekiranya tiada aral-melintang di pihak TV3, pada Hari Raya Kedua nanti, jemput menonton "Madrasah Di Pinggir Syurga" yg baru saja habis penggambaran di maahad ini bulan lalu. Boleh melihat dengan lebih dekat aktiviti adik2 pelajar & anak2 yatim di sini.






Semoga Allah memberkati.

Read More......

Kacang Hijau Tiruan

Salam and good day!

Antara kacang asli dan kacang tiruan.. Nampak perbezaan?

Bagi mereka yang suka makan makanan ringan ataupun jajan atau yang mempunyai kebiasaan untuk membeli jajan untuk anak-anak anda, harap ambil perhatian dari analisa seorang ahli makmal di USM berkenaan kacang hijau.

Seperti yang terdapat di pasaran, makanan ringan kacang hijau terdapat beberapa jenis dari pelbagai jenama. Antaranya kacang hijau manis sahaja dan kacang hijau bersalut tepung dan sebagainya.

Kacang hijau mengandungi dua kali ganda protein dari sayur-sayuran, malah boleh jadi pengganti daging.Tiga suku cawan kacang memberikan 6 gram protein,tiamin plus , riboflavin, niacin, kalsium, besi, fosforus, kalium dan 645 unit vitamin A.



Malangnya sebahagian besar industri makanan ringan di negara-negara membangun berlaku penipuan dengan kacang hijau palsu yang terdiri dari racun bahan kimia (pewarna). Industri-industri ini menyediakan kacang seperti kacang rebus yang berwarna coklat (lebih murah) kemudian merendamnya dalam larutan pewarna semalaman.

Semua bahan kimia ini telah dilarang oleh makanan AS pada tahun 1974 . Kesan dari pewarna kacang hijau palsu boleh merosakkan usus besar dan kanser pundi kencing. Semua kacang hijau palsu dilarang di AS, Kanada, semua Negara Eropah dan negara-negara maju lain.

Pengenalan kacang hijau palsu:
1. Masukkan kacang hijau dalam air mendidih selama 30 saat, ternyata air bertukar kepada warna hijau.
2. Setelah makan kacang hijau palsu ini akan menyebabkan lidah anda mempunyai kesan berwarna hijau dan rasa pahit.

Gejala
1. Sakit perut.
2. Air kencing berubah menjadi seakan warna hijau.
3. Sakit kepala ringan.

Kajian kes:
Paket berikut ini dibeli oleh seorang pakar dalam kajian dadah USM daripada T**** , Pulau Pinang pada tarikh 4 Julai 2010.








p/s: saya kurang sikit makanan jenis kekacang ni...bukan takut jerawat! Tapi memang jenis kurang makan jajan ni..AlhamduliLlah. Zaman sekarang ni macam-macam jenis manusia lakukan untuk kaut untung berlebihan.

Pengalaman berniaga dalam bulan Ramadhan ni memang mengajar saya betapa susahnya untuk menjaga amanah sebagai peniaga yang jujur dan baik. Segala jenis hukum kene tahu dan jaga. Jika tiada ilmu dan iman memang manusia mudah hanyut dengan kekayaan dunia yang sementara ini. Banyak lah yang kita kena sabar. DUNIA IBARAT PENJARA BAGI MUKMIN, SYURGA BAGI ORANG KAFIR. Itulah saya pegang, kerana Syurga itu mahal..maka tuntutannya sudah tentulah hanya orang yang beriman dan menjaga syariatNya sahaja yang dapat menjaganya...


Read More......

Ramadhan Kareem

Salam and good day!



Hadis riwayat Abu Hurairah ra.: Bahwa Rasulullah saw. bersabda: "Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibukalah pintu-pintu syurga, ditutuplah pintu neraka dan syaitan-syaitan dibelenggu"


Read More......

Masjid berhampiran Ground Zero


Salam and good day!


source:
http://www.msnbc.msn.com/id/38538068/ns/us_news-life/?GT1=43001



Panel clears way for mosque near ground zero
Sarah Palin, others argue the mosque would disrespect the memory of Sept. 11 victims


NEW YORK — A city commission on Tuesday denied landmark status to a building near the World Trade Center site, freeing a group to convert the property into an Islamic community center and mosque that has drawn national opposition.


The Landmarks Preservation Commission voted 9-0, saying the 152-year-old building blocks from the site of the Sept. 11 terrorist attacks wasn't special or distinctive enough to meet criteria to qualify as a landmark. Commissioners also said that other buildings from the era were better examples of the building's style.


National and New York politicians and the Anti-Defamation League have come out in recent weeks against plans for the mosque, saying it disrespects the memory of those killed in the 2001 attacks carried out by adherents of radical Islam. Mayor Michael Bloomberg, who also chairs the foundation building the Sept. 11 memorial, has defended plans for the mosque.


High-profile opposition
Former U.S. House Speaker Newt Gingrich and former Alaska Gov. Sarah Palin are among the opposition.


"Many Americans, myself included, feel it would be an intolerable and tragic mistake to allow such a project ... to go forward on such hallowed ground," Palin wrote in a Facebook message originally posted July 20.


"No mosque," Gingrich stated on his website late last month.


"The time for double standards that allow Islamists to behave aggressively toward us while they demand our weakness and submission is over," he wrote, adding that the decision over whether to build the facility was "a test of the timidity, passivity and historic ignorance of American elites."


Banyak bantahan diterima terutamanya dari golongan elit. Apepun, AlhamduliLlah pembinaan mendapat kelulusan. Moga sinar Islam yang terpancar akan membuka pintu hidayah Allah kepada mereka yang menentang Islam selama ini insyaAllah.

Sejak peristiwa 9/11, Islam makin dikenali dan didekati. Penganut agama lain mula ingin mengenali Islam yang sebenarnya. Masyarakat Barat gemar membaca dan membuat kajian apa yang mereka ingin ketahui. Mereka tidak menerima membuta tuli apa yang pemimpin mereka dan media-media sampaikan. Itulah keistimewaan masyarakat Barat.

Sedikit tambahan...

This is New York City on Madison Ave...

This is an accurate picture of every Friday afternoon in several locations throughout NYC where there are mosques with a large number of Muslims that cannot fit into the mosque.

They fill the surrounding streets, facing east for a couple of hours between about 2 & 4 p.m. –

Besides this one at 42nd St & Madison Ave, there is another,
Even larger group, at 94th St & 3rd Ave, etc., etc. –


SubhanaLlah, walaupun ditekan hebat dan didiskriminasi masyarakat bukan Islam terutamanya di New York.. tiada penghalang untuk melaksanakan tanggungjawab kepada Allah. Kita akan berasa kuat jika mempunyai saudara Islam yang saling menyokong insyaAllah.











Read More......

Speed Control

Salam and good day!


Speed controls being used in Canada.

How's this for effective speed control?

I don't know about you, but this would certainly slow me down!

People slow down and actually try to "straddle" the holes.


This is an actual speed control device that is currently in use.


It is MUCH cheaper than speed cameras, radar guns, police officers, etc.


Pretty clever -- especially when they move them around every day.




Tak taulah kaedah ni baguih tak.. kalau kat Marang ni, pernah berlaku 2 insiden sebuah bas melanggar kedai dan rumah kerana mengelak lubang di jalan. Ye lah, tengah syok memandu laju pastu tiba-tiba ada lubang kat depan.. brek kecemasan lah. Memang susah nak kawal sikap pemandu jika diri pemandu sendiri takde kesedaran sivik.



Saya tak tau lah nak diklasifikasikan pemandu jenis ape.. but for sure paling laju saya bawak 100km/j. Suka hati lah orang nak kate saya ni 'sivik' bawak slow-slow. Yang penting yang selamatnya saya jugak. Saya jarang bawak kereta jauh-jauh. Setakat ni yang dikira jauh Dungun dan Besut. Takde masa lagi nak jalan jauh-jauh..huhu.

Read More......

Barang Naik!

Salam and good day!



Dah beberapa hari tak update blog ni, rase semacam je. Tapi tak tau nak post ape.. Ada masalah pun takkan nak cerita sokmo masalah dalam blog ni.. Ada masalah yang nak dikongsi, ada yang tak patut dikongsi.



Tapi ada satu masalah yang patut saya kongsi bersama-sama anda semua. Sejak akhir-akhir ni harga barangan-barangan mula meningkat sedikit demi sedikit. Ada yang diwar-warkan, malahan ada yang senyap tup-tup "dah naik harga ke..?"


Bila bulan Ramadhan makin hampir ni, cukup terasa bebannya. Kepada penjual, harga kos makin mahal maka harga jualan perlu dinaikkan untuk menampung kos dan untung. Kepada pembeli, kasihan sangat merasa bebanan serba-serbi mahal ni.



Saya sebagai rakyat 1Malaysia ni amat mengerti keperitan yang dirasai rakyat kebanyakan. Para hartawan dan jutawan di Malaysia ni takde maknenye barang-barang mahal ni... Terutamyanya kroni-kroni yang makin tebal poket mereka diisi pelbagai projek yang jutaan ringgit untungnya. Saya sakit hati! Sedih! Marah! kenapalah rakyat dizalimi sebegini rupa. Tapi mengapa masih ada rakyat yang hidup dan mati mereka masih biru pekat tak mau berubah..walaupun rumah dah nak roboh, se Malaya ni dah heboh kebobrokan pentadbiran kerajaan.. masih setia (tak bertempat) pada kerajaan zalim!






Rajah menunjukkan unjuran pelaburan luar masuk ke Negara-negara ASEAN pada 2009.


Sedar atau tidak, Thailand yang huru hara dan melalui rampasan kuasa tentera nampaknya berjaya menarik pelaburan asing JAUH LEBIH TINGGI dari Malaysia.


Bayangkan, sepanjang 4-5 tahun lepas, bukan sahaja berlaku demonstrasi, kerajaan Thailand terpaksa mengisytiharkan undang-undang darurat kerana keadaan begitu tidak terkawal.


Malahan, IMF telah menganggarkan pertumbuhan ekonomi Thailand mencecah 7% pada tahun 2010, yang mana dalam tahun yang sama berlaku demonstrasi besar-besaran yang menyebabkan Lapangan Terbang Thailand terpaksa ditutup dan kota Bangkok lumpuh.




Read More......