"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Celaka or Celike?

Salam and good day!

Imam Abu Daud rahimahullah meriwayatkan dari hadits Abu Darda radhiallahu ‘anhu bahwasannya Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda : “Apabila seorang hamba melaknat sesuatu maka laknat tersebut naik ke langit, lalu tertutuplah pintu-pintu langit. Kemudian laknat itu turun ke bumi, lalu tertutuplah pintu-pintu bumi. Lalu ia mengambil ke kanan dan ke kiri. Apabila ia tidak mendapatkan kelapangan, maka ia kembali kepada orang yang dilaknat jika memang berhak mendapatkan laknat dan jika tidak ia kembali kepada orang yang mengucapkannya.”


AlhamduliLlah hari ni berpeluang mendengar kuliah Ayah Chik di Rusila. Dah lama tak berpeluang pergi, kalau pergi pun kadang-kadang sebab ada program. Kalau tak ada je komitmen lain perlu diutamakan dulu. Awal pagi ni saya dan beberapa sahabat lain membantu Unit Amal Marang menjayakan Jamuan Sambil Menderma. Berapa derma yang mereka peroleh tu tak tanyelah pulak. Tapi memang laku sangat ‘jualan’ pagi ni. Makan nasi minyak lauk gulai daging. Ada acar dan belacan. Nasib baik ada jugak rezeki saya merasa nasi minyak…hehe.


Sebelum sempat kuliah Ayah Chik start, nasi minyak dah habis licin! Nasib lah sape yang mari lambat. Saya berpeluang mendengar kuliah Ayah Chik dengan baik kali ni. Keje tak lah berat sangat, takde lah letih sampai tak mampu beri tumpuan. Antara topic yang paling mendapat perhatian saya berkenaan hukum mencela ni. Mencela seorang mukmin dan makhlukNya termasuk dosa besar. Siapakah kita untuk mencela orang lain? Jangan sesekali mengatakan seseorang tu ahli neraka kerana bukanlah kita yang berhak menghukum. Hanya orang yang disebut oleh Rasulullah s.a.w sahaja yang jelas mengatakan Firaun, Abu Lahab, Abu Jahal adalah ahli neraka. Jangan kita mudah menghukum atau mencela sesuka hati kerana ianya sangat dibenci Allah. Saya sempat search berkenaan hukum mencela ni..


Tsabit bin Adl Dlahhak radhiallahu ‘anhu berkata :
“Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda : ‘Siapa yang melaknat seorang Mukmin maka ia seperti membunuhnya.’ ” (HR. Bukhari dalam Shahihnya 10/464)


Sangat tidak pantas bila ada seseorang yang mengaku dirinya Mukmin namun lisannya terlalu mudah untuk melaknat. Sebenarnya perangai jelek ini bukanlah milik seorang Mukmin, sebagaimana Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda :

“Bukanlah seorang Mukmin itu seorang yang suka mencela, tidak pula seorang yang suka melaknat, bukan seorang yang keji dan kotor ucapannya.” (HR. Bukhari dalam Kitabnya Al Adabul Mufrad halaman 116 dari hadits Abdullah bin Mas’ud radhiallahu ‘anhu. Hadits ini disebutkan oleh Syaikh Muqbil bin Hadi Al Wadi’i hafidhahullah dalam Kitabnya Ash Shahih Al Musnad 2/24)


Dan melaknat itu bukan pula sifatnya orang-orang yang jujur dalam keimanannya (shiddiq), karena Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda : “Tidak pantas bagi seorang shiddiq untuk menjadi seorang yang suka melaknat.” (HR. Muslim no. 2597)


Pada hari kiamat nanti, orang yang suka melaknat tidak akan dimasukkan dalam barisan para saksi yang mempersaksikan bahwa Rasul mereka telah menyampaikan risalah dan juga ia tidak dapat memberi syafaat di sisi Allah guna memintakan ampunan bagi seorang hamba. Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda : “Orang yang suka melaknat itu bukanlah orang yang dapat memberi syafaat dan tidak pula menjadi saksi pada hari kiamat.” (HR. Muslim dalam Shahihnya no. 2598 dari Abi Darda radhiallahu ‘anhu)


Perangai yang buruk ini sangat besar bahayanya bagi pelakunya sendiri. Bila ia melaknat seseorang, sementara orang yang dilaknat itu tidak pantas untuk dilaknat maka laknat itu kembali kepadanya sebagai orang yang mengucapkan.


Ada beberapa hal yang dikecualikan dalam larangan melaknat ini yakni kita boleh melaknat para pelaku maksiat dari kalangan Muslimin namun tidak secara ta’yin (menunjuk langsung dengan menyebut nama atau pelakunya). Tetapi laknat itu ditujukan secara umum, misal kita katakan : “Semoga Allah melaknat para pembegal jalanan itu… .”


Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam sendiri telah melaknat wanita yang menyambung rambut dan wanita yang minta disambungkan rambutnya.


Beliau juga melaknat laki-laki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai laki-laki dan masih banyak lagi. Berikut ini kami sebutkan beberapa haditsnya : “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam melaknat wanita yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu/konde) dan wanita yang minta disambungkan rambutnya.” (HR. Bukhari dan Muslim dalam Shahih keduanya)


Beliau Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam mengabarkan :
“Allah melaknat wanita yang membuat tato, wanita yang minta dibuatkan tato, wanita yang mencabut alisnya, wanita yang minta dicabutkan alisnya, dan melaknat wanita yang mengikir giginya untuk tujuan memperindahnya, wanita yang merubah ciptaan Allah Azza wa Jalla.” (HR. Bukhari dan Muslim dari shahabat Ibnu Mas’ud radhiallahu ‘anhu)


“Allah melaknat laki-laki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai laki-laki.” (HR. Bukhari dalam Shahihnya)


Dibolehkan juga melaknat orang kafir yang sudah meninggal dengan menyebut namanya untuk menerangkan keadaannya kepada manusia dan untuk maslahat syar’iyah. Adapun jika tidak ada maslahat syar’iyah maka tidak boleh karena Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda : “Janganlah kalian mencaci orang-orang yang telah meninggal karena mereka telah sampai/menemui (balasan dari) apa yang dulunya mereka perbuat.” (HR. Bukhari dalam Shahihnya dari hadits ‘Aisyah radhiallahu ‘anha)


Setelah kita mengetahui buruknya perangai ini dan ancaman serta bahayanya yang bakal diterima oleh pengucapnya, maka hendaklah kita bertakwa kepada Allah Ta’ala. Janganlah kita membiasakan lisan kita untuk melaknat karena kebencian dan ketidaksenangan pada seseorang. Kita bertakwa kepada Allah Ta’ala dengan menjaga dan membersihkan lisan kita dari ucapan yang tidak pantas dan kita basahi selalu dengan kalimat thayyibah. Wallahu a’lam bis shawwab.



Sumber: http://salafy.or.id Penulis : Ummu Ishaq Al Atsariyah
Judul: Menjaga Lisan dari Mengutuk/Melaknat


p/s: teringat masa muktamar baru-baru ni, Ayah Chik marah sesetengah perwakilan yang buat statement ‘Rosmah suami kepada Najib’. Iya, frasa tu jelas untuk mengutuk dan menerangkan queen control Rosmah. Namun bagi Ayah Chik, tiada gunanya perkataan begitu. Sia-sia sahaja. Apa yang kita tentang adalah kejahatan dan kemungkaran yang mereka lakukan. Namun jangan sesekali menjatuhkan maruah musuh yang menjadikan mad’u yang ingin mengenali Islam semakin jauh dari Islam kerana tindakan kurang cerdik dan emosi kita. SubhanaLlah, indahnya Islam jika kita semua hayati sebaik-baiknya. Betapa adab yang diajar kepada kita menjadikan kita sentiasa dipandang mulia dengan Islam kita. SubhanaLlah.
Celaka maksudnya sial lah, celike pulak loghat ganu. Biasa orang kelaut guna perkataan celike ni untuk merujuk malas. Betul kot sebab tanye ayah..hehe.




Read More......

EastEnders defends 'Koran slamming'


EastEnders defends 'Koran slamming'
Fri 23 Jul 12:50 AM. By Press Association
Top of Form

Buzz Up!

Bottom of Form
EastEnders bosses have defended a scene in which a Muslim character slammed down a copy of the Koran after complaints from viewers.

The BBC has heard from a number of viewers who were upset by the incident, which was screened earlier this week.

Fans have watched gay Syed Masood, played by Marc Elliott, struggle with his love for Christian Clarke (John Partridge) in the face of disapproval from his devout family.

Syed was seen to drop the religious text in frustration.

The BBC responded, saying it had not intended to cause offence, merely to demonstrate Syed's "utter confusion".

In a statement, it said: "As regular viewers will know, Syed has been struggling to come to terms with his sexuality for some time now. Desperate not to lose his family, Syed is trying to suppress his homosexuality and has vowed to read and learn from the Koran in an attempt to re-connect with his Muslim faith, hoping that this will help him in his quest.

"Feeling unable to reconcile his feelings for another man with his religious beliefs, Syed slams down the Koran in frustration.

"It was not intended to be a disrespectful act, rather a totally spontaneous one, symbolic of Syed's utter confusion and frustration at what feels like an impossible situation. "It wasn't our intention to cause any offence." The BBC would not say how many complaints had been received.


Moral:-
1. Manusia akan mencari sebab untuk mengelak dari hukum Allah apabila 'tidak kena' dengan selera atau kehendak nafsu.


2. "Umat Islam ibarat buih-buih di lautan di akhir zaman." Islam hanya pada nama, bukan pada batinnya. Tindak tanduk tidak menggambarkan identiti sebagai Muslim yang sebenar. Ramainya umat Islam, namun bagaimana dengan kualiti..?


3. Hanya hukum Allah yang mampu selamatkan manusia dari kejahilan dan keburukan.


4. Musuh Islam pandai mengubah pemikiran umat Islam dengan cara ‘sopan’ begini. Umat Islam akan bangkit jika diserang secara terang-terangan.


5. Ilmu dan iman. Tiada bandingan dengan harta dunia. Dengan ilmu manusia mampu berfikir, dengan iman mampu mengawal manusia terjerumus ke lembah hina.


6. Nantikanlah balasan cash dari Allah di dunia, atau ditunda di Akhirat kelak bagi sesiapa yang sengaja menolak hukumNya...



http://uk.tv.yahoo.com/22072010/19/eastenders-defends-koran-slamming.html

Read More......

Ladies Safety

Hold your car key with the hard key pointed out from your finger.

When a suspecious person following you to the car ... and you do not know what to do...just pretend you gonna take the car key out to drive out, hold the key like the picture shown in above..



When the stranger start his action to snatch your bag....



You just swing you arm with the key on his face..... then RUN!!!!!




p/s: Malang tidak berbau... Kepada kaum hawa, sentiasa berwaspada berada di mana-mana pun. Jangan mudah percaya dan selesa dengan keadaan sekeliling. Dan lagi, percayalah pada gerak hati kita... Jika berasa sesuatu yang merunsingkan cepat-cepat ambil tindakan. Pesanan ini ditujukan terutamanya kepada saya dan semua..


Tak peliklah kalau beg tangan orang perempuan ni besar dan berat. Macam-macam ada, macam beg Doraemon. Kalau ibu, dalam beg ada botol susu, pampers anak, tisu,dll. Memang cantik dah ciptaan Allah. Orang pompuan ni selalu fikir benda-benda kecik..sebab 9/10 dari akal yang Allah cipta adalah nafsu.


Macam-macam benda kene pikir. Contoh saya dulu sebelum ada kereta ni, selalu 'travel' naik bas. Pisau lipat or benda tajam selalu ada dalam beg. Kalau tak bawak benda-benda tu macam semacam je..:) Sebab tu sampai sekarang beg tangan saya tak pernah kecik, besar sokmo..huhu. Pen, pensil, planner, buku nota, kerongsang, pengetip kuku, jarum, benang, dll lengkap ada..


Persediaan physically memang kene ada. Yang paling penting, doa sebelum memulakan sesuatu perjalanan samada dekat atau jauh. Macam ayah saya, dah jadi amalan sebelum melangkah tanah akan baca doa dan ayatul kursi. Selepas selesai baru lah turun. Peringatan untuk saya juga sebenarnya..


Oklah, selamat mencuba dan jagalah diri kita kerana kita lah yang akan bertanggungjawab ke atas diri sendiri..!

Read More......

Adolf Hitler

Salam and good day!




Adolf Hitler Pro Islam

Apa yang bakal anda baca ini ialah sebuah email yang saya terima dari seorang kawan dari Arab Saudi…saya terjemahkan ke dalam Bahasa Melayu dan saya kongsi bersama anda semua…


Penghormatanku kepada lelaki agung, Adolf Hitler, semoga ada sepertinya di zaman ini…



Aku berbual dengan seorang ahli keluarga yang sedang menamatkan tesis PhD beliau dan aku amat terperanjat apabila beliau nyatakan tesis beliau berkaitan Adolf Hitler, pemimpin Nazi. Maka aku katakan “Takkan dah habis semua tokoh Islam di dunia ini sampai kamu memilih si bodoh ini dijadikan tajuk?”

Beliau ketawa lalu bertanya apa yang aku ketahui tentang Hitler.


Aku lalu menjawab bahawa Hitler seorang pembunuh yang membunuh secara berleluasa dan meletakkan German mengatasi segala-galanya… lalu dia bertanya dari mana sumber aku. Aku menjawab sumberku dari TV pastinya.


Lalu dia berkata : ” Baiklah, pihak British telah melakukan lebih dahsyat dari itu…pihak Jepun semasa zaman Emperor mereka juga sama…tapi kenapa dunia hanya menghukum Hitler dan meletakkan kesalahan malahan memburukkan nama Nazi seolah-olah Nazi masih wujud hari ini sedangkan mereka melupakan kesalahan pihak British kepada Scotland, pihak Jepun kepada dunia Asia dan pihak Afrika Selatan kepada kaum kulit hitam mereka?”


Aku lantas meminta jawapan dari beliau.
Beliau menyambung :
“Ada dua sebab”


1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.


2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga-tiga tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja.


Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.


Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.


Beliau juga telah meberi peluang kepada tentera German yang beragama Islam untuk menunaikan solat ketika masuk waktu di mana jua…bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu menunggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau…








Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir…



Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy



Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi…










Seorang tentera Nazi melekatkan gambar Mufti Al-Quds


Semua maklumat ini ialah hasil kajian sejarah yang dilakukan oleh saudara aku untuk tesis PhD beliau dan beliau meminta aku tidak menokok tambah apa-apa supaya tidak menyusahkan beliau untuk membentangkannya nanti.


Beliau tidak mahu aku campurkan bahan dari internet kerana aku bukan pakar bidang sejarah. Tetapi gambar-gambar yang ada di sini sudah lama tersebar dan semua orang boleh melihatnya di internet.


Aku juga sedaya upaya mencari maklumat tambahan di internet dan berjumpa beberapa perkara :


1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.Ketika tentera Nazi tiba di Moscow, Hitler berhajat menyampaikan ucapan. Dia memerintahkan penasihat-penasihat nya untuk mencari kata-kata pembukaan yang hebat tak kira dari kitab agama, kata-kata ahli falsafah ataupun dari bait syair. Seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di German mencadangkan ayat Al-Quran :

(اقتربت الساعة وانشق القمر)

bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah…

Hitler berasa kagum dengan ayat ini dan menggunakannya sebagai kalam pembukaan dan isi kandungan ucapan beliau. Memang para ahli tafsir menghuraikan bahawa ayat tersebut bermaksud kehebatan, kekuatan dan memberi maksud yang mendalam.


Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi…


2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar
Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.


” Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila-bila waktu demi pemimpin ku”


3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) pada ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mangatakan
” Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?”


Ya, Hitler tidak pernah menjamah arak sepanjang hayat beliau…minuman kebiasaan beliau ialah teh menggunakan uncang khas…


Bukanlah tujuan penulisan ini untuk membela apa yang dilakukan oleh Hitler, tetapi ianya bertujuan untuk menyingkap apa yang disembunyikan oleh pihak Barat. Semoga kita semua beroleh manfaat.





Read More......

5 Hari Bujang...





Kuetiaw Bandung Special...


Yang special sebab masak sendiri..:)



Salam and good day!


Hari ni hari kedua saya ditinggalkan keseorangan..huhu. Kelmarin saya hantar abah, mama dan adik naik bas pergi KL untuk rawatan susulan mama di IJN. Sebelum ni, ada adik lain yang tinggal tapi semua dah melanjutkan pelajaran. Kali ni takde mood nak menumpang rumah mak sedara. Entah lah..ada sebab-sebab tertentu kot yang membuatkan saya lebih suka menyendiri kali ini.



Begini lah keadaan saya...apabila menghadapi sesuatu masalah, saya lebih suka menyendiri dan memikirkan jalan penyelesaiannya. Apabila menumpang rumah orang ni, walaupun rumah saudara sendiri lain situasinya..Lagipun, bila duduk rumah orang ni macam-macam kene entertain.. makin serabut kepala pulak jadinya.. Sebab itulah ada masanya kita memerlukan masa untuk bersendirian. Maaf lah pada sesiapa yang berasa tersisih atau tersinggung dengan perbuatan saya ini...



Bila duk sorang ni, kene pikir nak masak makanan la pulak... Saya bukan jenis suka makan di luar.. Saya sanggup bersusah payah masak di rumah, bawa bekal nak pergi kerja.. Bagi saya semua itu satu kepuasan (satisfaction). Lagipun tidak ekonomi selalu berbelanja di luar.. Saya suka berjimat-cermat.. sebab banyak lagi keperluan duit kita untuk disalurkan ke tempat yang lebih berfaedah dan bermanfaat. Semalam tak makan nasi pun, masak kuetiaw bandung special untuk makan malam... hari ni pulak, sarapan kuetiaw bandung semalam, petang makan roti dan malam makan nasi lauk telur dadar campur.. AlhamduliLlah, simple-simple pun yang penting kenyang!



Dalam 2 hari ni banyak jugak kerja-kerja dapat di settle kan..AlhamduliLlah. Saya memang fully-utilised masa yang ada untuk mengisi masa senggang... Tak terasa sangat masa berlalu begitu sahaja...



Moga Allah permudahkan urusan keluarga saya sepanjang berada di KL InsyaAllah. Moga mereka selamat pergi dan selamat pulang.. Moga Allah sejahterakan juga urusan dan keselamatan saya di sini...InsyaAllah. Banyak lagi amanah dan kerja menanti esok dan seterusnya. Gunakan masa yang ada untuk mendekatiNya.. Sesungguhnya segala masalah dan bebanan yang kita terima menandakan Allah sayang pada kita...dan peringatan serta teguran lembut kepada kita supaya tidak lalai padaNya.. insyaAllah akan saya ingat selamanya...Fighting!


Read More......

Ramalan Si Paul...

Salam and good day!

Piala Dunia dah tamat... seluruh dunia merasakan 'kehangitan' nya. Saya bukannya peminat bola sepak sangat pun, tapi tahu jugaklah sedikit sebanyak perkembangan Piala Dunia ni..

Gembira sangat pasukan Sepanyol menang. Begitu sukarnya untuk mencapai kejayaan, akhirnya usaha demi usaha yang dilakukan membuahkan hasilnya.

Selain itu, Paul si sotong yang terkenal turut menjadi perhatian. Ramalanku benar belaka!..hehe. Sebagai Muslim memang syirik untuk mempercayainya.. Tapi sebagai hiburan saje lah. Pelajar saya pun ada yang terpengaruh.. sempat jugaklah saya 'brainwash' balik pemikiran diorang.

Namun, ada sesuatu yang menarik untuk kita fikirkan...hehe

InsyaAllah... inilah pilihan Paul si sotong..baru lah betul

betul..betul..betul..

Read More......

Welcome aboard Fly Air Janazah

Salam and good day!

Welcome aboard Fly Air Janazah

  • When we are leaving this world for the next one, it shall be like a trip to another country.Where details of that country won't be found in glamorous travel brochures but in the Holy Qura'an and the Hadiths.

  • Where our plane won't be Indian Air Lines, British Airways, Gulf Air or Emirates but Air Janazah.

  • Where our luggage won't be the allowed 30 Kgs but our deeds no matter how heavy they weigh.You don't pay for excess luggage. They are carried free of charge, with your Creator's compliment.

  • Where our dress won't be a Pierre Cardin suit or the like but the white cotton shroud.

  • Where our perfume won't be Channel, Paco Rabane, but the camphor and attar.Where our passports won't be Indian, British, French or American but Al Islam.

  • Where our visa won't be the 6 months leave to stay or else but the "La Illaha Illallah".

  • Where the airhostess won't be a gorgeous female but Isra'iil and its like.Where the in-flight services won't be 1st class or economy but a piece of beautifully scented or foul smelling cloth.

  • Where our place of destination won't be Heathrow Terminal 1 or Jeddah International Terminal but the last Terminal Graveyard.

  • Where our waiting lounge won't be nice carpeted and air-conditioned rooms but the 6 feet deep gloomy Qabar.

  • Where the Immigration Officer won't be His Majesty's officers but Munkar and Nakeer. They only check out whether you deserve the place you yearn to go.

  • Where there is no need for Customs Officers or detectors. Where the transit airport will be Al Barzakh.

  • Where our final place of destination will be either the Garden under which rivers flow or the Hellfire. This trip does not come with a price tag. It is free of charge, So your savings would not come handy.

  • This flight can never be hijacked so do not worry about terrorists.

  • Food won't be served on this flight so do not worry about your allergies or whether the food is Halal.

  • Do not worry about legroom; you won't need it, as our legs will become things of the past.

  • Do not worry about delays.This flight is always punctual. It arrives and leaves on time.

  • Do not worry about the in-flight entertainment program because you would have lost all your sense of joy.

  • Do not worry about booking this trip, it has already been booked (return) the day you became a foetus in your mother's womb.

Ah! At last good news! Do not worry about who will be sitting next to you. You will have the luxury of being the only passenger. So enjoy it while you can.

If only you can! One small snag though, this trip comes with no warning.

Are you prepared??? .....you better be! Please spread the truth and Insha-Allah our Muslim brothers & sisters will understand and practice the guiding principles, whatever way they can afford to uphold our believe of our religion Islam in this world and in the hereafter.


Read More......

Losing Weight Easily..

Salam and good day!

Kite selalu pikir pergi gym atau aerobik je untuk bersenam dan kurangkan berat badan. Tak perasan pun perbuatan dan aktiviti kite seharian banyak membantu untuk kurangkan berat badan..hehe. Bagus jugak artikel ni saya dapat dari emel ni... Cuma, pandai-pandai je lah praktikkan mengikut kesesuaian diri kita..ok?

Losing Weight by Just Standing Around



Source:

http://thevictoryproject.msn.com/Articles.aspx?article=24436864&source=msn&GT1=25065



Think the only way to really lose weight is to huff, puff and sweat at the gym? Think again. More than a decade's worth of research has shown that simple, everyday movement keeps your metabolism humming. In fact, simply tapping your feet, standing rather than sitting and generally moving a lot more during your day can add up to extra calories burned — as much as 350 more per day than if you're just sitting still.

Keep it up and you can burn nearly 37 pounds in a year! By adding short bursts of activity throughout the day, you can amplify your calorie burn, says fitness expert Chris Freytag. Here are some easy ways to get going.

1. Crunch in bed.
Get a jump-start on flatter abs before you rise and shine. While lying in bed, draw your knees toward your chest 25 to 50 times to rev your energy and tone your belly. Add a set at night to double your fun.You burn: Up to 20 calories in less than five minutes.

2.Dance while you dress.
Turn up the tunes and get hopping while you dress, brush your hair, put on makeup and get ready for the day.You burn: Up to 55 calories an hour.

*masa kite sorang-sorang dalam bilik boleh lah buat macam-macam gaya...'hodoh' sangat orang pompuan kalau gedik-gedik tak tentu pasal...orang lelaki lain lah..huhu.

3. Take a stroll.
Make it a rule to wear shoes comfy enough for a long walk, and look for ways to add some strolling throughout your day. For instance, lap the grocery store before you pick up your first item, take a 15-minute midday walk, circle the block before you walk in the door after work or errands, take the stairs whenever you can, or walk around the bleachers or gym during your kids' athletic events.You burn: Up to 375 calories throughout the day.

4.Take a stand.
Stand up more throughout the day. Take phone calls while on your feet, have quick stand-up meetings with colleagues, eat your lunch while standing, read the mail while stepping in place.You burn: Up to 200 calories an hour.

*orang perempuan tak boleh berdiri lama-lama sangat... tak baguih untuk kesihatan. satu lagi bab makan nak berdiri jugak tak boleh lah.. kena pandai-pandai pilih ok...

5. Travel in front of the TV.
There's no law that says you can only watch TV while sitting on the couch! So get up and get moving while you view your favorite shows. Dance along to "Dancing With the Stars," do jumping jacks during commercials, bend and stretch while tuning in to the weather report.You burn: Up to 300 calories an hour.

6. Fuss and fidget.
Make it a habit to never sit perfectly still. Instead, bounce your knee at your desk, tap your toes, shift in your seat, pace while you talk on the phone, sway and twist from the waist while at your computer.You burn: Up to 100 calories throughout the day.

**Content brought to you by MSN. MSN does not provide medical or any other health care advice, diagnosis or treatment. MSN content does not reflect the advice or opinions of our sponsors.**

Read More......

Demonstrasi Anti-Yahudi...Sia-sia?

Ya Allah, selamatkanlah umat Islam di Palestin dan seluruh dunia...
Kuatkanlah semangat kami untuk terus berjuang
menegakkan agamaMu... Ameen.
-Gambar Hiasan-


Salam and good day!




Bagus artikel ni, menjentik pemahaman dan semangat kita untuk lebih memahami Islam. Islam itu Indah.. apabila betul-betul diamalkan dan diyakini. Namun, adakah mudah untuk kita pegang? Sebagai contoh, ramai yang mengaku beragama Islam..tetapi berapa ramai yang betul-betul mengamalkan Islam secara menyeluruh..? Sama-sama kita muhasabah, terutamanya diri saya ini...




Demonstrasi Anti-Yahudi yang nyata Sia-Sia



Setelah pulang daripada demonstrasi anti-Yahudi, seorang Pak Cik berbual dengan saya sewaktu sama-sama menunggu giliran mendapat rawatan di sebuah klinik.

“Puas hati. Kami dah bakar bendera Israel. Hancur luluh dibuatnya. Gambar PM Israel pun banyak yang kami robek-robekkan. Kalaulah tidak mengenangkan undang-undang, kami dah bakar kedutaan Amerika. Tapi kami masih rasional.”Saya mengangguk-angguk kepala sahaja.
“Tel Aviv akan bergegar minggu ini dengan demonstrasi oleh seluruh dunia Islam. Dijangka banyak lagi siri demonstrasi akan diatur minggu hadapan. Awak jangan lepas peluang.”


Saya mengangguk kepala. Mungkin kerana demam, saya banyak diam. Lagipun saya telah berjanji pada diri, dalam berinteraksi perlu menjadi pendengar.

“Eh, awak tidak ada respons langsung. Baru demam sikit… janganlah begitu. Rakyat Palestin dibom, ditembak dan disekat bekalan makanan dan keperluan. Itu lagi teruk.”

Kali ini saya senyum. Saya bersuara perlahan, “saya sokong tindakan Pak Cik dan demonstrasi menyatakan pendirian kita menentang kekejaman Yahudi.”

“Bagus. Suara saya serak melaungkan takbir semalam. Dada ni sakit-sakit sejak akhir ni.”

“Kenapa Pak Cik?” “Rokok dik. Semuanya fasal rokok ni.”

“Pak Cik hisap rokok apa?” saya mula teruja untuk berbual.

“Masih Winston. Dah sebati sejak dulu.”“Winston from America?” bisik saya perlahan.Kali ini Pak Cik tu pula mengangguk-angguk.


“Sakit-sakit Pak cik pun masih kuat berdemonstrasi. Apa pandangan adik tentang demonstrasi ini?” kilasnya mengalih arah perbualan.

“Ada langkah yang lebih utama dan pertama daripada itu,” tegas saya.“Apa dia?”“Solat Subuh berjemaah.”


“Kita cakap bab jihad, awak bercakap bab ibadat.” Muka pak Cik itu mula memerah. Tangannya mula digenggam.

“Jihad dan ibadat tidak terpisah. Bahkan ibadat itulah yang akan membangunkan roh jihad yang sejati.”

“Kita mesti sanggup memikul senjata.”

“Betul. Tetapi kuakkan dulu selimut menutup umat yang masih tidur menjelang Subuh.”

“Saya tak faham.”


“Pak Cik, Israel mesti ditentang menurut kaedah yang menyakitkan mereka.”

“Apa yang menyakitkan mereka?”

“Mereka bimbang sekiranya bilangan orang Islam yang solat subuh berjemaah sama dengan bilangan orang Islam yang solat Jumaat! Ini diakui oleh cerdik pandai mereka sendiri.”

“Jadi?” “Sebaik-baik ‘demonstrasi’ ialah didik umat ini bersolat Subuh secara berjemaah di surau-surau dan masjid. Solat itu hubungan kita dengan Allah. Jangan harap musuh akan kalah, kalau Allah tidak bantu kita. Lihat di Badar, lihat di Khandak, bagaimana Rasulullah saw dan sahabat akrab dengan Allah. Lihat pula Salehuddin, lihat pula Muhammad al Fateh, bagaimana teguhnya mereka menjaga solat dan ibadat-ibadat khusus yang lain.”

Hampir terlupa saya pada janji diri untuk lebih mendengar. Saya menarik nafas panjang. Kembali merenung Pak Cik tersebut dengan senyuman.


“Awak rasa bakar bendera Israel tak perlu? Mana kemarahan awak?”

“Bakar bendera Israel boleh saja. Ayuh, bakarlah. Tetapi jangan membakar rokok Amerika dan sekutu Yahudi yang lain lebih perlu. Cukup kalau sebulan sahaja umat Islam berhenti merokok, mungkin jumlahnya sudah berjuta-juta ringgit. Dan wang yang terkumpul itu hantarkan ke misi bantuan kemanusiaan ke Gaza!”

“Awak sindir saya?”


“Pak Cik saya tidak menyindir. Kebanyakan umat Islam, termasuk saya, hanya bencikan Yahudi pada mulut sahaja tetapi pada tindakan tidak.”

“Saya dah bertindak. Saya dah demonstrasi!”Lagi-lagi ke situ fikirnya.

“Pak Cik dalam Al Quran, Allah tegaskan orang Yahudi itu tidak akan redha selagi kita umat Islam tidak mengikut cara hidup mereka.”

“Siapa kata kita ikut cara hidup mereka?”


“Pak Cik, lihat betul-betul. Apakah masyarakat kita telah bangunkan cara hidup Islam?”

“Kita orang Islam. Cara hidup kita mesti Islam.”

“Tidak Pak Cik. Ramai umat Islam yang tidak amalkan cara hidup cara Islam.”

Contoh?” “Dedah aurat, pergaulan bebas, riba, judi, arak, tinggal solat, budaya hedonisme dan dualisme masih berakar umbi dalam masyarakat kita. Lihat sahaja unsur tahyul, mistik, seks bebas dan gosip yang mendominasi media-media umat Islam. Tidak ikut cara hidup Islam bererti terperangkap dengan cara hidup isme kapitalis, sosialis mahupun liberalis.”


Pak Cik itu terkejut sedikit, lantas menyampuk, “mana Yahudinya. Awak kata Yahudi, tapi yang awak sebut golongan hedonis, liberalis, kapitalis dan sosialis?”

“Ketiga-tiga isme itu sama.”“Sama?”“Kesemuanya dicipta oleh golongan yang sama… ZionisYahudi!”

“Jadi demonstrasi ini tidak berfaedah?”


Saya menggeleng-gelengkan kepala perlahan.“Ada faedahnya. Tetapi ia bermusim dan agak bersifat agak artifisial. Kita perlu agenda yang konsisten dan ‘genuine’.”

“Misalnya?”

“Ajak orang Islam serius solat lima waktu dengan penghayatannya sehingga dengan solat itu mampu meninggalkan kejahatan dan kemungkaran.”

Lagi?”

“Tinggalkan riba, judi, arak dalam kehidupan umat Islam. Wanita Islam didakwah dan ditarbiah secara berhikmah untuk menutup aurat dalam ertikkata sebenar dan tinggalkan pergaulan bebas!”

“lagi?”


“Pak Cik, cara hidup Islam itu terlalu banyak. Dengan mengamalkannya satu persatu kita boleh ‘berdemonstrasi hari-hari’ terhadap atas Yahudi. Bila kita boikot cara hidup berseronok-seronok yakni hedonisme, ertinya kita boikot cara hidup Yahudi yang disalurkan melalui dalang-dalang mereka di Holywood.”

“Idola Amerika?”

“Ya. Juga idola kita yang meniru persis mereka. Bangsa yang leka berhibur akan mudah dijajah.”


Pak Cik itu batuk-batuk.Saya urut belakangnya.“Dah lama Pak Cik batuk? Berhentilah atau kurangkan perlahan-lahan ya Pak Cik?” kata saya seakan-akan merayu.

“Semangat Pak Cik kuat, saya doakan Pak Cik berjaya. Amin.”

“Tak terfikir pula saya begitu jauh kita dibius oleh cara hidup musuh yang kita benci.”

“Kadang-kadang musuh ketawa melihat kemarahan kita. Bangunkan remaja kita untuk solat subuh berjemaah, Yahudi akan sakit hati. Tutup aurat remaja perempuan kita, Yahudi akan sakit hati. Tinggalkan riba, judi, arak, pergaulan bebas, insya-Allah, Yahudi akan gigit jari.”

“Tetapi kalau cara hidup kita mengikut telunjuk jari mereka, Zionis akan ketawa sekalipun berlambak-lambak bendera mereka kita dibakar. Jeritan Allah hu Akbar dalam demonstrasi itu baik, bersemangat tetapi ucapan takbir dalam solat lima waktu lebih besar maknanya. Apakah Allah akan nilai laungan Allah hu Akbar daripada umat yang tidak solat? “


“Eh, kami yang demonstrasi semua solat…”

“Bukan itu maksud saya. Tetapi seluruh umat Islam ini. Saya risau kerana ada kajian menunjukkan 80% umat Islam sudah tidak solat. Itu yang tidak solat langsung. Bayangkan pula yang solat tanpa ilmu, tanpa penghayatan dan tanpa khusyuk? Jadi berapa kerat umat ini yang benar-benar kompeten menghadapi Zionis dalam erti kata sebenar?”


Giliran Pak Cik itu tiba. Dia melangkah perlahan menuju bilik rawatan. Ditinggalkan sendirian begitu, saya lontarkan pandangan ke luar klinik. Terus merenung dan berfikir. Masih terbayang wajah pemimpin-pemimpin dan para pengikut yang ramai dalam demonstrasi seperti yang dipaparkan di dada akhbar dan di kaca televisyen. Alangkah indahnya jika demonstrasi dibuat seusai solat Subuh berjemaah dan sebelum itu didahului oleh qiamulail dan qunut nazilah?


Dan kemudian setelah selesai berdemonstrasi, para pemimpin dan ribuan pengikutnya itu terus sahaja mengamalkan cara hidup Islam dalam diri, keluarga, jabatan, unit, organisasi, masyarakat dan bahagian masing-masing. Bukan hari itu sahaja… tetapi hari-hari. Setiap hari!


Ah, bagaimana umat ini hendak disedarkan bahawa mengamalkan cara hidup Islam itulah cara penentangan yang paling dibenci oleh Yahudi? Firman Allah:“Sekali-kali tidak redha orang Yahudi dan Nasrani sehingga kamu mengikut millah (cara hidup) mereka.”


Dan alangkah baiknya jika jeritan Allah hu Akbar, dibuktikan dengan penegakan hukum Allah dalam seluruh sistem kehidupan sekali gus ‘mengecilkan’ pandangan akal sendiri dalam menyusun dan mengatur kehidupan ini?


OHISLAM: SAMPAIKANLAH ILMU WALAU HANYA DENGAN SATU AYAT.

p/s: sabar betul pemuda tu bagi penerangan dan pemahaman kepada pakcik tu... :)

Read More......

JUDI OH JUDI

Salam and good day!
Sedikit ilmu dan fakta untuk dikongsi bersama. Panjang jugaklah artikel ni. Take ur time untuk fahami dan mendalaminya...ok!
1.0 Pengenalan
Judi secara umumnya boleh ditakrifkan sebagai permainan dengan memakai wang dan lain-lain sebagai taruhan. Judi yang kita ketahui sebagai parasit masyarakat yang kini semakin membarah di dalam masyarakat yang berbilang kaum. Perkara yang dibenci di sisi Allah ini menjadi kesukaan hamba-hambanya yang terlalu sukakan kehidupan dunia fana ini.

Budaya berjudi sudah semakin diktiraf dalam masyarakat kita. Judi sudah dimaklum secara ‘darurat’ dalam agama bahawa ianya haram. Tetapi berapa ramai umat Islam yang terlibat dengan judi? Baik sama ada judi itu yang HARAM di sisi kerajaan mahupun yang ‘HALAL’. TOTO, MAGNUM 4 DIGIT, PAN SWEEP sudah menjadi perkara biasa di kalangan masyarakat awam. Ada di antara kanak2 yang disuruh beli nombor ekor oleh ibubapanya. Ini amat menjijikkan!!

SIAPA yang tidak kenal GENTING. Itulah antara lokasi yang menjadi kebanggaan kerajaan dan rakyat Malaysia. Genting merupakan antara 10 syarikat judi terbesar di Asia. Itu tidak mengambil kira judi kecil-kecilan yang semakin popular di kalangan penonton tv sekarang ini seperti rancangan Insomnia. Mereka tidak lagi menghormati Institusi agama seperti Jabatan Mufti. Walaupun perkara itu sudah difatwakan haram baik dari Ulama’ luar dan dalam negara, kerajaan masih tetap membenarkan ianya berleluasa.

Bayangkan di Malaysia ini, terdapat 12 buah industri Arak dan judi dan 12 orang Muslim Melayu yang menjadi Ahli Lembaga Pengarahnya. Lebih parah lagi, rakyat Malaysia diheret dalam pelaburan secara langsung dalam Syarikat perjudian melalui KWSP, Lembaga Tabung Angkatan Tenteram Amanah Raya Sdn Bhd, Kementerian Kewangan Malaysia dan Bank Negara Malaysia!!.

Jika penyakit-penyakit ini tidak dibendung, akan hancurlah negara. Generasi akan datang akan terus hidup dalam kemungkaran, dan memimpin negara tanpa landasan Islam yang sebenar. Tetapi, jika kita mencegah parasit ini dari awal, kita dapat melahirkan insan yang patuh pada ajaran Allah yang Maha Benar. Generasi akan datang akan mengikut ajaran Allah dan meninggalkan larangannya. Masyarakat yang harmoni, tinggi sahsiah dan berintegriti juga akan terbentuk jika kita segera menghalangi perkara-perkara ini.

1.1 Judi dari Sudut Ajaran Islam
Segala jenis bentuk perjudian samada loteri, tikam, mesin slot/jackpot atau seumpamanya adalah satu kesalahan dan berdosa besar di sisi Islam.

Firman Allah: "Mereka bertanya kepadamu tentang minum khamar(segala macam minuman yang memabukkan) dan berjudi. Katakanlah: "Kedua macam (perbuatan itu) adalah dosa besar (dan ada manfaat) bagi manusia, tetapi dosanya jauh lebih besar dari manfaatnya itu". (Al-Baqarah: 219)

Allah ta'ala telah berfirman yang mafhumnya:
"Wahai orang-orang mukmin. Sesungguhnya arak, judi, berhala, anak panah (judi) adalah najis (kotor) dari kelakuan syaitan. Jauhilah ia supaya kamu beroleh kemenangan. Sesungguhnya syaitan bertujuan menjadikan permusuhan dan kebencian di antara kamu melalui arak dan judi, serta menghalang kamu dari mengingati Allah dan mendirikan solat". (Al-Maidah, 90-91)

Ayat ini jelas menunjukkan pengharaman 'khamr' (arak) dan segala bentuk 'maysir' (judi).

Al maisir pada hakikatnya adalah segala bentuk permainan yang dimaksudkan untuk mendapatkan keuntungan material secara mudah. Unsur 'mudah' lebih dominan daripada perhitungan kerja keras dan kreativiti yang sihat.

Muhammad Ali Ash Shahbuny dalam tafsir Rawaul bayaan tafsir ayatil ahkam. Mengatakan "Para ulama telah sepakat akan haramnya berbagai macam judi/qimar dan yang termasuk diharamkan berdasarkan firman Allah dalam surat Al Baqarah; 219 adalah setiap permainan yang menguntungan satu pihak dan merugikan pihak lain maka termasuk dalam maisir/qimar/judi yang diharamkan".

Dikutip dari DR Yusuf Qardhawi yang mengatakan "semua permainan yang didalamnya ada perjudian, maka hukumnya haram. Sedang apa yang dinamakan judi adalah segala permainan yang mengandung untung atau rugi bagi pelakunya".

Al qimar / judi adalah permainan yang seorang mengambil dari kawan sepermainnya sesuatu demi sesuatu(berupa material). Al qimar/judi pada masa kini adalah seluruh permainan yang diisyaratkan padanya adanya suatu pemberian (berupa material) bagi pihak yang menang yang diambil dari pihak yang kalah.


Menurut badan kerjasama Pondok pesantren Jawa Barat bahwa judi adalah permainan dengan taruhan dengan segala bentuk dan caranya (tekniknya) yang pelakunya sebahagian beruntung dan sebahagian rugi adalah termasuk maisir/qimar.


Judi menurut Ibrahim Anis Al-Mu’;jam Al-Wasith hal 7589, adalah "setiap permainan (la’bun) yang mengandung taruhan dari kedua pihak (muraahanah)."


Menurut Al-Jurani dalam At-Ta’rif hal. 17910, judi adalah "setiap permainan yang didalamnya di isyaratkan adanya suatu (berupa material) yang diambil dari pihak yang kalah kepada pihak yang menang."


Menurut Ali Ash-Shabuni dalam Rawa’i Al-Bayanfi Ayat Al-Ahkam(I/279), judi adalah "setiap permainan yang menimbulkan keuntungan (riba) bagi satu pihak dan kerugian (khasarah) bagi pihak lainnya".


Secara bahasa, judi adalah mempertaruhkan sejumlah uang dalam suatu permainan. Dalam Fatwa al Azhar dijelaskan, judi dalam bahasa Arab "al maisir" atau "al qimmar". Dikatakan "al maisir" yang bermakna mudah. Karena dengan berjudi seseorang bisa mengambil harta orang lain dengan cara yang sangat mudah. Dalam judi, beberapa orang akan bertaruh dengan hartanya dan melakukan sebuah permainan seperti dadu, tebak angka atau yang lain. Kemudian yang menang akam mengambil kumpulah harta tersebut.


Beberapa definisi tersebut saling melengkapi, sehingga dari kesemuanya dapat disimpulkan definisi judi yang secara menyeluruh. Jadi, judi adalah segala permainan yang permainan yang mengandung unsur taruhan (harta/materi) dimana pihak yang menang / untung mengambil (merampas) harta material dari pihak yang kalah.


Berdasarkan definisi itu, dalam judi ada 3 (tiga) unsur aktiviti utama :
1) Pertama, adanya taruhan harta yang berasal dari para pihak yang sedang berjudi.
2) Kedua, ada suatu permainan, untuk menentukan pihak yang menang dan yang kalah.
3) Ketiga, pihak yang menang mengambil harta yang menjadi taruhan(murahanah), sedang pihak yang kalah akan kehilangan hartanya.


1.2 Judi dari Sudut Ajaran Lain
1.2.1 Judi Mengikut Ajaran Buddha

Ajaran lama Buddha Hinayana juga, menggariskan lima larangan kepada penganut Budha iaitu; "membunuh, mencuri, menipu, berzina, meminum alkohol dan berjudi". Namun ajaran baru Budha Mahayana telah melonggarkan larangan ini dan ia hanya terpakai kepada yang mahu menjadi sami atau betul-betul menghayati ajaran Budha. Juga tercatit dalam kitab lama Budha kisah masyhur 'Ratapan si Penjudi' (Gambler's Lament) yang menjadi pengajaran berguna apabila seorang penjudi yang kalah wang taruhan menyebabkan dia kehilangan anak dan isteri.


Walaupun ajaran Budha tidak mengharamkan secara jelas aktiviti judi dan membenarkannya sekadar permainan rekreasi dan hiburan seperti permainan 'mahjung' atas dasar untung nasib atau 'ong'. Namun Budha memberi amaran keras bagi yang mempertaruhkan wang dan mengabaikan tanggungjawab keluarga sehingga hilang wang pertaruhan dan sumber mata pencarian.


1.2.2 Judi Mengikut Ajaran Kristian
Bagi ajaran Kristian pula tidak ada kejelasan dalam pengharaman judi tetapi ajaran Kristian memberi amaran bagi yang mencari kekayaan secara cepat dan cintakan wang seperti yang disebut di dalam Timothy 6:10 " Bagi mereka yang mencintakan wang ia adalah punca bagi segala kejahatan. Bagi mereka yang terlalu taksub berlumba mendapatkan wang dan mengabaikan tanggungjawab agama, seolah dia mencucuk dirinya dengan kesedihan di kemudian hari".


Dalam Hebrew 13:5 pula mengatakan " Bebaskan dirimu dari kecintaan dunia (wang) dan berpadalah dengan apa yang kamu ada, kerana Tuhan telah mengatakan, ' Aku tidak akan tinggalkan kamu dan tidak akan membiarkan kamu (sentiasa menolongmu)'. Majoriti gereja bersepakat menyatakan keburukan judi dan sebahagian membenarkan loteri kebajikan yang dianjurkan oleh pihak kerajaan dan juga aktiviti judi 'Bingo' sebagai akiviti rekreasi yang popular di kalangan warga pesara di negara barat.


Namun begitu majoriti gereja menolak penubuhan pusat judi secara besaran seperti kasino atas dasar 'melampau'. Manakala gereja Prebysterian menolak terus segala bentuk judi termasuk loteri kerana atas hujah ia mengambil wang dari golongan miskin dan berpendapatan rendah, yang mengharapkan hadiah lumayan, tetapi hanya 'seorang dalam sejuta sahaja' yang memenangi hadiah wang yang dijanjikan.


1.2.3 Judi Mengikut Ajaran Yahudi
Manakala bagi penganut agama Yahudi, para Rabbi (pemimpin agama Yahudi) menetapkan aktiviti judi dibenarkan semasa perayaan Hannukah sahaja sebagai satu bentuk hiburan di musim perayaan.


Usaha kerajaan UK suatu ketika dahulu untuk menubuhkan kasino secara besaran atas alasan untuk menarik pelancong dan menambah pendapat negara mendapat kecaman dari rakyat.


Sekiranya pungutan suara dilakukan di kalangan awam, juga ketua-ketua semua agama di Malaysia selain Islam, nescaya mereka akan bersetuju tentang kemudaratan judi dan arak kepada masyarakat, melebihi kebaikan.


1.2.4 Judi Mengikut Amerika Syarikat dan Negara-negara Dunia
Di Amerika Syarikat pula, walaupun di peringat Federal (Pusat) membenarkan aktiviti judi, namun setiap negeri mempunyai kuasa untuk mengharamkannya. Nevada membenarkan lesen judi pada tahun 1931 dan menjadi sumber ekonomi utama negeri, diikuti Atlantic City dan New Jersey pada tahun 1976 dan Mississipi pada tahun 1990. Kebanyakan negeri lain di Amerika Syarikat masih tidak membenarkan lesen judi atas sebab kesan moral dan sosial kecuali loteri kebajikan dan permainan Bingo oleh pertubuhan bukan kerajaan untuk tujuan kebajikan.


Judi secara logiknya adalah permainan orang yang mempunyai lebihan wang dan tidak terasa apabila mereka kalah judi. Oleh kerana itulah pusat perjudian yang terkenal di Eropah, Monaco, rata-rata penghuninya adalah hartawan dan selebriti.


Dalam sesetengah negara berlumba membina pusat-pusat perjudian dengan anggapan ia dapat meningkatkan hasil pendapatan negara, lain pula halnya sebuah negeri kepulauan kecil di Pasifik, Vanuatu, yang berpenduduk hampir 300,000 orang dan majoriti beragama Kristian. Kerajaan Vanuatu telah meluluskan akta pengharaman judi di negara mereka sejak tahun 2006 dan ia tidak mendapat sebarang bantahan dari rakyat malah dialu-alukan.


1.3 Judi dari Kamus Dewan
1.3.1 Judi

Permainan dengan memakai wang dll sbg taruhan (main ceki, main dadu, dll); ~ karan sj permainan judi yg memakai kuasa elektrik (nombor ditunjukkan oleh bola yg mengenai keping-keping besi); ~ tikam ekor taruhan yg ditikam pd tiga (atau empat) angka terakhir drpd nombor loteri lumba kuda; ~ wawei sj permainan judi dgn menikam pd salah satu drpd tiga puluh enam jenis gambar binatang; main ~ = berjudi; berjudi bermain dgn memakai wang dll sbg taruhan: hampir tiap-tiap malam dia pergi ke kelab itu utk ~; menjudikan, memperjudikan

1. meng¬guna¬kan wang dll sbg taruhan dlm permainan judi, mempertaruhkan: duit yg aku beri itu habis dijudikannya;

2. meletakkan dlm ke¬adaan yg boleh menimbulkan bahaya atau mudarat, mempertaruhkan:

ada golongan rakyat yg memperjudikan hidup mereka dan kewarganegaraan mereka dgn mem¬per-juangkan ciri hidup asing dr luar; ~ nyawa; perjudian

1. hal atau perbuatan berjudi;

2. tempat berjudi; penjudian hal atau perbuatan menjudikan; penjudi orang yg suka main judi.


1.3.2 Tikam Ekor
Permainan judi meneka nombor-nombor terakhir dlm sesuatu keputusan loteri dsb. menikam memasang wang dalam permainan judi (membeli tiket loteri dll). tikaman wang dll yg dipasang dlm permainan judi.


1.3.3 Judi Wawei
Permainan judi dengan menikam pada salah satu drpd tiga puluh enam jenis gambar binatang.


1.3.4 Judi Karen
Permainan judi yang memakai kuasa elektrik (nombor ditunjukkan oleh bola yg mengenai keping-keping besi).


1.4 Judi Bola
Negara telah dihangatkan dengan kelulusan pihak kerajaan meluluskan lesen kepada Berjaya Corporation untuk menguruskan pertaruhan sempena Piala Dunia 2010 yang menjelang tiba. Tentangan bukan sahaja datang dari pihak parti pembangkang dan orang Islam, bahkan dari pertubuhan bukan kerajaan dan masyarakat bukan Islam.


Saranan dari bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi, juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar keputusan kerajaan tersebut dikaji semula amatlah dialu-alukan dan harus diteliti oleh pihak kerajaan.


Ia bukan sahaja dapat mereda suasana dan desakan majoriti masyarakat, bahkan bersesuaian dengan identiti Malaysia sebagai sebuah negara Islam contoh di kalangan Negara-negara Islam terutama dalam negara menonjolkan diri sebagai Pusat Kewangan Islam Antarabangsa dan juga Pusat Halal Dunia.


Walaupun lesen judi hanya dibenarkan untuk pelanggan di kalangan bukan Islam termasuk pekerja dan premis, namun judi bukan sahaja mendapat tentangan daripada masyarakat Islam tetapi bukan Islam sendiri. Jika ditelusuri judi di kalangan agama dunia, majoriti merujuk tentang keburukan judi kepada diri, keluarga, masyarakat dan negara. Islam sebagai agama rasmi negara, secara jelas menyatakan haramnya judi.


Semoga acara sukan dan sebagainya tidak dicemari dengan aktiviti yang tidak sihat seperti judi. Ia bukan sahaja menggalakkan mereka yang meminati sukan tersebut berminat untuk berjudi sama, malah menambah masalah judi yang sedia ada di negara kita.


2.0 Punca Berlakunya Judi


Di antara punca-punca berlakunya gejala-gejala ini kerana:


1) Lemahnya iman
Iman adalah satu kekuatan yang dapat menjaga manusia daripada melakukan perkara-perkara mungkar. Iman juga mengangkat manusia ke jalan kemuliaan. Allah s.w.t telah berfirman: "Siapa yang datang kepada Tuhannya dalam keadaan beriman dan sudah mengerjakan amal-amal soleh, maka baginya darjat yang mulia." (Taha: 75)


Seseorang yang tidak mahu beramal kepada ajaran Allah sangat buruk akhlaknya, dan akhlak yang buruk tanda lemahnya iman.


2) Kurang jati diri


3) Kecetekan akal fikiran


4) Bersikap sambil lewa terhadap hukum hakam yang telah disyariatkan oleh Allah.


3.0 Akibat Judi


Judi mempunyai kesan yang sangat buruk di dalam masyarakat. Diantara kesan judi adalah:


1) Penjudi akan selalu dibebani dengan hutang, hidup tidak tenang, banyak masa terbuang serta mengabaikan keluarga, dan juga bersikap tamak. Aktiviti judi yang sedia ada di negara kita terutama di kalangan yang berpendapatan rendah telah menyebabkan kebobrokan rumah tangga dan ramai terperangkap dengan hutang dengan meminjam melalui 'Ah Long' dan ceti haram.


2) Ianya boleh menjadi punca perpecahan di kalangan masyarakat. Sekiranya tidak dibendung, parasit ini akan terus membiak dan menjadi barah kepada generasi akan datang dan negara akan mempunyai sahsiah yang sangat buruk. Jika diamalkan, ia akan memberi kesan buruk terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakat dan seterusnya kepada negara.


3) Perkara haram inilah yang menjadi punca penyakit dan perosak fikiran dan akhlak umat Islam masa kini.


4) Ia juga meruntuhkan moral dan integriti sesebuah masyrakat.


5) Judi juga boleh menyebabkan rasuah.
Dan rasuah juga memberi kesan yang sangat besar kepada masyarakat. Perasuah adalah mereka yang tidak berintegriti. System pemerintahan akan menjadi lemah kerana setiap kali berlakunya rasuah, pemerintah mungkin akan menggunakan wang hasil cukai rakyat dan manfaatnya akan digunakan untuk kepentingan para perasuah. Seterusnya menyebabkan pentadbiran sesebuah negeri dan negara akan menjadi kucar kacir dan menimbulkan masalah lain seperti masalah ekonomi, pengabaian terhadap masyarakat jika amalan rasuah terus berleluasa di perikat pimpinan negara. Begitulah kesan-kesan arak, judi dan rasuah terhadap masyarakat.


6) Bagi yang menang akan mengundang kebencian, kedua bagi yang kalah akan tertekan kerana kehilangan wang, ketiga tidak ada perkataan yang boleh digunakan untuk pembelaannya di mahkamah, keempat dia akan dijauhi oleh rakan dan keluarga, kelima dia akan susah untuk menemui jodoh kerana tiada yang mahu bersuamikan si penjudi dan keenam mencari kekayaan atas pertaruhan menyebabkan kesengsaraan kepada orang lain (yang kalah)'


4.0 Statistik Berkaitan Judi
4.1 Kesan daripada judi adalah Pinjaman

(2/11/2009)
Mengikut statistik Bank Negara Malaysia pada bulan Ogos 2009, pinjaman peribadi rakyat Malaysia dalam sistem perbankan berjumlah RM5.215 bilion berbanding RM4.106 bilion pada bulan yang sama, 2008.


(9/11/2009)
AKHBAR ini pada 9 November lalu melaporkan, seramai 35,000 pengguna menanggung hutang bernilai RM1.9 bilion telah mengikuti program pengurusan kredit di bawah Agensi Kaunseling and Pengurusan Kredit (AKPK) sehingga Oktober 2009.


Sebahagian besar daripada 1.2 juta penjawat awam menghadapi masalah hutang. Ada yang potongan gaji mereka sehingga 60 peratus.


4.2 Pertumbuhan Agensi Haram Along
Judi juga menggalakkan pertumbuhan agensi along. Along merupakan agensi peminjam wang haram yang menjadi jalan mudah kepada orang yang ingin berhutang khususnya pemain judi.


Menurut Ketua Biro Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Micheal Chong, pada tahun 2005 tidak kurang 1,600 Ah Long dikesan beroperasi dan tahun lalu ia bertambah kepada lebih 4,000 orang.


“Sepanjang enam bulan tahun ini sahaja lebih 2,200 operasi Ah Long dikesan hasil kira-kira 300 kes mangsa yang tampil mengadu,” jelasnya. Kata Chong, kebanyakan mangsa Ah Long adalah kaki judi, peminum arak serta peniaga kecil dan sederhana.


FAKTA AH LONG (http://yoyooh.com/original-post/yo-ori-islamic/198-hutang-oh-hutang.html):
* Budaya samseng peminjam wang yang bermula dan berpengaruh di Hong Kong.
* Memperdagangkan mata wang tanpa lesen melalui konsep pinjaman.
* Kegiatan mereka adalah jenayah.
* Operasi bergerak secara berantai (rantaian), berurusan secara lisan dan tanpa peraturan.
* Hanya beroperasi melalui orang tengah (runners).
* Didalangi orang berpengaruh yang sukar dikesan untuk tindakan undang-undang.
* Mangsanya rata-rata kaki judi (lebih 80 peratus) dan peniaga kecil serta sederhana.
* Ada lebih 4,000 Ah Long beroperasi (2006) melibatkan urus niaga haram mata wang melebihi RM50 juta.
* Mangsa Ah Long;
i) Cina (lebih 80 peratus).
ii) Melayu dan bumiputra (8-10 peratus).
iii) India (5-8 peratus).
* Berpotensi jadi agen bagi institusi kewangan berlesen jika komisen menarik.
* Pasukan Banteras Peminjam Wang Haram (ceti, Ah Long atau orang tengah) Polis Diraja Malaysia ditubuhkan pada 26 Disember 2006.
* Akta Lesen Peminjam Wang diwartakan 2003.
* Ada 1,200 peminjam wang berlesen berdaftar dengan Persatuan Pemberi Pinjaman Wang Berlesen Malaysia.


4.3 Judi dan Penderaan Rumahtangga
Paling membimbangkan hampir 60 peratus daripada jumlah kes keganasan rumah tangga yang dilaporkan berlaku membabitkan anggota keluarga terdekat mangsa, terutama suami mangsa. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Christopher Wan Soo Kee, berkata sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tidak kurang 3,000 kes penderaan dilaporkan berlaku di seluruh negara membabitkan wanita sebagai mangsa.


Bagaimanapun, beliau berkata, jumlah itu dianggap kecil berbanding jumlah sebenar kes penderaan yang berlaku kerana ramai wanita tidak berani tampil membuat aduan polis mengenai kejadian terbabit. Berdasarkan statistik, katanya sepanjang tempoh sembilan bulan pertama tahun ini, sejumlah 2,441 kes penderaan wanita dilaporkan berbanding 3,101 pada 2004 dan 3,093 pada 2005.


“Daripada 3,093 kes yang dilaporkan berlaku pada tahun lalu, Selangor mencatatkan jumlah tertinggi dengan 845 kes diikuti Kedah (338); Johor (320); Pulau Pinang (272); Negeri Sembilan (253) dan Sarawak (234,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Poster Keganasan Terhadap Wanita kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama Jawatankuasa Pertubuhan Bantuan Wanita (WAO), di sini, semalam.


Berikut adalah statistik penderaan kanak-kanak yang salah satu punca adalah ayah yang kaki judi.


5.0 Langkah Mengatasi Masalah Judi Mengikut Islam
Bagaimanakah kita mahu mengatasi masalah ini? Kita sebagai masyarakat yang berfikiran waras patut memikirkan cara-cara yang yan berkesan untuk menangani penyakit yang melanda pada masa ini. Penyakit judi ini sangat merbahaya dan boleh mengancam negara dan seterusnya kita tidak lagi berada di landasan yang betul. Kita boleh mengikut contoh seperti yang digariskan oleh Hasan Al-Banna, sebagai "pembersihan" kepada gejala ini.


1) Yang pertama, mengislah peribadi. Seseorang insan perlulah mengislah peribadinya dahulu serta menyucikan hatinya. Individu itu perlulah memperkuatkan dirinya agar tidak mudah tertewas dengan pujukan syaitan dengan melakukan amal-amal yang dituntut Allah dan menjaga nafsunya. Kita sendiri hendaklah beramal dan membuat kebaikan, sebelum menyuruh orang lain. Kesedaran dan keinsafan itu mestilah datang dari diri sendiri, dan bukannya mengikut orang lain.


Rasulullah S.a.w bersabda: " Janganlah ada seorang di antara kalian yang suka mengikut-ikut dan berkata: aku mengikuti orang lain, jika orang lain berbuat baik dan aku berbuat baik dan jika mereka berbuat buruk aku pun berbuat buruk. Akan tetapi hendaknya kalian dapat menempatkan diri kalian, apabila orang lain berbuat baik hendaklah kalian pun berbuat baik, tetapi apabila mereka berbuat buruk hendaklah kalian menjauhi perbuatan buruk mereka." (Hadith riwayat At-Tirmizi).


Begitulah maksudnya, dengan berbuat baik dan menjauhi perbuatan mungka sesungguhnya kita dapat menyucikan diri kita dan mengislah diri kepada yang lebih baik. Jika kita apat membersihkan jiwa kita, kita tidak akan mudah terpengaruh dengan ketiga penyakit di atas. Kita juga hendaklah menjauhi rakan yang cuba mempengaruhi kita kearah yang tidak baik.


2) Kedua, mengislah keluarga. Selepas mengislah diri, kita hendaklah mengislah seluruh keluarga kita, agar berada di atas landasan Islam, dan menjauhi perkara-perkara yang dilarang oleh Islam. Pembentukan keluarga yang menamalkan seluruh prinsip Islam dan ajarannya dapat melahirkan generasi insan yang saleh wa musleh. Seterusnya mengislah masyarakat. Sebagai seorang mukmin, kita adalah bersaudara dengan mukmin yang lain. Jika seorang mukmin melihat kemungkaran yang dlakukan oleh saudaranya yang lain, mereka hendaklah sama-sama mebetulkan kesilapan tersebut.


Jika saudaranya bertindak melampaui batasan, hendaklah dia segera menahannya. Mreka hendaklah saling tolong menolong agar tidak menganiayai diri sendiri dan juga saudaranya yang lain. Rasulullah s.a.w penah menegaskan: " Bantulah saudaramu, baik dia zalim mahupun mazlum (dizalimi). Seorang sahabat bertanya: "Apabila mazlum (dizalimi) aku membantunya, tetapi bagaimana membantunya jika dia zalim?" Rasulullah S.a.w menjelaskan: "Engkau harus menahannya dari membuat zalim, itulah cara membantunya." (Hadith Riwayat Bukhari).


3) Seterusnya membebaskan negara dan mengislah kerajaan. Ketika hendak memilih memimpin, pilihlah pemimpin yang boleh memimpin negara mengikut ajaran Islam yang betul, dan membebaskan negara dari unsur-unsur yang boleh menghancurkan umat. Penyakit judi dan rasuah sangat membahayakan umat. Para pemimpin negara di peringkat tertinggi perlulah mengislah diri mereka terlebih dahulu daripada gejala ini, kerana sikap pepimpin yang baik akan dicontohi oleh masyarakat. Sesungguhnya judi dan rasuah adalah parasit yang boleh membunuh jiwa umat Islam. Dosanya pula sangat besar di sisi Allah.

Read More......

Minggu Yang Mencabar



Ada masalah...? No problem punyee..! huhu

-Gambar Hiasan-



Salam... Nampaknya bukan good day untuk saya beberapa hari ni...huhu..


Sibuk dengan kerja dan beberapa amanah yang perlu di settle kan tidak menjadi masalah kepada saya. Namun, fed up dengan masalah birokrasi dan masalah yang sepatutnya tidak terjadi...


Tengah kekalutan sepanjang 2 minggu ni...AlhamduliLlah adik lelaki dah selamat mendaftar di UiTM Segamat. Biarlah dia belajar mendalami kehidupan sebenar di dunia realiti tanpa keluarga di sisi... Tak sampai seminggu di kampus, dah sms saya untuk beli seluar baru saiz kecil...wah, seminggu dah turun berat badan...boleh tahan 'hebat' kehidupan baru di kampus...


Sabtu ni pulak, adik saya yang perempuan akan ke UPSI pulak. Malangnya saya tak dapat pergi.. Tak muat space...huhu.. Kereta kesayangan saya akan dibawa ke Perak... huhu sedih jugaklah berpisah sementara dengan kereta kesayangan. Hari ni siap servis kereta persediaan nak jalan jauh..Tapi, takpelah at least keluarga saya lebih selesa berjalan jauh ke sana.. Kira pengorbanan saya untuk family tercinta.. Saya jugak yang kesian... tak taulah nanti nak gi kerja macamana... Kereta ayah ada, tapi masalahnya manual. Saya dah 2 tahun tak bawak kereta manual.. Kereta ayah pulak macam 'ketat' je semua skru nak bawak...mencabar jugak lah.. huhu nak nangis rasanya...!


Sekarang tengah menaip ni pun tengah GERAM! Hampir seminggu 'menggodek' sistem ptptn untuk settle kan pinjaman adik. Dah lah tak user-friendly, banyak pop-up. Kononnya sistem terkini, canggih sangat...tapi yang nak gune bukan orang yang celik IT semua... bila salah sikit isi maklumat mulalah hang sistem... sape yang tak hot!.. laptop adik rosak tetiba, jadi kena pinjam laptop saya... Jadi saya yang banyak outstation ni kene pulak pergi cyber cafe...huhu.. (ujian itu medan sebenar untuk uji keimanan dan keikhlasan kita... marah-marah pun kene sekejap je lah.. tapi dalam masa yang sama kena redha...betul tak??)


bukannya saya anti pada kecanggihan ni... bagus ape.. cuma bagi saya tak kena pada tempat... Dah lah beberapa hari sistem tak leh bukak sebab jam ramai sangat guna... kesian-kesian... masa saya belajar kat U dulu..adalah belajar pasal sistem ni... antara perkara asas dalam pembinaan sistem.... pertama kena user-friendly (kena kenal siapa pengguna), kedua less complexity (canggih ada benda-benda berpusing..ada yang terbang ke...ada bunyi-bungi ke...it's ok...cume janganlah masuk banyak sangat page...hanya maklumat penting saja diperlukan...)..dll.. Kapasiti sistem pun kena check jugak... taklah bila kena serbu sekaligus hang tak tentu masa...


Hopefully hari ni jugak saya dapat settle kan pinjaman adik..insyaAllah. Adik saya pun tak berapa faham sistem ni, jadi saya kene uruskan semua. Takpelah, sebab adik saya yang sorang lagi uruskan kelengkapan barang adik. Mama dan abah pulak uruskan dokumen-dokumen dan urusan pos. Masing-masing punya tugas sendiri... Chaiyok!


oklah pada ptptn, maaf sangat sebab saya terpaksa jugak melepaskan kemarahan ni.. moga lain kali belajar dari kesilapan ya... (tuju pada diri sendiri sebenarnya).. moga Allah berikan kami kemudahan untuk mengharungi hari-hari mendatang... insyaAllah.. Oklah, jumpa lagi next posting.. Bagi saya masa nak belajar pemanduan manual pulak...huhu..




Read More......