"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

PESONA & Konsert Aura Ungu



Salam and good day!


Sedar tak sedar dah nak masuk bulan April dah tahun 2010 ni. Rasa macam sekejap je masa berlalu. Tak sedar diri makin tua...hehe.


InsyaAllah bulan April ni Nisa' Terengganu kembali lagi dengan program hebat dan menarik untuk orang muda. Nasib baik saya tak layak untuk bertanding..bukan sebab tua hehe..tapi kerana saya adalah salah seorang jk pelaksana program.. berminat jugak sebenonye nak testing suara soprano ni..

Pada 1 Mei ini pemudi berusia 15-40 tahun akan beradu suara di peringkat negeri. Program akan diadakan di Terengganu Equestrian Resort (TER). Pada sebelah pagi adalah program Pertandingan Suara Nisa' di mana hanya penonton PEREMPUAN sahaja dibenarkan masuk. Pertandingan akan bermula pada 9 pagi dan dijangka berakhir pada 4 petang.

Selepas itu, pada sebelah malam akan diadakan konsert Aura Ungu. Istimewanya konsert ini adalah konsert amal. sebahagian untung konsert akan diserahkan kepada seorang pesakit kanser. Pesakit tersebut memerlukan kira-kira RM20k untuk operasi kemoterapi dan perubatan lain. Itu sahaja yang dapat kami lakukan setakat ini untuk meringankan beban sahabat kami ini. konsert ini TERBUKA kepada muslimin dan muslimat. Best tak? InsyaAllah pelbagai persembahan akan diadakan pada malam itu. Jadi jangan ketinggalan untuk menyaksikannya!

Selain itu, jika ada yang berminat memberi sumbangan idea dan kewangan, amat kami alukan. Boleh ke blog rasmi Nisa' Terengganu untuk maklumat lanjut. InsyaAllah sama-samalah kita membantu.


Read More......

TGNA Dilantik semula sebagai Mursyidul Am PAS

KENYATAAN RASMI
YAB TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
MENTERI BESAR KELANTAN

PERLANTIKAN SEMULA SEBAGAI AL-MURSYIDUL AM PAS


• Saya telah dimaklumkan mengenai perlantikan semula saya sebagai Al-Mursyidul Am bagi Parti Islam Se-Malaysia (PAS) untuk sesi 2010-2015 sebagaimana yang telah diputuskan di dalam mesyuarat kedua Majlis Syura pada hari ini, jam 10 pagi pada hari ini, 29 Mac 2010.

• Sukacita saya ingin merakamkan terima kasih kepada kepimpinan PAS Pusat di atas kepercayaaan diberikan kepada saya bagi memikul amanah yang berat ini. Ia juga adalah satu cabaran bagi saya untuk terus memberikan khidmat sebagai Al-Mursyidul Am menurut apa yang termaktub di dalam Perlembagaan PAS.

• Namun, saya anggapkan ia sebagai ketentuan Allah Subhanahu wataala kerana kemampuan saya untuk menjalankan tugas ini amat bergantung kepada masa dan keupayaan serta keadaan kesihatan saya. Bahkan pada pagi ini pun, saya baru saja menghadiri sesi pemeriksaan doktor di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

• Seperti yang telah saya tegaskan sebelum ini, bahawa saya tidak mempunyai sebarang halangan untuk menerima pelantikan ini sekiranya Majlis Syura berpandangan untuk terus memberi kepercayaan kepada saya. Saya sifatkan itu adalah keputusan ‘syura’ yang bakal membantu saya memikul amanah ini. Lebih-lebih lagi di dalam mempersiapkan upaya parti menghadapi pilihanraya umum yang ke-13 nanti.

• Menyedari harapan ahli dan semangat serta kepercayaan Majlis Syura, maka dengan lafaz bismillah, saya menerima amanah ini dengan doa agar Allah Subhanahu wataala sentiasa memandu saya di dalam mengemudi hala tuju parti.

• Saya berharap agar seluruh kepimpinan PAS di pelbagai peringkat akan terus memberikan komitmen di dalam menjayakan misi parti bersama-sama Pakatan Rakyat.

Semoga kerjasama dan husnul-zhon (sangka baik)dari semua kepimpinan, saya yakin PAS akan terus menjadi parti yang perkasa dan Insya-Allah PAS di Kelantan bersama-sama PAS di seluruh Negara akan terus utuh bersama-sama rakan-rakan Pakatan Rakyat dalam mendepani cabaran politik baru di Malaysia hari ini.

Sekian, wassalam.


TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT

Bertarikh : 29 Mac 2010
p/s: Takbir! Tahniah dan takziah di atas amanah yang dipikul. Moga Allah permudahkan TGNA menghadapi amanah seterusnya, dan senantiasa sihat insyaAllah.

Read More......

Kisah But-but



Burung But-but


Minyak But-but

Salam and good day!

Lama tak post artikel berkenaan tazkirah.. Ada je berita-berita lain yang nak disampaikan terlebih dahulu. Kali ini saya terpanggil untuk berkongsi ilmu pengetahuan yang tak ramai mengetahuinya.

Sebelum saya bercerita lebih lanjut berkenaan burung But But ni, saya suka memperkenalkan burung ini terlebih dahulu. Susah jugak nak cari info burung ni, bolehlah tau sikit-sikit pasal burung ni..


Burung But-but Carik Anak ialah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia. Burung But-but Cari Anak merupakan salah satu daripada haiwan terlindung di Malaysia. Pemburuannya memerlukan lesen pemburuan. Nama sainsnya Centropus sinensis.


Burung But-but Carik Anak ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung.

Burung But-but Carik Anak ialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang diliputi bulu pelepah. Paruh Burung But-but Carik Anak tidak bergigi. Jantung Burung But-but Cari Anak terdiri daripada empat kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel. Burung But-but Carik Anak membiak dengan bertelur. Telur Burung But-but Carik Anak bercangkerang keras.



Kali pertama saya mendengar nama But-But dari novel H.M Tuah, tak silap Pelangi Membeku nama novel tu. Novel tu mengisahkan seorang janda, Marfuzah meneruskan kehidupan membina kehidupan setelah mengalami pengalaman silam yang buruk dan keruntuhan rumahtangga. Dia membina jenama perubatan sendiri, hasil rahsia alam yang dicungkil dari seorang nenek tua, Nek Wok yang tinggal bersamanya. Dipendekkan cerita, dari situ saya mengetahui kehebatan burung But-But ini.

Saya merupakan pengguna setia HPA insyaAllah. Walau tak semua produk HPA saya gunakan, saya akan pastikan diri saya istiqomah setiap bulan membeli barangan HPA. Antara yang WAJIB ada di rumah dan di tempat kerja saya adalah minyak But-But. SubhanaLlah begitu banyak khasiat minyak ini.

Minyak but-but sangat mujarab untuk cirit-birit. Caranya dengan mencampurkan satu sudu makan minyak But-But ke dalam secawan air suam/hangat dan minum. Ulangi minum air campuran minyak but-but ini dalam tempoh setengah jam selepas itu, jika masih belum sembuh maka ulangi lagi.

Tak percaya? Saya pernah minum minyak but-but, campur dengan air suam. Memang loya tekak sebab minyak ni agak berbau. Saya minum untuk mengubat batuk saya. AlhamduliLlah, selepas tu saya sembuh... sehingga sekarang saya sudah tidak lagi mengalami batuk-batuk yang panjang. AlhamduliLlah. DOC (direction of cure) akan muncul semasa pengubatan. Memang seksa rasanya semasa saya mengamalkan minum minyak ni. Sebab kaedah perubatan herba akan ‘mengeluarkan’ segala bisa penyakit, barulah akan memulihkan kembali penyakit. Kesabaran amat diperlukan jika menggunakan ubat herba. Kalau tak sabar, susah lah nak sembuh. Kesan dari kesabaran, kesembuhan dan kesihatan selepasnya, insyaAllah.

Minyak but-but mengandungi arang (charcoal) yang dapat meneutralkan keracunan dalam perut. Biasanya minyak urutan tidak boleh diminum kerana adanya bahan kimia seperti pewarna dan minyak hasil petroleum. Ini berbeza dengan minyak but-but kerana minyak ini diperbuat daripada minyak tumbuh-tumbuhan dan tidak mengandungi sebarang pewarna kimia. Ianya selamat untuk diminum... testimoninya sayalah yang masih selamat selepas minum minyak ni hampir 2 minggu rasanya...huhu.



Minyak But-But Menghitamkan Rambut
Minyak ini boleh dijadikan sebagai minyak penumbuh rambut khususnya pada bayi. Rambut akan jadi lebat dan hitam. Begitu juga dapat menghitamkan uban pada orang dewasa disamping menguatkan akar rambut agar tidak gugur. Caranya senang je, Cuma sapukan minyak ini pada rambut. Make sure kena kulit kepala.

Kali pertama saya guna minyak ini dan dilumurkan ke kulit kepala saya, ‘angin’ satu badan. Dicampur dengan sakit kepala. Memang biasa lah DOC akan berlaku pada mulanya. Saya amalkan minyak ni sebelum tidur. Kali kedua dan seterusnya tidak lagi sakit kepala... Cuma pesan saya, lumurkan minyak ini beberapa jam sebelum tidur. Minyak ini berfungsi untuk menyegarkan juga. Sebabnya, jika dilumur sebelum tidur, jawabnya ‘keras’ mata tak boleh nak tidur...huhu. buktinya, saya dah ‘kena’!

Suatu masa dahulu, orang mengatakan minyak but-but ini sebagai minyak MALI iaitu minyak untuk rawatan kebotakan. Minyak yang digunakan sebagai base minyak but-but bukan dari minyak petroleum yang panas tetapi dari jenis minyak tumbuh-tumbuhan yang menyejukkan kepala. Herba yang terdapat dalam minyak but-but dikatakan sebagai baja (tonik) bagi pertumbuhan rambut yang sihat. Anda boleh lihat kesannya selepas sebulan menggunakannya, insyaAllah. Yang penting kena istiqomah guna. Jangan ikut suka je nak guna..



Mata Merah
Sapukan minyak but-but di atas pelupuk mata merupakan kaedah pengubatan untuk masalah mata merah (sakit mata). Kaedah ini didapati lebih cepat berbanding pengambilan ubat titis mata yang diberikan doktor. Saya tak pernah cuba lagi... baru aje tahu. Sebelum ni pun pernah alami sakit mata ni, guna ubat titis mata sahaja. Lepas ni, anda semua boleh cube ya!

Pendek kata, banyak lagi khasiat minyak but-but ni. Anda semua mungkin lebih banyak mengetahui dari saya. Sebab itu saya WAJIB kan minyak ini ada di rumah dan pejabat. Kalau kat pejabat, kadang-kadang ada student saya yang luka, terseliuh dan ada masalah allergy pada kulit akan saya sapukan minyak but-but. AlhamdulliLlah dengan izinNya mereka cepat sembuh.

Sumber:
1. Jawi Medicinal Herbs- Tn. Hj. Ismail Hj Ahmad
2.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Burung_But-but_Cari_Anak

p/s: saya keluarkan artikel ni bukan saja-saja nak promote HPA (walaupun indirect promotion..hehe), saya suka berkongsi sesuatu yang amat saya hargai dan kagumi. Tuan Hj Ismail xde bayar royalti pun...hehe. Tak rugi mencuba minyak but-but ini. Lagi beruntung mencuba HPA, kerana yang penting kita dapat menyokong produk Bumiputera Muslim yang banyak membantu umat Islam serantau dan dunia Islam insyaAllah.

p/p/s: saya tak sabar nak tunggu RFC di Terengganu! Boleh hari-hari makan ayam..hehe.

Read More......

Solat Sunat Istisqa'

Salam and good day!


Friday, March 12, 2010

Solat Minta Hujan Bersama Tok Guru, HujanTerus Turun..
Posted by Ibnu Hasyim at 5:24 PM




Nik Aziz mengetuai solat sunat Istisqa' di Kota Baru pagi tadi


KOTA BARU, 12 Mac – Solat sunat Istisqa’ yang diadakan memohon hujan pagi ini bukan sahaja menakjubkan 2,000 jemaah yang hadir bahkan rakyat negeri ini apabila kerahmatannya langsung terbukti sebaik sahaja solat dimulakan. Hujan pun mula turun ketika bacaan surah al-Fatihah. Solat yang dimulakan pada pukul 8.30 pagi ini itu diimamkan oleh Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ia diadakan di Padang Perdana bersebelahan jalan berhadapan dengan Stadium Sultan Mohamad IV, dekat sini.

Hadir sama seluruh kepimpinan kerajaan negeri termasuk exco, Adun dan Ahli Parlimen dari parti Pakatan Rakyat. Nik Aziz yang ditemui selepas solat sunat tersebut melahirkan rasa syukur tidak terhingganya kerana menganggap doa rakyat Kelantan minta diturunkan hujan itu segera dimakbulkan Allah SWT. “Syukur, kita sembahyang Istisqa’ hari ini mendapat sambutan baik dan di tengah-tengah sembahyang itu turun hujan.

“Saya sendiri telah didedah oleh Allah dengan air hujan yang pertama semasa sembahyang hari ini sangat-sangat besarlah harapan, mudah-mudahan Allah beri pada kita bahagia di dunia dan akhirat.

“Tiada erti kita bahagia di dunia tetapi akhirat kelak kita masuk neraka. Dengan sebab itu saya berusaha supaya rakyat Kelantan faham bahawa kesusahan yang berlaku atas dunia ini adalah berpunca daripada dosa.

“Oleh yang demikian kita kena pakat-pakat (sama-sama) tegur, nasihat, tak kiralah dalam apa jua pun keadaan termasuk politik, ekonomi kerana ini cara Islam, bukan cara demokrasi, bukan cara komunis dan juga sosialis, tapi cara Islam” katanya.


Menjawab soalan sama ada solat hajat dan solat istisqa yang diadakan pagi ini sebagai tradisi negeri Kelantan, beliau berkata “wallahualam". Yang pastinya nabi Muhammad SAW sendiri sembahyang istisqa’ setiap kali berlakunya kemarau”.

(The Malaysian Insider)

p/s: saya sangat terharu dan kagum... terharu dengan kata-kata TGNA yang halus dan menusuk jiwa. Kata-kata beliau ringkas tapi mendalam maknanya.. Saya kagum dengan semangat zuhud dan sepakat rakyat Kelantan bersama-sama apabila menghadapi sesuatu musibah. Pendek kata, i'm so touched!

Read More......

Murahnya!

Salam and good day!

Murahnye kereta kita kat Saudi... Kenapa kat Malaysia mahal 'sikit' ekk?

Harga Persona kat Saudi = SR 36,100 = RM33,934

Harga Gen-2 kat Saudi = SR 33,600 = RM32,256

Harga Waja kat Saudi = SR 37,950 = RM35,673

1 Saudi Riyal = RM0.94

p/s: kalau berita yang saya dapat ni tipu maka tipulah... tapi jika berita ini benar dan amat benar...maka PERCAYALAH!..

Read More......

Berpantang Maut Sebelum Ajal

Salam and good day!

Saya menerima emel dari sahabat... Saya selalu mengelak membaca berita yang mengerikan, ye lah fobia bila fikir benda-benda yang mengerikan ni. Bila saya tengok gambar-gambar di bawah ni, memang ada kematian yang difikirkan. memang dahsyat apabila sebuah kren yang terbabas lalu merempuh kereta yang melalui jalan terbabit, juga kereta yang berhenti di lampu isyarat.

Tak boleh nak imagine mcmana kren seberat ni boleh terbabas... ni mesti bawak laju gila. Sebab seandainya berlaku kerosakan teknikal pada kenderaan, sekiranya di bawa mengikut kelajuan yang betul tak akan terjadi sebegini dahsyat.


Dikhabarkan 5 buah kereta yang terlibat dalam perlanggaran...




Sebuah kereta Wira terperosok ke bawah kren ni... Saya beranikan diri scroll ke bawah menatap lagi gambar-gambar kejadian...huhu

Dihempap di tempat pemandu... seorang ibu yang sedang sarat mengandung memandu kereta ini. Bagaimanalah keadaannya...













Sambil meninjau-ninjau keadaan kereta...tetiba ada suara meminta tolong ibu terbabit...usaha meyelamatkan dilakukan serta-merta...







SubhanaLlah... berpantang maut sebelum ajalnya. Allah Maha Berkuasa menentukan nasib hamba-hambaNya..



















Usaha mengeluarkan ibu tersebut amat sukar...













AlhamduliLlah...ibu tersebut berjaya dikeluarkan dan dirawat segera...







Melihat kedaan kereta ini...tiada siapa menyangka pemandunya terselamat...

Bila tengok balik, nasib baik kereta ini masuk ke dalam longkang. Hentakan dari kren itu 'menenggelamkan' kereta terbabit, sekaligus menyelamatkan ibu mengandung itu.

Read More......

Jubli Perak PAS Marang



Salam and good day!

AlhamduliLlah, berakhir sudah program besar dan penting selama 2 hari kelmarin. Segala penat lelah berbaloi..apalah sangat penat yang sedikit dibandingkan pengorbanan dan perjuangan para pejuang Islam yang lain.

Saya dan rakan-rakan yang lain berpeluang membuka pameran dan jualan sempena program Jubli Perak ini. Program pada 12-13 Mac 2010 bertempat di Perkarangan Masjid Rusila memang amat berjaya bagi saya kerana berjaya menarik ribuan pengunjung tanpa mengira masa. Pelbagai program dan pertandingan diadakan, meliputi pelbagai golongan kanak-kanak, remaja dan belia begitu menyeronokkan, di samping hadiah yang ditawarkan amat menarik. Saya bukan tak mahu masuk, tapi sibuk sangat jadi 'tauke' gerai jualan. Nanti kan, tengah syok bertanding takde orang nak jaga kedai..huhu.

Dalam banyak-banyak aktiviti, yang menarik dan kelakar pertandingan main bola dengan motosikal. Ye lah, diorang main depan khemah saya, boleh lah jenguk-jenguk diorang bermain. Memang kelakar lah, walau sekejap je tengoknye. Bukan senang nak main bola sambil menunggang motosikal... kene ade skill yang tinggi, selain kene hati-hati. Bimbng silap haribulan langgar motor orang pulak, tak pun jatuh tergolek-golek...huhu.

Banyak lah nak ulas.... pendek kata sangat best. Walaupun sambutan jubli ini peringkat kawasan Marang sahaja... meriahnya macam program negeri! Ada beberapa keping gambar sempat saya rakam untuk tatapan semua, tapi tak banyak lah. sayang sangat gambar motor konvoi ARC dalam kamera orang lain...kene mintak jugak nih.. ada sebuah motor yang sangat saya berkenan, bukan tuan motor yee... minat motor tu.. sangat eksklusif dan bergaya. Rasanya kalau saya bawak pun nampak 'bergaya'...huhu. Mau tak bergaya, harga sebuah hampir beratus ribu ringgit. Boleh bayar cash pinjaman saya...hehe. Oklah, selamat menjamu mata.












Kek Seri Nisa'...hehe














TGHH sudi berkunjung ke gerai kami...



CIkgu Hussin sempat berseloroh.."Mintak maaf lah, Ayah Chik dok leh salam lagi hari ni, esok lah salam.."



Ye lah, khemah kami semua pompuan... biasanya Ayah Chik akan salam dengan 'peminat' yang menanti beliau..





Hadiah untuk Ayah Chik je...orang lain tengok je yee..

Read More......

Bau ape ni...?

Salam and Good day!

Ikan pekasam memang sedap..bau pun 'boleh tahan'...
- Gambar Hiasan -




"Assalamualaikum.." Aizat (bukan nama sebenar) memberi salam sebelum masuk kelas. Memang diwajibkan setiap pelajar memberi salam sebelum masuk kelas, jika tidak kena 'keluar' balik dan bagi salam jika nak masuk. Itu peraturan yang telah ditetapkan.

"Waalaikumussalam... Masuk lah. Cepat skit, kita nak start belajar dah ni.." jawabku agak serius tapi masih mengukir senyuman pada pelajar..

Alamak...bau ape ni haa? Tanya saya dalam hati. Tiba-tiba je ada bau yang agak kurang enak. Nak kate bau keropok pun boleh...ikan kering pun boleh... aduh, loya nye tekak, dah lah tak makan lagi..huhu

"Bau ape ni cikgu?" tanya Che Ku. Alamak...budak ni dah 'public' kan masalah ni... "Bau keropok rasanya...?" jawab ku nak tenangkan permasalahan. "Bau ikan ni cikgu...eei, busuk..uwekk!" tetiba jawab pelajar yang lain..


Alamak, saya bukannya tak mau ambik tau bimbang nanti pelajar saya tersinggung dengan 'bau' yang telah dibawanya... Tapi kene 'layan' jugak sebab amat mengganggu tumpuan pelajar lain nak mulakan kelas. Ada yang tutup hidung, ada yang kene 'ambik angin' kat luar kelas lah... Aduh, terbantut nak mulakan belajar...

Saya dengan nada selamba bertanyakan Aizat..."Awak makan keropok ke?"


"Dok pung cikgu..." jawabnya ringkas agak malu-malu. "Abis tadi awak makan ape kat rumah?" saya terpaksa tanya...


"Makan ikan kukus... sedappp.." jawabnya balik..


"Mmm... sedapnya die makan." jawabku me'neutralkan' keadaan.

"Ok, dengar sini cikgu nak pesan awak semua..." saya memulakan sesi 'tazkirah' saya untuk menasihati pelajar secara umum. Jika ada pelajar melakukan kesilapan, saya suka menasihati secara umum supaya setiap pelajar dapat tahu salah silap dan cara mengatasi masalah secara baik. Selain itu, saya tidak mahu pelajar tersinggung walaupun mereka silap. Pendek kata, tidak mahu jatuhkan air muka mereka!


"Setiap kali selepas makan... awak semua kene gosok gigi. Tak kira lah sape-sape pun lepas ni sebelum masuk kelas cikgu ni kene wangi semua."pelajarku khusyuk mendengar.


"Se lagi.. kalau awak makan benda-benda yang ada bau kuat, kene basuh tangan dan gigi bersih-bersih...faham?" tanyaku. "Faham cikgu.." jawab mereka serentak. Semua merasakan tanggungjawab menjaga kebersihan diri... Bukannya individu tertentu..

Pendek cerita, saya pun menyuruh Aizat basuh tangan dengan sabun sebelum kelas dimulakan. Bayangkan, sepanjang laluan yang dilaluinya semerbak bau ikan... Aduh, loyanya..


Memang kelakar gelagat pelajar-pelajar saya ni... Sebelum ni pun dah macam-macam bau yang mereka bawak setiap kali masuk kelas. Malah setiap kali terbau bau-bau tersebut dari jauh, saya dah tau siapa yang mari.... ada yang bau macam sabun mandi, malah ada yang pakai perfume tapi berbau 'manis' dan agak pelik bagi saya... Saya ni tak suka perfume yang ada bau bunga-bunga atau agak ladies... saya suka perfume untuk lelaki... ada yang pelik dengan pilihan saya ni, tapi saya ok je..


Tu belum masuk perangai dan fesyen yang diperagakan ke kelas... apepun, saya amat hargai kebaikan yang dibawa. Pakai cantik-cantik macam nak bertunang, kalah model takpe je, asalkan tutup aurat dan bersih. Bila dah cantik selesa, barulah confident dan semangat nak belajar.. prestasi pun bagusss... kadang-kadang tu, saya rasa saya pulak tak cantik dan paling selekeh berbanding pelajar saya..huhu..


Saya semakin lama mula mendalami psikologi kanak-kanak. Bukan mudah nak memahami pelajar.. terutamanya yang kecil. Jika besar kita boleh bawak bincang dan anggap sebagai kawan untuk tangani masalah... kalau yang kecik-kecik ni... kene 'berlakon' seperti 'mak' die..huhu. tapi saya suka keadaan neutral, dan selayaknya guru supaya mereka biasa untuk berbincang dan meluahkan perasaan kepada orang lain yang boleh mereka percayai... pendek kata, masih ada yang sayang dan sudi untuk mendidik mereka untuk berjaya dunia dan akhirat..insyaAllah.

Read More......

Kelantan dari kacamata Habiburrahman El-Shirazy

Habiburrahman El-Shirazy



Cerita dari Kelantan

Wednesday, 17 February 2010
Siang itu,14 Februari 2010,saya mendarat di Bandara Kota Bharu, Negeri Kelantan. Saya datang ke Kelantan atas undangan Departemen Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan,sebagai pembicara ahli dalam acara talkshow berjudul, Selebriti Sebagai Ikon Masyarakat dalam momen Festival Hiburan Islami.

Juga diundang untuk memberi kuliah umum di Masjid Kerajaan. Tiba di bandara panitia sudah datang menjemput. Mereka terdiri dua orang gadis dan dua orang lelaki. Ramah dan baik. Saya langsung diajak untuk menemui tokoh paling dihormati di Negeri Kelantan, yaitu seorang ulama kharismatik yang juga menjabat sebagai Menteri Besar Kerajaan Negeri Kelantan,yaitu Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat.

Di rumah dinas, tempat Menteri Besar biasa menerima tamu, para wartawan dari media cetak dan elektonik telah menunggu.Ternyata di sana sudah datang terlebih dahulu seorang artis dan penyanyi terkemuka Malaysia yang kini setia mengenalkan jilbab, yaitu Wardina Shafiyyah. Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyambut dengan senyum yang mengembang.

Kharismanya sebagai seorang ulama tampak jelas. Sayangnya beliau tidak bisa berlama-lama menemani. Sebab saya datang memang terlambat. Saya sampai di Kota Bharu pukul 12 siang lebih,yang semestinya dijadwalkan pukul 11 siang. Penyebab keterlambatan itu adalah pesawat Malaysian Air Lines yang tidak tepat waktu. Semestinya terbang dari KLIA ke Kota Bharu pukul 10.00 ternyata baru terbang pukul 11.20. Saya dijadwalkan bertemu dan berbincang dengan Menteri Besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz pukul 11.00,dan beliau ternyata sudah menunggu sejak pukul sebelas.

Beliau pun masih setia menunggu sampai saya datang. Hanya saja tidak bisa berlama-lama menemani,sebab ada tamu lain yang juga harus beliau temui. Sementara beliau menemui tamu yang lain, saya yang baru datang diminta untuk menyantap hidangan makan siang bersama Wardina Shafiyyah dan suaminya. Sebelum makan siang, para wartawan minta konferensi pers.Banyak pertanyaan yang diajukan seputar perkembangan perfilman di Indonesia.

Ada juga yang bertanya tentang proses pembuatan film berkarakter seperti Ketika Cinta Bertasbih dan Ayat Ayat Cinta. Saya sempat menunggu-nunggu adakah wartawan yang akan menanyakan hal berkaitan dengan Manohara. Sebab saya sedang berada di tempat Manohara pernah membuat kisah yang banyak mendapat perhatian di Indonesia. Ternyata tidak ada satu pun yang menyinggung masalah itu. Semuanya fokus menanyakan segala hal yang berkaitan dengan seluk beluk perfilman dan sastra.

Adzan dhuhur berkumandang, Menteri Besar mengajak shalat berjamaah. Saya tidak ikut karena ada bagian dari pakaian saya yang kotor, saya memilih untuk menjama’ shalat dengan jama’ ta`khir. Selesai shalat berjamaah Menteri Besar kembali menemui saya. Kami berbincang- bincang sebentar. Lalu bagian dokumentasi Kerajaan Negeri Kelantan meminta saya berfoto bersama Menteri Besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Setelah itu panitia mengajak saya langsung ke acara inti yaitu talk show di KB Mall Kota Bharu Kelantan. Panitia memberi tahu pengunjung telah membludak. Saya meminta pengertian panitia untuk membawa saya ke hotel dulu. Sebab saya baru tiba dari bandara, saya perlu cuci muka dan ganti pakaian.

Sebenarnya sejak awal saya ingin ke hotel dulu dan berpakaian lebih rapi ketika bertemu dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Tetapi waktu tidak memungkinkan, Tuan Guru sudah lama menunggu. Akhirnya saya ikut saja. Maka ketika saya diajak langsung ke KB Mall, saya minta pengertian panitia. Dan mereka setuju. Saya dibawa ke Kelantan Trade Centre untuk membersihkan badan dan ganti pakaian. Acara talk show di KB Mall berjalan hangat. Pengunjung membludak.

Yang unik adalah background panggung dan hiasan Mall seratus persen bernuansa China. Karena hari itu memang bertepatan tahun baru China. Akan tetapi acara sesungguhnya adalah Festival Hari Hiburan Islam. Dalam acara itu tampak jelas kerinduan masyarakat Malaysia akan hadirnya film-film Islami di Malaysia. Masyarakat Malaysia mengakui dalam hal kreatifitas pembuatan film Islami pun Malaysia masih tertinggal beberapa langkah dari Indonesia.

Mereka takjub dengan yang terjadi di Indonesia. Mereka merindukan adanya audisi pemilihan bintang film yang bermoral seperti yang dilakukan di Indonesia melalui film Ketika Cinta Bertasbih. Hari berikutnya, saya menyempatkan diri melihat rumah kediaman Menteri BEsar sederhana dan paling bersih di Malaysia. Saya memang ingin melihat langsung seperti apa rumah tokoh besar yang namanya tercatat dalam 50 tokoh Islam berpengaruh didunia dan dimuat dalam buku berjudul ”The 500 Most Influential Muslims” yang dieditori oleh Prof. John L Esposito dan Prof Ibrahim Kalin.

Rumah MEnteri BEsar Nik Abdul Aziz memang biasa saja, sama dengan umumnya rakyat Malaysia. Rumah itu ada di samping masjid, berada di komplek lembaga pendidikan yang didirikannya. Tak ada penjaga.Tak ada protokoler.Tak ada polisi yang tampak. Benar-benar biasa.

Siapa pun bisa menemui Menteri BEsar ini jika beliau ada di rumah. Siang itu beliau tidak ada di rumah. Saya memang tidak membuat janji untuk itu. Saya ditemui salah satu putra beliau yang juga bersahaja. Dari cerita orang-orang Kelantan, ternyata Menteri Besar Dato` Nik Abdul Aziz dikenal orang yang sangat dekat dengan segala lapisan masyarakat. Ada kebiasaan unik yang dilakukan pemimpin paling kharismatik di Malaysia ini.

Setiap hari Jumàt, tepatnya setelah shalat shubuh, Menteri Besar yang juga ulama besar ini selalu menyediakan diri menjadi tukang cukur bagi rakyatnya. Maka tak heran, jika setiap hari Jumàt, masyarakat berdatangan shalat shubuh di masjid beliau, dan beliau yang menjadi imam shalat. Selesai shalat shubuh puluhan orang bersiap diri untuk dicukur rambutnya oleh beliau. Dan beliau melakukan hal itu dengan penuh rasa sayang pada rakyatnya.

Kebiasaan beliau yang lain. Selama ada di kantornya, jika bukan untuk urusan Negara maka beliau akan mematikan semua fasilitas yang ada di sana. Misalnya jika dia harus shalat pada waktu malam, karena shalat adalah urusan pribadi dan bukan urusan Negara ,dia mematikan lampu dan AC yang ada di ruangannya. Kepribadian ini mengingatkan pada kepribadian Umar bin Abdul Aziz.

Tak heran jika Dato` Nik Abdul Aziz ini, pada tahun 1998 dinobatkan oleh Gerakan Rakyat Anti Korupsi (GERAK) sebagai Menteri Besar - kalau di Indonesia sepadan dengan gubernur- yang memiliki reputasi paling bersih di Malaysia. Anugerah itu diberikan sebagai penghargaan atas usaha beliau menentang gejala bentuk suap dan korupsi selama memerintah Negeri Kelantan selama hampir 18 tahun.

Tiga hari saya berada di Malaysia, dan saya menjumpai betapa cintanya penduduk Kelantan pada Tuan Guru mereka, kepada ulama mereka yang juga menjadi Menteri Besar mereka. Ada kalimat Tuan Guru Dato` Haji Nik Abdul Aziz yang diingat selalu oleh rakyatnya, yaitu, ”Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang mampu menyatukan hati banyak orang. Bukan pemimpin yang hanya mampu menggunakan kekuasaannya untuk membatasi ini dan itu.”
Selama tiga hari juga, saya masih penasaran kenapa tidak satu orang pun yang menyinggung Manohara. Akhirnya pada suatu jamuan makan bersama beberapa panita, salah seorang dari mereka menanyakan kasus Manohara. Dia bertanya, apakah citra Kelantan sedemikian buruk di Indonesia. Saya jawab,mungkin iya.Tampak dia agak sedih.

Saya lalu balik bertanya sebenarnya bagaimana masyarakat Kelantan memandang kasus Manohara? Orang itu menjawab, mayoritas masyakarat Kelantan tidak tahu menahu tentang kasus Manohara. Tidak ada beritanya sama sekali di Kelantan. Dan itu juga bukan urusan pihak Kerajaan Negeri Kelantan, tetapi itu urusan dalam rumah tangga Istana Raja. Dia sendiri memandang tidak ada yang bisa dibenarkan dalam kasus Manohara. Menurut dia kedua-duanya salah. Dia berkata,”Mereka bertemu secara tidak baik-baik,dan berpisah juga dengan tidak baikbaik.

Itu masalah dua anak kecil yang tidak baik, tetapi disangkutpautkan dengan negara.’ Paling tidak mendengar hal itu, saya telah mengetahui satu sudut pandang masyarakat Kelantan tentang kasus itu. Kenyataan yang saya temui, masyarakat awam Melayu Kelantan sangat menghargai bangsa Indonesia. Dan masih mengakui Indonesia sebagai bangsa besar.

Seorang di antara mereka dengan jujur mengatakan kepada saya, ”Indonesia adalah ikon Islam di Asia Tenggara.Jika Indonesia tegak, maka umat Islam di Asia Tenggara termasuk Malaysia tegak. Jika Indonesia runtuh yang lain juga akan runtuh.”

Habiburrahman El Shirazy Budayawan Muda, Penulis Novel Ketika Cinta Bertasbih
http://www.seputar-indonesia.com/edisicetak/content/view/305020/


p/s: baca artikel ni memang seperti menghayati novel beliau yang memang tepat menggambarkan sesuatu keadaan. Kali pertama mengenali karya beliau sewaktu diperkenalkan oleh Baity novel "Ayat-Ayat Cinta".. selepas itu memang jatuh cinta dengan karya beliau. Saya juga tidak ragu-ragu memiliki 2 siri novel Ketika Cinta Bertasbih selepas itu. Cuma filemnya masih ngak berpeluang menontonnya ..

Sebagaimana Kang Habib begitu kagum dengan Kelantan dan TGNA, sepatutnya kita juga begitu. Saya berharap sangat suatu hari nanti berpeluang ke rumah TGNA dan bersemuka dengan beliau insyaAllah.

Read More......

'Son of Hamas' who spied for Israel


Sheikh Hassan Yousef disowned his son from his family

Mosab Hassan Yousef


For Mosab Hassan Yousef, everything begins and ends with God.

The startling journey of the eldest son of a Hamas leader, a Christian convert, and former Israeli spy, has shocked, angered, and intrigued.

We meet in New York on the day his new book, Son of Hamas, is published in the country he fled to a few years ago.

Before we start our interview, a burly man in his entourage asks his own question.

I take him for a bodyguard, possibly an Israeli. "Could we say our prayers first?" he asks our BBC team. And then, they bow their heads in Christian prayer asking for God's blessing.

Green Prince
Mosab Hassan Yousef repeatedly makes it clear in our wide-ranging interview that he now sees himself walking in the path of Jesus Christ, whom devout Christians regard as the son of God.

He says he is also suffering for his beliefs, "carrying the cross," as Jesus did, as told in the Bible.
The man whose Israeli code name became the Green Prince admits how he has gone from being "a prince in my country to the lowest possible level, of being a traitor".

But he is still a man on a mission: "I want my people to understand I am not doing what they want, but what they need."

His book tells the story of a young man raised in a strict Muslim family in the Israeli-occupied West Bank, in the folds of the Hamas movement.

But he lands in an Israeli prison before he is 20, experiences Israeli torture, but also witnesses torture by Hamas inmates against other Palestinians.

A young Palestinian's rage against Israeli occupation is soon matched by growing hatred of what he sees as the corruption of the Palestinian Authority, the violent ideology of Hamas and finally the precepts of his own Islamic faith.

His mood is still surprisingly upbeat.

"I am more optimistic than at any time in the past, and hopeful about the future. I am sure I will help my people as I helped them in the past, even though they didn't appreciate it."

But he expressed hope that one day they would, even if it was not in his own lifetime.

Disowned
Appearing relaxed, and dressed casually in jeans and an open-necked shirt, 32-year-old Mosab said he wrote this book because what he did had "opened a thousand questions in everybody's mind".

He makes the bold assertion that in a decade of spying for the Israeli intelligence agency Shin Bet, he served his own agenda, not theirs.

"This is a dangerous statement," he boasts, "but I say it with a lot of confidence."

He describes his agenda as "stopping bloodshed" - disrupting Palestinian suicide bombings against Israelis, and Israel's assassination of Palestinian leaders, including his own father.

He claims to have stopped then-Israeli Prime Minister Ariel Sharon from killing several key Hamas members, and said he saved the life of current President Shimon Peres. He said he had to do "the right thing".

But this week his father, Sheikh Hassan Yousef, who is in an Israeli prison, disowned his son on behalf of the entire family.

"This is really hard," Mosab admits. "On the eve of releasing a book, I should celebrate with family members."

But he believes his problem is not with his father, who has clearly been the most important person in his life.

"My problem is not with my father, but his God."

'Not in hiding'
For a convert who speaks so strongly against Islam, and what he sees as its support for acts like suicide bombings, he shows no fear aside from the presence of his bodyguards.

"I am not in hiding… you can find out where I live on Facebook," he says, referring to his page on the social media site.

He and his aides make a point of letting us know his book will soon be published in Arabic. Most copies will be free.

Mosab says neither Shin Bet nor Hamas tried to prevent his story from being published.
But he flashes a smile as he reflects on the irony that both organisations shared the same interest in stopping it.

Barely suppressing a wide grin, he says he has more secrets to reveal but will not do it now, lest he harm operations that may be underway.

For now, he says he is spending time "building many bridges". But he admits he has also burnt some old ones.

The interview over, he is still thinking about his God. He looks me in the eye and says "I think you are a Christian".
-BBC-

p/s: Sedih bila ada musuh dalam selimut...lagi sedih apabila melibatkan darah daging sendiri. Itu lah yang dikatakan Iman Tak Dapat Diwarisi. Walau sehebat manapun si ayah, belum tentu si anak akan hebat, malah mungkin lebih teruk. Hidayah Allah adalah dariNya jua. Dia bisa membolak-balikkan hati insan-insan. Moga kita sentiasa di dalam rahmat dan kasihNya. InsyaAllah.

Read More......