"Hidup ini adalah pilihan.. Pilihlah yang terbaik untuk agamamu.. Allah sayang padamu!"

Diarah Sara Ibubapa Sepanjang Hayat


KASSIM (dua kiri) bersama Fatimah (kiri) dan ahli keluarga berbincang dengan peguam mereka di Mahkamah Tinggi Syariah Seremban, semalam.
Pensyarah, suami juga mesti tunai lima tuntutan lain


Firman Allah yang maksudnya: -

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Surah Luqman31:14


Diarah sara ibu bapa sepanjang hayat
05/11/09
Oleh Hussain Said
hussain@bharian.com.my


SEREMBAN: Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam memerintahkan seorang pensyarah universiti yang berkelulusan ijazah doktor falsafah (PhD) dan suaminya memberi nafkah kepada ibu bapanya sepanjang hayat.

Hakim Mohd Nadzri Abdul Rahman Ibrahim, juga memerintahkan Raja Suzana Kassim, 39, dan suaminya, Zulazli Hashim, 43, memenuhi lima tuntutan lain yang difailkan Kassim Othman, 74, dan isterinya, Fatimah Salleh, 66, iaitu membenarkan mereka sepanjang hayat tinggal di sebuah rumah di Kampung Jiboi Baru, Ampangan.

Mahkamah turut memerintahkan pasangan warga emas itu diberi kebebasan bergerak dan melakukan aktiviti dalam rumah itu serta kawasan persekitaran; diberi kebebasan dilawati anak lain pada bila-bila masa sepanjang hayat; menghormati dan menjaga kebajikan mereka serta membiayai mereka mengerjakan haji.

"Saya juga memerintahkan defendan pertama membayar nafkah RM500 sebulan, iaitu RM250 kepada plaintif pertama (Kassim) untuk membayar bil utiliti dan kos penyelenggaraan kawasan rumah serta RM250 kepada plaintif kedua (Fatimah) untuk kos perbelanjaan harian pada setiap akhir bulan sepanjang hayat mereka.

"Saya fikir bayaran nafkah itu mencukupi untuk pasangan warga emas seperti mereka kerana anak lain juga perlu bertanggungjawab menanggung mereka. Perintah ini berkuat kuasa serta-merta," katanya dalam penghakiman ringkas kes itu.

Bagaimanapun, hanya Zulazli hadir ketika hakim membacakan keputusan itu. Raja Suzana, anak kelima daripada lapan beradik tidak hadir kerana mahkamah diberitahu peguamnya, Norzaini Nordin, bahawa anak guamnya terpaksa mengendalikan peperiksaan akhir semester penuntutnya.

Pada April 2007, Kassim dan Fatimah yang diwakili Haniff Hassan, memfailkan enam tuntutan termasuk nafkah sepanjang hayat daripada anak perempuan dan menantunya kerana didakwa memungkiri janji dan mengusir mereka dari rumah yang dipindah milik kepada anak dan menantunya itu.

Pada 1993, Raja Suzana serta Zulazli mendirikan rumah tangga dan pada 2002, Kassim memindah pemilikan tanah kepada defendan selepas mereka berjanji, antara lain menanggung nafkah plaintif selagi mereka hidup serta membenarkan kedua-dua plaintif tinggal di rumah itu.

*****************************************************


'Gaji saya tidak cukup'
Oleh Mohd Nur Asnawi Daud
asnawi@hmetro.com.my


SEREMBAN: Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, semalam diberitahu seorang pensyarah sebuah universiti dan suaminya yang sebelum ini bersetuju memenuhi beberapa tuntutan termasuk menyara nafkah sepanjang hayat ibu bapanya, pendapatannya tidak mampu menampung perbelanjaan bulanan mereka.

Raja Suzana Kassim, 39, berkata pendapatan bulanannya berjumlah RM4,400 tidak mencukupi untuk menampung semua perbelanjaan menyebabkan kekurangan itu terpaksa ditampung pendapatan suaminya, Zulazli Hashim, 43.

Selain itu, dia turut memaklumkan mahkamah mengenai beberapa pinjaman bank termasuk pinjaman peribadi dan peruntukan gaji yang dibelanjakan untuk makanan, pakaian dan keperluan lain serta membayar insurans pendidikan anak-anaknya.

Menurutnya, dia memiliki tiga kereta, namun hanya sebuah masih belum selesai bayaran ansuran dengan bank.

Raja Suzana dan Zulazli sebagai defendan pertama dan kedua menghadapi tuntutan daripada pesara, Kassim Othman, 72, dan isteri, Fatimah Salleh, 64, di mahkamah berkenaan pada April 2007 kerana didakwa memungkiri janji dan mengusir mereka dari rumah yang dipindah milik kepada anak dan menantunya itu.

Dalam pernyataan tuntutan itu, Kassim yang juga plaintif pertama dianugerahkan sebidang tanah oleh kerajaan negeri di Kampung Jiboi Baru, Ampangan, di sini, sekitar Ogos 1971.

Plaintif pertama dan kedua (Fatimah) mendakwa mereka mendirikan sebuah rumah di atas tanah itu dan membesarkan lapan anak termasuk defendan pertama.

Mereka turut memaklumkan defendan pertama dan kedua mendirikan rumah tangga pada 1993.

Pada 2002, plaintif pertama bersetuju untuk memindah pemilikan tanah kepada defendan selepas mereka berjanji, antara lain menanggung nafkah plaintif selagi mereka hidup serta membenarkan kedua-dua plaintif tinggal di rumah itu.

Bagaimanapun, defendan memungkiri janji dan mengabaikan kebajikan plaintif.

Pada mulanya, plaintif dibenarkan tinggal di rumah itu tetapi layanan defendan begitu mengecewakan sebelum mereka diusir keluar oleh defendan pada akhir Ramadan 1425 Hijrah.

Pernyataan tuntutan itu turut menyatakan berlaku kejadian defendan pertama melakukan kekasaran terhadap plaintif kedua menyebabkan dia cedera. Satu laporan polis dibuat berikutan kejadian itu.

Dalam pernyataan itu turut menyebut keadaan itu menunjukkan defendan gagal, abai atau cuai untuk memenuhi janji selepas tanah itu dipindah milik dan gagal, abai atau cuai untuk melaksanakan tanggungjawab member nafkah kepada plaintif iaitu nafkah furu'.

Plaintif menuntut defendan memberi nafkah sepanjang hayat dan dibenarkan tinggal di rumah di Kampung Jiboi Baru seumur hidup selain diberi kebebasan bergerak secara munasabah serta melakukan aktiviti masing-masing dalam rumah itu serta persekitaran.

Malah, plaintif turut menuntut diberi kebebasan untuk dilawati anak lain dan bersama dengan anak lain di rumah itu pada bila-bila masa yang munasabah selama hayat mereka, defendan menghormati dan menjaga kebajikan mereka serta relif yang difikir sesuai oleh mahkamah.

Bagaimanapun, Raja Suzana dan suami bersetuju memenuhi tuntutan ibu bapanya pada tahun lalu terutama berkaitan nafkah sepanjang hayat dan membenarkan mereka mendiami rumah berkenaan yang sudah dijual kepada orang lain tetapi disewa semula Raja Suzana.

Hakim Syarie Mohd Nadzri Abg Rahman menetapkan 24 Februari ini untuk membuat taksiran sama terhadap suami defendan.

p/s: renungan dan peringatan kepada kita semua, terutamanya saya. NaudzubiLlah, jgn lah perkara ni terjadi dlm hidup saya. Ibubapa dan family adalah segalanya bg saya.. Baik buruk mereka, tetap tidak lucut t/jawab kita sbg anak utk menjaga kebajikan mereka.

Read More......

Jadilah Anak Kunci Kebaikan


Salam. Good day!



Eh, wat ape tu sayang-sayang semua...?




Oh, tengah menjamu selera. Makan berjemaah J



Ikut arah jam, start kucing oren besar; Choren, Diddy, Comel, Manees, Comel, Ricky, Mimi, Aben, Puteh, Raffy... Ada 2 ekor nama Comel sebab dah tak tau nak bagi nama ape.. Comel aje lah, biar nampak Comel sokmo.


Kali ni nak cerita pasal kucing. Hari Isnin yang lepas hujan agak lebat. Waktu menghampiri 6 petang. Tapi suasana agak gelap, macam dah nak Maghrib. Saya pun baru selesai kelas. Tinggal satu kelas lain lagi yang akan tamat pukul 6.30 petang. Saya pun terasa nak keluar meninjau-ninjau suasana di luar sekolah saya. Hujan tadi renyai-renyai kembali lebat. Ketika saya ingin masuk kembali ke dalam pejabat, tiba-tiba saya terpandang satu ‘benda bergerak’ di bawah pokok di tepi jalan. “Eh, kucing lah.. ” kata saya. Tapi saya agak hairan, kenapa kucing tu tak lari...kan hujan lebat ni. Cari lah tempat berlindung.. Beberapa ketika tengok kucing tu masih tak bergerak, saya pun ambik payung terus pegi tengok kucing tu. “Hei, kenapa dok lari?” marah saya, macamlah kucing tu paham. Kucing tu mengiau dengan kuat. Eh, kucing ni mengiau ke marah kat aku? Takut jugak nak pegang kucing ni, kang die cakar kang. Saya pun sentuh kucing tu dengan kaki. Ok je reaksi die, takde nak marah-marah pun. Agaknya suara die memang gitu kot.. Saya pun memberanikan diri angkat kucing tu ke beranda sekolah saya. Tengah saya periksa kucing tu..”Kenapa cikgu..?” Tiba-tiba sekumpulan pelajar kelas Fateha mengerumuni saya. Maunya mereka tak terkejut sebab bunyi suara kucing tu kuat sangat.. “Ish ish awak ni... tak dok mende. Kucing ni lapar. Gi masuk kelas sambung belajo, cikgu nok bagi die makang..”


Kucing tu masih mengiau dengan kuat. “Senyap lah! Makan keropok ni..” Saya menyua beberapa keping keropok untuk dimakan. Tak dipedulikannya.. Kenapa kucing ni? Sejuk ke? Tak puas hati, saya periksa keadaan kucing tu. MasyaAllah, besarnya luka die! Ada luka di bahagian kaki dan dada die. Berjalan pun terhinjut-hinjut. Kesiannya die. Rasanya luka bergaduh ni. Kucing ni kecik lagi, mesti kene buli dengan kucing jantan jahat nih.. teka saya. Sedih pulak tengok kucing ni. Saya pun bergegas ambil ubat. Masalahnya, macam mana nak balut luka kucing tu? Die kesakitan takleh nak pegang molek die. Saya pun ambik minyak dan sapu pada luka sikit-sikit supaya die tak sakit sangat. Itu je yang mampu saya buat...

Dah pukul 6.30 petang, semua pelajar pun balik. Saya pun bersiap nak balik. Saya dah tempatkan kucing tu di beranda yang terlindung sikit dari tempias hujan. Dan sedikit makanan, cukuplah bekalan die malam ni. Pagi esok boleh lah saya bawak bekal untuk die makan pulak....

Beberapa hari kemudian...

Hari ni hari Sabtu. Saya mari awal pagi ke pejabat saya. Saya dah siapkan bekal kucing tu dari rumah. Kelmarin kucing tu makan sampai habis nasi yang saya bawak. AlhamduliLlah, kenyang die.. Keluar dari kereta terus pergi ke tempat kucing tu..”Eh, dah takde? Mane pulak die pegi..” Sedihnye. Macam mana nasib die sekarang entahlah.. Harapnya die dah balik rumah tuan die. Tak pun di tempat yang lebih selamat. insyaAllah.

Saya pun fikir kembali.. Begitulah nasib binatang. Ada yang disayangi, ada yang diabaikan, ada yang diseksa, dll. Nama pun binatang, takde akal. Kalau lapar, makan.. kalau mengantuk, tidur. Itu aje yang diorang tau.. Kita sebagai manusia adalah khalifah di muka bumi ini. Kita diberi akal dan nafsu oleh Allah. Kita bernasib baik, sebab bila kita lapar kita tahu cari makan..masak makanan kita. Kalau nak selesa, boleh cari rumah yang besar..ada tempat tidur yang selesa. Tetapi bagaimana pulak binatang? Pernahkah kita bersyukur dengan nikmat Allah kepada kita selama ini?

Baru-baru ni seorang kawan saya hampir-hampir eksiden kerana ingin mengelak lembu. Ni pun satu hal. Lembu mane lah tau jalanraya tu selamat ke tidak. Yang die tahu, merayau ke hulu ke hilir mencari makanan. Saya memang kesian kalau tengok binatang kene langgar di jalan. Kadang-kadang tu memang salah binatang tiba-tiba melintas. Kadang-kadang tu salah manusia jugak kalau bawak kereta laju tahap gaban. Tak sempat nak brek emergency. Tapi bagi saya, PREVENTION IS BETTER THAN CURE. Tuan lembu tu yang patut dipersalahkan. Kenapa lah gi lepaskan lembu tu. Kalau nak bela, bela lah molek-molek. Buat kandang. Ni lepaskan gitu aje. Entah lembu-lembu die tu makan tanaman orang, disumpah seranah oleh orang lain.. tak ke tuan lembu tu yang dapat dosa ‘free’?

Ada seorang makcik yang saya kenali memang cukup menjaga bab ternakannya. Dia bela lembu dan ayam. Memang siap ‘beghadong’ lah reban dan kandang untuk ternakannya tu. Tapi jika dia nampak ada ayam yang keluar cari makan keluar dari kawasan rumahnya dia akan sembelih terus ayam tu.. nak ajar ayam-ayam die yang degil. Memang ‘didikannya’ berhasil. Jika ayam dilepaskan di halaman rumahnya, memang ayam die takkan keluar merayau melebihi pagar rumahnya. Ajaib kan? Binatang pun tahu dan patuh pada tuannya. Tapi kalau tuannya ‘dok rok cetong’ memang dok rok sungguh lah nak jaga.. Pernah sorang kawan saya bagitau, lembu-lembu yang merayau di tepi jalan ada yang ditangkap oleh jabatan haiwan. Tapi, tak sampai sehari tuan lembu bawak beratus-ratus ringgit nak ambik balik lembunya. Lepas tu biar lembu berkeliaran lagi. Lepas tu kene tangkap. Lepas tu bayar lagi.. tak serik-serik. Memang ada orang macam ni, tak kisah hukum agama. Yang die tau, jual lembu dapat duit. Kenyang perut boroi..

Banyak saya membebel kali ni.. kalau orang tak nak dengar sudahlah. “Sampaikan olehmu walau satu ayat”, itu pesan Rasulullah s.a.w. Bila disebut manusia sebagai khalifah (pemimpin) bumi, bukan perlu menjadi pemimpin parti politik atau persatuan. Pemimpin perlulah yang menjadikan bumi ini makmur untuk diduduki. Pemimpin yang menjaga ‘anak buahnya’ dan keadaan sekeliling. Pemimpin yang tidak korup, dll. Yang mampu melindungi dan boleh diharapkan oleh makhluk Allah yang lain. Kerana apa? Manusia adalah sebaik-baik ciptaan. Dikurniakan susuk tubuh yang sempurna, ada akal dan fikiran, ada nafsu dan emosi..melebihi semua makhluk Allah yang lain. Manusia yang tidak bersyukur dan tidak menghargai kurniaan Allah lah yang melakukan kerosakan di muka bumi ini. Menjadikan dunia ini tunggang-langgang. Jadikanlah diri kita sebagai anak kunci kebaikan.. Amat malang bagi sesuatu masyarakat yang dihuni oleh manusia yang sentiasa menjadi anak kunci kepada kejahatan.

Sahal bin Saad berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud;
“bermula sesuatu yang baik (khair) ibarat peti besi (khazanah) dan bagi setiap peti besi ada anak kuncinya, makan berbahagialah bagi orang yang Allah jadikan dia sebagai anak kunci kebaikan dan penyelak (penghalang) kepada kejahatan. Sebaliknya, celaka (neraka) bagi seseorang yang menjadi kunci kepada kejahatan dan penyelak (penghalang) kepada kebaikan”. (H.R Ibnu Majah).

Wallahua’lam.


p/s: tahniah kpd adik2 yg berjaya dalam UPSR. My cousin dpt 5A. tgh pk nak bagi hadiah ape lah nnt... Selamat Berjuang juga pada adik2 SPM dan STPM. Moga kejayaan sentiasa mengiringimu... Adik2 saya pun periksa jugak. Tp nampak rileks je..kakak die pulak terlebih bimbang :)

Read More......

500 Tokoh Islam Berpengaruh Di Dunia

Salam.



Tuan Guru Nik Abdul Aziz di tempat ke-42 tokoh paling berpengaruh di dunia Islam.
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 20 Nov: PAS mendapat penghormatan dunia Islam apabila Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah disenaraikan antara '50 tokoh Islam paling berpengaruh di dunia'.

Menteri Besar Kelantan itu, disenarai di tempat ke 42 dalam senarai '500 Muslim yang Berpengaruh Tahun 2009'.The Royal Islamic Strategic Studies Center untuk pertama kalinya menerbitkan buku “The 500 Most Influential Muslims In The World” tahun 2009.Para tokoh muslim dari seluruh dunia yang terpilih masuk dalam daftar itu adalah kalangan Muslim yang dianggap memiliki kemampuan untuk mempengaruhi keadaan kemanusian dan mampu membawa perubahan dalam kehidupan ramai orang.“500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia” sepanjang tahun 2009 itu, dibahagi dalam 15 katagori, antara lain katagori ulama, politik, cendekiawan, perempuan, pemuda, ilmu dan teknologi, media sampai kategori muslim radikal.
(Nik Aziz ditangga ke 42 Muslim paling berpengaruh di didunia)
Tokoh Muslim dunia lainnya yang masuk dalam daftar 50 tokoh peringkat teratas dimulai dengan, Raja Saudi, Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud; pemimpin spritual Iran, Syed Ali Khamenei; PM Turki Recep Tayyib Erdogan; Imam Besar Masjid Al-Azhar dan Pimpinan Universitas Al-Azhar, Kairo, Dr Muhammad Sayyid Tantawi; Syaikh Yusuf Al-Qaradawi; Pimpinan Ikhwanul Muslimin Mesir Syaikh Mohammad Mahdi Akef, Sekjen Hizbullah, Syed Hassan Nasrallah dan Pimpinan Hamas, Khaleed Mishal. Nama Anwar Ibrahim turut disenaraikan di dalam list 450 “Honourable Mention” di dalam pencapaian di bidang masing-masing dan diantara tokoh Islam yang signifikan di dalam dunia. Nama Anwar Ibrahim tersenarai di bidang politik berserta dengan nama Tun Dr Mahathir Mohammad tetapi nama Mahathir tidak disenaraikan di dalam “Honorable Mention”.


Dari kalangan cendekiawan, daripada Malaysia yang tersenarai ialah Prof Emeritus Datuk Osman Bakar, Timbalan Naib Chancellor, Universiti Malaya dan Professor Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof. Dr. Mohammad Hashim Kamali.Mohideen Abdul Kadir, Naib Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang di dalam kategori Pembangunan sementara Kumpulan Raihan turut tersenarai di dalam katagori Seni dan Budaya.Dalam pengantar buku yang diterbitkan untuk membantu dan membuka wawasan tentang pengaruh umat Islam di dunia saat ini dan beragamnya kelompok-kelompok Islam yang ada di seluruh dunia.Penyusunan buku ini melibatkan pengamat dunia Islam yang namanya sudah dikenal secara meluas di dunia antarabangsa, Profesor John Esposito dan Profesor Ibrahim Kalin sebagai editor utama.

Read More......

Kekuatan Sedekah

Salam. Thanks pada Ika forward emel yang menarik pada saya kelmarin. Seronok apabila dapat share ilmu, dan lagi seronok apabila pembaca boleh mengamalkan sama-sama ilmu yang diperoleh. Kali ni berkenaan sedekah. Saya masih ingat dalam satu sinetron hidayah (saya suka sinetron ni bukan sebab nama sama, tapi pengajaran yang disampaikan dari drama ini )... ada seorang jiran pemuda yang ditimpa kesusahan menasihatinya "apabila kamu ditimpa kesusahan, bersekahlah".. "tapi pak, saya ngak ada uwang. Bagaimana saya harus bersedekah?" kata pemuda itu. "Iya, kalau mahu sedekah itu tidak semestinya dengan uwang. Apa sahaja yang kamu miliki..yang penting dapat membantu orang yang memerlukan..dan yang penting kamu IKHLAS..."balas jiran nya itu.
Pemuda itu pun, berjalan-jalan sambil memikirkan nasihat jirannya itu. Tiba-tiba dia ternampak seorang penjual pisang. Dia pun segera meluru kepada penjual itu untuk membeli pisang. "Tidak mengapa kok, ambil sahaja baki duitnya..saya sedekah kan sahaja pada kamu.." kata pemuda kepada penjual pisang. "Biar betul bang... apapun terima kasih ya.."balas penjual. Selepas itu, pisang yang dibelinya itu pun disedekah kan kepada seorang pengemis yang kelaparan. Akhir cerita, pemuda yang kesusahan itu telah berjaya menyelesaikan segala masalahnya dengan baik sekali. AlhamduliLlah.
Selamat Bersedekah... Yang penting IKHLAS
Kekuatan Sedekah
Diceritakan dalam sebuah hadist yang diriwayatkan oleh Turmudzi dan Ahmad, seperti berikut :
Tatkala Allah Ta'ala menciptakan bumi, maka bumipun bergetar. Lalu Allah menciptakan gunung dengan kekuatan yang telah diberikan kepadanya, ternyata bumipun terdiam.
Para malaikat kehairanan akan penciptaan gunung tersebut. Kemudian mereka bertanya "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada gunung ?"
Allah menjawab, " Ada , iaitu besi" (kita mafhum bahawa gunung batupun boleh menjadi rata ketika dikorek/bore dan diratakan oleh buldozer atau sejenisnya yang dibuat dari besi),
Para malaikat bertanya lagi "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada besi ?"
Allah yang Maha Suci menjawab, " Ada , iaitu api" (besi walau sekeras manapun boleh menjadi cair dan hancur setelah dibakar api),
Para malaikat kembali bertanya "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada api ?"
Allah yang Maha Agung menjawab, " Ada , iaitu air" (api membara sedahsyat apapun niscaya akan padam jika disiram air),
Para malaikatpun bertanya kembali "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada air ?"
Allah yang Maha Tinggi dan Maha Sempurna menjawab, " Ada , iaitu angin" (air disamudera yang luas akan serta merta terangkat, bergulung-gulung dan menjelma menjadi gelombang raksasa yang dahsyat, tiada lain kerana kekuatan angin. Angin ternyata memiliki kekuatan yang teramat dahsyat),
Akhirnya para malaikatpun bertanya lagi "Ya Allah, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih dahsyat dari itu semua ?"
Allah yang Maha Gagah dan Maha Dahsyat kehebatannya menjawab, " Ada , iaitu amal anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahuinya".

Ertinya, yang paling hebat, paling kuat dan paling dahsyat sebenarnya adalah orang yang bersedekah tetapi tetap mampu menguasai dirinya, sehingga sedekah yang dilakukannya bersih, tulus dan ikhlas tanpa ada unsur menunjuk-nunjuk ataupun supaya diketahui orang lain.

Berkaitan dengan ikhlas ini, RasulAllah SAW mengingatkan dalam pidatonya ketika beliau sampai di Madinah pada waktu hijrah dari Makkah : "Wahai segenap manusia ! Sesungguhnya amal itu tergantung kepada niat, dan seseorang akan mendapatkan (pahala) sesuai dengan apa yang diniatkannya" .

Oleh kerana itu hendaknya kita selalu mengiringi sedekah kita dengan niat yang ikhlas hanya kerana Allah semata, tanpa berasa ingin dipuji, dianggap dermawan, dihormati, dll yang dapat menjadikan sedekah kita menjadi sia-sia.
Ganjaran bersedekah

RasulAllah Shollallahu Alaihi Wa Sallam menganjurkan kepada kita umatnya untuk memperbanyak sedekah, hal itu dimaksudkan agar rezeki yang Allah berikan kepada kita menjadi bertambah berkah.

Allah memberikan jaminan kemudahan bagi orang yang berdekah, ganjaran yang berlipatganda (700 kali) dan sebagai ganti, sebagaimana firman-Nya dan sabda RasuluAllah SAW, Allah Ta'ala berfirman, "Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertaqwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga) maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah". {Qs. Al Lail (92) : 5-8} Z
Allah Ta'ala berfirman, "Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah maha luas (kurnia-Nya) lagi maha mengetahui". {Qs. Al Baqarah (2) : 261}
RasulAllah SAW bersabda, "Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia dibumi. Yang satu menyeru, "Ya Tuhan, karuniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kepada Allah". Yang satu lagi menyeru "musnahkanlah orang yang menahan hartanya".

Tolak Bala dengan Sedekah
Orang-orang yang beriman sangat sedar dengan kekuatan sedekah untuk menolak bala, kesulitan dan berbagai macam penyakit, sebagaimana sabda RasulAllah SAW,;
"Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah mendahului sedekah".
"Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah".
"Ubatilah penyakitmu dengan sedekah".

Banyak dari kita yang sudah mengetahui dan memahami perihal anjuran bersedekah ini, namun persoalannya seringkali kita teramat susah untuk melakukannya kerana kekhuatiran bahawa kita salah memberi, sebagai contoh kadang kala kita enggan memberi sedekah kepada pengemis yang kita temui ditepi jalan dengan anggapan bahawa mereka (pengemis/peminta tsb) menjadikan meminta-minta sebagai pekerjaannya, malas, dll. Padahal sesungguhnya prasangka kita yang demikian adalah bisikan-bisikan syaitan laknatullah yang tidak rela melihat kita berbuat baik (bersedekah) , sebaiknya mulai saat ini hendaknya kita hilangkan prasangka-prasangka yang demikian kerana seharusnya sedekah itu kita niatkan sebagai bukti keimanan kita atas perintah Allah dan rasul-Nya yang menganjurkan umatnya untuk selalu bersedekah,
Masalah mungkin timbul apabila ternyata kemudiannya bahawa sedekah yang kita beri kepada pengemis/peminta tadi tidak tepat sasaran, bukan lagi urusan kita, kerana sedekah hakikatnya adalah ladang amal bagi hamba-hamba Allah yang bertakwa. Pengemis/peminta/ fakir miskin lainnya adalah ladang amal bagi orang yang berkemampuan, dapat kita bayangkan andaikata tidak ada lagi orang-orang tersebut, kepada siapa lagi kita dapat beramal (bersedekah) ??? huhu...

Walaubagaimanapun dalam dunia yang semakin gawat dan gayat ini pemberian sedekah
Atau kalau kita termasuk orang yang tidak suka memberi sedekah (kepada pengemis/peminta/ fakir miskin) dengan berbagai alasan dan pertimbangan maka biasakanlah bersedekah dengan menyiapkan sejumlah wang sebelum sholat Jum'at dan memasukkan ke kotak-kotak sumbangan yang tersedia dan biasakan dengan memberi sejumlah minima setiap Jum'at, misalnya Jum'at ini kita menyumbang RM5 kekotak amal tersebut maka sebaiknya Jum'at berikutnya harus dengan jumlah yang sama, syukur jika boleh diberi lebih dan yang terpentingnya harus diiringi dengan keikhlasan.

Sedekah anda, walaupun kecil tetapi amat berharga disisi Allah Azza Wa Jalla. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebahagian hartanya akan rugi didunia dan akhirat kerana tidak mendapat keberkatan. Jadi, sebenarnya orang yang bersedekah adalah untuk kepentingan dirinya. Sebab menginfakkan (belanjakan) harta akan memperoleh berkah dan sebaliknya menahannya adalah celaka. Tidak menghairankan jika orang yang bersedekah diibaratkan orang yang melabur (invest) dan menabung disisi Allah dengan jalan meminjamkan pemberiannya kepada Allah. Balasan yang akan diperolehnya berlipatganda. Mereka tidak akan rugi meskipun pada awalnya mereka kehilangan sesuatu.

Sedekah yg pahalanya terus mengalir
Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW, telah bersabda : "Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga hal : amal jariyah, ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo'akannya" (HR. Bukhari, dalam Adabul Mufrad).
SADAQAH JARIAH – KEBAIKAN YANG TAK BERAKHIR
1. Berikan Al-Quran pada seseorang, setiap saat Al-Quran tersebut dibaca, anda mendapatkan kebaikan.
2. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, anda mendapatkan kebaikan.
3. Sumbangkan kerusi roda ke Hospital dan setiap orang sakit menggunakannya, anda mendapatkan kebaikan.
4. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau hewan berlindung dibawahnya atau makan buahnya, anda dapat kebaikan.
5. Tempatkan pendingin air di tempat awam.
6. Edarkan bacaan yang membangun dengan seseorang.
7. Libatkan diri dalam pembangunan masjid.
8. Edarkan CD Quran atau Do'a.
9. Bantulah pendidikan seorang anak.

"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterang an dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk". (Al-Quran surah Al-Baqarah Ayat 159 )

Dari Abdullah bin 'Amru ra, RasulAllah S.A.W bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun hanya satu ayat".

Read More......

Hargailah Apa Yang Kita Miliki

Salam. Semoga menjadi iktibar kepada kita yang selalu leka dan jarang menghargai nikmat Allah. Jika kita merasa diri ini sakit dan susah, masih ramai lagi di luar sana yang lebih sakit dan lebih susah dari kita.
Kelmarin saya didatangi seorang peminta sedekah. Orang Bangladesh atau seangkatan dengannya. Katanya dalam Bahasa Inggeris yang short form.. "Please...Jihad..Jihad..Afghanistan". Faham lah saya derma untuk penduduk Afghanistan. Siap dengan surat-surat yang dilampir kemas dalam satu fail. Saya pun malas nak belek fail tu, kebetulan saya sedang melayan customer nak daftar anaknya. Saya pun mula-mula agak ragu, tetapi setelah didesak oleh pemuda itu saya pun ambil RMXX untuk diberi kepadanya. Tak puas hati lagi, dia memberi isyarat kepada customer saya yang sedang khusyuk mengisi borang untuk meminta derma. Saya seakan faham dengan isyarat tu, kata kepada pemuda itu.."No. Thank you". Pemuda itu pun pergi setelah memberi salam... Saya seperti tidak sedap hati...
Sebelum ini, sudah beberapa kali peminta sedekah datang ke pejabat saya. Pernah juga saya memberi pelbagai alasan untuk mengelak. Tapi kadang-kadang bila tengok keadaan pakcik/makcik minta sedekah tu, takpelah bagi jelah beberapa ringgit untuk menolong dia. Mana tau dia betul-betul memerlukan duit ketika itu. Ada sekali seorang pemuda yang nampak sihat walafiat datang ke pejabat saya meminta derma. Katanya dia sakit hati... doktor tidak benarkan dia kerja keras. Siap ada surat pengesahan dari sekolah (katanya pernah mengajar tetapi berhenti kerana tidak larat mengajar). Ketika itu firasat saya menafikan kesemuanya. Tetapi, saya bagi jugak... Kebetulan bulan puasa. Memang dah jad trend bulan puasa agaknya, para pengemis merasakan ramai orang 'pemurah' akan memberikan derma untuk ambil berkat. Saya TIDAK MAHU BERSUBAHAT! Tapi tidak tahu bagaimana nak mengelak.. nak menipu? bagi saya, kadang-kadang tu berhelah jugaklah. Dan nampak 'kemarahan' di wajah mereka, bukan 'kesedihan' apabila kita tidak mahu 'bekerjasama'. Macam inikah attitude nak minta barang dari orang? Sebab itulah bila firasat kita ini kadang-kadang betul, terutamanya wanita. Sungguh kuat firasat dan deria baunya. Saya terbaca di dalam satu artikel kesihatan...boleh cari sendiri yee.. Lupakan bab firasat... Cuma harapan saya agar segala sumbangan saya yang beberapa ringgit itu, tidak dikira sebagai subahat untuk memusnahkan orang. Maksudnya, memberi sedekah kepada bukan orang yang layak. Saya berharap, agar duit yang mereka gunakan itu akan mengubah mereka 'yang dusta' menjadi orang yang lebih berguna suatu hari nanti. InsyaAllah.
Petang tadi, saya didatangi lagi seorang pemuda. Tetapi kali ini lain pula sifatnya. Orangnya biasa sahaja.. Sudah banyak kali dia datang menjual kuih dari rumah ke rumah, kedai ke kedai di sekitar Ru Rendang. AlhamduliLlah makin lama makin laku dan laris jualan kuihnya. Dulu masa mula-mula menjual, dia hanya mengusung bakul ke hulu ke hilir. Tapi sekarang makin maju. Tapi agak kelakar, sebab kesemua kuihnya di letak di dalam kereta labi (kereta sorong). Sorong pun sorong lah.. yang penting hari ni banyak pilihan kuih yang dijual. Ada seorang guru saya berkata.."Kak ida, kalau takde sangat lelaki pilihan dalam dunia ni, saya sanggup terima dia (penjual kuih) jadi suami saya. Bagus betul. Usaha tak kira penat lelah..Awal pagi dah niaga. sampailah hujung petang pun semangat lagi menjual" Saya hanya tersenyum dan mengangguk kan kepala...
Para pemuda dan pemudi, ayuh bangkitlah dan usahalah mencari rezeki..bukan untuk mengisi perut yang boyot..majukanlah diri untuk kebaikan sendiri dan hasilnya dapat dinikmati orang lain..yang paling penting kejayaan kita dapat menyumbang untuk kebangkitan Islam. Jika engineer, jadilah engineer yang islamik. Jika guru, didiklah anak murid mengikut acuan syariat. Jika motivator, lagilah hebat kerana senantiasa dapat menyeru orang kepada kebaikan dan semangat! Apapun anda jadi, identiti Islam itu tidak lari. Kerana apa? Hanya dengan Islam, berpegang teguh pada ajarannya menjadikan kita sentiasa di jalan lurus... sentiasa bersemangat..tidak putus harap dari rahmat Allah...yang paling penting, boleh membezakan yang haq dan batil..
Saya agak emosi hari ini...mungkin banyak sangat fikir..banyak kerja pulak tu.. kebetulan baru baca satu cerita di bawah ni menjadikan saya lebih menghargai kehidupan ini..insyaAllah. Selamat bermuhasabah...
Saya mengajar di sekolah rendah di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur . Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri.

Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata2 kecuali anggukkan yang seolah2 dipaksa. Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat.

Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untukdirotan . Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya. Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang kesekolah dan masih tetap lambat.

Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan t ida k berapa jauh dari sekolah. Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah.

Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah. Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari2 sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah.

Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang. "Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?" Dia terkejut dan wajahnya berubah.

"Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu." Jawabnya "Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?" " Mak pesan, jangan meminta2 pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu."

Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, "Maafkan cikgu, ......." Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu. Cerita2 begini membantu melembutkan hati yang keras. Kata seorang guru, sekiranya hati kita mula keras lembutkanlah dengan perkara2 berikut;
i. Solat sunat
ii. puasa sunat
iii. berzikir
iv. bersedekah
v. mengusap rambut anak yatim
vi. mendengar cerita2 kesusahan orang lain
vii. membantu orang susah

Read More......

Hiburan Jiwa

Salam. Saya baru menonton trailer filem "Emak Ingin Naik Haji". Filem ini baru keluar di Indonesia. Walaupun kita 'rimas' dengan kebanjiran sinetron-sinetron di setiap channel tv kita, namun tidak salah untuk kita menghargai karya yang baik untuk diteladani. Sebelum ini glamour dengan filem Islamik kontemporari Ayat-Ayat Cinta dan Ketika CInta Bertasbih. Ok jugak fiem-filem ni, banyak kupasan agama yang membuka mata kita. Contohnya erti pengorbanan, cinta kepada Ilahi,dll. Namun filem berunsurkan jiwang sudah agak boring bagi saya..
Filem seperti Children of Heaven walaupun banyak kali dah menonton masih lagi best. Begitu juga satu filem penyiasatan dari Iran...dah hampir 10 tahun kot filem tu saya lupa nama filem tp masih terngiang-ngiang lagi kisah filem tu..dimana watak utamanya perempuan berjubah dan tudung serba hitam menjadi pegawai penyiasat. Banyak kes yang berjaya diselesaikan. Betapa hebatnya wanita muslimah yang ditonjolkan dalam filem ini. Berjubah tapi mampu mengejar musuh, berlari dengan pantasnya. Ada satu kes tu, die melompat menerkam penjahat dengan ganasnya. Memang dahsyat! Ternganga tengok aksi 'berani mati' muslimah tu...hehe.
Moga lepas ni, Malaysia akan mengeluarkan filem Islamik sendiri. Kalau drama Nur Kasih tu, best jugaklah.. saya tak pernah ketinggalan menontonnya. Tapi kalau boleh lepas ni, tak perlulah cliche semua drama atau filem Islamik. Kalau tak boring je nengoknye... alih2 kene kesat airmata.ish ish
filem terbaru;

Arif Husaini:
"Sekarang wang emak ada lima juta, sudah nabung lima tahun. Kalau sekarang naik haji, ongkosnya 30 juta, berapa tahun lagi ya, Zein?" Tanya si emak kepada anaknya dalam filem Emak Ingin Naik Haji hasil produksi Mizan Productions.
Filem yang sedang popular ini memaparkan kisah yang sekali pandang kelihatan agak biasa dan dialami banyak orang yang bercita-cita mengerjakan haji di Tanah Suci.Tetapi filem ini membawa satu kisah yang walaupun sudah biasa diketahui oleh mana-mana masyarakat Muslim, paparannya membawa mesej yang lebih mendalam, dengan menunjukkan juga kisah seorang lagi yang bercita-cita mengerjakan haji. Yang seorang lagi itu seorang yang jauh lebih kaya, dan menyimpan cita-cita yang tidak sesederhana si emak tadi. Dia mahukan gelaran Haji pada namanya untuk tujuan politik.
Di sinilah filem ini membawakan satu kritik sosial yang jarang diperkatakan.Dalam kategori filem bertema agama di negara kita, jarang sekali tema haji dijadikan cerita, tidak seperti Aidil Fitri yang sentiasa tidak putus dan dengan cerita yang lebih banyak berkisar pada kesedihan.Di Indonesia, semakin banyak filem bertema agama (yang adakalanya nampak dipenuhi elemen Islam pop seperti Ayat-Ayat Cinta) dihasilkan, memberikan sekurang-kurangnya pilihan lain kepada khalayak, di tengah-tengah lambakan filem yang tidak sehaluan dengan budaya dan agama masyarakat kita.Sebelum ini, filem Laskar Pelangi yang jga diusahakan Mizan, menjadi tumpuan meluas banyak pihak termasuk di Malaysia, menunjukkan pasaran yang besar untuk filem-filem bertema agama.Ini menunjukkan masyarakat Muslim negara kita dahagakan produk berbumbu Islami seperti yang banyak dihasilkan di Indonesia.
Hasil-hasil karya sebegini tentunya lebih baik disajikan daripada sinetron yang tidak membawa sebarang manfaat dan hanya mengkhayalkan.Ketika rakyat Malaysia marah dengan lambakan sinetron murahan Indonesia di televisyen kita, kita juga perlu melihat ke Indonesia untuk mencontohi penghasil filem-filem seperti Emak Ingin Naik Haji. Satu ketika dahulu, kumpulan-kumpulan nasyid bercambah di arena seni negara kita, dan diterima dengan baik oleh masyarakat. Ini menunjukkan masyarakat negara kita sangat dahagakan hiburan bersumberkan Islam.Apa yang perlu dilakukan ialah menghasilkan karya-karya seperti ini, untuk memberi ruang kepada mereka yang mahu menyampaikan mesej-mesej yang berbeza daripada apa yang kita perolehi daripada industri hiburan kita dewasa ini.Filem-filem dengan unsur maksiat dan sia-sia semakin banyak ditayangkan di pawagan dan hatta di televisyen kita pada masa ini.
Eloklah sekiranya dihasilkan pula filem-filem yang memberi kita pilihan yang berbeza.Mungkin kerajaan, sama ada pusat dan juga kerajaan negeri yang prihatin, boleh bekerjasama dalam hal ini, bermula dengan memberi dorongan dan sokongan kepada hiburan yang lebih Islami.

Read More......

Menyeru dengan lisan yang indah

Salam. Things to ponder. Zaman sekarang penuh dengan fitnah. Kadang-kadang kita tidak sedar yang kita telah menyebarkan fitnah, ataupun dengan senang mempercayai fitnah. Kita melihat sekarang PAS menerima pelbagai tekanan dan fitnah yang datang bertubi-tubi. Jika tidak cukup ketahanan dan kesabaran, amat dibimbangi parti Islam ini akan dicemari pelbagai virus dan penyakit. Namun percayalah, selagi kita yakin dengan kepimpinan ulama' yang lebih alim dan taqwa kepada Allah..tiada kesusahan dan dugaan yang tidak mampu kita hadapi. Selain itu, kita sebagai petugas dan ahli gerakan Islam harus senantiasa menjaga adab dan ilmu yang dimiliki. Jangan sesekali menyalahgunakan dan tidak ambil cakna dengan masalah yang dihadapi parti. Cubalah untuk menyumbang, apa sahaja...walaupun hanya doa dan airmata!
Ahad lepas saya hadir ke Majlis Makan Malam sempena ulangtahun ke 10 Jabatan IT PAS Pusat yang telah disempurnakan oleh Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang. Saya dapati ucapan Tuan Guru pada malam itu sungguh bermakna, membawa mesej yang sangat mendalam kepada perjuangan khasnya bagi mereka yang memilih untuk berdakwah dan berjuang melalui ICT. Ucapan beliau disampaikan secara spontan namun ternyata kaya dan penuh ilmu bagi mereka yang menghargainya. Ayat al Quran yang beliau pilih untuk mukadimmah ucapannya adalah:Firman Allah SWT, “Dan siapakah lagi yang lebih indah cakapnya termasuklah lisannya daripada orang yang menyeru kepada agama Allah juga beramal dengan amalan yang soleh seraya menegaskan sesungguhnya saya termasuk dikalangan orang-orang menyedari Islam adalah sebenarnya.”
Antara petikan ucapannya yang saya rasa telah memberi kesan mendalam kepada diri saya sendiri dan mudah-mudahan sahabat yang lain adalah seperti berikut:
“Sesungguhnya, penyampaian melalui tulisan yang dicatit lebih berpanjangan dari ucapan yang diungkapkan. Maka, peranan ICT dalam menegakkan Islam sangat besar.

Terutamanya, teknologi maklumat menjadikan dunia yang lebih luas ini seolah perkampungan yang sempit.
Maklumat disebarkan dengan mudah, dicapai dengan mudah, maka kita juga menjadi sasaran.

Bukan sahaja kita menunaikan tanggungjawab menerangkan, tapi kita juga diserang. Disini, kita memerlukan kebijaksanaan dalam menangani keadaan semasa.

Kita diwajibkan untuk menggunakan uslub menerang lebih banyak daripada menyerang kerana matlamat kita adalah untuk menyelamatkan manusia.
Bukan untuk menuduh dan menghukum orang walaupun kita boleh menuduh dan menghukum orang itu.

Sekiranya menuduh dan menghukum itu membawa fitnah maka dosanya adalah besar. Sila buka kitab Riyaadus Solihin. Terjemahannya ada dalam bahasa kita. Imam Nawawi menyebut satu hadith dimana Rasulullah SAW diwahyukan melalui mimpi. Mimpi seorang Rasul adalah benar dan wahyu daripada Allah.

Rasulullah SAW melawat neraka dan dilihat mereka yang diseksa dalam neraka itu, orang yang berzina dan memakan riba’ dan menyebarkan maklumat yang buruk sehingga perbohongan itu tersebar dengan luas, apatah lagi maklumat itu menjadi fitnah.

Dilihat seorang yang disangkut dengan penyangkut besi didagunya menembusi pipi dan mata diseksa didalam neraka, bila ditanya siapa itu, itulah penyebar maklumat bohong diseluruh pelusuk.

Disini, memberi peringatan kepada kita betapa kita perlu berhati-hati, apatah lagi kita adalah parti Islam yang menjadi model dan dilihat oleh orang lain.

Kesalahan satu titik dianggap kubah yg besar. Kesalahan yang kecil dibesarkan laksana bukit yang kukuh. Apa yang betul ditutup dan kita perlu bersabar dalam melaksanakan tugas.
Terpulanglah kepada kita masing-masing untuk menerima saranan dan pengajaran dari beliau. Namun saya yakin sebagai anggota jemaah yang bertanggungjawab, insyallah kita mudah menerima dan mempraktikkan saranan itu. Sahabat saya al Maniri di dalam blognya “Kalam Perantau” ada menyebut keseluruhan teks ucapan Tuan Guru itu. Sila ikuti di:http://kalamperantau.wordpress.com/2009/11/10/menyebar-maklumat-bohong-ke-neraka/

Syabas para petugas dan pimpinan JIT PAS Pusat.

Posted by roslan sms
p/s: insyaAllah rakan-rakan bloggers dan pembaca semua, moh kite usaha sama-sama bantu selamatkan Islam daripada terus dimusuhi dan difitnah.

Read More......

Pejabat Dalam Hutan

Salam. Good day!

Saya amat tertarik dengan gambar-gambar suasana ofis di dalam hutan...bukan hutan sangat pun. Macam kat taman yang dikelilingi tumbuhan liar. Kalau dalam hutan betul saya pun tak mau keje. hehe.

Saya masih ingat salah satu artikel saya yang lalu, kita perlukan banyak interaksi dengan tumbuhan hijau instead of kerja di dalam bangunan batu. Ini kerana tumbuhan hijau akan meneutralkan iron dan cas-cas positif dan negatif kita. Oleh itu kita senantiasa segar. Begitu juga udara segar pagi yang amat menyenangkan. Tiap-tiap pagi hirup udara segar, tengok benda hijau..maka segala stress dan masalah boleh 'settle' seketika. Tumbuhan dan benda hidup yang lain sentiasa berzikir pada Allah. Sebab itu dengar angin bertiup sepoi-sepoi bahasa, bunyi air terjun dan bunyi cengkerik di hutan amat menyenangkan. Bila balik rumah kene sindir, kene bebel..hehe tu lah cari pasal sangat.. :)

So, enjoy yourself dengan gambar-gambar di bawah ni. Moga mendapat inspirasi dan ceria sokmo!





















Read More......

Jenis INFJ?

Salam.

Saya baru sahaja selesai buat Personality Test dan Intellectual Test kat laman ni. Sangat menarik. Saya sebelum ni hanya lihat result orang lain, baity dan dianah. Baity dengan The Chief, Dianah dengan The Dreamer. hehe... jangan jalan masa mimpi ya dianah.. saya pun terfikir saya ni macam mana orangnya yaaa.. Kalau kita rasa macam dah kenal diri kita, alamaknya kita belum kenal lagi lah tu.. kadang-kadang sahabat adalah cermin kita untuk mengenali diri ini. Tapi, kadang-kadang saya rase tak jugak. Sebab ada jugak yang terpaksa kita 'sembunyikan' maka lainlah persepsi orang pada kita. Takpelah, yang penting jangan kita biarkan diri kita menjadi fitnah sudah lah. Berikut saya berkongsi dengan anda personaliti saya (credit bagi yang mengenali diri saya). Betullah kot banyak sikit pasal saya nih...hehe


The Confidant (Tempat Mengadu)

INFJs, making up an estimated 1% of all people, are the most rare type (males even more so). They are introspective, caring, sensitive, gentle and complex people that strive for peace and derive satisfaction from helping others. INFJs are highly intuitive, empathetic and dedicated listeners. These traits tend to act as a "tell me what's wrong" sign on their forehead, hence the nicknames Confidant, Counselor or Empath. INFJs are intensely private and deeply committed to their beliefs.

"INFJs are gentle, caring, complex and highly intuitive individuals. Artistic and creative, they live in a world of hidden meanings and possibilities. Only one percent of the population has an INFJ Personality Type, making it the most rare of all the types."
-
Portrait of an INFJ (The Personality Page)

"INFJs enjoy a greater clarity of perception of inner, unconscious processes than all but their INTJ cousins. Just as SP types commune with the object and "live in the here and now" of the physical world, INFJs readily grasp the hidden psychological stimuli behind the more observable dynamics of behavior and affect."
-
INFJ Profile (TypeLogic)

"creative, smart, focus on fantasy more than reality, attracted to sad things, fears doing the wrong thing, observer, avoidant..."
-
INFJ Jung Type Descriptions (similarminds.com)

"...desire to contribute to the welfare of others and genuinely enjoy helping their companions. Although Counsleors tend to be private, sensitive people, and are not generally visible leaders, they nevertheless work quite intensely with those close to them, quietly exerting their influence behind the scenes..."
-
The Portrait of the Counselor Idealist (Keirsey)

"INFJs tend to be devoted to what they believe in and seek work where their needs, values, and ideals can be deeply engaged. They move on the wave of their inspirations and are determined to see that their values are worked out in their lives. They will work toward their goals individually and, when needed, will put together a team of other highly dedicated people like themselves."
-
INFJ - The Mystic (Lifexplore)


Famous INFJsReal INFJ People (orang yang perangai macam saya nih..)
Adam Sandler - actor, comedian
Anthony Kiedis - singer (Red Hot Chili Peppers)
Aristophanes - Greek dramatist
Billy Crystal - actor, comedian
Carrie Fisher - actress, screenwriter, novelist
Chaucer - poet
Fanny Crosby - hymn writer
Fred McMurray - actor
Garry Trudeau - cartoonist (Doonesbury)
Gillian Anderson - actress (X-Files)
Goethe - poet
James Reston - journalist
Jamie Foxx - actor, musician, comedian
Martin Van Buren - American President
Mel Gibson - actor, filmmaker
Michael Landon - actor (Little House on the Prairie)
Nathan - Prophet of Israel
Nathaniel Hawthorne - novelist
Nelson Mandela - President of South Africa
Nicole Kidman - actress
Oprah Winfrey - TV show host
Paul Stookey - singer-songwriter
Piers Anthony - sci-fi/fantasy writer
Robert Burns - poet
Shirley Temple Black - actress
Sudi-Kate - American dramatist, evangelist
Tom Selleck - actor

Teruja jugak Oprah Winfrey jenis INFJ. Tapi yang tak bestnye, takde contoh famous Muslim ke..? Kene carik nih..


Fictional INFJs (Characters) (karakter filem/drama yang boleh diadu masalah..hehe)
Amelie Poulain - Amelie
Dr. Yuri Zhivago - Doctor Zhivago
Joe Hackett - Wings
Luke Skywalker - Star Wars
Tinman - The Wizard of Oz

Nasib baik Luke Skywalker tu orang baik (dalam filem)...huhu

INFJ Career Matches (kerja yang sesuai dengan jiwa dan perangai saya...)

INFJs are often happy with the following jobs which tend to match well with the Confidant/Visionary personality.
Actor
Alternative Medicine
Artist
Child Care Worker
Child Development
Chiropractor
Church Worker
Clergy
Computer Programmer
Computer Specialist
Consultant
Dentist
Designer
Doctor
Educational Consultant
Entrepreneur
Human Resources
Lawyer/Attorney
Librarian
Marketer
Missionary
Musician
Photographer
Psychiatrist
Psychologist/Counselor
Sales Representative
Scientist
Social Worker
Systems Analyst
Teacher/Professor
Trainer
Writer

Alhamdulillah...nampaknya kerjaya saya sekarang nih memang sesuai dengan jiwa saya. Patutlah tak berganjak-ganjak dari dulu lagi.. Kene usaha lagi nak majukan bisnes saya nih...Fighting!

Intrapersonal Intelligence

Common Characteristics
Introverted
Prefers working alone
Philosophical
Self-aware
Perfectionistic
Often thinks of self-employment
Enjoys journaling
Intuitive
Independent
Spends time thinking and reflecting
Likes learning about self .... dan banyak lagi boleh refer pada website tu..

Bila baca description nih, rasa teruja, terkejut nak tergelak pun ade. Apepun, ini adalah hasil kajian. Yang penting, syukurlah dengan kurniaan Allah pada kita. Jika ada yang tidak elok tu, masih ada ruang dan waktu untuk berubah. InsyaAllah. Mane yang baik tu, kongsi-kongsi lah. Thanks pada baity n dianah yang perkenalkan test ni, especially dianah yang teruja nak tau saya ni jenis ape. Suka sangat die bila tahu saya ni sekumpulan dengan dia...tapi 'rare type' ..huhu. Pada yang lain, tak rugi mencuba. Jangan tak cuba ya!

Read More......

Ribut Ida Melanda...

Salam. Tak sangka ada jugak nama ribut yang sedap gini. Nama macam lembut, tapi ganas jugak ya...hehe

MIAMI – A hurricane watch has been issued for coastal Louisiana and Mississippi as Hurricane Ida begins making its way through the Gulf of Mexico toward the U.S.
Ida could reach the northern Gulf Coast by Tuesday.
Forecasters at the National Hurricane Center in Miami said Sunday morning that the watch does not include New Orleans and stretches from Grand Isla, La., to the Mississippi-Alabama state line. The watch means hurricane conditions are possible within 36 hours.
A hurricane warning remained in effect for parts of the Yucatan Peninsula meaning hurricane conditions are expected within 24 hours.
Ida's winds remained at 90 mph (150 kph), making it a Category 1 storm. It was moving toward the northwest at 10 mph (17 kph) and was centered about 75 miles (120 km) northeast of Cozumel, Mexico.
THIS IS A BREAKING NEWS UPDATE. Check back soon for further information. AP's earlier story is below.

Klik sini untuk tahu lebih lanjut.

Read More......

Tips Sihat Luar dan Dalam

Salam. Sedikit info kesihatan untuk sama-sama amalkan, terutamanya saya :)


Untuk Elakkan Masalah Ingatan dan Tumpul Minda


  • Kurangkan makan bawang besar

  • Kurangkan makan berempah

  • Kurangkan makan ketumbar kering

  • Kurangkan menonton hiburan

  • Kurangkan membaca majalah hiburan

  • Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak

  • Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2)

  • Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2

  • Jangan makan kepala ikan

  • Jangan minum air yang ada semut

  • Jangan tidur selepas subuh

  • Jangan tidur selepas asar

  • Jangan tidur selepas makan

  • Jangan makan terlalu kenyang

  • Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam

  • Jangan menyapu rumah pada waktu malam

  • Jangan makan yang masam-masam berlebihan

  • Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan

  • Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam


Perkara-perkara yang perlu diamalkan


  • Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2

  • Selalu makan makanan yang panas2

  • Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan lain2

  • Selalu minum air masak

  • Selalu makan ulam2

  • Selalu mengamalkan pandangan hijau

  • Selalu bersenam

  • Selalu menggunakan imajenasi otak

  • Banyakkan memakan makanan berasaskan gandum/soya

  • Banyakkan aktiviti berkhemah di hutan/pantai( yang mempunyai pokok)kerana disitulah terdapat banyak ion2 negetif dan cahaya matahari infra merah (terutama pada waktu pagi) yang amat diperlukan oleh tubuh badan,kerana hanya kawasan seperti ini sahaja yang mempunyai % yang cukup untuk kegunaan kita seharian berbanding dalam bangunan batu ianya terlalu sedikit

  • Jangan ego

  • Jangan dengki pada orang lain

  • Jangan makan dari sumber yang tidak halal

  • Jangan memberi anak makan makanan dari sumber yang tidak halal

  • Jangan makan makanan yang ada pewarna

  • Jangan makan makanan yang ada pengawet

  • Jangan menggunakan minyak masak lebih dari 2 kali

  • Jangan mandi selepas 9.00malam
    dan... Elakkan Apa yg perlu di Elak

Kenali sakit anda...


sambil mengurut-ngurut kaki tu, boleh tau sakit ape (melalui bahagian kaki yang sakit). InsyaAllah, prevention is better than cure. Kadang-kadang kite asyik makan ubat je, tak tau sakit ape. Pendek kata, jadikan makananmu ubatmu, bukannya ubat sebagai makananmu..


Read More......

Kisah Seorang Pejuang

Salam. Banyak pula artikel hari ni. Maklumlah tengah happy.. Semua masalah dah selesai..hehe.

Saya suka artikel ni sebab pengalaman Pak Yazid ni yang perlu untuk kita muhasabah dan ambil iktibar. Pengalaman Pak Yazid berpuluh tahun dalam PAS jika dibandingkan dengan kita amatlah kecil. Moga artikel ni sebagai pembakar semangat kita untuk terus istiqomah dalam perjuangan Islam. InsyaAllah.

Sebab kedua saya suka artikel ni, saya sendiri berpeluang berjumpa dengan Pak Yazid ini sekitar tahun 2007 yang lalu. Baru teringat pakcik ni. Dia seorang yang tegas, maklumlah bekas askar. Muka serius je, tapi bila dah start cakap dengan die..tak kering gusi kita dibuatnya. Saya ada program alumni di Keramat. Di rumah penginapan yang Pak Yazid usahakan tu. Saya berasa amat bertuah dapat juga 'merasa' kehidupan menghuni di ruma tersebut. Memang lengkap segala keperluan, walaupun tidak mewah. Hidup macam asrama sekolah dulu-dulu kata orang. Saya tak pernah merasa duduk asrama, sampailah di universiti barulah merasa duduk apartmen bujang ramai-ramai. Walaupun usia dah lanjut tapi tetap istiqomah dengan perjuangan dan kerja-kerja kebajikan. Moga akan lahirlah lebih ramai insan semulia Pak Yazid ini insyaAllah.


Tidak lupa penganiayaan terhadap PAS
Azamin Amin Tue Nov 03, 09 11:02:39 am MYT



"...saya tidak akan lupa penganiayaan BN terhadap PAS."
Suaranya begitu lantang. Khalayak yang memenuhi Masjid Taiping itu mendengarnya begitu tekun. Tanpa kecuali di penjuru sudut seorang anak kecil berusia 10 tahun yang berada di sisi ayahnya.
Sambil memegang kejap paha ayahnya, si kecil itu ternganga melihatkan kepetahan kata-kata lelaki yang berada di anjung tengah, tempat imam bersolat. Sesekali lelaki itu, yang berjubah putih dan mengenakan selempang merah di kepala mengerling dan merenung tajam, membuatkan si kecil tergamam seketika.
Pada firasat si kecil, sudah pastilah lelaki itu cukup hebat dan perkasa lagaknya, sehingga begitu ramai orang dan pengikutnya pada hari itu melimpahi ruang solat. Sungguhpun tidak begitu faham dengan butir-butir yang disampaikan, si kecil dapat mengagak pasti menarik kisah yang dilontarkan memandangkan, sebahagian besar para jemaah yang ketawa, tersenyum dan sesekali serius mengikuti tiap kata yang dilafazkan.
"Namanya ustaz Yazid Ja'affar," kata si ayah menjawab bisikan anaknya di telinga. Terngiang-ngiang si kecil itu mendengar ustaz itu bercerita dan menitipkan nasihat tentang pengorbanan seorang ibu kepada anaknya.
Kini, si kecil itu, sudah berada di halaman rumah tokoh dan penceramah yang cukup terkenal di pelusuk negara. Tidak disangka, dia akan menemubual Yazid setelah 24 tahun lalu, mendengar kuliahnya di kampung halaman.
Tiba-tiba lamunan saya terhenti, tatkala sebuah kereta Pesona muncul di depan pintu pagar. Tergamam dan kaget melihat susuk tubuh yang keluar dari kereta itu cukup tenang dan bersahaja, dan wajahnya mirip lelaki yang bersuara lantang suatu ketika dulu. Apatah lagi melihat dia yang memandu sendiri kereta walaupun sudah berusia 82 tahun!
"Mari kita sarapan dulu," sapa Ustaz Yazid kepada saya yang masih kaku. Kaku melihat, bekas tentera berpangkat Sarjan ini, masih bertenaga dan kuat. Mungkin latihan, displin dan asahannya di dalam Askar Melayu di Raja sekitar tahun 50 an, menjadikannya cukup bersemangat.
"Saya menyertai PAS pada tahun 1956, sebaik sahaja berhenti daripada Askar. Hati saya tertarik kerana dasar perjuangannya adalah Islam.

Petugas PAS dibunuh
"Pada saya tidak ada satu parti yang lebih baik daripada PAS. Walaupun PAS tidaklah sempurna sangat tetapi dialah satu-satu parti yang menegakkan dasar Islam di negara ini," kata Yazid memulakan bicara.

Kemudian beliau tertunduk, dan mengambil masa yang agak lama merenung tajam seolah-olah mengimbau kembali sejarah silam. "Sampai sekarang saya tidak akan lupakan penganiayaan yang dibuat oleh BN terhadap PAS. Lebih dasyat ialah tragedi yang mengorbankan nyawa petugas dan penyokong PAS," katanya.

Yazid, mengungkap kembali peristiwa pembunuhan Samad Gol, Tragedi Lubuk Merbau dan peristiwa Memali yang menyaksikan 14 nyawa terkorban.
"Di Lubuk Merbau, seorang petugas PAS yang sedang menampal poster parti di tetak dengan kapak dan mati terbunuh. Kisah-kisah kezaliman terhadap PAS ini tidak memungkin saya bersetuju untuk apa jua penggabungan atau kerjasama dengan BN," katanya tegas.
Kisah Lubuk Merbau pula seolah-olah mengulangi kejadian sewaktu kempen Pilihan raya di Bagan Pinang 7 Oktober di mana seorang petugas cedera parah, di belasah penyokong parti lawan. Yazid juga turut berada di sana sepanjang kempen, dan beliau berulang alik dari Kuala Lumpur ke Port Dickson setiap hari.

Dengan ketegasan prinsipnya Yazid telah meletakkan jawatan sebagai Ketua Penerangan PAS Pusat sewaktu PAS menyertai BN sebagai kerajaan campuran pada tahun 1974. Natijahnya, selepas itu, PAS ditendang keluar empat tahun kemudian.

Begitu juga sewaktu Yang Dipertua PAS Dato' Asri Muda menyertai Umno, Yazid tidak goncang dan goyah prinsip. Sungguhpun dahulu beliau dianggap anak emas Asri sehingga di gelar 'Bukhari' membawa maksud 'setiap yang Yazid katakan adalah datangnya daripada Asri', Yazid tidak ikut serta.

Anugerah tuhan
Beliau sentiasa mengekori Asri di pelusuk negara dan tempias pemidato hebat itu turut terkena kepada dirinya. Daripada tukang pikul bateri pembesar suara untuk Asri, Yazid berdikit-dikit memijak pentas ceramah.

"Kali pertama, saya menyampaikan ceramah sulung ialah di Pantai Baru, Kuala Lumpur dan semua ini adalah anugerah tuhan," katanya merendah diri ketika ditanya tentang petua kehebatannya berceramah.

Yazid mengakui beliau tidak sekali pun mendapat didikan formal dalam bidang agama, tetapi belajar melalui pembacaan dan mengkuti kuliah serta ceramah tokoh-tokoh yang terkenal waktu itu. Barangkali, cebisan pengalamannya sebagai guru Kawat sewaktu dalam tentera, banyak membantu melancarkan susur katanya ketika berceramah.

Kerana kehebatannya itu, sekitar tahun 80an, beliau menjelajah seluruh Amerika Syarikat selama 28 hari, menyampaikan ceramah yang dianjurkan oleh pelajar-pelajar Malaysia di sana.
Selain sambutan yang cukup menggalakkan, tidak kurang juga pelbagai cabaran yang terpaksa di hadapi Yazid ketika melontarkan hujahnya di kayalak ramai.Ada antaranya mengasah parang ketika beliau naik ke pentas seperti insiden di Kampung Batak Rabit, Teluk Intan (dahulunya dikenali Telok Anson).

"Tengah berceramah, seorang penduduk mangasah parang sehingga berkilat di depan saya.
"Namun, untuk berundur tidak sekali," katanya yang tidak pernah takut dengan ugutan atau sebarang ancaman.

Menceritakan saat cemas etika di kepung empat penjuru oleh pihak parti lawan yang tidak senang beliau menyampaikan ceramah, sehingga mengancam nyawa, apabila salah seorang daripadanya mengacukan senapang untuk menembaknya.

"Mereka nak bunuh saya...tetapi dihalang oleh seorang Ustaz, yang terkenal dengan kependekarannya dan mujur tiba sepasukan empat buah trak polis mengelak kejadian tidak diingini berlaku," katanya yang merujuk lokasi kejadian di Repek, Kelantan.

Lain pula halnya sewaktu Yazid sedang menampal poster parti dan ceramah di salah sebuah kampung di Parit Buntar, Perak apabila dikerumuni oleh sekumpulan penduduk di situ yang menasihatinya agar tidak berbuat demikian.
"Kata mereka, tak payahlah nak tampal poster di sini, kami di sini sudah kafir...." katanya kecewa dengan lafaz yang berlawanan akidah yang diucapkan mereka, hanya kerana berbeza fahaman politik.

Kini, kisah pahit maung perjuangannya itu disulam dengan ketenangan Yazid meniti hari-hari yang mendatang. Tidak pernah merasa bosan dan sentiasa terisi dengan jadual kuliah mengajar, Yazid masih kuat menyalurkan ilmu dan pengalaman kepada umat Islam setempat mahupun di luar kariahnya.

Berkat hasil usaha tidak jemu, membuahkan kejayaan yang cukup bermakna apabila mampu mendirikan sebuah rumah kebajikan di Keramat, Kuala Lumpur yang di beri nama "Al-Ikhwan" empat tahun lalu, yang berpegang kepada konsep 'persaudaraan'. Tidak kira Melayu Islam ataupun berbangsa Cina dan India, golongan miskin dan susah ini, akan dibantu jika memerlukan.
"Jika ada Cina dan India hidup melarat, kita akan bantu dan duduklah di sini," ujarnya dengan penuh ikhlas.

Al-Ikwan bantu Cina, India melarat
Al-Ikhwan ini pernah dirasmikan oleh Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat tahun lalu dan menempatkan orang-orang tua khususnya kaum wanita yang ingin mempelajari ilmu agama atau "Memondok". Selain itu, akhir tahun ini, bangunan empat tingkat ini akan menerima pula kemasukan pelajar-pelajar tahfiz dan anak-anak yatim.
Menyediakan sejumlah 200 katil untuk penghuni dan ruang musolla yang boleh ditukar sebagai dewan kuliah, Al-Ikhwan yang diasaskan Yazid ini sentiasa dipenuhi dengan kaum Muslimat pada setiap pagi Ahad. Sebabnya kuliah tetap Yazid kepada kaum ibu dilakukan pada hari itu.
Disebalik banguna yang indah dan damai itu, Yazid menceritakan bagaimana asal penubuhan Al-Ikhwan yang baginya, terletak dibawah perancangan Allah semat-mata.

Katanya, semasa sering berkuliah dan merancang jadual kuliah untuk para ustaz di Kampung Baru, beliau telah menubuhkan satu Tabung bagi tujuan untuk memberi sumbangan kepada para ustaz yang mengajar dan Yazid telah menetapkan, jumlah bayaran setiap pencermah sekitar RM70.00 seorang.

Setelah puluhan tahun, beliau tidak menyangka jumlah dana yang terkumpul mencecah lebih RM200,000. Tanpa di duga, pada saat itu, seorang hamba Allah memberitahu, sebidang tanah di Keramat mahu dijual dengan harga RM240,000.00 dan tanpa berfikir lama, beliau bersetuju membelinya sekalgus tercetus idea untuk menubuhkan bangunan rumah kebajikan itu.

"Masa itu, saya kira di usia yang tua, apalah yang nak dibuat dengan duit yang banyak ini. Lebih saya buat rumah kebajikan untuk manfaat orang-orang miskin dan susah," katanya sambil menyua kedua-dua belah tapak tangan kepada saya, yang mula tidak faham.
Rupanya, beliau mahu menunjukkan 'jumlah' barang kemas dan gumpalan rantai emas orang ramai yang didermakan kepada tabung untuk tujuan kebajikan itu.

Katanya sesiapa yang mahu menghuni dan mampu, bayaran yang dikenakan adalah antara RM150 ke RM300 sebulan untuk tujuan makanan sahaja, namun bagi yang tidak berupaya dan susah, Al-Ikhwan bersedia menanggung segalanya secara percuma

Saya sempat mengungkit kembali peristiwa, cucu beliau yang cedera dipijak anggota keselamatan sewaktu demonstrasi Bersih, 10 November 2007 yang lalu sehinggqa tempurung lututnya hancur.
"Dia sihat tetapi kalau solat, atas kerusi. Lututnya dah rosak," katanya dengan wajah yang kelam.

Lantas, saya cuba menduga libasan cebisan soalan yang menghiris hati, dengan niat menguji. Saya katakan bahawa sesiapa yang menyertai perjuangan Islam termasuk PAS, sentiasa diasak teruk dan akan menghadapi serba pahit kepayahan.
"Kita masuk PAS bukan untuk senang tetapi untuk perjuangkan Islam. Jika kita susah sekarang, kita akan senang di akhirat.
"Dalam mempertahankan Islam, ada yang mati dan kita mahu mati seperti mati syahid!" kata Yazid laksana panglima Islam di medan tempur.

Akhirnya dugaan soalan, saya terpancung diri sendiri dengan hunusan jawapan Yazid yang bersahaja membuatkan saya malu tiba-tiba. Tanpa banyak cerita, saya mohon tips dan petua menjadi suara yang lancar tutur kata di khalayak ramai.

"Sebenarnya terletak kepada taufik dan hidayah Allah nak berikan. Ada orang mengaji di Mesir selama 10 tahun, tetapi tidak mampu berceramah...ini semua adalah kuasa Tuhan yang mengizinkan," katanya tenang dan merupakan penulis buku "Mengingati Mati" dan "Anak Yang Soleh".

Bukan untuk menang tetapi kebenaran
Sebelum sempat mengakhiri perbualan ustaz Yazid Ja'afar memberitahu bahawa beliau pernah menyarakan Presiden PAS Tuan Guru Abdul Hadi Awang beberapa tahun lalu untuk memperkuatkan parti dengan mengadakan tarbiyah dan muhasabah diri kepada ahli-ahli parti.
"Jangan banyak berceramah ke luar tetapi banyakkan di dalam," katanya ketika Ustaz Hadi yang menziarahinya tahun 1990, kerana terlantar akibat kemalangan jalan raya.
Bagi Yazid, ahli-ahli PAS dan pejuang Islam perlu memperkuatkan pendirian dan matlamat. supaya tidak goyah sekalipun diancam badai gelombang mendatang.

Beliau yang bergelar Dato', mempunyai 8 anak, 27 cucu dan 6 cicit ini sempat membariskan mutiara kata buat pendokong perjuangan Islam.
"Mudah-mudahan kita berjuang di dalam PAS bukan untuk kemenangan tetapi kebenaran.
"Jika kita menang, bersyukur kita berjaya di dunia dan akhirat. Dan jika kita kalah, kita tetap akan mendapat pahala dan ditempatkan di syurga.

"Sesungguhnya perjuangan Islam ini, kita tidak pernah rugi...," katanya sambil menghulurkan salam perpisahan kepada saya yang sudah memasang cita-cita menjadi 'Panglima' sehebat beliau.

Read More......

Kisah Dari Al-Quran

Salam. Good day! Moga hari Jumaat yang mulia ini, walaupun hujan lebat di luar sana..rahmat Allah tetap mencurah dengan melimpahnya kepada kita. Ameen.

Pelbagai kisah semut

Nama Surah : An Naml (semut) – sempena kisah Nabi Sulaiman dan Raja semut
Jumlah Ayat : 93
Tempat turun: Makkah
Surah sebelum : As-Syu’araa’
Surah selepas : Al-Qashosh
Intisari Surah : 1- Ilmu Tauhid Rububiyyah
2- Kisah-kisah Nabi Sulaiman, Nabi Sholeh, Nabi Luth
3. Ciri-ciri orang mukmin

Apa kelebihan semut sehingga disebut di dalam Al Quran lebih 1400 tahun dahulu?

SUBHANALLAH…

Ini adalah penemuan saintis berkenaan semut (sumber: Reader Digest):-
1. Komuniti semut mempunyai struktur masyarakat yg lengkap (masing2 ada tanggungjawab)
2. Masyarakat semut ada system peperangan yg kolektif.
3. Semut yg lemah akan menjadi hamba kpd semut yg kuat.
4. Semut mengamalkan system pembiakan secara penternakan.
5. Semut mempunyai navigation system yg tersendiri.

Nilai-nilai murni yg boleh kita diteladani dari Semut:-
1. Semangat ukhuwwah sesama mereka
2. Tolong-menolong/ bantu-membantu
3. Hidup berjemaah/bermasyarakat
4. Berdisiplin
5. Taat/Patuh pada pimpinan
6. Organisasi dan gerak kerja yg tersusun
7. Rajin berusaha..

Kisah 1
Syiekh Badiuzzaman Said Nursi berasal dari keluarga Kurdi di Turki, lahir pada tahun 1293H atau 1876M di zaman khalifah Sultan Abdul Hamid II. Beliau mempunyai kebiasaan memberikan sebahagian makanannya kepada SEMUT. Ketika ditanya mengapa seringkali berbuat demikian, beliau menjawab : " Ini merupakan penghormatanku terhadap semangat demokrasi dan kehebatan organisasi makhluk kecil ini."
(Kitab: Musuh Cita-cita Mujahid Dakwah (2007), Irfan S. Awwas)


Kisah 2
Bila nampak sebaris semut sedang berjalan,cuba gosok di tengah2 laluan mereka (pastikan tak dibunuhnya semut tuh!)...semua yg di belakang2 akan jadi tak tentu hala & macam hilang arah. Tapi sekejap sahaja..tak lama lepas tuh,mereka akan sambung balik jalan dalam satu barisan..

Kisah 3
Semua semut akan berjalan dalam satu BARISAN..bukan dalam BULATAN TAPi walaupun ada yg berjalan laju,mereka tetap tak potong queue!

Pengajaran
1 - Bila hilang punca, cepat2 cari jalan yang benar. Kita, manusia? Bila dah tersimpang,tak ikut syariat & tegakkan Islam,langsung takde usaha.
2 - Mereka jalan tak potong queue. Bukan macam kita yg bawak kereta. Potong line nak sampai cepat adalah amalan biasa..(peringatan untuk saya sendiri..huhu)


“DAN SESUNGGUHNYA AL-QURAN ITU BENAR2 MENJADI PETUNJUK DAN RAHMAT BAGI ORANG-ORANG YANG BERIMAN”
- SURAH AN-NAMLU AYAT 77.

Read More......

Ingin menolong...tetapi menyusahkan orang...?

Salam.

Hari ini bermula agak ‘lembab’ bagi ku. Suasana yang agak suram dan kurang semangat. Kenapa ya...? Adakah kerana sakit yang berlarutan membuatkan diri ini agak kurang bersemangat? Atau ada masalah lain yang terlalu difikirkan...? Wallahua’lam. Hari ini mungkin hari bersejarah bagi saya. Sejarah ‘hitam’ yang insyaAllah akan membuatkan diri ini lebih berjaga-jaga. Berjaga bukan sahaja dari segi fizikal malahan spiritual.

Petang tadi dimulakan dengan panggilan telefon dari ibu dan adik yang meminta kunci rumah. Saya agak keberatan kerana sedang mengajar ketika itu, walaupun masa hampir tamat kelas. Memang tension kerana ditelefon berkali-kali. Dalam hati mula memberontak...”kenapa on the way dari bandar dok singgoh ambik kunci kat sekolah?... kan susah nak kene balik untuk hantar kunci jee...kelas pung dok abih lagi...nok kene nih..” takpelah, kesian punye pasal (diorang tunggu luar rumah sebab takde kunci. Biasanya balik dengan abah, tapi abah pegi Kuantan. Mak sedara yang hantar pulak). Pukul 6.15petang saya tamatkan kelas dan keluar. Tinggal 2 pelajar saya yang belum balik. Pelajar kelas lain ada dalam kelas masing-masing lagi, tamat kelas pukul 6.30 petang. Sebelum balik, saya sempat pesan pada 2 orang pelajar saya (saya namakan A dan B) supaya jaga-jaga jangan main jauh-jauh...

Mungkin antara kita yang pernah melihat kemalangan, samada semasa/ketika kemalangan atau selepas kemalangan. Perasaan ‘semacam’ atau dikatakan lemah semangat tu hanya Allah yang tahu betapa yang dirasai kita ketika itu. Selepas panaskan enjin, saya sempat melihat lagi 2 orang pelajar saya yang menunggu di luar sekolah. Saya pun baru sahaja ingin keluar simpang dari sekolah saya, terjadilah satu ‘drama’. Dalam hati Allah sahaja yang tahu perasaan ini nak ‘ganyang’ pakcik tua yang menunggang motosikal tetapi melawan arus. Sudahlah dia melawan arus, dia hon pada kereta lain supaya memberi laluan padanya. BANYAK CANTIK... Sepatutnya dialah yang memberi laluan pada kereta lain dan pastikan betul-betul selamat sebelum menyeberang jalan. Tidak cukup dengan itu, oleh kerana kedegilan pakcik tua ini (pada masa yang sama membawa anak dan isteri) yang meneruskan perjalanan tanpa memberi laluan pada kenderaan lain hampir-hampir sahaja dilanggar pula oleh kereta lain yang ingin memasuki simpang. Nasib baik kereta tersebut sempat emergency brek. Kalau tidak, innaliLlah... Kasihan kereta tu, nasib baik tidak dilanggar pula oleh kenderaan dan motor yang dibelakangnya. Melihatkan hal itu, saya pun membebel sorang-sorang dalam kereta... Bayangkan kerana geram, saya membebel sepanjang perjalanan sampailah sampai ke rumah....

Baru sahaja tukar pakaian, lebih kurang 10 minit sampai rumah saya dapat satu panggilan telefon. “Cikgu, mana anak saya...? Saya dah cari sekeliling ni tak jumpa anak saya...mana anak saya...???!!!” Gulp! Terkesima saya seketika. “err...kak, nanti kejap saya nak call mak budak sorang lagi ni. Bertenang ya, saya nak call dia..”jawab saya. “cikgu...cikgu..mana anak saya (pelajar B)” desak kakak itu sambil meraung-raung. Tanpa berlengah saya pun menukar balik baju dan terus memecut ke sekolah saya.

Ramai sedang berkumpul di depan sekolah saya untuk mendengar dan menyaksikan keadaan ketika itu. Dalam hati berkata...”Ya Allah, tak sampai 20 minit aku tinggalkan tempat ini tadi. Aku bermimpi ke ni...?Tolonglah aku Ya Allah.” Ibu budak yang ‘hilang’ itu meraung-raung umpama histeria di tepi jalan. Aku melihat dari jauh terketar-ketar bisu tidak mampu berbicara. Mujurlah Kak Ina dan Fateha ketika itu yang menenangkan ibu budak itu. tapi, sia-sia sahaja. Aku masih ingat, 2 orang pelajar aku yang kutinggalkan sebentar tadi. Sorang di suspek hilang, yang sorang lagi dah balik. Aku dengan pantasnya menelefon ibu pelajarku seorang lagi (suspek utama) yang mungkin tahu di mana pelajar yang hilang itu. TIDAK DIANGKAT. Aku tidak putus asa, terus menelefon lagi. Akhirnya, berbelas kali aku menelefon, tapi tidak juga diangkat. Tanganku menggeletar memegang handset... Aku melihat pada ibu pelajar itu, masih meraung-raung. Aku ‘gerun’. Aku pun nekad untuk terus ke rumah pelajar A. Nasib baik aku kenal rumahnya. Sebelum pergi aku sempat memesan pada 2 orang guru sekolah ku destinasiku dan tolong jaga keadaan di situ.

Aku dengan segala kepakaran, memecut kereta ku ke rumah pelajar A. Waktu sudah Maghrib. Aku di dalam ketakutan dan keresahan hanya mampu berdoa pada Allah supaya segala kebuntuan ini ditemukan jalan penyelesaiannya.... Ya Allah, ampunilah aku. Tolonglah hambaMu ini... Jangan lah Kau uji aku sebegini berat. Aku tidak mampu untuk hadapinya...Ya Allah...!

“Kak, boleh tunjukkan saya rumah Kak XX (ibu pelajar A) ?” sapa saya terketar-ketar. Kakak itu, tanpa berlengah mengajakku untuk menunjukkan rumah Kak XX. Sebelum sempat sampai, tiba-tiba telefon berdering.. “Assalamulaikum, cikgu dah jumpa pelajar tu.. Ada orang tolong hantar budak tu. Mak budak A yang hantarkan.. ” kata Kak Ina yang kuanggap seperti kakak ku sendiri. MasyaAllah...SubhanaLlah. Terima kasih Ya Allah. Walaupun macam nak ‘gila’ tadi, rasa lega seketika bila dapat berita tu..Dalam hati ku memang menganggap Kak XX (mak pelajar A) ni yang di suspek tahu keadaan pelajar B. memang tidak salah anggapanku. Kebetulan mak pelajar A dan mak pelajar B saling mengenali. Tapi aku geram sekali lagi:KENAPA TIDAK MAKLUM PADA AKU, ATAU MAK BUDAK TU NAK TOLONG HANTARKAN ANAK DIE...? KENAPA TAK ANGKAT TELEFON...? KALAU ANGKAT TELEFON BOLEH SETTLE MASALAH...TAK RASE KE PERASAAN ORANG LAIN BIMBANG KE...TAKUT KE...? KENAPA TAK FIKIR...HAH?

astaghfiruLlah... semua yang terjadi ada hikmahnya. Mungkin ini dugaan Allah atas dosa-dosaku selama ini. Mungkin ini juga dugaan Allah untuk menguji keikhlasan dan keimanan ku padaNya. Ya Allah, ampunilah aku. Macamana aku nak hadapi hari esok...? insyaAllah aku tidak akan mudah mengalah. Aku akan lebih hati-hati selepas ini.. Mungkin ada kekurangan sebelum ini yang aku tidak nampak..perlukan perubahan supaya lebih mantap dan maju. Aku akan jumpa ibu pelajar B untuk selesaikan masalah bersama. Moga-moga Allah tenangkan hatinya dan sudi maafkan aku (walaupun bukan salahku sepenuhnya). Pada ibu pelajar A, tolonglah jangan buat begitu lagi. Niatnya baik nak tolong hantarkan. Tapi, TOLONG maklum! Moga Allah bagi kekuatan padaku untuk maafkan dan tenang bersua dengannnya nanti.

Begitulah alkisahnya... rasa macam nak menangis, tapi ‘tak sempat’ lagi nak menangis. Aku terlalu sibuk dengan pelbagai urusan, daripada melayan perasaan sedih ini. Siapa nak memujukku? Bagiku, hanya Allah jua tempat aku mengadu dan memujuk hatiku ini... terima kasih Allah, Kau ‘berbicara’ padaku yang selama ini lalai dan bergelumang dengan dosa...lupa untuk mengadu padaMu. Leka dengan kesibukan dunia... Moga hari-hari ku yang mendatang penuh dengan keceriaan dan diberkati Allah, insyaAllah.. Ya Allah, Kasihanilah dan rahmatilah hidupku di dunia dan di Akhirat..Ameen...

Read More......